handdator

Visa fullständig version : Vad gör ni när ni tappar motivationen?


Slartibartfast
2010-06-24, 07:37
Igår körde jag ett benpass. Jag hatade varje sekund av det. Idag är det överkroppspass, ser inte fram emot det alls.

Vad gör ni när/om ni tappar motivationen?

Själv drar jag ner volymen så långt det går, typ 3 set per muskelgrupp. Då tar passen bara kring en halvtimme och det orkar jag plåga mig igenom oavsett motivation. Sen är det bara att hoppas motivationen kommer tillbaka.

Rahf
2010-06-24, 07:46
Byter övningar/inriktning/träningstyp. Efter flytt så försvann i princip all SL och OL för min del. Det har varit mycket mer kroppsvikt och framför allt med romerska ringar.

mangs
2010-06-24, 07:53
Förr när jag tappade motovationen bara tränade jag på och ibland om jag lyxade till det införde jag någon nyhet.

För ungefär 1.5 år sedan fick jag en rejäl svacka vilket fick mig att dra ner på antalet pass vilket sedan fortlöpte och bara blev värr, till slut tränade jag helt vilket gav mig ett 6 månaders uppehåll. Det var skönt på många sätt men inte det bästa för träningen såklart så mitt tips om du är omotiverad är att försöka hålla antalet pass någorlunda konstant och istället kanske göra annorlunda upplägg på passen. Att köra färre set och övningar är ju ett alternativ som är bra om man trivs med kortare pass.

feyin
2010-06-24, 08:01
Häller i mig Red Bull, har dock blivit en dålig vana så jag dricker minst 1/dag. Hjärtattack here I come?

Fordon
2010-06-24, 08:02
Sätta upp nya, temporära, mål med min träning för att sedan när motivationen kommer tillbaka gå tillbaka till den vanliga träningen som jag i grund och botten tycker om mest.

Slartibartfast
2010-06-24, 08:06
Mangs, jo, antalet pass hålls alltid konstant oavsett. Eftersom ökningar i styrka/massa varit i princip icke-existerande dom senaste fem åren eller så, så måste jag motiveras till att träna av själva aktiviteten i sig. jag måste känna att det är kul att lyfta vikter och känna musklerna jobba. Just nu gör jag inte det, så det är seegt.

Halvkroppspass tre gånger i veckan är i princip det enda sättet det känns vettigt att träna på för min del. Jag ser ingen orsak till att splitta överkroppen, då den ligger så långt före benen ändå. Jag har testat helkroppspass, men det är ett väldigt tidsineffektivt sätt att träna. Dessutom är andra halvan av passen en plåga att ta sig igenom. Träna varje kroppsdel en gång i veckan känns inte heller vettigt, då totalvolymen per pass måste bli så hög ---> hat.

Tre snabba halvkroppspass i veckan är mest endamålsenligt, med tanke på att passen bara precis hinner börja suga innan dom är slut. Men det är svårt att variera sig inom en så snäv ram, så det blir ofta väldigt likadana pass som segas igenom.

vicarious
2010-06-24, 08:12
Igår körde jag ett benpass. Jag hatade varje sekund av det. Idag är det överkroppspass, ser inte fram emot det alls.

Vad gör ni när/om ni tappar motivationen?

Själv drar jag ner volymen så långt det går, typ 3 set per muskelgrupp. Då tar passen bara kring en halvtimme och det orkar jag plåga mig igenom oavsett motivation. Sen är det bara att hoppas motivationen kommer tillbaka.

Blir samma här, betydligt mindre set när man är otaggad. Hjälper med bra musik i lurarna. Annars är det bara att lida, bita ihop och köra på. No pain no gain :D

Anton Fräs
2010-06-24, 08:16
Ändrar upplägg vilket leder till att det blir roligt igen :)

Blandol
2010-06-24, 08:22
Försöker dra med en kompis till gymmet, eller om den man tränar med har en negativ attityd byta ut den mot nån positivare.

Fultjack
2010-06-24, 08:35
Antingen kör jag bara discoövningar eller övningar jag tycker är roliga för dagen, kör någon annan träningsform som du tycker är rolig (löpa distans, sprinter, hopp, tennis, badminton, innebandy, pingis osv), eller provar något nytt upplägg som jag aldrig kört tidigare tex 5x5 med 3 övningar per pass.

