handdator

Visa fullständig version : Deff eller ej


Big bicep
2010-06-23, 18:32
Hejsan

Hur hade ni gjort om ni var i min hydda

188 lång
84kg

15% kroppsfett ca

tränat ca 2 år på gym 3-4 ggr vecka

Bulkat upp mer massa och vikt eller deffat ner er till stranden ?

skivan
2010-06-23, 18:35
En bild säger mer än tusen ord.

mattilainen
2010-06-23, 18:40
Tycker du att du har bra kropp och känner att du kan visa dig utan tröja och vara stolt, fortsätt bygg. Tycker du att du skulle må och känna dig snyggare om du gick ner i vikt, gå ner i vikt. Lättare att säga så än låta oss bestämma!

Big bicep
2010-06-23, 18:50
Mattilainen, det är sant, bara det att man har svårt att bestämma sig =), dock så far jag utomlands om en månad och där vill man ju äta god maten, men kanske kan köra en kort deff på bara en månad, hoppas på att man hinner få bort så man är lite lite slankare där nere ialafall.

gudding
2010-06-23, 21:30
Mattilainen, det är sant, bara det att man har svårt att bestämma sig =), dock så far jag utomlands om en månad och där vill man ju äta god maten, men kanske kan köra en kort deff på bara en månad, hoppas på att man hinner få bort så man är lite lite slankare där nere ialafall.

Det är riktigt svårt att få så pass påtagliga resultat på en månad, jag tror inte du hinner..

Det är sommar, passa på att njuta av den istället för att tokdeffa. Kör ingen grisbulk, ät som vanligt, träna på som vanligt och ta det lugnt. Kanske lägga upp någon extra joggingtur då och då?

Kanske är dumt men så gör jag iaf. *screwy*

Fredrik_S
2010-06-24, 01:33
Skulle absolut aldrig bulkat om jag hade någon tanke på att jag hade för mycket fett på kroppen. Då hade jag valt energibalans eller strax därunder eller deff.
Vad som är för mycket fett avgör du själv.

Att bulka sig fet är något man kommer ångra resten av livet(om ens mål är att vara deffad) då fettceller är permanenta och bara kan minska eller öka i storlek.
Dvs har man en gång varit fet är det stor chans att det kommer bli en konstant kamp resten av livet för att hålla sig smal.

cero
2010-06-24, 01:51
Så behöver det väl inte vara för personer som har lätt för att byta matvanor, Fredrik?

Eddie Vedder
2010-06-24, 06:29
Så behöver det väl inte vara för personer som har lätt för att byta matvanor, Fredrik?

Jo de mekanismerna Fredrik pratar om är just permanenta. Visst skiljer det sig i människors förmåga att klara av förändringar etc. men att samma individ kan ha olika förutsättningar rent fysiologiskt beroende på tidigare levnadsvanor är fakta.

Blandol
2010-06-24, 08:37
Hade jag kännt att en deff var på plats hade jag börjat deffa.

kalajset
2010-06-24, 09:06
Å andra sidan är det väldigt få personer som har uppnått "betydande" muskelmassa utan att åtminstone äta sig småfeta ibland, även om de i dagsläget är deffade. Klart det går att bygga upp rejäl muskelmassa ändå, men att det tar längre tid, för de allra flesta, får man nog ändå vara beredd på.

Hursomhelst, är inne på samma spår som de flesta - känner man sig för mycket ur form - då bör man deffa helt enkelt. Därmed inte sagt att det är någon större ide att deffa för något som ligger endast en månad fram i tiden, för kort tid som sagt. Däremot kan man ju isåfall börja nu, och se vart slutdatumet hamnar. Resan om en månad kan man ju isåfall använda som "vilovecka" i deffen, och äta gott kring energibalans/strax över. Om inte annat för att fylla på glykogendepåerna till max om man har lust med det.

Ganymedes
2010-06-24, 09:42
Överväger man ens deff så är det i princip tillräcklig anledning för att det ska vara hög tid att deffa. Allt annat är oftast ursäkter för att deff är jobbigt och trist. :)

Fredrik_S
2010-06-24, 12:40
Å andra sidan är det väldigt få personer som har uppnått "betydande" muskelmassa utan att åtminstone äta sig småfeta ibland, även om de i dagsläget är deffade. Klart det går att bygga upp rejäl muskelmassa ändå, men att det tar längre tid, för de allra flesta, får man nog ändå vara beredd på.


småfet är också svårdefinierat.
Jag tycker 90% av befolkningen är småfeta.
Även om fett% är svårt att mäta och varierar utseendemässigt lite i hur illa det är beroende på muskelmassa så tycker inte någon någonsin bör överstiva 15%, och har man ganska lite muskelmassa bör man nog inte överstiga 10-12%.
(obs inte ur hälsoskäl utan rent estetiskt utfrån mina ideal :) )

