handdator

Visa fullständig version : Fråga angående etik vid organtransplantation och donerar ni själva?


Trance
2010-06-22, 16:23
Att det är en brist på organ i de flesta länder har väl inte undgått någon och det finns lite olika alternativ. Antingen "opt-in"; man väljer att vara med att donera organ eller "opt-out" Man väljer att inte vara med.

Då Israel har väldiga problem med just att få folk att donera organ så har de infört en policy där att du om du är med på organdonationslistan, och har varit så i minst 3 år, så är du och dina närmaste prioriterade själva på organ om det skulle behövas.

Vilket system anser ni är bäst och donerar ni själva?

Osten80
2010-06-22, 16:27
Orkar inte diskutera eventuella system, så jag väntar på någon klok persons inlägg som jag kan plusetta, men ja, jag donerar. Att inte donera känns som en väldigt märklig inställning.

stafh
2010-06-22, 16:30
Då Israel har väldiga problem med just att få folk att donera organ så har de infört en policy där de snor organ från palestinierna istället.

Fixed. :D


j/k


Jag har anmält mig som donator och tycker att systemet vi har i sverige är bättre.

C.E.J.
2010-06-22, 16:31
Hur kommer det sig att just Israel har sån brist?

Trance
2010-06-22, 16:37
Fixed. :D


j/k


Jag har anmält mig som donator och tycker att systemet vi har i sverige är bättre.

Nu skall inte denna tråden bli sådan men problemet var inte bara att just det sjukhuset tog från Palestinier utan godkännande utan de tog från Israeliska soldater också...

Hur kommer det sig att just Israel har sån brist?

Många ortodoxa judar som anser att det är en synd. Typ.

Stoltz
2010-06-22, 16:44
Jag donerar inte.
Jag tror att det hade varit ofördelaktigt utifall att jag skulle återuppstå.

C.E.J.
2010-06-22, 16:45
Som jag anade då. Mer specifikt verkar det vara haredim som är emot det: http://en.wikipedia.org/wiki/Organ_donation_in_Jewish_law#Ultra-orthodox_opposition

Jag vet inte vilket system som är bäst men jag nog skriva på för att donera organ om nån bara kom med en lista.

Trance
2010-06-22, 16:46
Som jag anade då. Mer specifikt verkar det vara haredim som är emot det: http://en.wikipedia.org/wiki/Organ_donation_in_Jewish_law#Ultra-orthodox_opposition

Jag vet inte vilket system som är bäst men jag nog skriva på för att donera organ om nån bara kom med en lista.

Haredim är väldigt mot det men eftersom det är lite kontroversiellt om det är godkänt eller inte enligt judisk lag så resulterar det i att många observanta (som inte är så extrema) ändå inte är med. Bara en av tio donerar.

stafh
2010-06-22, 16:50
Jag donerar inte.
Jag tror att det hade varit ofördelaktigt utifall att jag skulle återuppstå.
Tycker du att det scenariot förefaller sannolikt?

Som jag anade då. Mer specifikt verkar det vara haredim som är emot det: http://en.wikipedia.org/wiki/Organ_donation_in_Jewish_law#Ultra-orthodox_opposition

Jag vet inte vilket system som är bäst men jag nog skriva på för att donera organ om nån bara kom med en lista.
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Vassego.

Stoltz
2010-06-22, 16:56
Tycker du att det scenariot förefaller sannolikt?


Man vet aldrig, jag hörde om den här killen som dog och sedan "återuppstod", och så spelades det halverotisk musik medan han fixade keramik med sin levande flickvän. Det verkade så nice.


Som the average Koloit märkt, så var jag inte seriös. Men jag donerar faktiskt inte, och jag har inget vettigt resonemang för det. Rädsla för att konfrontera min egen dödlighet troligen.

Fatalist
2010-06-22, 16:57
Donerar, skulle tycka det var ok om andra donatorer fick prio framför icke-donatorer på mina organ när jag kolat.

Kabuto
2010-06-22, 16:57
Jag har anmält mig, om jag dör får dom harvesta mig typ..

C.E.J.
2010-06-22, 16:59
Tycker du att det scenariot förefaller sannolikt?


https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Vassego.

Måste prata med min rabbin först, eller nåt.

Kek
2010-06-22, 17:02
Tippar på att alla mina organ kommer vara helfackade i vilket fall den dagen jag dör men funderar på bli en donator utifall att någon skulle sätta knvien i mig på väg hem från krogen eller något.

