handdator

Visa fullständig version : Komma tillbaka


JakeShaft
2010-06-22, 07:49
Började gyma vid 14 års ålder, vid 16 slutade jag med hockey och fotboll och satsade rätt bra på gymet samtidigt som jag sprang i snitt 2 gånger i veckan ungefär. Tränade inte särskillt effektivt under värnplikten, korsbandet gick dessutom av så det var ett par månader utan träning.

Vid 22 års ålder (2 år sedan drygt) hamnade jag på sjukhus i drygt 6 månader och kunde inte träna på ungefär 18 månader. Började springa för ett halvår sedan. Började gyma för 3 månader sedan väldigt lugnt. Tappat uppskattningsvis 50% av styrkan, olika i olika övningar.

Började med väldigt låga vikter. Nu efter 3 månader har jag börjat öka vikterna ordentligt. Exempelvis var 5:or på 60kg i marklyft jobbigt i början, förra veckan drog jag 5:or på 90kg utan att det tog emot alls, ingen medveten teknik förändring. Alltid haft lätt för att bli starkare och något större, fick göra 2 dopingtester under gymnasiet som givetvis inte visade något.

Nu till min fråga. Hur lång tid tar det för leder, lignament, senor etc. att anpassa sig efter ett sådant långt uppehåll? Vågar inte öka mer i böj och mark, väldigt rädd för att skada ryggen eller annat.

Robban
2010-06-22, 07:53
Började gyma vid 14 års ålder, vid 16 slutade jag med hockey och fotboll och satsade rätt bra på gymet samtidigt som jag sprang i snitt 2 gånger i veckan ungefär. Tränade inte särskillt effektivt under värnplikten, korsbandet gick dessutom av så det var ett par månader utan träning.

Vid 22 års ålder (2 år sedan drygt) hamnade jag på sjukhus i drygt 6 månader och kunde inte träna på ungefär 18 månader. Började springa för ett halvår sedan. Började gyma för 3 månader sedan väldigt lugnt. Tappat uppskattningsvis 50% av styrkan, olika i olika övningar.

Började med väldigt låga vikter. Nu efter 3 månader har jag börjat öka vikterna ordentligt. Exempelvis var 5:or på 60kg i marklyft jobbigt i början, förra veckan drog jag 5:or på 90kg utan att det tog emot alls, ingen medveten teknik förändring. Alltid haft lätt för att bli starkare och något större, fick göra 2 dopingtester under gymnasiet som givetvis inte visade något.

Nu till min fråga. Hur lång tid tar det för leder, lignament, senor etc. att anpassa sig efter ett sådant långt uppehåll? Vågar inte öka mer i böj och mark, väldigt rädd för att skada ryggen eller annat.

Varför kör du så få reps då?

HMB
2010-06-22, 08:00
Började gyma vid 14 års ålder, vid 16 slutade jag med hockey och fotboll och satsade rätt bra på gymet samtidigt som jag sprang i snitt 2 gånger i veckan ungefär. Tränade inte särskillt effektivt under värnplikten, korsbandet gick dessutom av så det var ett par månader utan träning.

Vid 22 års ålder (2 år sedan drygt) hamnade jag på sjukhus i drygt 6 månader och kunde inte träna på ungefär 18 månader. Började springa för ett halvår sedan. Började gyma för 3 månader sedan väldigt lugnt. Tappat uppskattningsvis 50% av styrkan, olika i olika övningar.

Började med väldigt låga vikter. Nu efter 3 månader har jag börjat öka vikterna ordentligt. Exempelvis var 5:or på 60kg i marklyft jobbigt i början, förra veckan drog jag 5:or på 90kg utan att det tog emot alls, ingen medveten teknik förändring. Alltid haft lätt för att bli starkare och något större, fick göra 2 dopingtester under gymnasiet som givetvis inte visade något.

Nu till min fråga. Hur lång tid tar det för leder, lignament, senor etc. att anpassa sig efter ett sådant långt uppehåll? Vågar inte öka mer i böj och mark, väldigt rädd för att skada ryggen eller annat. 5:or på 90kg i marklyft ser jag inte som några monstervikter, har svårt att tro att leder/ligament inte skulle orka med det förutsatt att du värmer upp ordentligt samt kör på ett normalt sätt (inte rycker mycket etc). Hur ser vikterna ut i de övriga övningara?

Robban: Varför inte 5:or i marklyft?

