handdator

Visa fullständig version : Systematisk Utmattning


SimonAlexander
2010-06-23, 21:34
Hej jag kom att tänka på en sak under mitt senaste pass på gymmet!

Efter att jag hade kört kabel flies kände jag att mina biceps hade fått jobba en del, och det var ju knappast mitt mål med den övningen.

Så jag tänkte att detta skulle kunna användas till min fördel om jag vänder på processen. Vi säger att jag skall köra ett tungt ryggpass med många dragövningar och jag vet på mig att min teknik inte är 100%.

Om jag kombinerar rygg med biceps och börjar med att krama ur det jag har ur bicepsen bör det innebära att jag automatiskt kommer att tvingas använda mer rygg under dom tvättäkta ryggövningarna för att helt enkelt orka.

Samma med bröst, om jag går in i ett bröstpass med trötta triccar bör jag automatiskt använda mer bröst i de övningarna.

Vad tror ni om upplägget och dessa påståenden?

-Det finns en risk att personen i fråga inte orkar lyfta något om han eller hon inte vässar tekniken och därför endast stagnerar i sin träning och övningsutförande.

-Vikten som kommer att minskas har större negativ påverkan på träningen än den nytta den "systematiska utmattningen" innebar.

Ser nämligen konstant folk använda överdrivet mycket vikt och ända säga att de inte känner kontakt, kan detta vara till hjälp, vad tror ni?

Trevlig Midsommar på er

Donner
2010-06-23, 22:21
Det går ju aldrig att koppla ur tricep & bicep helt. Enligt egen erfarenhet är det dumt att göra så.

HulkH
2010-06-23, 22:37
Det går ju aldrig att koppla ur tricep & bicep helt. Enligt egen erfarenhet är det dumt att göra så.

Bra skrivet ;) :thumbup:

Torsk_ole
2010-06-23, 22:44
det finns fler som tänkt som du. Blir inte särskilt bra resultat...

Mapa
2010-06-23, 22:51
om du bänkar med trötta triceps så kommer du faila tidigare pga triceps är trötta.... de betyder inte att bröst får jobba mer

henrikl
2010-06-23, 22:58
Gör tvärtom istället. Börja med cc och gå sedan till bänken med trötta bröst. Detta kommer leda till att du sänker vikten för att brösten ska orka. Viktsänktnihen kommer att innebära ett väldigt lätt arbete för triceps och axlar men väldigt tungt för brösten.