handdator

Visa fullständig version : Olika metoder?


MissC
2010-06-23, 10:01
Jag har just börjat träna på ett nautilus-gym, och där har de ju sin egen metod som de lär ut. Den är väldigt maskinbaserad (för dem som inte vet) och går typ ut på att man ska lägga på så mycket vikt att man pallar minst 8 reps. När man lyckas göra 12 reps lägger man på mer vikt, och så håller man på så. Bara ett set på varje maskin. Jag tränade så för några år sedan, och det fungerar ju i det avseendet att jag kontinuerligt la på mer och mer vikt på alla muskelgrupper. Vad tycker ni om det här? Bra eller anus, och varför?

King Grub
2010-06-23, 10:03
Att öka belastningen kontinuerligt är utmärkt, för att inte säga nödvändigt, för att se framsteg.

Ett set per muskel är därmot förkastligt jämfört med fler set för andra än extrema nybörjare.

MissC
2010-06-23, 10:05
Varför är det förkastligt? Ger det inte lika mycket/varaktig effekt?

King Grub
2010-06-23, 10:07
Styrke- och muskeltillväxten blir mycket mindre med ett set per muskel jämfört med fler.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3044834&postcount=2

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134731&highlight=multiple

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105785&highlight=multiple

Danne2k
2010-06-23, 10:13
Den är väldigt maskinbaserad (för dem som inte vet)

bara ett set på varje maskin.

Jag säger *screwy* och :smash:

Att den är maskinbaserad säger egentligen allt, vill man komma långt i sin träning behöver man träna betydligt mer än bara rå press/dragstyrka i en fast styrd rörelsebana. Man behöver träna balans, kordination, nervsystem osv osv. så detta är något jag aldrig skulle göra.

Ang. 1 set / maskin/övning så är det något som heller inte ger speciellt mycket om det inte är väldigt tidigt i ens träning, precis som Grub sa.
Finns lite studier på det om jag minns rätt.
Edit: To slow!

Med det sagt så är det iofs väldigt bra att det finns en inbyggd progression vilket alltid behövs, och programmet kan säkert fylla sin funktion för nybörjare i medel/äldre åren som varken vill, orkar eller vågar köra med fria vikter.

Men för att sammanfatta lite:

Fria vikter = :thumbup:

kalajset
2010-06-23, 10:22
Om man klarar att öka kontinuerligt, och den låga volymen innebär att man kan stimulera varje muskel fler gånger i veckan än vad som görs på ett "traditionellt" schema ser jag inget större fel i metoden.

Sedan finns det ingen större mening att köra med fria vikter just för sakens skull, tyvärr lär dock inte just Nautilusmaskinerna vara var de en gång var.

MissC
2010-06-23, 10:33
Kalajset - så tänkte jag också. Jag hinner ju inte köra igenom hela kroppen på ett pass om jag kör 3 set på varje övning, men kör jag ett set hinner jag det, vilket gör att jag som du säger hinner med varje muskel flera gånger i veckan. Och det borde ju vara en fördel.

kalajset
2010-06-23, 10:49
Det mesta är egentligen just en fråga om tid/ork, och viljan att just kunna öka kontinuerligt. Jag tror också att om dylika lågvolymsscheman ska fungera annat än de första veckorna/månaderna för en nybörjare, så måste man verkligen kunna pressa sig till/över en viss gräns. Tror det är här det börjar bli problematiskt för många, (inklusive mig själv), i lågvolymsscheman. :)

MissC
2010-06-23, 10:54
Fast det gillade jag med metoden sist - med bara ett set känns det som om man lätt orkar öka med åtminstone en repetition per gång, och då går det snabbt att öka. Känns det som i alla fall, eftersom det står i min träningsjournal att jag tar lite mer för varje gång. Snabb ökning = motiverande. Men jag vill ju inte hålla på och lura mig själv och kasta bort min tid, om det är så att det här faktiskt är så mycket mindre effektivt än andra metoder.

capron
2010-06-23, 11:13
Hur ofta kan du då köra muskeln när du bara kör ett rep ? Hur ofta kör man då samma musklegrupp enligt nautulis ?

joasimo
2010-06-23, 11:14
Så du kör bara ett sett per övning och muskel per pass? Låter väldigt lite, och kan inte vara så effektivt. Låter väldigt lite.