Sen är ju frågan om det verkligen tar längre tid. Såvida inte slutmålet är absolut muskelmassa oberoende av fettmängd på kroppen(då är det ju bara att äta på) så krävs det ju alltid deffperioder av olika längder om man lagt på sig fett. Om det är bäst att "bulka upp sig till en hög fett% i 9 månader och deffa i 3 månader, eller om det är bättre att ha ett pytteöverskott i drygt 11 månader och sen bara gör en kort snabb bantning i tre veckor. så ger jag min tro på det senare alternativet

kalajset
2010-06-24, 13:11
småfet är också svårdefinierat.
Jag tycker 90% av befolkningen är småfeta.
Även om fett% är svårt att mäta och varierar utseendemässigt lite i hur illa det är beroende på muskelmassa så tycker inte någon någonsin bör överstiva 15%, och har man ganska lite muskelmassa bör man nog inte överstiga 10-12%.
(obs inte ur hälsoskäl utan rent estetiskt utfrån mina ideal :) )

Sen är ju frågan om det verkligen tar längre tid. Såvida inte slutmålet är absolut muskelmassa oberoende av fettmängd på kroppen(då är det ju bara att äta på) så krävs det ju alltid deffperioder av olika längder om man lagt på sig fett. Om det är bäst att "bulka upp sig till en hög fett% i 9 månader och deffa i 3 månader, eller om det är bättre att ha ett pytteöverskott i drygt 11 månader och sen bara gör en kort snabb bantning i tre veckor. så ger jag min tro på det senare alternativet

Jag håller egentligen med om ganska mycket av det du skriver. :) Hursomhelst: -Av det jag förstått av många av de riktigt stora/starka personerna, är att de just ofta är av uppfattningen att man "bör" tillåta en "något större" mängd fett på kroppen om man vill s as maximera muskelmassan/tillväxten över sikt. (Det här är självklart också en definitionsfråga). Det finns naturligtvis inget som säger att det är 100% korrekt, men jag tror personligen det ligger mycket i det. Det hela handlar just självklart om teorier, facit finnes ej.

Personligen tror jag att ett av de största "felen" som görs av styrketränande individer med få år i gymmet, som är ute efter just en rejäl tillväxt av muskelmassan, är att de lägger för mycket vikt på så kallad bra form, och för litet tid och kraft på att faktiskt växa till sig såpass mycket att det överhuvudtaget ser bra ut att ha såpass lågt kroppsfett annat än på optibilder i badrumsljus. Jag har själv varit där, (och är det i viss mån fortfarande), och kan med gott samvete säga att i iaf mina ögon ser det absolut inte "bra" ut med ca 10% kroppsfett och en kroppsbyggnad som knappt är grövre än random 16-åring. Att istället väga ett X antal kilo mer, med några mer procents kroppsfett, ser oftast mycket, mycket bättre ut, samt som även du själv är inne på - man slipper lägga onödig tid på deffning när man istället kan lägga tiden på att bygga. Alla är vi ute efter olika saker och mål, men återigen - detta sett ur perspektivet med rejält fokus på muskelmassa/tillväxt i första hand.

cero
2010-06-24, 14:44
men att samma individ kan ha olika förutsättningar rent fysiologiskt beroende på tidigare levnadsvanor är fakta.

Kan du ge exempel på några olika förutsättningar?

Fredrik_S
2010-06-24, 18:15
Kan du ge exempel på några olika förutsättningar?

Att samma person på säg 75 kg en gång i tiden varit väldigt fet, jämfört med exakt samma person vägandes 75 kg som inte varit fet en gång i tiden, är det eddie menar med att samma individ kan ha olika förutsättningar.

cero
2010-06-24, 22:03
Att samma person på säg 75 kg en gång i tiden varit väldigt fet, jämfört med exakt samma person vägandes 75 kg som inte varit fet en gång i tiden, är det eddie menar med att samma individ kan ha olika förutsättningar.

Jo, det hängde jag med på. Men vad för andra negativa saker kan killen som varit fet förut ha? Du beskrev det som att det var något man skulle ångra sig i resten av sitt liv och då undrar jag varför! Lite luddig frågeställning kanske men hoppas du förstår.

Fredrik_S
2010-06-24, 23:21
För att han kommer alltid under resten av sitt liv ha lättare att lägga på sig en större del fett av ett kaloriöverskott.
Dvs samma person som varit fet tidigare kommer vid ett överskott på säg 500 kcal per dag lägga på sig en procentuellt större del fett än om samma person ej tidigare varit fet och lägger sig på 500 kcal överskott.

Ta nu inte detta som svart eller vitt, självklart går det att få en fin och muskulös kropp även om man varit fet tidigare.

Shpendi
2010-06-24, 23:24
För att han kommer alltid under resten av sitt liv ha lättare att lägga på sig en större del fett av ett kaloriöverskott.
Dvs samma person som varit fet tidigare kommer vid ett överskott på säg 500 kcal per dag lägga på sig en procentuellt större del fett än om samma person ej tidigare varit fet och lägger sig på 500 kcal överskott.

Ta nu inte detta som svart eller vitt, självklart går det att få en fin och muskulös kropp även om man varit fet tidigare.