Tolkia
2010-06-22, 17:13
Jag är för ett system där man är med tills man aktivt väljer att inte vara det (opt out?). Framför allt för att jag har intrycket att många inte är med i donationsregistret för att "det inte blivit av att anmäla sig" men egentligen är positiva till donation, och för den delen skulle vilja ha organ om de själva vore i behov av det. Däremot gillar jag inte system där man prioriterar personer som är med i donationsregistret, eller vars släktingar är med i donationsregistret etc.; det känns onödigt att föra in fler problem än vad som redan finns.

(Jag är anmäld till donationsregistret.)

sunkan
2010-06-22, 17:24
Spontant så käns israelernas system rätt klokt. Annars i Sverige så är det ju lite att man vill ha kvar kakan men ändå äta den. Jag är själv organdonator och skulle gärna inte se att nån släkting dör bara för att folk inte orkat fylla i ett papper.

Kek
2010-06-22, 17:29
Jag är för ett system där man är med tills man aktivt väljer att inte vara det (opt out?). Framför allt för att jag har intrycket att många inte är med i donationsregistret för att "det inte blivit av att anmäla sig" men egentligen är positiva till donation, och för den delen skulle vilja ha organ om de själva vore i behov av det. Däremot gillar jag inte system där man prioriterar personer som är med i donationsregistret, eller vars släktingar är med i donationsregistret etc.; det känns onödigt att föra in fler problem än vad som redan finns.

(Jag är anmäld till donationsregistret.)

Tycker alla aktivt ska få välja själv att bli donerare inte att välja att inte donera. Att uppmärksamma och göra det lättare att donera tycker jag är the way to go.

Trance
2010-06-22, 17:50
Själv är jag för en "opt out" med israelernas system också. Man är med automatiskt och det skall belönas att vara kvar.

Om folk är för fega eller har religiösa anledningar till att inte donera organ så ser jag inga som helst problem att de halkar ner på listan efter folk som är med och donerar. Kan man inte ge bort sin lever när man inte behöver den så varför skall man då kunna vara med och kräva en när man själv blir sjuk/råkar ut för en olycka?

Stoltz
2010-06-22, 17:56
Själv är jag för en "opt out" med israelernas system också. Man är med automatiskt och det skall belönas att vara kvar.

Om folk är för fega eller har religiösa anledningar till att inte donera organ så ser jag inga som helst problem att de halkar ner på listan efter folk som är med och donerar. Kan man inte ge bort sin lever när man inte behöver den så varför skall man då kunna vara med och kräva en när man själv blir sjuk/råkar ut för en olycka?

+1. Håller faktiskt med. Vill man dela kakan får man ge ingredienser till smeten.

Tolkia
2010-06-22, 17:58
Tycker alla aktivt ska få välja själv att bli donerare inte att välja att inte donera. Att uppmärksamma och göra det lättare att donera tycker jag är the way to go.
Jag frågar mig hur många vuxna i dagens Sverige som inte vet om att donationsregistret finns? (Inte egentligen som ett motargument, men jag undrar om brist på information verkligen är problemet.)

Angående vem som har rätt att kräva ett organ, så ser jag nog inte på det som att någon alls kan "kräva" ett organ, donator eller ej. Man kan önska, men kräva kan man inte. Inte minst för att det mycket väl kan hända att det inte finns något lämpligt den dag man behöver det.

stevebc
2010-06-22, 17:58
Som the average Koloit märkt, så var jag inte seriös. Men jag donerar faktiskt inte, och jag har inget vettigt resonemang för det. Rädsla för att konfrontera min egen dödlighet troligen.Samma här. Inte för att jag bryr mig om min kropp efter döden, men jag har undvikit allt som har med donationsregister, testament och liknande att göra. Jag menar, skriver jag under det som 23-åring istället för att vänta till jag är 35 (eller annan godtycklig, högre ålder) känns det som något som verkligen får mig att inse risken att kunna dö när som helst, en risk jag helst vill ignorera. Får kamma mig och ta tag i det snarast.

Själv är jag för en "opt out" med israelernas system också. Man är med automatiskt och det skall belönas att vara kvar.