Anders The Peak
2010-06-23, 11:20
Det hela handlar om vilken träningsgrad man har uppnått. Från början är ett set(vid rätt intensitet 8-12 är inte fel för tjejer) rätt optimalt för de flesta och om man tränar hela kroppen varje pass kan det vara en lagom volym då all träning kommer att påverka resultatet.

joasimo
2010-06-23, 11:24
Det hela handlar om vilken träningsgrad man har uppnått. Från början är ett set(vid rätt intensitet 8-12 är inte fel för tjejer) rätt optimalt för de flesta och om man tränar hela kroppen varje pass kan det vara en lagom volym då all träning kommer att påverka resultatet.

Varför ska man gå till gymmet om mesa på med ett sett? Går man på gymmet ska man kriga tills man stupar! ;)

Men vi säger att man kör igenom kroppen 3-4ggr i veckan då med 1 set per muskel och pass. Det blir då bara 3-4set per muskel? Jag menar 3-4set för tex ben? Dom benen lär inte växa mycket.

Anders The Peak
2010-06-23, 12:04
Varför ska man gå till gymmet om mesa på med ett sett? Går man på gymmet ska man kriga tills man stupar! ;)

Men vi säger att man kör igenom kroppen 3-4ggr i veckan då med 1 set per muskel och pass. Det blir då bara 3-4set per muskel? Jag menar 3-4set för tex ben? Dom benen lär inte växa mycket.

MissC säger att hon ökar vikterna proggressivt över tid för hennes del fungerar träningen. Hur går det för dig?

joasimo
2010-06-23, 12:09
MissC säger att hon ökar vikterna proggressivt över tid för hennes del fungerar träningen. Hur går det för dig?

Om man nöjer sig med att vara en medelmåtta eller inte har så höga mål så fungerar det nog utmärkt. Jag tycker ändå det är för lite träning. För mig flyter det på bra, både i gymmet och ute på isen. Hur går det för dig?

kalajset
2010-06-23, 12:29
Lågvolymsträning kräver snarare mer av individen, (för att s as "fungera"), än träning med mer "normal" volym, inte mindre. Det är ingen lätt träningsmetod, eller bör åtminstone inte vara det. Om man däremot aldrig pressar sig på detta sättet så, ja visst, då får man nog oftast räkna sig som underpresterande. Får man trots allt "bra", (defintionsfråga), resultat, utan att vare sig öka vikterna/repsen eller ens ta ut sig i närheten av failure under ett lågvolymsupplägg har man troligen fruktansvärt bra gener/förutsättningar.

MissC
2010-06-24, 08:26
Jag har inte sagt att jag nöjer mig med att vara en medelmåtta. Hade jag gjort det hade jag inte besvärat mig med att be om råd. Dock är jag inte ute efter att växa volymmässigt direkt, utan mer efter att få starka, uthålliga, funktionella muskler (har rätt mycket tonvikt på kondition i mitt träningsprogram - dagens träning består till exempel av ett boxningspass).

Arnoldski
2010-06-24, 08:37
Jag säger *screwy* och :smash:

Att den är maskinbaserad säger egentligen allt, vill man komma långt i sin träning behöver man träna betydligt mer än bara rå press/dragstyrka i en fast styrd rörelsebana. Man behöver träna balans, kordination, nervsystem osv osv. så detta är något jag aldrig skulle göra.


Är det baserat på din egen långa träningserfarenhet eller är det mer en uppfattning du skaffat dig efter att ha läst inlägg på forumet?

Jag vill inte provocera men det är intressant när man i unga år och med kort träningserfarenhet helt avfärdar en metodik som funkat bra hittills för trådskaparen.

(sen tror jag att jag i sak håller med dig)

-Jag tror att man inte ska underskatta vikten av att man tränar på ett sätt man trivs med. Ultimat super-träning i fyra månader är inte värt mycket i jämförelse med ihärdig träning på ett mindre optimalt sätt i fyra år, trots allt.

MissC
2010-06-24, 08:45
Jag var också skeptisk till maskingrejen, men finns det ju maskiner och maskiner. Den jag använder för exempelvis chins och dips skiljer sig egentligen bara från att göra samma övningar vid nån gammal hederlig stång genom att man här sätter knäna på en grej som kan avlasta, ifall man till att börja med är för klen för att kunna lyfta upp sin kroppsvikt särskilt många gånger. Roddmaskinen har väldigt flexibla "handtag" som ger en del frihet för armrörelser. Och så vidare. Plus att jag kompletterar med att varva boxning, löpning, yoga och spinning.

