handdator

Visa fullständig version : Lista på vad som innehåller transfett?


sumialic
2010-06-22, 13:59
Finns det någon lista på vilka livsmedel som innehåller transfett?

Jag har hittat denna. Stämmer den? Reagerar bland annat på t.ex. zoo, hamburagrbröd (bröd överlag wtf?) Innehåller vanligt lösviktigsgodis (alltså inte choklad) också transfett?

Ska man bara kunna äta saker man bakat själv eller?

¤ Coop X-tra Russin
¤ Delicato Delicatoboll, Punschrulle
¤ Fazer Blockchoklad, Tyrkisk Peber
¤ Frödinge Brownie, Kladdkaka, Prinsesstårta
¤ Göteborgskex Ballerina, Hushållswafers, Remi, Singoalla, Saltiner
¤ Hemglass Favoritmix, Småstrutar
¤ Hägges Chokladboll, Punschrulle
¤ ICA Flytande maragarin, Vetekaka, Wafers, Popcorn
¤ Karamellkungen Punschpraliner, Yoghurtrussin, Ädelstenar
¤ Marabou Dukat, Twist, Wafer
¤ MalacoLeaf Allsorts, Fruxo, PimPim, Rollo, Zoo
¤ Mc-Vités Digestive, FingerMarie, HobNobs
¤ Nescafé Café au lait, Cappucino
¤ Old El Paso Tortillas
¤ Polarbröd Hällakaka, Njalla, Polarkaka, Polarpärlan
¤ Pågen Gifflar, Kanelbullar, Hamburgerbröd, Hönökaka, Jättefranska, Korvbröd, Lingongrova, Längtan, Rasker, Roast´n Toast
¤ Scan Må gott Salami 9
¤ GB Glace 88:an, Cornetto, Daimstrut, Magnum, Nogger
¤ Knorr Buljongtärningar, Soppor
¤ Milda Visp, Culinesse, Mjuka Milda, VaniljVisp

SiSenior
2010-06-22, 14:05
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2158&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

sumialic
2010-06-22, 14:14
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2158&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Smördegsfett ligger som 4a. Vad är smördegsfett egentligen?

Jag och min flickvän gör smördeg ganska ofta själva på smör (smör, inte margarin), vetemjöl och så. När man bakar saker själv och ingredienserna i sig inte innehåller transfett finns det väl ingen risk för att slutprodukten innehåller transfett?

sumialic
2010-06-22, 14:15
Sen såg jag att smör låg åtta, inte så bra det heller, men transfettet i smör är väl naturligt och har väl visat sig inte vara så farligt/inte vara farligt överhuvudtaget?

vicarious
2010-06-22, 14:17
Transfett finns i massor av livsmedel, dock i olika mängder. Att försöka utesluta transfett ur kosten helt och hållet lär vara jävligt jobbigt, lite får du nog räkna med hur som helst.

sumialic
2010-06-22, 14:19
Många frågor, men vadfan alltså... förstår ingenting;)

Kebabkött har jag hört ska innehålla höga halter transfett men ligger på 300 plats?

Choklad finns inte med överhuvudtaget. Är detta p.g.a transfettet i choklad består av smöret?

sumialic
2010-06-22, 14:20
Transfett finns i massor av livsmedel, dock i olika mängder. Att försöka utesluta transfett ur kosten helt och hållet lär vara jävligt jobbigt, lite får du nog räkna med hur som helst.

Hur gör länder som har förbjudit det?

Eddie Vedder
2010-06-22, 15:27
Är detta p.g.a transfettet i choklad består av smöret?

Skilj på naturligt förekommande transfettsyror som bildas i våmmen hos idisslare och de transfettsyror som bildas industriellt vid delvis härdning av vegetabiliska oljor.

Det är den senare typen som har stark evidens för att vara farlig. För mjölkfettets transfettsyror är inte bilden lika klar.

Läs på ingrediensförteckningarna.

sumialic
2010-06-22, 15:47
Skilj på naturligt förekommande transfettsyror som bildas i våmmen hos idisslare och de transfettsyror som bildas industriellt vid delvis härdning av vegetabiliska oljor.

Det är den senare typen som har stark evidens för att vara farlig. För mjölkfettets transfettsyror är inte bilden lika klar.

Läs på ingrediensförteckningarna.

Jo, jag har förstått det, men den listan verkar inte ta hänsyn till det.

Det jag är mest fundersam över är bröd, lösgodis (vingummi, laktris), smör och nötfärs och kakao vilket mitt fettintag till 99% består av. Så kan jag få svar på det är jag helnöjd:)

Eddie Vedder
2010-06-22, 15:52
Jo, jag har förstått det, men den listan verkar inte ta hänsyn till det.