Om folk är för fega eller har religiösa anledningar till att inte donera organ så ser jag inga som helst problem att de halkar ner på listan efter folk som är med och donerar. Kan man inte ge bort sin lever när man inte behöver den så varför skall man då kunna vara med och kräva en när man själv blir sjuk/råkar ut för en olycka?Håller med fullständigt, och detta blir ett klockrent argument för de som tänker trångsynt som jag gör (har gjort). Alltså... det här undvikandet av att man kan dö när som helst uppvägs rejält av chansen att få del av organ om man nu skulle hamna i en livshotande situation.

jontet
2010-06-22, 18:00
jag är med i donationsregistret och skänker rubbet. Lite som en kompensation för att jag aldrig kommer ge blod eftersom jag är så jävla spruträdd. +1 på det tolkia skrev också, det är förjävligt att folk dör i organkö samtidigt som fungerande organ slängs för att personen inte finns i donationsregistret

LoTiX
2010-06-22, 18:11
Gjorde en e-anmälan på 2 minuter så nu är jag med.

thunder
2010-06-22, 18:26
Det vore bättre om man är med som standard och får anmäla om man inte vill donera.

Jag har anmält mig.

n1tro
2010-06-22, 18:29
varit med sen den dag ja fyllde 18.. orka inte vara med


mvh

Jens.Andersson
2010-06-22, 18:31
När jag fyllde i fanns även valet att man skulle få utföra medicinska experiment på en.
Antar att det handlar att läkarstudenter så få lära sig skära, anatomi och liknande. Någon som fyllt i det alternativet?

David Brent
2010-06-22, 18:32
Själv är jag för en "opt out" med israelernas system också. Man är med automatiskt och det skall belönas att vara kvar.

Om folk är för fega eller har religiösa anledningar till att inte donera organ så ser jag inga som helst problem att de halkar ner på listan efter folk som är med och donerar. Kan man inte ge bort sin lever när man inte behöver den så varför skall man då kunna vara med och kräva en när man själv blir sjuk/råkar ut för en olycka?

Det känns som "opt out" är nödvändigt i ett system som premierar folk som är med i registret, för att motverka "Jag visste inte om att det fanns något register, ge mig min jävla njure".

Jag stödjer ett sådant system.

Ignatius72
2010-06-22, 18:43
Jag donerar rubbet. Ett system där de som själva donerar prioriteras känns både självklart och samtidigt, tyvärr, omöjligt i detta land.
Däremot så känns det inte självklart att jag skulle kunna donera mina barns organ om något skulle inträffa. Men i grunden så är jag rätt så rationell och skulle förhoppningsvis agera så om jag hamnar i en sådan situation.

LillSkalman
2010-06-22, 18:43
Jag är anmäld som donator, jag lämnar även blod regelbundet. Känns som rätt sak att göra och ganska självklart.

coxie
2010-06-22, 18:49
När jag fyllde i fanns även valet att man skulle få utföra medicinska experiment på en.
Antar att det handlar att läkarstudenter så få lära sig skära, anatomi och liknande. Någon som fyllt i det alternativet?

Jag har fyllt i att dom får leka med min kropp.

Håller för övrigt med Trance om det mesta.

WHITEFOLKS
2010-06-22, 18:54
Är det inte oftast så att folk som inte vill donera av religiösa skäl som inte heller tar emot av religiösa skäl? För den delen av folket så löser det sig ju automatiskt så att säga.

Det är ju konstigare med de som inte har religiös anledning men ändå inte vill ge.

miss_incorrigible
2010-06-22, 19:09
Sure, jag är fantastisk så jag har gett de tillåtelse att rensa mig som en fisk.

(Obs! Ej i forskningssyfte. I'll be damned om någon finnig läkarstuderande ska göra sig till åtlöje över min oanvända lever.) *grr*

Hades
2010-06-22, 19:30
Är det inte oftast så att folk som inte vill donera av religiösa skäl som inte heller tar emot av religiösa skäl? För den delen av folket så löser det sig ju automatiskt så att säga.

Det är ju konstigare med de som inte har religiös anledning men ändå inte vill ge.

Tycker tvärtom. Det är konstigare att basera sitt icke-givande på något så märkligt som religion än att basera det på rädsla för döden.

Jag är för ett opt-out-system och ser gärna att de som donerar blir prioriterade om det uppstår situationer där två personer samtidigt behöver samma organ och bara den ena själv skulle donera. Men för att det senare ska vara försvarbart krävs det att man har ett opt-out-system.