z_bumbi
2010-06-24, 08:56
Eftersom du inte vill bygga volym, inte bara satsar på styrka och kombinerar det med annan träning så funkar säkert upplägget ett tag till. Ökar du träningsvikterna så har du blivit starkare.
När/om du märker att det börjar gå trögt med styrkeökningarna men fortfarande vill öka i styrka så får du fundera på att göra en förändring då, t ex att köra flera set på de större muskelgrupperna eller byta träningslokal till en som är mer inriktad på styrka. Fria vikter medför iofs en rad fördelar (även nackdelar) men iom att du tränar annat så är styrketräningen inte avgörande för att man får de de flesta av de fördelarna.

mixedskills
2010-06-24, 09:56
Bästa resultat får man genom att inkludera träning av balans, koordination och nervsystem som någon nämnde och bästa sättet att göra det på är att träna med hela kroppen i rörelse (chins, dips, knäböj, armhävningar, armhövningar stående på händer, 'hängande rodd', etc...). Problemet är väl att kunna överbelasta i flera övningar därav uppfanns "friviktsövningar" som Bänkpress, Militärpress, Stångrodd etc, vilka är snäppet under men ändå by far bättre än maskiner.
Men men varför bekymra dig om det, du verkar köra annat som kräver balans och så utöver (boxning) så kör på. Det viktigaste är (som också nämnts tidigare) att man trivs med sitt träningssätt, bästa träningen är ju trots allt den som blir av :)

Arnoldski
2010-06-24, 10:04
bästa träningen är ju trots allt den som blir av :)


Japp! Hpller med!

mikaelj
2010-06-24, 10:08
Om man nöjer sig med att vara en medelmåtta eller inte har så höga mål så fungerar det nog utmärkt. Jag tycker ändå det är för lite träning.

Öh, vad tusan svamlar du om?

Finns det ett egenvärde i att lägga mycket tid på gymmet?

joasimo
2010-06-24, 11:47
Öh, vad tusan svamlar du om?

Finns det ett egenvärde i att lägga mycket tid på gymmet?

Att enbart köra ett set per muskel tar man sig nog inte långt på. Men har man bara som mål att må bra och ha en schysst kropp så räcker det väl. Alla får ha vilka mål de vill. Men vill man bli bäst på något måste man träna mycket!

Ja det finns det väl? Så länge man gillar att träna, men tycker man träning är jobbigt och bara vill få det bortgjort så kanske det inte är det.

mixedskills
2010-06-24, 12:47
Att enbart köra ett set per muskel tar man sig nog inte långt på.

Angående det där...

MissC säger "1 set per maskin". Alla andra översätter det till "1 set per muskelgrupp".
Antingen märker jag bara ord nu eller så kör MissC kanske flera olika maskiner per muskelgrupp! Bara en tanke.

prOtotype
2010-06-24, 13:35
Varför ska man gå till gymmet om mesa på med ett sett? Går man på gymmet ska man kriga tills man stupar! ;)

Men vi säger att man kör igenom kroppen 3-4ggr i veckan då med 1 set per muskel och pass. Det blir då bara 3-4set per muskel? Jag menar 3-4set för tex ben? Dom benen lär inte växa mycket.

Om man nöjer sig med att vara en medelmåtta eller inte har så höga mål så fungerar det nog utmärkt. Jag tycker ändå det är för lite träning. För mig flyter det på bra, både i gymmet och ute på isen. Hur går det för dig?



:furious:
Bara för att du TYCKER att man ska "kriga tills man stupar" på gymmet så betyder inte det att det är bäst. Sen att klanka på någon för deras träningsmetod när dom ända har skaffat ett vettigt, komplett schema för att det inte passar in i din "bli bäst i världen" attityd är bara jävligt fjantigt. Du är 19, du verkar inte ha skaffat dig ett namn i hockeyvärlden än. Hur länge kan du satsa på det? Vad händer om du misslyckas? Ska du ge upp träningen totalt då för att du inte kan bli bäst?


Om man inte har tränat innan så kan ett set vara fullgod belastning för muskeltillväxt. Sen står det ett set per maskin. Kan ju vara så att man kör sittande benspark, hacksquat, benpress osv så det kan bli ganska många set på en muskelgrupp.

