handdator

Visa fullständig version : Lättviktare med magproblem, hur träna?


supercharge
2010-06-24, 02:36
Har tränat i 4-5 månader. Har tränat tidigare också så jag antar att jag fått en del skjuts i början av muskelminne och dylikt.

Är 185 lång och väger 73 kg. Dock har jag varit smalfet med ett nuvarande midjemått på det tjockaste stället på 90 cm.

Det känns ju lite fånigt att deffa bort massa kilon när man inte väger så överdrivet mycket och i övrigt har jag inga fettproblem utan det verkar relativt koncentrerat till magen.

Skulle man då kunna ligga på kaloribalans och ändå se någon slags omfördelning av fettet (även om du inte kan punktförbränna), och se estetiska resultat, eller måste man deffa ner sig i vikt som enda möjlighet för att bli av med problemet?

vicarious
2010-06-24, 07:11
Ät mycket protein, ligg på ett underskott och träna tungt och smart så kommer du kunna bygga lite muskler samtidigt som du går ner i fettvikt.

Pjotor
2010-06-24, 07:16
Du och jag är ungefär lika långa, men jag väger 20 kg mer och kan inte kalla mig för överviktig. Det finns gott om längd hos dig att lägga vikt på.

Gör som vicarious föreslår, dock kan du mycket väl ligga på överskott. Om du biffar upp dig på ben och axelparti så kommer magen inte att synas lika mycket, plus att det är mycket lättare att bygga först och deffa samtidigt.

supercharge
2010-06-24, 23:03
Du och jag är ungefär lika långa, men jag väger 20 kg mer och kan inte kalla mig för överviktig. Det finns gott om längd hos dig att lägga vikt på.

Gör som vicarious föreslår, dock kan du mycket väl ligga på överskott. Om du biffar upp dig på ben och axelparti så kommer magen inte att synas lika mycket, plus att det är mycket lättare att bygga först och deffa samtidigt.

Du menar att jag fortfarande har tränat så förhållandevis lite så det borde gå att tappa en del fett även om man bygger muskler? Nybörjarboost eller vad man ska kalla det?

Kan förresten periodisk fasta vara någonting för att tappa lite fett kring magtrakten, enligt den tråden ska det ju tas extra mycket från besvärliga områden med fastan, men det kanske bara har någon effekt vid underskott.. eller kan man tänka sig att fettet i praktiken flyttar om sig om man förbränner mer magfett vid fasta och sedan får nytt fett genom kosten (kcal+) som sätter sig där igen men kanske även i viss mån sätter sig på andra ställen på kroppen.