Det jag är mest fundersam över är bröd, lösgodis (vingummi, laktris), smör och nötfärs och kakao vilket mitt fettintag till 99% består av. Så kan jag få svar på det är jag helnöjd:)

Stor sannolikhet i lösgodis, liten sannolikhet men inte omöjligt i bröd. Du kan som sagt läsa ingrediensförteckningarna. Står det "delvis härdat/hydrogenerat..." så köp det inte.

Hejnomax
2010-06-22, 16:50
Företag måste väl inte deklarera transfetter, eller har jag fel?

Eddie Vedder
2010-06-22, 19:06
Företag måste väl inte deklarera transfetter, eller har jag fel?

Du har rätt.

Scratch89
2010-06-22, 22:28
Det är väl inget fett i vingummi och laktrits?

sumialic
2010-06-23, 06:22
Det är väl inget fett i vingummi och laktrits?

Vet ej, men enligt eddie så verkar det vara det samt innehålla transfett. Lösviktsgodis är ju för det mesta vingummi och lakrits.

Eddie Vedder
2010-06-23, 06:31
Vet ej, men enligt eddie så verkar det vara det samt innehålla transfett. Lösviktsgodis är ju för det mesta vingummi och lakrits.

Nej det har jag aldrig sagt. Bara för att fettet i godisprodukter kan vara transfett betyder det ju givetvis inte att fettfritt godis innehåller det. Lite får man väl tänka själv.

Två av mina favoriter bland plockgodiset är t.ex. fudgekuber och müslitopparna blan naturgodiset. Båda innehåller troligtvis transfett.

Sniggel
2010-06-23, 06:35
Kött och köttprodukter (tänker mest på kebab) borde väl inte innehålla några ansenliga mängder transfett då animaliskt fett är väldigt stabilt även om man skulle värmebehandla det på ett eller annat vis?

Det är väl enbart (?) vegetabiliskt omättat fett som kan bli till transfett (av mänsklig behandling, ej inräknat naturliga transfetter).

Eddie Vedder
2010-06-23, 06:37
Det är väl enbart (?) vegetabiliskt omättat fett som kan bli till transfett (av mänsklig behandling, ej inräknat naturliga transfetter).

Om fettsyran är omättad så kan den bli en trasfettsyra, även animalier. Fiskolja kan man säkert härda t.ex Men det är ju dyrt och inte alls lika ekonomislt gynnsamt som solrosolja och dylikt.

sumialic
2010-06-23, 14:59
Nej det har jag aldrig sagt. Bara för att fettet i godisprodukter kan vara transfett betyder det ju givetvis inte att fettfritt godis innehåller det. Lite får man väl tänka själv.

Två av mina favoriter bland plockgodiset är t.ex. fudgekuber och müslitopparna blan naturgodiset. Båda innehåller troligtvis transfett.

Varför svarar du att lösviktsgodis troligtvis gör det då när jag skrivit laktrits och vingummi inom parantes. Lite missledande, no? Jag har ingen aning om vingummi och laktrits innehåller fett eller inte. Spontan tanke, nej, men skulle absolut inte förvåna mig.

sumialic
2010-06-23, 14:59
Hur är transfettet i smör då? Smör äter jag som fan;) Är det naturligt och ofarligt då? Och hur är kakao?

Eddie Vedder
2010-06-23, 15:02
Varför svarar du att lösviktsgodis troligtvis gör det då när jag skrivit laktrits och vingummi inom parantes. Lite missledande, no? Jag har ingen aning om vingummi och laktrits innehåller fett eller inte. Spontan tanke, nej, men skulle absolut inte förvåna mig.

Jag trodde såklart du syftade på lösgodis generellt. Om du menade enbart lakrits och vingummin räcker det ju med att du skriver det. Du frågade om godis och i din lista i förstaposten finns massor av sötsaker som jag tror kan innehålla transfett.

Frågan om smöret har jag redan svarat på. Transfettsyror finns inte i kakao.

Ola Wallengren
2010-06-23, 16:30
Listan verkar föråldrad. Tex heter Göteborgskex numera Göteborg och de har numera inga transfetter i sina produkter.

supercharge
2010-06-25, 23:41
Angående transfetter så finns det väl en sån märkning numera. Åtminstone Findus produkter har jag sett med en märkning där det står att de bl.a. inte innehåller transfetter.

Eddie Vedder
2010-06-26, 06:21
Åtminstone Findus produkter har jag sett med en märkning där det står att de bl.a. inte innehåller transfetter.

Då har de helt enkelt valt att skylta med det. Finns som sagt ingen lag att ange mängder av transfettsyror.