handdator

Visa fullständig version : Ryggbesvär


kalaskonrad
2010-06-22, 08:36
Kön: man

Ålder: 18

Längd och vikt. 189cm 83kg

Smärtbeskrivning: Det smärtar högt upp i ryggen, ungefär vid bröstryggen. Det är inte direkt någon smärta som hindrar mig från att göra diverse saker, men det är irriterande att känna av det hela tiden. Jag har provat att trycka lite här och var men det känns inget speciellt då. Det känns dock som en ganska ytlig smärta. Ryggen har på sistone varit väldigt knakig och varje gång jag sträcker på mig knäcker det till i ryggraden som om den lägger sig till rätta(och varje gång jag typ rullar lite med ryggen så hoppar det till) Men högst upp vid bröstryggen som jag tidigare skrev är det värst. Det gör ont, men något till höger om ryggraden (1-2cm till höger om ryggraden)

Första gången jag kände smärtan var när jag somnade i en väldigt konstig ställning under en bussresa. Den gången försvann det dock smärtan rätt fort. Nu har smärtan kommit tillbaks efter vad jag tror det var ett benpass för någon vecka sen. Konstigt nog försvinner alla symptom när jag tränar eller är ute och rör på mig. När jag tittar snett ner emot min vänstra axel känns smärtan ganska påtaglig, likaså när jag försöker sträcka mig efter någonting med min högra arm.

Vad och hur mycket tränar du? Jag gymmar 4-5ggr/veckan och har gjort vissa ändringar i schemat, dock inget byte utav övningar eller drastiska ökningar i vikter.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? inga tabletter här int!

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej inte direkt.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej det har jag inte, jag funderar dock på att gå till någon med utbildning inom området!

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Jag har aldrig haft något större problem med ryggen i mitt liv.

Övrigt: Jag har en tendens att ungefär 1gång i timmen trycka på ryggen så att knakar till (så som många gör med sina fingrar ni vet, ticks) och har gjort det på senaste tid ganska mycket oftare då smärtan lättar något i ca 15 minuter. Det kan vara så att smärtan uppkom i samma veva som jag började stretcha mitt bröst lite oftare och tänka mer på hållningen eftersom jag misstänkte att jag hade något framåt roterade axlar.

Tack för hjälpen på förhand!

mela
2010-06-22, 09:06
Gå till en naprapat och be han kolla på det. Jag hade småproblem med min rygg i nästan två år tills det smällde till ordentligt och nu är jag sjukskriven pga muskelinflammation.

Däremot förstår jag inte riktigt vad det ä du vill ha hjälp med? :D

kalaskonrad
2010-06-22, 14:02
Oj jaha uhm glömde att säga det :D Det jag skulle vilja få svar på är om det är farligt när ryggen beter sig såhär och om det är någonting som man på något sätt kan åtgärda eller övningar som bör undvikas! tack för påminnelsen mela

kjell33
2010-06-22, 14:04
Låter som ngt slags låsning vilket är ganska enkelt att åtgärda med ett naprapatbesök.

nyrjoh
2010-06-22, 19:31
Eller så går du till en sjukgymnast.

grimfish
2010-06-22, 22:12
Jag tycker att du kan vänta lite med att söka vård. Fortsätt att röra på ryggen och utför dina vardagliga aktiviteter. Ryggvärk går i de flesta fall över inom några veckor.

mela
2010-06-22, 22:16
Varför vänta?

Ring en naprapat så snart som möjligt. Ryggen är alltför viktig för att riskera. Hellre 500 spänn och få koll på ryggen än försämra läget och leva i ovisshet.

grimfish
2010-06-23, 06:25
Varför vänta?

Jag tyckte att jag svarade på det i mitt inlägg.

På länken nedan går det att läsa mer om ont i ryggen:

http://1177.se/artikel.asp?CategoryID=35818