handdator

Visa fullständig version : Leif i farten igen


shut teh face
2010-06-24, 09:11
Kanske låter tjatigt, men jag läste detta och tyckte det var så roligt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7360905.ab

Och vad gäller sms:en från kvinnans telefon där hon mer eller mindre erkänt sin medverkan i mordet säger Silbersky:

– De kan vi förklara. Hon hade tappat sin mobiltelefon vid tillfället och hade anmält förlusten till polisen. Det måste vara någon annan som skickat dem.

Jag förstår att han måste försvara henne, men ingår det verkligen att hävda alla möjliga saker som är helt orimliga? Det är större chans att månen är gjord av blåmögelost som Grub brukar säga. Läs hela artikeln och kolla sedan mitt citat.

Skämmer han inte ut sig när han påstår något sådant?

Loke
2010-06-24, 09:19
Så vad tycker du han skulle ha sagt?

Nitrometan
2010-06-24, 09:23
Om telefonen var anmäld stulen vid tillfället då SMS:et skickades kan ju polisen inte visa att det var hon som skickade det.

Klart att Leif ska påpeka alla brister i bevisningen.

Sen kan man ju diskutera om han behöver göra det i media eller om det hade räckt att han gjorde det i rätten.

Men hans stil att sköta sina fall är ganska "medial".

shut teh face
2010-06-24, 09:23
Så vad tycker du han skulle ha sagt?
Han kunde säga att han inte uttalade sig alls i frågan. Men han planerar väl uppenbarligen att stå inför rätten och hävda detta också.

Fidde_Mannen
2010-06-24, 09:26
Har svårt att läsa om sånt här....mina egna barn är i samma ålder fy fan vilka människor det finns

David R
2010-06-24, 09:26
Kanske låter tjatigt, men jag läste detta och tyckte det var så roligt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7360905.ab

Och vad gäller sms:en från kvinnans telefon där hon mer eller mindre erkänt sin medverkan i mordet säger Silbersky:

– De kan vi förklara. Hon hade tappat sin mobiltelefon vid tillfället och hade anmält förlusten till polisen. Det måste vara någon annan som skickat dem.

Jag förstår att han måste försvara henne, men ingår det verkligen att hävda alla möjliga saker som är helt orimliga? Det är större chans att månen är gjord av blåmögelost som Grub brukar säga. Läs hela artikeln och kolla sedan mitt citat.

Skämmer han inte ut sig när han påstår något sådant?

Han måste bara försvara dem han får tilldelade av tingsrätten, de åtalade kan dock begära honom som advokat om de inte vill ha den de fått tilldelad, men han behöver inte tacka ja. Att Silbersky får en kick av att försvara uppenbart skyldiga i fall som väcker uppmärksamhet är uppenbart. Det är skillnad på att bara göra sitt jobb och att verkligen vältra sig i människors misär, Silbersky gör enligt mig det senare. På senare tid verkar han dessutom ha hamnat i en manisk fas då han har haft ett fall per månad i princip.

firarjulen
2010-06-24, 10:41
alltså. han är en försvarsadvokat. han är den försvarades röst. allt han säger kan du ta precis som om det skulle vara den anklagade som säger det. vilket innebär att han inte lägger några som helst egna värderingar i det.

Morrris
2010-06-24, 10:43
Det handlar om att bevisa "bortom all rimlig tvivel". Genom att påvisa att telefonen kanske inte fanns i den åtalades ägo under tiden SMSet skickades försvåras möjligheten att göra just det...

Nitrometan
2010-06-24, 12:13
fejan: Det var väl Leif som försvarade även denna snubbe?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/21-aring-falld-for-mordforsok_4910241.svd

Ex-pojkvännen erkände endast grov misshandel, men fälldes i Kristianstads tingsrätt den 23 februari för mordförsök, människorov och våldtäkt. Straffet blev då 12 års fängelse.

I hovrätten begärde 21-åringen ett lägre straff och erkände endast grov misshandel, medan åklagarsidan yrkade på straffskärpning till 14 års fängelse för bland annat mordförsök.

Bara så att du ser att han inte alltid lyckas.

vicarious
2010-06-24, 12:15
Han gör bara sitt jobb, vilket han gör bra. Don't hate the player, hate the game, rättssystemet i detta fall då.

Nitrometan
2010-06-24, 12:19
Han gör bara sitt jobb, vilket han gör bra.
Han syns när han gör sitt jobb. Ibland kan det vara bra. Men han har ingen överlägsen statistik i sitt jobb.

Det finns bättre försvarsadvokater.

Slartibartfast
2010-06-24, 12:22
Det handlar om att bevisa "bortom all rimlig tvivel". Genom att påvisa att telefonen kanske inte fanns i den åtalades ägo under tiden SMSet skickades försvåras möjligheten att göra just det...

+1

Leifi gör sitt jobb som försvarsadvokat. Han är den åtalades språkrör. Utan honom handlar det om lynchning, snarare än ett civiliserat rättssystem.

Ju bättre försvarsadvokat desto bättre dom, är min ödmjuka åsikt som lekman. När rätten kan bevisa, trots ett skickligt försvar, att den åtalade är skyldig, står skyldigheten utam allt tvivel.

vicarious
2010-06-24, 12:30
Han syns när han gör sitt jobb. Ibland kan det vara bra. Men han har ingen överlägsen statistik i sitt jobb.

Det finns bättre försvarsadvokater.

Det gör det säkert. Därför skrev jag att han gör sitt jobb bra, inte bäst ;)

Nitrometan
2010-06-24, 12:35
Det gör det säkert. Därför skrev jag att han gör sitt jobb bra, inte bäst ;)

Ah.

Jo, och han är definitivt en av de mest kända försvarsadvokaterna. Han syns mycket i media. Det kan ha ett värde i vissa fall.

Herr Oberst
2010-06-24, 17:04
För Leif räcker det väl med att skylla på att hans klient har magknip så blir det straffrabatt

davve
2010-06-24, 17:09
Ah.

Jo, och han är definitivt en av de mest kända försvarsadvokaterna. Han syns mycket i media. Det kan ha ett värde i vissa fall.

Precis det är nog väldigt medvetet. Dels gör han "reklam" för sig själv och dels så är ju även domare/nämndemän människor och kan bli påverkade av omfattande mediarapportering etc.

kaer
2010-06-24, 21:31
Av vad jag har hört någonstans så är inte alls hans styrka att få någon frikända utan att få ner straffet bättre än någon annan kan. Om det är på det viset är det ju en ganska naturlig förklaring till att uppenbart skyldiga vill ha honom.

Fast ska jag vara ärligt tycker jag inte han verkar lyckats något vidare.