handdator

Visa fullständig version : Viktigast vid muskelökning: kcalöverskott eller "tillräckligt" med protein?


Danne2k
2010-06-22, 14:20
1: Som topic säger, vad är egentilgen viktigast om man är inne i en period där man vill öka styrka och volym, är det att man har ett kcalöverskott eller att man ligger på "tillräckligt" högt proteinintag, låt oss säga minst 2g/kg kroppsvikt?

2: Blir proteinmängden mindre viktig när man har ett kcalöverskott jämfört med ett underskott?

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkt ligga runt kcalbalans (lite mer på träningsdagar) och har blivit ganska nogrann med mitt proteinintag men har inte börjat räkna kcal riktigt än så kan ju hända att jag på vissa dagar hamnar på underskott (även om jag inte tror det).

Har inte kört såhär så länge och har börjat ta kreatin så vet inte om jag kan lita på vågen helt än.

Jag deffade ner mig 12 kg på 4 månader så det är därför jag inte vill öka så mkt i kroppsvikt än.

Ålder: 22
Vikt: ~71,5 kg
Längd: 181 cm

Ta 2 exempel, jag förbrukar tex. 2200 kcal på en dag allt som allt, vad skulle vara mest "opit"? :D

Alt. 1: Käkar runt 2000 kcal och cirka 2,2g protein / kg kroppsvikt
Alt. 2: Käkar runt 2400 kcal och cirka 1,6g protein / kg kroppsvikt

Det är nog olika från person till person men kan man säga något rent generellt?

Antar att tipset är att ha bättre koll på kcalintaget?

Pelle2
2010-06-22, 14:26
Alt 2 tror jag utan att vara någon expert

vicarious
2010-06-22, 14:27
2: Blir proteinmängden mindre viktig när man har ett kcalöverskott jämfört med ett underskott?


Ja, det är jag nästan säker på. Grub har pratat om det tidigare.

King Grub
2010-06-22, 14:29
1. Båda är viktiga, möjligt att energiintaget är viktigast.

There is evidence to suggest that energy intake is, in fact, more important for maintenance of nitrogen equilibrium than protein intake.

http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

Akut, sett över en mätperiod på någon timme kring träningspasset är aminosyreintaget avgörande; den stimulansen av proteinsyntesen är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

2. Ja, proteinintaget blir av mindre betydelse vid överskott, men för den som strävar efter maximal muskeluppbyggnad finns det ingen anledning att dra ned på proteinintagets del av energiintaget bara för att det är "bulk" på gång.

Hejnomax
2010-06-22, 16:52
1.6 gram per kilo kroppsvikt är rätt så högt ändå. Gissar på tvåan jag med.