Hm, så om man varit fet innan så måste man hålla koll på sin kost och träna för att "behålla" sin form?

cero
2010-06-24, 23:42
Dvs samma person som varit fet tidigare kommer vid ett överskott på säg 500 kcal per dag lägga på sig en procentuellt större del fett än om samma person ej tidigare varit fet och lägger sig på 500 kcal överskott.

Det var som fan!

Ashenshugar777
2010-06-25, 00:36
Martin Berkhan var ju en tjockis innan han började träna så.. nu ska vi inte stirra oss så blinda på "Oj har du varit fet är dina chanser sämre" Det är knappast relevant om man är seriös.

Shpendi
2010-06-25, 00:40
inte relevant nu kanske, men man kan ha sina lat-perioder flera år frammåt.

Fredrik_S
2010-06-25, 15:25
Hm, så om man varit fet innan så måste man hålla koll på sin kost och träna för att "behålla" sin form?

Det måste man oavsett man varit fet eller inte.
Men om man hamnar på ett överskott och tidigare varit fet så kommer mer av överskottet bli till fett än muskler än om man inte varit fet tidigare.

Men som sagt, det är inget att stirra sig blind på och det finns föredetta tjockisar som lyckas hålla sig vältränade ändå.
Det ändrar ju ingenting, oavsett om du varit tjock eller inte så måste du träna regelbundet och undvika att bli tjock.
Bulka tycker jag man ska vara extremt restriktiv och försiktig med oavsett tidigare kroppsform(återigen om slutmålet är en hyfsat vältränad och snygg beachkropp, har man stora mål inom styrka och kanske kroppsbyggning finns det möjligtvis bättre upplägg med mer tillåtelse för fettmängd på kropp).

Big bicep
2010-06-27, 22:20
okej okej, tack för alla svar allihop, har ju tidigare legat bara på ett litet överskott, så det har inte direkt gått fort fram med bulkandet. Men nu har jag bestämt mig för att prova deffa en månad, sen pause i deffen när man är i utlandet, sen får man väll se om det ger resultat, eller om det blir att fortsätta deffa vidare efter utlandsresan :)

Apos78
2010-06-28, 07:33
För att han kommer alltid under resten av sitt liv ha lättare att lägga på sig en större del fett av ett kaloriöverskott.
Dvs samma person som varit fet tidigare kommer vid ett överskott på säg 500 kcal per dag lägga på sig en procentuellt större del fett än om samma person ej tidigare varit fet och lägger sig på 500 kcal överskott.

Ta nu inte detta som svart eller vitt, självklart går det att få en fin och muskulös kropp även om man varit fet tidigare.

Det där ser jag som den stora nackdelen med att fara upp och ned i vikt genom bulk/deff/bulk/deff. Varje tillfetning kommer helt enkelt att göra det svårare att komma i förra årets badbyxor, sett till fettmassan. Om man ska generalisera.

Gällande Martin Berkhan se det fetstilta. Sen får man nog säga att den regim han följer är rejält välplanerad samt att han har bra koll på vad han sysslar med.

Apos78
2010-06-28, 07:43
Sen behandlas frågan om deff och bulk i stort sett alltid väldigt svartvitt. Jag har aldrig deffat och aldrig bulkat utan ser till att formen håller sig god året runt. Varför inte bara äta normalt sett till träningen, träna och må gott?

Jag tror att väldigt många unga killar har fastnat i snacket om bulk under årets mörka halva och deff innan sommaren. Detta sprider sig sen till att handla om en månad hit och en månad dit. Extra galet om vikten ligger på <80 kg och någon börjar prata stora behov att deffa. Särskilt om det handlar om en stranddeff där halvpaniken börjat komma smygande bara för att termometern visar +20. Då handlar det om dålig planering...eller kanske en felprioritering under andra delar av året.

Att bulka handlar om att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar att bygga massa och växa till och det finns inget behov av deff efter en månads bulk där vikten ökat 4 kg. Många skulle nog tycka det var skönt att slippa pressen att fara upp och ner som en jojo - kcal skall räknas, PAL ska uppskattas, BMR räknas ut, vikthysterin börjar, etc, etc.

Big bicep
2010-06-28, 21:07
förstår vad du säger, men det är ingen som har sagt att någon bara bulkat i en månad som du skrev :).

Apos78
2010-06-28, 21:20
förstår vad du säger, men det är ingen som har sagt att någon bara bulkat i en månad som du skrev :).

Se det som ett exempel. Eller ett uttryck snarare.

Jag tycker helt enkelt att folk anstränger sig för mycket med att göra sådant som för många inte är nödvändigt. Det känns ibland som det är lite inne att bulka/deffa. Kanske inte i ditt fall men rent generellt.

Commando1980
2010-06-28, 22:41
Hejsan

Hur hade ni gjort om ni var i min hydda

188 lång
84kg

15% kroppsfett ca

tränat ca 2 år på gym 3-4 ggr vecka

Bulkat upp mer massa och vikt eller deffat ner er till stranden ?

det kan endast du svara på. det är din kropp, gör det som känns bäst för dig.