Robban
2010-06-22, 08:07
5:or på 90kg i marklyft ser jag inte som några monstervikter, har svårt att tro att leder/ligament inte skulle orka med det förutsatt att du värmer upp ordentligt samt kör på ett normalt sätt (inte rycker mycket etc). Hur ser vikterna ut i de övriga övningara?

Robban: Varför inte 5:or i marklyft?

Nä det är inga monstervikter eller ngt konstigt att köra 5:or i marklyft. Jag tycker bara att om man är så orolig som TS är för ryggen så kan man med fördel ligga kvar på 90kg och öka repsen. Jag gör själv oftast så då jag har en oerhört svag rygg efter min skada, diskbråck.
Som sagt, inget fel. Jag kör själv ner mot 1-2 reps ibland t ex.

Pjotor
2010-06-22, 08:15
30 kg ökning i marklyft på tre månader är inte särskilt snabb ökningstakt för dig som inte har tränat på länge. Jag ser det som osannolikt att leder och ligament inte skulle ha hängt med.

JakeShaft
2010-06-22, 08:59
Varför kör du så få reps då?

Följer Axon 1.0. Motiveringen för 5:or i böj/mark enligt Axon 1.0 är att det är skadligt för ryggen att köra många reps felaktigt. Men visst jag kan hålla med om att köra fler reps, tvivlar på att min teknik är skadlig.

Nej 90kg är ingen monstervikt men efter att ha varit sängligande i 6 månader och varit stillasittande i ca 12 och har läst att muskler anpassar sig mycket snabbare. Har redan efter 6 månader löpning fått en inflamation i vaden och värk i knät (problem efter operation).

Blir jag skadad ordentligt finns det inte särskillt många smärtlindrande, antinflammatoriska läkemedel jag kan använda. Jag är säkert bara för nojjig och Pjotor har säkert rätt.

HMB
2010-06-22, 10:25
Följer Axon 1.0. Motiveringen för 5:or i böj/mark enligt Axon 1.0 är att det är skadligt för ryggen att köra många reps felaktigt. Men visst jag kan hålla med om att köra fler reps, tvivlar på att min teknik är skadlig.

Nej 90kg är ingen monstervikt men efter att ha varit sängligande i 6 månader och varit stillasittande i ca 12 och har läst att muskler anpassar sig mycket snabbare. Har redan efter 6 månader löpning fått en inflamation i vaden och värk i knät (problem efter operation).

Blir jag skadad ordentligt finns det inte särskillt många smärtlindrande, antinflammatoriska läkemedel jag kan använda. Jag är säkert bara för nojjig och Pjotor har säkert rätt. Löper du på asfalt? Har du fräscha löparskor? Löpning sliter mer på knän/leder än vad man kan tro.

siimon89
2010-06-22, 11:28
Löper du på asfalt? Har du fräscha löparskor? Löpning sliter mer på knän/leder än vad man kan tro.

Framförallt om man landar med hälen före i backen som de flesta gör. Att lära sig poserunning/barfota löpningstekniken är förmodligen ett vettigt val om man vill skona knän o leder. Iallafall vad jag tror :)

JakeShaft
2010-06-22, 11:41
Löper du på asfalt? Har du fräscha löparskor? Löpning sliter mer på knän/leder än vad man kan tro.

Jag sprang uppskatningsvis 10km/vecka på asfalt, ledde till inflamation i vaden då slutade jag givetvis med det. Börjat springa någon km i veckan på asfalt igen ökar väldigt försiktigt. Angående knät så är det rätt kass, har inte full rörlighet men det blir bättre och bättre allteftersom jag lär mig när och varför det värker och svullnar.

Mina skor är bra gissningsvis 8 månader gammla. Använder gjutna sulor. Vet inte vilken modell det är men det är Asics pröjsade 1699kr på intersport, antar att de är bra.

JakeShaft
2010-06-22, 11:47
Framförallt om man landar med hälen före i backen som de flesta gör. Att lära sig poserunning/barfota löpningstekniken är förmodligen ett vettigt val om man vill skona knän o leder. Iallafall vad jag tror :)

Svårt om man har "klumpskor" som har bra dämpning. Min löpteknik är långt ifrån perfekt men tittar då och då på videor och läser tips, blir bättre och bättre. Om det är hyfsat underlag har jag relativt bra löpteknik och fotnedsättning. Men jag springer oftast på små stigar som är steniga, "rotiga", backigt, fallna träd som blokerar genom våtmarker då blirmin teknik mycket dålig jämfört med de som springer på bana. Jag klarar än så länge inte av att behålla duglig teknik i tuff terräng.