handdator

Visa fullständig version : stämmer verkligen närningsvärde?


tobbe12
2010-06-23, 14:27
Hej jag blir lite fundersam över "b märke" på mat, tex brukar köpa curry röra som finns på ica som ja blandar med kycklingfile, det står 85 kcal per 100 gram??? kan man alltid lita på närningsvärde? ja såg någonstans att king grub hade skrivit att det är olagligt att skriva fel , något sådant.

denna kanske ska vara under "kost"

Eddie Vedder
2010-06-23, 14:40
Olagligt gäller redovisning av ingredienser och allergiinformation. Näringsvärden är i regel någorlunda korrekta men det diffar givetvis. Det är ju mat. Mat är inte standardiserat även om industrin kan göra maten mer standardiserad (mer tråkig kan tyckas).

Här skrev Jacob om fördigrätter t.ex.

http://traningslara.se/blogg/kan-man-lita-pa-naringsvardetabellerna-i-snabbmat/

tobbe12
2010-06-23, 14:48
Olagligt gäller redovisning av ingredienser och allergiinformation. Näringsvärden är i regel någorlunda korrekta men det diffar givetvis. Det är ju mat. Mat är inte standardiserat även om industrin kan göra maten mer standardiserad (mer tråkig kan tyckas).

Här skrev Jacob om fördigrätter t.ex.

http://traningslara.se/blogg/kan-man-lita-pa-naringsvardetabellerna-i-snabbmat/

Ica curry färdig sås gällde detta, vad tror du själv? stämmer?

Eddie Vedder
2010-06-23, 14:53
Ica curry färdig sås gällde detta, vad tror du själv? stämmer?

Felmarginalen lär inte göra stor skillnad nej.

tobbe12
2010-06-23, 14:55
Okej :) en annan fråga där, eldorados kyckling file, 100 gram 95 kcal, men på livsmedelsverket så står det 130, vad e skilnaden?:S

Eddie Vedder
2010-06-23, 14:57
Okej :) en annan fråga där, eldorados kyckling file, 100 gram 95 kcal, men på livsmedelsverket så står det 130, vad e skilnaden?:S

Olika produkter.

Det är ju mat. Mat är inte standardiserat

Baboom
2010-06-23, 14:59
Okej :) en annan fråga där, eldorados kyckling file, 100 gram 95 kcal, men på livsmedelsverket så står det 130, vad e skilnaden?:S

Kötthalt.

Juggernaut78
2010-06-23, 14:59
Okej :) en annan fråga där, eldorados kyckling file, 100 gram 95 kcal, men på livsmedelsverket så står det 130, vad e skilnaden?:S
Kolla hur många procent kyckling det är. Ju billigare kycklingfile destå mer saltlösning är insprutad i regel (aka "mörad" kycklingfilé). Brukar ligga runt 80%.
Tror Livsmedelsverket syftar på färsk kycklingfilé utan tillsatser.

Ha gärna även som en moralisk regel att undvika hallal-slaktade kycklingar också då detta är olagligt i sverige (Willys kyckling är hallal-slaktad i Danmark t.ex.) :-).

tobbe12
2010-06-23, 15:38
Kolla hur många procent kyckling det är. Ju billigare kycklingfile destå mer saltlösning är insprutad i regel (aka "mörad" kycklingfilé). Brukar ligga runt 80%.
Tror Livsmedelsverket syftar på färsk kycklingfilé utan tillsatser.

Ha gärna även som en moralisk regel att undvika hallal-slaktade kycklingar också då detta är olagligt i sverige (Willys kyckling är hallal-slaktad i Danmark t.ex.) :-).

men eldorado är inte "hallal slaktad" men hallal inte , det påverkar inte närningsvärde, "hallal" är väl att den har fått "lida" mer.

Eddie Vedder
2010-06-23, 15:48
me"hallal" är väl att den har fått "lida" mer.

Nej halal är islams "rena lära". Där finns massor av regler för hur man bör leva sitt liv som god muslim och en av de reglerna är att enbart äta kött som slaktats enligt halaltradition. Det innebär att halsen skära av och djuret förblöder.

tobbe12
2010-06-23, 16:01
Nej halal är islams "rena lära". Där finns massor av regler för hur man bör leva sitt liv som god muslim och en av de reglerna är att enbart äta kött som slaktats enligt halaltradition. Det innebär att halsen skära av och djuret förblöder.

men skulle du säga att eldorado produkterna är skit? eller minst lika bra som någon annan?

