handdator

Visa fullständig version : LCHF & Måltidsfrekvens


Purren
2010-06-22, 11:45
Alltså, med vanlig kosthållning så rekommenderar man att man ska äta 4-6 mål om dagen. Men jag kom att tänka på en sak; anledningen till att man äter på det här viset är väl för att hålla blodsockret i balans?

Det var alltid det jag hörde i varje fall, "håll blodsockret i balans, annars kommer det sjunka och du kommer slänga i dig mat".

Men hur är det om man äter enligt LCHF? Man äter inte någon nämnvärd mängd kolhydrater, och kroppen blir efter ett par veckor ganska duktig på att hålla blodsockret på en jämn nivå oberoende av kolhydratintaget.

Finns det någon poäng i att fortsätta äta 4-6 gånger per dag?

WHITEFOLKS
2010-06-22, 11:47
Kroppen håller koll på nivåerna fint, LCHF eller inte. Många måltider per dag baseras på att det "låter bra".

Så det finns ingen direkt "poäng" i att äta 6 gånger per dag även om du inte äter LCHF. Titta bara på periodisk fasta.

Apos78
2010-06-22, 11:54
Många måltider per dag baseras på att det "låter bra".

Samt att det är ganska praktiskt med tanke på arbetstider och mattider för ev övrig familj. För diabetiker kan det också bli lite annat än för någon som är fullt frisk.

Att 4-6 måltider rekommenderas bygger inte på att det "låter bra" men inte heller på att det ger några vansinniga fördelar åt något håll.

WHITEFOLKS
2010-06-22, 12:01
Javisst socialt finns det ju fördelar men det är ju delvis för att andra följer det. Skulle man ha som standard att alla åt klockan 21:00 så skulle det ju inte passa bra med familjen att äta 4 gånger om dagen.

För diabetiker kan jag tänka mig att det är en helt annan femma men de har ju per definition inte en fungerande reglering av sitt blodsocker.

mikaelj
2010-06-22, 12:18
Socialt: frukost (om du har familj), lunch (på jobbet), middag.

I praktiken: kaffe med lite mjölk/grädde under dagen, middag på kvällen. Det brukar vara självreglerande. Om man som mig föredrar stora måltider håller sig mättnaden från middagen kvar till lunchen och längre därtill.

För diabetiker kan jag tänka mig att det är en helt annan femma men de har ju per definition inte en fungerande reglering av sitt blodsocker.

De behöver "bara" tänka på att ta sitt insulin och justera doserna efter maten de äter. Det enda som kan hända med dem är att blodsockret går uppåt (även när du inte äter!), aldrig att det går för lågt givet att de medicinerar korrekt.

Eddie Vedder
2010-06-22, 12:27
Finns det någon poäng i att fortsätta äta 4-6 gånger per dag?

Trivs du med det så kör på det. Men det finns som sagt ingen särskild anledning att äta sex gånger oavsett kosthållning.

Apos78
2010-06-22, 14:00
De behöver "bara" tänka på att ta sitt insulin och justera doserna efter maten de äter. Det enda som kan hända med dem är att blodsockret går uppåt (även när du inte äter!), aldrig att det går för lågt givet att de medicinerar korrekt.

Så generellt går det inte att säga att det fungerar. Att medicinera korrekt kan vara knepigt nog, lägg därefter till övriga faktorer som sjukdom, sömn, stress, fysisk aktivitet etc.

austria
2010-06-22, 14:13
Det börjar väl redan på dagis med måltider på bestämda tider, och sedan fortsätter det.......

jontet
2010-06-22, 18:56
Det börjar väl redan på dagis med måltider på bestämda tider, och sedan fortsätter det.......

I finkan där jag jobbar kör vi med två måltider, mackor och cornflakes till frulle och kolhydratrik matlåda till middag. En jävla tur man står på rätt sida dörren :D