TS skriver tillochmed om att även om att tack vare att det bara var ett set så gick det oftast att klämma dit en repetition till och att beviset på framgång var en bra hjälp för motivationen. Vilket är förbannat viktigt för någon som börjar träna. Om man inte kommer in i det och fortsätter träna kan man aldrig fortsätta till andra typer av program


Sorry för rant. Nytt rekord på hur irriterad jag har blivit av en kolopost

MissC
2010-06-24, 14:35
Att enbart köra ett set per muskel tar man sig nog inte långt på. Men har man bara som mål att må bra och ha en schysst kropp så räcker det väl. Alla får ha vilka mål de vill. Men vill man bli bäst på något måste man träna mycket!

Ja det finns det väl? Så länge man gillar att träna, men tycker man träning är jobbigt och bara vill få det bortgjort så kanske det inte är det.

Vad exakt menar du med bäst? Störst muskler? Synligast blodådror? Starkast? Uthålligast? Smidigast? Jag njuter av att träna, och jag njuter av resultatet, som i princip är njutningen i sig. Tack vare att mina muskler är i god form kan en joggingtur eller ett spinningpass bli total eufori. Träning är inte "krig" för alla.

Angående det där...

MissC säger "1 set per maskin". Alla andra översätter det till "1 set per muskelgrupp".
Antingen märker jag bara ord nu eller så kör MissC kanske flera olika maskiner per muskelgrupp! Bara en tanke.

Det gör hon indeed. En övning per muskelgrupp skulle kännas fjuttigt, och troligen inte täcka in så många muskler som jag vill.

Yes
2010-06-24, 15:05
Om man nöjer sig med att vara en medelmåtta eller inte har så höga mål så fungerar det nog utmärkt.
Ja, dessa två medelmåttor har t.ex. klarat sig bra:
0TxN29GGieA
psVfsBq4nOo

(Ja, jag vet att den andra videon är en smula Löwgrenad)

Nu har de väl iof inte kört just enligt programmet på Nautilus Gym, men nog så låg volym.

cero
2010-06-24, 15:11
Yes, menar du att killen i den nedre videon som markar 4x sin kroppsvikt har tränat med låg volym? I jämförelse med Nautilus på 1set per muskelgrupp?

Yes
2010-06-24, 15:14
Yes, menar du att killen i den nedre videon som markar 4x sin kroppsvikt har tränat med låg volym? I jämförelse med Nautilus på 1set per muskelgrupp?
Ja, han har rentav kört betydligt lägre volym och frekvens än så. Här skriver han lite själv:
http://drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=8E8D3AD33E82610792B9B6D1DA A7F024.hydra?id=550337

Ministry
2010-06-24, 15:15
Öh, vad tusan svamlar du om?

Finns det ett egenvärde i att lägga mycket tid på gymmet?

Salut på på det!
Finns så många som tränar:
Länge, frekvent och med en alldeles för låg intensitet for reps vilket innebär att de tränar som om styrketräning, i syfte att bygga muskler, vore en uthållighetsbaserad träningsform. Som att vilja åka N ut men väljer vägen S ut.
Nej! HD, HiT eller Abbreviated programs rules, i alla fall enl. mig.

cero
2010-06-24, 15:44
Ja, han har rentav kört betydligt lägre volym och frekvens än så. Här skriver han lite själv:
http://drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=8E8D3AD33E82610792B9B6D1DA A7F024.hydra?id=550337

Vart skriver han om hur han tränar?

Yes
2010-06-24, 15:56
Står ju i tråden, om du läser hans inlägg.

Yes
2010-06-24, 16:05
Du får läsa fler inlägg än det första, t.ex.:

This routine reads x 1 every 5-7 days , each set by way of straight repetitions to MMF only ( no negatives/static holds etc ) ;

W/O 1; Seated rows/chest press
W/O 2; Leg press/shoulder press
W/O 3; Chin/dip
W/O 4; Hip belt squat/upright row
and on occassion I`ll include a deadlift or powerclean within a session.

Dvs. ett set per övning där. Kollar man tråden ser man dock att han testar lite olika, liknande, upplägg. Så man får kika igenom hela tråden för en bättre helhetsbild.

cero
2010-06-24, 16:16
Vad är poängen med att bara ha ett set per övning gentemot 3-4 sets exempelvis?

50cent
2010-06-24, 16:26
Vad är poängen med att bara ha ett set per övning gentemot 3-4 sets exempelvis?

1. Man kan köra till max utan att slita sönder CNS
2. Kör man på sitt 9-20RM aktiveras dom snabba muskelfibrerna som mest i dom sista repetetionerna
3. Det är mycket lättare att hålla progression (stavfel?)
4. Det är roligt som fan att kunna köra failure varje pass, och man blir grymt bra på att köra hårt och höja sin smärttolerans
5. plus 99999... andra anledningar

cero
2010-06-24, 16:29
1. Man kan köra till max utan att slita sönder CNS

Vad är skillnaden om man kör 4 sets och bara går till fail på det sista?