Juggernaut78
2010-06-23, 16:02
men eldorado är inte "hallal slaktad" men hallal inte , det påverkar inte närningsvärde, "hallal" är väl att den har fått "lida" mer.
Som ovanstående skrev så har det ingen betydelse för näringsvärdet.
Grejen är, som du säger, att djuret får lida mer då det dör sakta genom förblödning utan bedövning (vilket är olagligt i sverige) men man får importera sådant ändå, därav moralkaka-tipset :P.

Wilys har btw 2 olika frysta kycklngfiléer av sina egna märken: Eldorado med låg procenthalt samt "Willy:s" med 90% tror jag (högsta jag sett i alla kedjor). Tyvärr är det halal-slaktat så det går bort för min del. Slukar i mig färdiggrillade kycklingspett från Coop istället även om de nu inte är lika billiga...

*Edit: Läs procenthalten så ser du hur mkt "skit" (dvs vatten) det är i. Jämför man hur mycket kyckling vs vatten man får är eldorado/euroshopper skit. Samma med köttbullar/korv, läs andelen kött t.ex. och jämför näringsinnehåll med billigare/dyrare produkter. Prislappen säger inte alltid vilket som är bättre/sämre dock.

Eddie Vedder
2010-06-23, 16:05
men skulle du säga att eldorado produkterna är skit? eller minst lika bra som någon annan?

De är väl som de andra budgetprodukterna. Man får vad man betalar för.

tobbe12
2010-06-23, 16:34
okej tkr du jag ska förlita mig på närningsvärde även på budgetprodukterna ?

Eddie Vedder
2010-06-23, 16:43
okej tkr du jag ska förlita mig på närningsvärde även på budgetprodukterna ?

Jag skulle tro att det är lika fel på Eldorados kyckling som Kronfågels, lika fel på Euroshoppers tonfisk som på Abbas o.s.v.

Insulinus
2010-06-23, 18:17
Skillnaden är oftast bara att du betalar för "extra" vatten när det gäller budgetprodukter såsom kyckling, färdigrätter och korv.

rajjan_dammit
2010-06-23, 18:26
Näringsvärde! Som i näring.

tobbe12
2010-06-23, 21:29
Skillnaden är oftast bara att du betalar för "extra" vatten när det gäller budgetprodukter såsom kyckling, färdigrätter och korv.



okej då vet jag. får utgå från att det är rätt:)

austria
2010-06-24, 08:21
Skulle tro att näringsvärdet på en produkt är mer exakt, än ditt uppskattande av din energiförbrukning ändå.

Vad jag menar är att det är onödigt att fokusera på om näringsvärdet på en produkt kan diffa på några kcal, det svåra kommer alltid vara att träffa rätt när det gäller din energiförbrukning under en dag.

Juggernaut78
2010-06-26, 17:17
Spinner vidare på "stämmer verkligens näringsvärde": Varför stämmer inte tillverkarnas "kcal" jämfört med uträknat?

Från näringsvärdet på Willys fullkornsris t.ex. (bara 1 av flera exempel jag sett):
Per 100g: kcal: 350, Protein: 8g, Kolhydrat: 74g, Fett: 3g
Räknar man ut kcal själv: 8*4.3 + 74*4.3 + 3*9.1 = 380kcal.

Finns det någon anledning till att tillverkarnas kcal-siffror diffar ganska så mycket? Försöker dom framställa produkten nyttigare än den faktiskt är?
(Exempel på ahlgrens bilar: 350kcal deklarerade vs 376kcal uträknade, GB Pinnglass - 130kcal deklarerade vs 140kcal uträknade osv.)

King Grub
2010-06-26, 17:24
Avrundade siffror. Man räknar med 4 i stället för 4.3 (var fick du 4.3 ifrån förresten?).

Juggernaut78
2010-06-26, 17:29
Avrundade siffror. Man räknar med 4 i stället för 4.3 (var fick du 4.3 ifrån förresten?).
Ok. Då gör man bättre i att gå via sina utäkningar än deras antar jag.

Ang. 4.3: Förväxlade tydligen 9.3/4.1 med 9.1/4.3 :Virro

Juggernaut78
2010-06-26, 18:11
Till TS och ang. kycklingfiléns näringsvärde som tidigare diskuterades:

Värt att tänka på är även att näringsvärdet vid fryst kyckling inte är samma som tillagad.

