handdator

Visa fullständig version : Hur bli vig/smidig?


robber
2010-06-23, 09:10
Hej!

Jag lade golv i helgen och vart lite rädd för mig själv. Benen och kroppen var värsta motståndet. Hur och vad stretchar man eller hur gör man?

Har inga planer på att gå ned i spagat/split men vill kunna böja lite mer på lederna så jag inte är i vägen för mig själv :)

Fö 183cm, ca 75kg otränad... *popcorn*

/R

Numse
2010-06-23, 09:13
Du stretchar de muskler du är stel i (förmodligen alla) :).. bara att tänja.. tar lång tid att bli vig dock

JoeyP
2010-06-23, 09:13
Töj musklerna, jag rek statisk stretchning för att minska skaderisken.

Finns inga genvägar, ju längre och hårdare du strectchar ju mer resultat.

Men 3x30sekunder är väl normalt :)

Kan tänka mig att baksida lår är stelt.

Stretcha det mycket men stretcha höftböjjarn med "Illiposas"?

Kabuto
2010-06-23, 09:16
En bra sida. http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?HID=350&FID=397&HSID=4457

Madame
2010-06-23, 09:18
Lägg mer golv! :D

ok seriöst: sätt dig i såna ställningar där du känner att kroppen är i vägen och bara häng. Typ sitt i skräddare även om det tar emot, sitt i asian squat, osv. Sätt laptopen på golvet och försök jobba :P du kommer behöva byta ställning ofta och förmodligen inte hitta nån bekväm position, men efter ett tag blir det lättare när mera smidighet infunnit sig :thumbup:
Du behöver inte fokusera så hårt på exakt vilken muskel som stretchas, det är ju hela du som behöver bli smidigare så bara det drar nånstans så är det bra, typ ^^

mangs
2010-06-23, 09:26
Lägg mer golv! :D

ok seriöst: sätt dig i såna ställningar där du känner att kroppen är i vägen och bara häng. Typ sitt i skräddare även om det tar emot, sitt i asian squat, osv. Sätt laptopen på golvet och försök jobba :P du kommer behöva byta ställning ofta och förmodligen inte hitta nån bekväm position, men efter ett tag blir det lättare när mera smidighet infunnit sig :thumbup:
Du behöver inte fokusera så hårt på exakt vilken muskel som stretchas, det är ju hela du som behöver bli smidigare så bara det drar nånstans så är det bra, typ ^^

Detta tipset är faktiskt väldigt bra. Funktionell strecth for the win.

Ett annat tips om du styrketränar är att köra fulla rörelser och därmed få gratis strecth under passet.

JoeyP
2010-06-23, 09:29
Detta tipset är faktiskt väldigt bra. Funktionell strecth for the win.

Ett annat tips om du styrketränar är att köra fulla rörelser och därmed få gratis strecth under passet.

+1, jag stretchar aldrig men kan nästan gå ner i spagat, kanske för jag kör så djupa frontböjjar :D

Bahir
2010-06-23, 09:29
Ska hålla koll på denna tråd, ty jag kan fan inte sitta ned på marken/golvet i mer än 30 sekunder utan att det börjar göra ont, oavsett hur jag sitter (med benen i kors, benen framför mig, etc).

robber
2010-06-23, 09:35
Tack för alla bra och snabba svar!

Skräddaren är en utmaning men blir att tänja och tänja :)
Cyklar mycket och blir riktigt stel av det.

Fick tips av en kompis att börja med bikram yoga, ska kolla lite på det.

/R

tntballe
2010-06-23, 09:51
Lägg mer golv! :D

ok seriöst: sätt dig i såna ställningar där du känner att kroppen är i vägen och bara häng. Typ sitt i skräddare även om det tar emot, sitt i asian squat, osv. Sätt laptopen på golvet och försök jobba :P du kommer behöva byta ställning ofta och förmodligen inte hitta nån bekväm position, men efter ett tag blir det lättare när mera smidighet infunnit sig :thumbup:
Du behöver inte fokusera så hårt på exakt vilken muskel som stretchas, det är ju hela du som behöver bli smidigare så bara det drar nånstans så är det bra, typ ^^

Detta + vissa perioder med lite hårdare stretch så går det fort att komma till den rörlighet man vill ha. Den enklaste varianten av pnf-stretch(eller vad det nu heter) är bra, den då man stretchar och samtidigt i ytterläget spänner och försöker dra ihop den stretchade muskeln. Efter några sekunder så är det lättare att vara i det utsträckta läget.

Pungis
2010-06-23, 09:51
Köp en stretchbok skriven av en naprapat

Att "sätta sig en ställning där du är stel och häng" är som att nån här skulle rekomendera "ta en vikt och lyft där du känner dig svag"

Precis som med styrketräning ska det göras rätt för att få bra resultat och undvika skador

Min sambo har trasiga knän pga dålig stretchundervisning inom dans

tntballe
2010-06-23, 09:59
Köp en stretchbok skriven av en naprapat

Att "sätta sig en ställning där du är stel och häng" är som att nån här skulle rekomendera "ta en vikt och lyft där du känner dig svag"

Precis som med styrketräning ska det göras rätt för att få bra resultat och undvika skador

Min sambo har trasiga knän pga dålig stretchundervisning inom dans

Ser inte hur den varianten skulle leda till skada, är en skonsam variant där inga större krafter tänjer mer än vad kroppen tål.