Tolkia
2010-06-22, 19:51
Tycker tvärtom. Det är konstigare att basera sitt icke-givande på något så märkligt som religion än att basera det på rädsla för döden.
De två ligger nog egentligen inte så långt ifrån varandra. Ganska mycket inom de flesta religioner handlar ju just om döden, och båda hållningarna handlar om känsla, och inte om förnuft. Sedan kan man naturligtvis tycka att det ena är knäppare än det andra, men det blir ju just en fråga om personligt tycke och smak.

Jag kan dock tycka att det är mer konsekvent att vägra både att donera och att ta emot, än att vägra bara donation. Oavsett orsak.

Mental
2010-06-22, 19:57
Sure, jag är fantastisk så jag har gett de tillåtelse att rensa mig som en fisk.

(Obs! Ej i forskningssyfte. I'll be damned om någon finnig läkarstuderande ska göra sig till åtlöje över min oanvända lever.) *grr*

Jag ger till forskning med, bättre kirurger och läkare är viktigt tycker jag.

Ganymedes
2010-06-22, 20:22
Klart man donerar sina organ. Till behövande och/eller vetenskapen. Optade in så fort internetsajten lanserades för något år sedan. Vad ska jag med köttet till när jag är död och borta, liksom? Är man på det klara med vad som (inte) händer efter döden, så tror jag nog de flesta får svårt att motivera sig. Speciellt när man kan rädda livet på någon helt utan konsekvens för den egna, döda, kroppen.

Att inte donera organ när man ändå är död är lite som att sparka sönder snöborgen så att ingen annan kan leka med den när man går hem och äter. :)

stafh
2010-06-22, 20:46
Jag kan dock tycka att det är mer konsekvent att vägra både att donera och att ta emot, än att vägra bara donation. Oavsett orsak.
Om orsaken är ren och skär egoism då? :D

Grottmannen
2010-06-22, 21:09
Är donator, bestämde mig för att bli det efter att en närastående fick massa sjukdomar i levern så att han var tvungen att byta den. Bara att karva på!

Eddie Vedder
2010-06-22, 21:20
Strip me down to the bones!

Vill de ha märgen så går det också bra. Jag gick med när någon annan tråd startades för något år sedan. Just den typen av "reminder" som är bra eftersom det med stor sannolikhet är just så som Tolkia säger.

Att gå med i donationsregistret ligger ju sällan spontan på dagens "to-do-lista" och glöms antagligen helt enkelt bort av många som kan tänka sig att donera organ.

Tolkia
2010-06-22, 22:14
Om orsaken är ren och skär egoism då? :D
Skulle konsekvent bli inkonsekvent för att man fattar ett beslut av egoistiska skäl, menar du?

prOtotype
2010-06-23, 08:03
Jag anmälde mig och fick kompisar att anmäla sig för flera år sedan. Till forskning också. Jag har ingen nytta av min kropp när jag är död, och ingen annan har nytta av att jag ligger i ett hål och ruttnar.

Fan, nästan så jag skulle tillåta att min kropp konsumerades, så länge det var finsmakare. Allt ger mer nytta än begravning/kremering.

pragmatist
2010-06-23, 08:32
Fast är man inte lite orolig att ens organ ska gå till något rikspucko?

Nitrometan
2010-06-23, 08:36
Fast är man inte lite orolig att ens organ ska gå till något rikspucko?

Vad spelar det för roll?

Om du är död så berörs du inte av det ändå.

Är du levande så väljer du väl själv vem som ska få din njure?

koffein_beroende
2010-06-23, 08:38
Kommer donera, tycker det är självklart.

filmjölk
2010-06-23, 08:49
Man kan ju skriva villkor med i sitt donationskort. Fn är jag organdonator, men funderar på att ändra mig till: "Donerar gärna organ och hela min kropp, med undantag av att Arne Persson inte får använda mitt skelett till att påvisa hur underlägsen jag är en gorilla"

spoonchest
2010-06-23, 09:19
Nej, allt sitter kvar.

pragmatist
2010-06-23, 09:19
Vad spelar det för roll?

Om du är död så berörs du inte av det ändå.

Är du levande så väljer du väl själv vem som ska få din njure?

Fast om man inte kan beröras av något när man är död, varför då bry sig om människors testamenten? Det spelar ju ingen roll vad som händer med människors ägodelar efter att de har dött, n'est-ce pas?

