handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning under träning??????


McCracken
2003-10-15, 21:49
Har hört av flera att när man tränar styrketräning så kan man inte samtidigt förbränna fett!
Är detta möjligt,om man tex tränar 2 ggr i veckan samt att man tar morgonpromenader på ca 1 timme varje vardag så måste detta resultera i en viktminskning!
Är det nån som vet hur det ligger till?? :hbang:

Skåne
2003-10-15, 22:07
Man kan bränna fett när man styrketränar. Däremot e de svårare att bygga muskler (vilket jag antar att du syftar på) eftersom att du ska ligga på kcalöverskott o för o bränna fett på kcalunderskott.
Morgonpromenader e bra för fettförbränning :thumbup:

Berry
2003-10-15, 22:07
Att du gör av med fler kalorier än du sätter i dig resulterar i viktminskning. Stryrketräning är väl inte den effektivaste förbränningsträningen, men du gör självklart av med energi.

King Grub
2003-10-16, 06:36
Och tvärtom så kan man springa en halvmara varje dag och samtidigt bli fetare och fetare om man ersätter det man förbrukat och lite till. I grund och botten handlar det om energibalans. Ligger du på energi(kalori)minus går du ner i vikt, oavsett hur du hamnat där. Konditionsträning är bara ett effektivt hjälpmedel att komma dit; det finns inget magiskt med det. Ersätter du den förbrukade energin går du inte ner i alla fall. Och om du ligger precis på energibalansstrecket (+-0) och lägger till styrketräning utan att ersätta energin som går åt går du ner då istället.

Energi in minus energi ut ser ekvationen ut. Blir resultatet minus går du ner, annars upp.

stx
2003-10-16, 10:57
Originally posted by King Grub
Och tvärtom så kan man springa en halvmara varje dag och samtidigt bli fetare och fetare om man ersätter det man förbrukat och lite till. I grund och botten handlar det om energibalans. Ligger du på energi(kalori)minus går du ner i vikt, oavsett hur du hamnat där. Konditionsträning är bara ett effektivt hjälpmedel att komma dit; det finns inget magiskt med det. Ersätter du den förbrukade energin går du inte ner i alla fall. Och om du ligger precis på energibalansstrecket (+-0) och lägger till styrketräning utan att ersätta energin som går åt går du ner då istället.

Energi in minus energi ut ser ekvationen ut. Blir resultatet minus går du ner, annars upp.

Enklare blir det inte

McCracken
2003-10-16, 12:48
Men det måste bli någon som helst muskelmassa om man tränar samtidigt som man kör konditionsträning???

z_bumbi
2003-10-16, 12:54
Originally posted by McCracken
Men det måste bli någon som helst muskelmassa om man tränar samtidigt som man kör konditionsträning???

Ja äter du så mycket att kroppen tycker sig kunna lägga på sig muskler så.

mangemani
2003-10-16, 13:34
hmm,har hört(tror det var av lunaspice)att om man styrketränar och sen håller en kost som ligger ungefär 500 kcal över strecket,då ska man gå upp 1 kilo i månaden,och om man sen slänger in cardio pass i träningen så ska risken för att det där kilot ska bestå utav fett,minska.

sorry lunaspice om du läser detta,om jag nu har uppfattat dej fel och att jag nu drar ner dej i smutsen på nått sätt....du får rätta mej om jag har fel,för jag vet inte hur det ligger till.

King Grub
2003-10-16, 13:39
Originally posted by mangemani
hmm,har hört(tror det var av lunaspice)att om man styrketränar och sen håller en kost som ligger ungefär 500 kcal över strecket,då ska man gå upp 1 kilo i månaden,och om man sen slänger in cardio pass i träningen så ska risken för att det där kilot ska bestå utav fett,minska.

sorry lunaspice om du läser detta,om jag nu har uppfattat dej fel och att jag nu drar ner dej i smutsen på nått sätt....du får rätta mej om jag har fel,för jag vet inte hur det ligger till.

Visst är det så, men äter du 500 kcal över din energibalans per dag går du upp cirka 2 kilo på en månad. Sedan avgör hur kosten är sammansatt, näringstiming, om träningen bedrivs korrekt, om vilan sköts ordentligt, med mera med mera, OM man överhuvudtaget ökar sin muskelmassa. Korta, intensiva cardiopass är bara positivt för muskelökningar, bl a genom deras förmåga att öka syresättningen och förbättra insulinkänsligheten. Därutöver är det naturligtvis lättare att hålla fläskökningar på acceptabla nivåer med lite konditionsträning.

Tanman
2003-10-16, 22:27
"Och tvärtom så kan man springa en halvmara varje dag och samtidigt bli fetare och fetare om man ersätter det man förbrukat och lite till"

Har faktiskt testat en halvmara/dag i en vecka och det blev bra deff :D

mangemani
2003-10-17, 08:19
Originally posted by King Grub
Och tvärtom så kan man springa en halvmara varje dag och samtidigt bli fetare och fetare om man ersätter det man förbrukat och lite till.

hmm,förstår jag rätt nu:om man varigt ute och sprungigt,kommer hem och sen äter en måltid som innehåller mer kcal än vad man förbrukade under motions passet,blir man fetare då?
sorry om inlägget låter iq befriat,men har nyss vaknat.

z_bumbi
2003-10-17, 08:47
Mangemani: Nej om du äter mer under en hel vecka än vad du har förbrukat under samma vecka går du upp i vikt.

mangemani
2003-10-17, 09:05
Originally posted by z_bumbi
Mangemani: Nej om du äter mer under en hel vecka än vad du har förbrukat under samma vecka går du upp i vikt.


ok,tack

Vir
2003-10-17, 12:18
Ni får det att låta som om man antingen lägger på sig fett och muskler eller blir av med fett.
Det går ju att träna så att man bygger muskler och gör av med fett på samma gång.
Man kan väl bygga muskler även fast kcal värdet ligger under det man ska ha per dag?