3. Det är mycket lättare att hålla progression (stavfel?)

Varför det?

4. Det är roligt som fan att kunna köra failure varje pass, och man blir grymt bra på att köra hårt och höja sin smärttolerans

Kan man la endå?

5. plus 99999... andra anledningar

Låt höra!

tigerofsweden
2010-06-24, 16:40
Jag tänker inte blanda mig i diskussionen vad som är ett bra upplägg för trådskaparen men jag vet bara en (Grandmaster) som verkligen bevisar att riktigt låg volym fungerar kalasbra.

cero
2010-06-24, 16:42
Jag tänker inte blanda mig i diskussionen vad som är ett bra upplägg för trådskaparen men jag vet bara en (Grandmaster) som verkligen bevisar att riktigt låg volym fungerar kalasbra.

Hur tränar han?

mikaelj
2010-06-24, 17:21
Hur tränar han?

Läs boken Beyond Brawn av Stuart McRobert: fokus basövningar och infrekvent träning. Martins program är inspirerat av Stuarts träningsfilsofi.

(Lustigt nog är mitt träningsschema, som jag knåpade ihop innan jag läste boken, exakt samma som det Stuart körde på när han tränade inför att sätta 400lbs@20 i mark. Låg volym & hög intensitet är skiten.)

Jockefoten
2010-06-24, 17:23
Varför vill man gå till "fail" varje pass?

joasimo
2010-06-24, 18:17
:furious:
Bara för att du TYCKER att man ska "kriga tills man stupar" på gymmet så betyder inte det att det är bäst. Sen att klanka på någon för deras träningsmetod när dom ända har skaffat ett vettigt, komplett schema för att det inte passar in i din "bli bäst i världen" attityd är bara jävligt fjantigt. Du är 19, du verkar inte ha skaffat dig ett namn i hockeyvärlden än. Hur länge kan du satsa på det? Vad händer om du misslyckas? Ska du ge upp träningen totalt då för att du inte kan bli bäst?


Jag har aldrig påstått att det är bäst. Jag tycker personligen att 1set per muskel/maskin är väldigt lite, jag får väl tycka vad jag vill?

Jag kommer aldrig ge upp, träningen kommer fortsätta ändå. Jag ska över till usa till höst och lira, sedan får vi se hur långt jag tar mig :) Kul att du bryr dig och vill veta hur det går för mig.

Sedan har jag aldrig sagt att man ska träna 40set per muskel, gå till fail och vara 3timmar på gymmet. Det där med att stupa på gymmet var mer ett litet skämt. Jag tränar själv nästan aldrig till fail, intensiv träning i 1-1,5timme max.

Jag vill inte bara bli stor och stark utan även uthållig, spänstig, explosiv, smidig! 1set per maskin låter bättre om man köra några övningar då :)

tigerofsweden
2010-06-24, 18:26
Det tråkigaste måste ändå vara dem som anser att deras sanning är den enda sanningen :) Uppenbarligen kan man träna på en mängd olika sätt och få resultat!

prOtotype
2010-06-26, 02:06
Jag har aldrig påstått att det är bäst. Jag tycker personligen att 1set per muskel/maskin är väldigt lite, jag får väl tycka vad jag vill?

Jag kommer aldrig ge upp, träningen kommer fortsätta ändå. Jag ska över till usa till höst och lira, sedan får vi se hur långt jag tar mig :) Kul att du bryr dig och vill veta hur det går för mig.

Sedan har jag aldrig sagt att man ska träna 40set per muskel, gå till fail och vara 3timmar på gymmet. Det där med att stupa på gymmet var mer ett litet skämt. Jag tränar själv nästan aldrig till fail, intensiv träning i 1-1,5timme max.

Jag vill inte bara bli stor och stark utan även uthållig, spänstig, explosiv, smidig! 1set per maskin låter bättre om man köra några övningar då :)


Oavsett så har du en otroligt förolämpande ton.
Sen är det en jävla skillnad på ett sett per muskel och per maskin. Vad sägs om att jag kör 20 olika maskiner som tränar quadriceps....

Nej, jag bryr mig inte om din hockeyträning men om du kan finna motivation till att träna efter att du misslyckats med att vara bäst i världen så måste du förstå människor som börjar träna utan att ha den planen i grunden.