Kikade t.ex. nyss på en 87%ig fryst kycklingbröstfilé från guldfågeln, vad den vägde innan ugnen och efter:
Innan: 933g, Efter: 595g. Dvs en skillnad på 64%.

Således är näringsvärdet i tillagad kyckling ganska mycket mer än vad den frysta är (om man nu räknar kalorierna på den frysta varan och väger den tillagade).
För mina tillagade kycklingdelar blir det således 157kcal/100g istället för fryst dito på 100kcal/100g.

Kischen
2010-06-26, 19:04
Ha gärna även som en moralisk regel att undvika hallal-slaktade kycklingar också då detta är olagligt i sverige (Willys kyckling är hallal-slaktad i Danmark t.ex.) :-).

Brukar köpa, kommer inte hända igen. Tack.

Fredrik_S
2010-06-26, 21:38
*Edit: Läs procenthalten så ser du hur mkt "skit" (dvs vatten) det är i. Jämför man hur mycket kyckling vs vatten man får är eldorado/euroshopper skit. Samma med köttbullar/korv, läs andelen kött t.ex. och jämför näringsinnehåll med billigare/dyrare produkter. Prislappen säger inte alltid vilket som är bättre/sämre dock.

Du glömmer bara bort att det är brutalt äckligt med kyckling som inte har mörats med vatten.
Källa:
http://svt.se/2.109796/1.1956093/billig_kyckling_smakade_godast

Sprutar man inte in ca 20% vatten(saltlake) i kycklingen blir den jättetorr, desutom är de betydligt dyrare per mängd kyckling man får när man köper de märkena med 87-100% kyckling.

Nä 80% ig kyckling är överlägsen när det gäller smak och pris. Euroshoppers kyckling från ica kan jag rekomendera.

dawarp
2010-06-27, 18:00
Du glömmer bara bort att det är brutalt äckligt med kyckling som inte har mörats med vatten.
Källa:
http://svt.se/2.109796/1.1956093/billig_kyckling_smakade_godast

Sprutar man inte in ca 20% vatten(saltlake) i kycklingen blir den jättetorr, desutom är de betydligt dyrare per mängd kyckling man får när man köper de märkena med 87-100% kyckling.

Nä 80% ig kyckling är överlägsen när det gäller smak och pris. Euroshoppers kyckling från ica kan jag rekomendera.

Kan rekommendera Eldorados kycklingfilé, smakar bra till ett bra pris. (trots att den innehåller 80% kyckling)

Juggernaut78
2010-06-27, 20:12
Avrundade siffror. Man räknar med 4 i stället för 4.3 (var fick du 4.3 ifrån förresten?).
Ok. Då gör man bättre i att gå via sina utäkningar än deras antar jag.

Ang. 4.3: Förväxlade tydligen 9.3/4.1 med 9.1/4.3 :Virro
Ok här kommer en nötknäckare:
Godis - Malaco Truly Exotic, juicy fruitgums per 100g: Protein: 6.5 Kolhydrater: 79g (varav socker 42g, sockeralkoholer 8g) Fett: 0.6g kcal: 280

Uträknade kcal: 6.5*4 + 79*4 + 0.6*9 = 347kcal... Wtf? *screwy*

King Grub
2010-06-27, 20:14
Sockeralkoholer ger inte 4 kcal per gram.

Men uträkningen stämmer inte ändå - du skall inte räkna med att innehållsförteckningarna alltid stämmer. Dom höftar ibland till med en random siffra.

Men resten av kolhydraterna - det kanske är oupptagliga sådana, fibrer. 79 - 50 = 29 gram till som inte är socker.

Juggernaut78
2010-07-10, 12:57
Ha gärna även som en moralisk regel att undvika hallal-slaktade kycklingar också då detta är olagligt i sverige (Willys kyckling är hallal-slaktad i Danmark t.ex.) :-).

Brukar köpa, kommer inte hända igen. Tack.
I rättvisans namn, det verkar som nästan all "billig" kyckling är halal-slaktad *grr27*
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=156348
Ivars, Hannes, Eldorado, Willys, X-tra och Rose är några vanliga märken som säljer så kallad halalkyckling.
Euroshopper verkar dock inte vara märkt så den kanske är det enda lågprismärke-undantaget?