Som sista alternativ skiter jag i att träna :D Varför tvinga sig själv att göra något man tycker är tråkigt eller mår dåligt av?

mangs
2010-06-24, 08:36
Mangs, jo, antalet pass hålls alltid konstant oavsett. Eftersom ökningar i styrka/massa varit i princip icke-existerande dom senaste fem åren eller så, så måste jag motiveras till att träna av själva aktiviteten i sig. jag måste känna att det är kul att lyfta vikter och känna musklerna jobba. Just nu gör jag inte det, så det är seegt.

Halvkroppspass tre gånger i veckan är i princip det enda sättet det känns vettigt att träna på för min del. Jag ser ingen orsak till att splitta överkroppen, då den ligger så långt före benen ändå. Jag har testat helkroppspass, men det är ett väldigt tidsineffektivt sätt att träna. Dessutom är andra halvan av passen en plåga att ta sig igenom. Träna varje kroppsdel en gång i veckan känns inte heller vettigt, då totalvolymen per pass måste bli så hög ---> hat.

Tre snabba halvkroppspass i veckan är mest endamålsenligt, med tanke på att passen bara precis hinner börja suga innan dom är slut. Men det är svårt att variera sig inom en så snäv ram, så det blir ofta väldigt likadana pass som segas igenom.



Tycker ditt upplägg verkar genomtänkt. Jag är själv en sucker för halvkroppspass. Ett tips här om du kör underkropp -överkropp-underkropp-osv är att istället köra push-pull-push-osv. Jag tycker den typen av träningspass är roligare då jag tex kan gå från benpress direkt till axelpressar och bänkpress. Jag tycker mig få ett bra tempo på dessa pass och klarar ändå av att hålla hög intensitet (aka höga vikter).

Numse
2010-06-24, 08:39
Gör absolut ingenting ett par dagar, sen börjar man klättra på väggarna och hajar hur skönt det är att pressa sig på gymmet :)

Annars är det bara att ösa tills motivationen kommer igen. Disciplin. Du vet ju själv att du behöver/vill träna för att behålla din fysik, samtidigt som du nog vet att motivationen kommer tillbaka förr eller senare. Det är sällan något man kan sätta fingret på som gör att motivationen åker upp/ner.

Slartibartfast
2010-06-24, 08:39
Antingen kör jag bara discoövningar eller övningar jag tycker är roliga för dagen, kör någon annan träningsform som du tycker är rolig (löpa distans, sprinter, hopp, tennis, badminton, innebandy, pingis osv), eller provar något nytt upplägg som jag aldrig kört tidigare tex 5x5 med 3 övningar per pass.

Som sista alternativ skiter jag i att träna :D Varför tvinga sig själv att göra något man tycker är tråkigt eller mår dåligt av?

Konditionsträning kör jag bara när jag känner för det. Styrketräning kör jag för att jag jag ogillade min otränade fysik mycket mera än jag ogillar att träna :)

Slartibartfast
2010-06-24, 08:40
Tycker ditt upplägg verkar genomtänkt. Jag är själv en sucker för halvkroppspass. Ett tips här om du kör underkropp -överkropp-underkropp-osv är att istället köra push-pull-push-osv. Jag tycker den typen av träningspass är roligare då jag tex kan gå från benpress direkt till axelpressar och bänkpress. Jag tycker mig få ett bra tempo på dessa pass och klarar ändå av att hålla hög intensitet (aka höga vikter).

Det har jag faktiskt fundera på att testa. Vore bra som variation.

Adama
2010-06-24, 08:48
Antar att när man är "färdig" så infinner sig det här? När man är nöjd med styrka / volym / etc. Känns väääldigt avlägset för egen del men kan ju mycket väl se problemet. Sen så är träning mitt sätt att "koppla av" från småbarnsjagandet/jobb/fru-gnatande så även om jag uppnår träningsnirvana någon gång så fyller det fortfarande en funktion :)

storPines
2010-06-24, 08:55
testa byta gym, är själv i den situationen just nu då min motivation inte är på topp.