King Grub
2003-10-17, 12:32
Originally posted by Vir
Ni får det att låta som om man antingen lägger på sig fett och muskler eller blir av med fett.
Det går ju att träna så att man bygger muskler och gör av med fett på samma gång.
Man kan väl bygga muskler även fast kcal värdet ligger under det man ska ha per dag?

Mycket svårt, om man inte är nybörjare, just har kommit tillbaka till träningen från ett avbrott, är rejält överviktig, eller, tyvärr, använder dopningspreparat. Det är svårt att få kroppen att våga lägga på sig något, i överlevnadssynpunkt, så värdelöst som muskelmassa om den befinner sig i negativ energibalans.

Vir
2003-10-17, 12:43
Under 6 månader la jag på mig 7kg muskler och gick ner 3kg fett (uppskattat). Så för mig funkar det men jag ska se till att öka mitt kcal intag och till våren börja deffa. Det borde vara effektivare.

Lalla
2003-10-17, 12:58
Måste bara säga att jag lyckades gå upp 1.5kg på två veckor under sommaren ifjol, trots att jag cyklade ca. 10mil/dag...:hbang: var rädd o förlora för mycket fett så jag åt, och åt, och åt....

Det blev några glasslådor med mat per dag...:em:

Nils
2003-10-18, 14:33
Originally posted by Vir
Under 6 månader la jag på mig 7kg muskler och gick ner 3kg fett (uppskattat). Så för mig funkar det men jag ska se till att öka mitt kcal intag och till våren börja deffa. Det borde vara effektivare.
Du det säger bara att du är ny i gemet och ung. Förmodligen under 20. Säkert under 25.
Nils

Simson
2003-10-18, 16:02
En allmän spekulation/kommentar om energi omsättning i
kroppen.
det är ju ett faktum att olika personer har olika metabolism, vissa personer lägger inte på sig fett vävnad trots att de äter mer än vad de förbrukar. Detta är naturligtvis vanligare hos personer under 25 men förekommer hos äldre personer oxå. Jag skulle kunna tänka antt man genom träning kan tvinga kroppen i olika metaboliska lägen. Om man kör mycket cardio så tvingar man kroppen att lagra energi som är lätt tillgänglig vid cardioträning (glykogen etc) samtidigt som man genom förbränning av energi tvingar kroppen att minska i vikt. Då det är fördelaktigt att väga lite när man springer så tvingar man kroppen att minska i vikt. (detta gäller då både fett och muskler)
detta resonemang skulle leda till att det är kanske inte omöjligt, men i alla fall väldigt svårt att gå upp i vikt om man springer tex en halvmara om dagen. Jag tror inte att kroppen skulle "välja" att lägga på sig den vikten i fett utan snarare att den skulle gå rakt igenom efter att glykogenlager etc är påfyllda.
Min hypotes är att det finns olika metaboliska lägen (säkerligen varierar de från person till person) som man kan befinna sig i.
mycket cardio --> hög energiförbränning, degenerering av fett & muskel depåer
Mycket styrketräning --> hög energi förbränning, uppbyggnad av depåer både muskler & fett.
Ingen träning --> endast fett depåer, relativt till energiintag.

Sen handlar det om att genom styrketräning tvinga kroppen att minska så lite som möjligt i styrka trots cardio träning & balansera detta.

Det är möjligt att jag bara snackar en massa skit, har inga direkta belägg för detta. Men jag har inte varit med om att en person som kör tung cardio 5 dar i veckan ökar i vikt, oavsett hur mycket han äter.


Varsågoda, Såga på... ;)

Vir
2003-10-18, 16:04
18 år :em:
Men varför ska man inte kunna hitta en balans där man bygger muskler och bränner fett under samma period. Man kanske inte bygger lika mycke som under bulk perioden och man kanske inte bränner lika mycket som under deffningen. Men under deffningen bygger du inte alls och tvärtom.
Anledningen till att jag bygger är dels för styrkan och dels för att se bra ut, jag vill inte behöva lägga på mig en massa fett när jag bygger, jag vill kunna se bra ut året om och inte bara efter deffningen.

Nils
2003-10-18, 16:24
Vir: I den åldern är det bara att träna och äta på så kan du vara fit och få muskler på en gång. Du är ju i praktiken både "dopad" med hormoner och har inte kommit så långt från "normal läget utan träning" och då går det utmärkt att göra det.
Nils

mangemani
2003-10-18, 16:26
Originally posted by Simson
Men jag har inte varit med om att en person som kör tung cardio 5 dar i veckan ökar i vikt, oavsett hur mycket han äter.




öhm...jag:em: