handdator

Visa fullständig version : Gymträning för farsan


Arnoldski
2010-06-24, 11:37
Hej!

Min pappa är nyss fyllda 65 Han är i väldigt god kondition och har alltid varit vältränad. Ingen kraftkarl, men slimmad och med bra flås.
Sista fem åren har han börjat tunna ur betänkligt och har lite ont här och där.
Nu har jag inrett gym hemma och sedan vi flyttade bor vi på gångavstånd från mina föräldrar. Jag tänkte då försöka hetsa farsan som nu är pensionär att knalla över till mig och köra ett par pass i veckan när jag ändå är på jobb.

Jag har baserat mitt passförslag på Z-Bumbis nybörjarpass, som jag sedan reducerat lite då jag anser de passen vara för mastiga, i alla fall för pappa som nybörjare. Klassisk gym-träning har han nog i stort sett aldrig gjort, men en hel del övningar med kroppen som belastning.
Så vad tror ni om följande upplägg?


2-dagarsschema

Dag 1
Marklyft 3*5
(rygg, baksida lår, bra totalövning)
Kabelrodd 3*10
(enklare än stångrodd tycker jag själv, rygg och lite biceps på köpet)
Chins 3*xx (får se hur många som är rimligt)
(upplever själv armbågsproblem vid latsdrag som uteblir vid chins. Pappa har dåliga armbågar och jag vet att han orkar chins)
Situps 3*10-20
(mage)

Dag 2
Benböj 3*10
(framsida lår, bålstabilitet, bra totalövning)
Bänkpress 3*10
(bröst, triceps, allmän överkroppsstyrka)
Tricepspress 3*10 (alternativt liggande tricepsextensioner beroende på preferens)
(isolationsövning för armens största muskel)
Situps 3*10-20
(mage)

Möjligen överväger jag att slänga in sidolyft med hantel eller motsvarande för axlar nånstans, men jag tror att detta kan vara en bra start.

Rakanichy
2010-06-24, 11:48
Har också en farsa i samma ålder :) Ser bra ut det där. JAg skulle dock Börja med endast basövningarna + någon konditionsmaskin. :)

Arnoldski
2010-06-24, 12:00
Kan vara rimligt, men jag tror att han kutar runt eller cyklar ändå :-)

z_bumbi
2010-06-24, 12:32
Du kan väva in några av övningarna med kroppsvikt (ersätt eller komplettera gymövningarna) om du vill göra inskolningen mjukare men annars ser det ganska så bra ut.

BB1942
2010-06-24, 13:24
Ser bra ut men om du är på jobbet vem ska passa honom i början när han lär sig alla övningar? Tror att du redan tänkt på det här men jag påminner iaf.

Arnoldski
2010-06-24, 13:33
Ser bra ut men om du är på jobbet vem ska passa honom i början när han lär sig alla övningar? Tror att du redan tänkt på det här men jag påminner iaf.

Nej, det hade jag egentligen inte reflekterat över... :em:

Tror ni det är viktigt? Kanske för hans egen trygghet om inte annat....
Jag har alltid gymat själv och har därför alltid varit van utan, men det är ju inte nödvändigtvis något att eftersträva.

Jag tippar att hans vikter kommer vara på en nivå så att det inte är nån fara, jag vill ju inte att han får hjärnblödning, men jag kanske är ute och cyklar.

Vad tänker ni kring detta? Problem eller ej?

jabbe
2010-06-24, 13:48
Nej, det hade jag egentligen inte reflekterat över... :em:

Tror ni det är viktigt? Kanske för hans egen trygghet om inte annat....
Jag har alltid gymat själv och har därför alltid varit van utan, men det är ju inte nödvändigtvis något att eftersträva.

Jag tippar att hans vikter kommer vara på en nivå så att det inte är nån fara, jag vill ju inte att han får hjärnblödning, men jag kanske är ute och cyklar.

Vad tänker ni kring detta? Problem eller ej?
Var med honom de första gångerna helt enkelt?

pejo
2010-06-24, 13:52
Tycker att du kanske skall försöka träna tillsammans med honom ett tag tills övningarna sitter (förutsatt att du kan lära ut). Ju äldre man är destå svårare är det ju att lära sig nya saker.
Egentligen undrar jag om inte ett gym med instruktörer och andra i samma ålder är det bästa. Det beror ju iofs hur han är som person men min farsa som är 64, tränar på gym ibland även om han annars mest kör konditions och uthållighetsträning. Jag tror att det helt klart att han skulle köra mindre om han skulle träna hemma själv. Den sociala biten kan ju vara viktig.

Tolkia
2010-06-24, 18:47
Angående hur mycket passning han behöver, så behöver han inte mer passning än vilken nybörjare som helst, givet att han är frisk och någotsånär normalbegåvad (typ smart nog för att fatta att han inte kan lasta 150 kg på stången första gången han provar knäböj). Visst behöver han få lära sig hur övningarna går till, men han lär inte behöva minutiös övervakning i ett halvår. Ang. att det skulle vara bättre med ett gym med instruktörer, så är det ju sällan så att instruktörerna på gym som har det går omkring och spontankorrigerar/övervakar de som tränar. De flesta tar en á två instruktionstimmar (beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut) och kör sedan för egen maskin.