Turbo Rico
2010-06-24, 08:55
Byter träningsprogram helt och lägger om hela träningen. Senaste tiden har jag dock inte haft problem med motivationen men diverse krämpor och då tog jag beslutet att ta bort alla tunga lyft och ersatta med högreps i allt. Då blev det helt nya mål som sattes upp och träningen kändes bättre än innan och tag vare den här grisperioden med högreps har jag ökat ca 25 kg i böj, ca 15-20 kg i mark och 20 kg i frontböj. Men bara 3 kg i bäk men vem fan bryr sig om bänkpress????

rooz
2010-06-24, 08:57
Jag hittar i motivation i hur välbyggda andra är, och ger mig fan på att nå dit om jag bara tar i när det är som tyngst!

Om inte detta funkar försöker jag göra om träningen, ändra volym och utförande i övningarna.

Och ibland tar jag en dag och släpper hela skiten och umgås med kompisar och tänker på allt annat än träningen.

ceejay
2010-06-24, 09:04
Fortsätter att träna för att jag vet att den kommer tillbaka.

supercharge
2010-06-24, 09:10
Har själv tränat i perioder och sedan lagt av ett tag. Nu har jag införskaffat en enkel träningsbänk, vikter, skivstång och hantlar till hemmet.

Börjar motivationen tryta och det känns överdrivet motigt att gå till gymmet (i synnerhet i vinter) så står man sig rätt bra genom att köra ett kortare effektivt pass hemma istället.

Spunken
2010-06-24, 09:12
antingen bra musik, eller så kollar jag på 300. då brukar jag känna mig så fet efteråt att jag måste träna.

Zokal
2010-06-24, 09:33
Bra Musik
Byt Gym (Gjorde precis = Godlike)
Hitta nya inspirationer
Beställ nya produkter (Om jag testar någon ny produkt någon gång så blir jag ultrataggad)

Låt det inte gå för långt bara, vet hur d känns. När jag hade en liten svacka fick jag typ
ångest för jag visste att jag borde gå dit, men lusten var absolut inte på topp.
Så började det att man skippade 1 gång (äh, en gång kan väl inte skada) sen nästa vecka blev det 2.. Sen så.. (äh, har lite ont i kroppen o huvudet, vilar nog denna veckan)

Fast jag var bara inaktiv i 3 veckor, och nu tog mitt gymkort slut och jag har börjat
på Sportsclub I halmstad och där finns fullt av inspiration, jag är där med min bäste vän,
Har köpt hem Kreatin & Eaa (Aldrig kört med dem innan, bara gainer) Och jag kan säga
att jag har aldrig haft så roligt på gymmet som jag har nu

Arnoldisnumerouno
2010-06-24, 09:55
Tittar på Pumping Iron. Det får mig ALLTID sugen på att träna. Jag har nog sett den filmen 50 gånger.

Nu har jag iofs varit väldigt dålig på att styrketräna själv senaste tiden. Har gått från 5 pass i veckan till max 2. Men det beror på att det är svårt att hitta tid för det med fotbollsträningar, matcher och extra match varje vecka i form av korpen.

mixedskills
2010-06-24, 10:04
Tappar jag motivationen i form av "orkar-fan-inte-se-det-där-jävla-skitgymmet-nå-mer", så tar jag ledigt nån månad eller så.
Är det däremot mer "usch-vad-seeeeeeegt-det-känns-idag" så kör jag lite lättare vikter med mer "kontakt" med muskeln och gärna super- eller giantset (på så sätt känns det som att jag tränat hårt som fan trots att passen tar en bråkdel av tiden).

mela
2010-06-24, 10:05
Jag slutar träna. Träning ska, för mig, vara roligt och ingenting som är påtvingat. Vill jag inte träna så tränar jag inte.

Det syns på min form :D

Numse
2010-06-24, 10:07
Frågan är om uppehåll p.g.a. motivationsbrist är värd ångesten som kommer när man väl sätter igång igen och har tappat formen.

Jag tycker inte det. Har satt mig i den sitsen tillräckligt många gånger nu.

mikaelj
2010-06-24, 10:10
Gör absolut ingenting ett par dagar, sen börjar man klättra på väggarna och hajar hur skönt det är att pressa sig på gymmet :)

Jag slutar träna. Träning ska, för mig, vara roligt och ingenting som är påtvingat. Vill jag inte träna så tränar jag inte.

Instämmer!