Nitrometan
2010-06-23, 09:27
Fast om man inte kan beröras av något när man är död, varför då bry sig om människors testamenten? Det spelar ju ingen roll vad som händer med människors ägodelar efter att de har dött, n'est-ce pas?
Är inte testamentet till för de efterlevande?

pragmatist
2010-06-23, 09:31
Är inte testamentet till för de efterlevande?

Det kanske är till för de efterlevande men faktum kvarstår ju att det bygger på vad den avlidne ville. Det är inte de efterlevande som bestämmer vad som händer med arvet, utan det är den avlidne.

Man skulle ju kunna hävda att det inte spelar någon roll, eftersom den avlidne inte vet om vad som händer med arvet. Men så resonerar man ju vanligtvis inte. På motsvarande sätt får man inte behandla ett lik hur som helst, oavsett om denne har några anhöriga som tar anstött eller inte.

Nitrometan
2010-06-23, 09:40
På motsvarande sätt får man inte behandla ett lik hur som helst, oavsett om denne har några anhöriga som tar anstött eller inte.
Pratar du om brott mot griftefriden nu?

Du svarade inte på frågan om varför du oroade dig för att donera till ett rikspucko?

Visst har du en poäng i att man ska respektera människors sista vilja såsom den uttrycks i deras testamente eller motsvarande.

Deceiver85
2010-06-23, 09:43
Family first...sen kan övriga få slåss om resterna...

CpÅke
2010-06-23, 09:54
ja donerar fan ingenting o tänker inte göra det heller, jag ska brännas thats it. Om människors organ slutar o fungera så är det dags att dö,sluta fighta mot naturen,oftast slutar dina organ fungera pga ditt eget osunda sätt o leva, det är ditt straff för att ha misshandlat din kropp genom decennier du förkänar att dö'

pragmatist
2010-06-23, 10:13
Du svarade inte på frågan om varför du oroade dig för att donera till ett rikspucko?

För att det faktiskt är mina organ och ingen allmän egendom, och jag vill att de ska användas till något jag tycker är bra, om de nu ska användas. Kan man testamentera sina ägodelar kanske man borde kunna testamentera sina organ.

Trance
2010-06-23, 10:22
Fast är man inte lite orolig att ens organ ska gå till något rikspucko?

Jag betalar redan massa skatt som går till rikspuckon och det är ju trots allt något som har en direkt påverkan på mig. Så för mig spelar det inte så jättestor roll.

Om man dessutom är för att de som donerar får förtur så skulle det nog ske en rejäl minskning av potentiella rikspuckon som kan få dina organ.

Eddie Vedder
2010-06-23, 10:23
Fast är man inte lite orolig att ens organ ska gå till något rikspucko?

Från ett rikspucko till ett annat i mitt fall. Bara rättvist. :D

Tolkia
2010-06-23, 10:32
Från ett rikspucko till ett annat i mitt fall. Bara rättvist. :D
+1 på den.

Ape3
2010-06-23, 10:38
Jag donerar blod i nuläget och organ i döden. Jag har inte kryssat i att doneras till vetenskapen men kommer nog att ändra det.

Kek
2010-06-23, 11:56
Är det inte oftast så att folk som inte vill donera av religiösa skäl som inte heller tar emot av religiösa skäl? För den delen av folket så löser det sig ju automatiskt så att säga.

Det är ju konstigare med de som inte har religiös anledning men ändå inte vill ge.

Var en tjej i min klass som gärna ville donera sina organ men inte sitt hjärta för att hon kände att det var hennes och att hennes hjärta var speciellt för henne och att det skulle kännas fel om någon anan fick den delen av henne. LOL!!!11

TwUG
2010-06-23, 12:15
Denna länk tål att upprepas:
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Jag är inte bara med utan kör motorcykel också för att verkligen bättra på mina chanser att få donera!

Nitrometan
2010-06-23, 12:17
Från ett rikspucko till ett annat i mitt fall. Bara rättvist. :D
Ja, de får skylla sig själva tycker jag. Vill de ha mina organ så...

Jag donerar blod som det är idag. Det opponerar jag mig inte mot att läkare/sjukvård ger till den de bedömer behöver det.

stafh
2010-06-23, 16:03
Skulle konsekvent bli inkonsekvent för att man fattar ett beslut av egoistiska skäl, menar du?
Näe men det är väl ganska konsekvent att bara ta emot och inte donera om man motiverar det med att man är egoist?