Andra sätt: Variera träningen och bara göra sådant man tycker är roligt. Sätta upp nya/andra mål.

mela
2010-06-24, 10:10
Men att gå till gymmet när man verkligen inte vill är inte så skoj heller. Då kopplar jag ihop träning med ångest och går bara runt och gör ingenting när jag väl är där ändå.

JoeyP
2010-06-24, 10:13
Dra ner på träningen. Från 5pass till 3pass.

Jhe
2010-06-24, 10:15
Finner alltid motivation i att tänka på hur jävla lite ja skulle tycka om att träna upp samma styrka / fysik igen....då försvinner ofta den dåliga motivation.
Detta kombineras ofta med ett byte av träningsschema dessutom :)

Mats J
2010-06-24, 10:46
Trots att jag tränat i 20 år, och inte ökat nämnvärt i massa/styrka de senaste 10 åren har jag inte tappat motivationen många gånger. När det har hänt gör jag exakt som du, drar ner set och pass till ett minimum och undviker de värsta övningarna (jobbigaste).

Sjoba
2010-06-24, 11:35
Vet inte så mycket mer än vad som redan nämnts i tråden. Byt stil, om du redan tycker det är tråkigt att träna så kanske du inte ska försöka dig på 8-12 reps a'la byggarstil. Men kanske testa lite mer SL, Coleman-stil, stronglifts, bara kroppsövningar.

Annars finns det ju mycket du kan göra på gymmet annat än att byta stil. Byta split, sänka vilan mellan seten och flexa i spegeln med überpump. Ta reda på vad som får dig taggad: musik, träningsvideos, m.m. och fyll iPoden med det och kör på. Eller så ger du dig helt enkelt fan på att du ska bli större och starkare än du är nu och satsar gärnet! Lite som en ny start.

vicarious
2010-06-24, 12:00
Tappar man motivationen är det ju alltid sjukt kul att köra ett pump-pass där man ligger på ganska låg vikt och kör lätta 12-15 reppare i alla set med hyfsat låg vila. Då går passet fort och man får grym kontakt.

simonua
2010-06-24, 12:37
gör absolut ingenting ett par dagar, sen börjar man klättra på väggarna och hajar hur skönt det är att pressa sig på gymmet :)
+1

Jockefoten
2010-06-24, 13:05
Biter ihop och tränar ändå. Tänker lite på mina förebilder (Jimmie Ölvestad, Mattias Jonson, Charlotte Kalla mfl) och kör lite hårdare.

Commando1980
2010-06-24, 15:58
Igår körde jag ett benpass. Jag hatade varje sekund av det. Idag är det överkroppspass, ser inte fram emot det alls.

Vad gör ni när/om ni tappar motivationen?

Själv drar jag ner volymen så långt det går, typ 3 set per muskelgrupp. Då tar passen bara kring en halvtimme och det orkar jag plåga mig igenom oavsett motivation. Sen är det bara att hoppas motivationen kommer tillbaka.

olika;

ingenting

drar ner på träningen (eventuellt vilar helt från träningen ett tag)

byter upplägg

miljöombyte

går igenom andra faktorer som kan tänkas påverka motivationen i gymmet

sätter upp nya (konkreta) mål

osv

Dunderhonung
2010-06-24, 18:02
Försöker tänka på annat. tror många tänker för mycket på träningen och då tappar motivationen, det blir för mycket helt enkelt. Så var det iaf för mig förut.

Scratch89
2010-06-24, 18:04
Drar ner volymen eller byter upplägg.

z_bumbi
2010-06-24, 18:17
Det beror på varför jag känner att jag blir omotiverad men lite olika varianter
*Det är i kul att styrketräna så om jag får/kan träna mer så blir det roligare.
*Att byta målsättning kan ge en kick.
*Koncentrerar mig på andningen istället för vikter och reps.
*Ett 10-kort eller liknade på ett annat gym. Antingen i en klump eller att passen är utspridda över en längre period. En maskin som man inte är van vid och som antingen tränar en tråkig muskelgrupp eller favoritmuskelgruppen i 5-10 veckor bryggar över det värsta.
*Lämna vikterna helt under några veckor.
*Fokusera på några få muskelgrupper, per pass eller totalt, biceps och vader i 3 veckor etc

hilfebre
2010-06-24, 18:18
Bit ihop, brukar vända efter ett tag. När det väl börjar gå bra igen kommer det rulla på som tidigare. Framgång föder framgång.