handdator

Visa fullständig version : Tiden jag kunde hålla andan förbättrades av deff!


Kim Jong Il
2010-06-22, 00:20
När jag testade i början på deffen så kunde jag till en början hålla andan i en minut, då vägde jag 110kg.

Nu testade jag på 90kg, och nu klarade jag två minuter!

Alltså en dubblering av tiden ... LOL!

Till en början kändes det positivt, men sedan började jag tänka på varför det blev så ... jag kanske har fått mindre muskler att försörja med syre? Kan det vara därför, tro? Vad tror ni?

Jag har gått ner 20kg med bibehållen styrka i överkroppen, har dock inte tränat någon extra kondition.


mvh


LOL!

dt06mj2
2010-06-22, 06:45
Du har antagligen fått lägre vilopuls.

prOtotype
2010-06-22, 10:20
Kommer inte ihåg den exakta orsaken, men det var väldigt viktigt för david blaine att gå ner i fettvikt när han skulle försöka slå världsrekord i att hålla andan.

Sniggel
2010-06-23, 06:50
När du vägde 110 kg, var du lika tränad då som nu?

Kim Jong Il
2010-06-23, 08:54
När du vägde 110 kg, var du lika tränad då som nu?

Ja, konditionsmässigt. Vilket borde vara det relevanta.

Styrkemässigt så ligger jag på samma nivå, vilket betyder att jag är ganska mycket starkare i förhållande till kroppsvikten.

I ben är jag förmodligen betydligt svagare.

beckman88
2010-06-23, 09:19
Kul att du kan halla andan langre. Dock skulle jag tro att det bara ar psykiskt. Du gav dig fan pa att halla andan langre bara.

Nar jag och min polare testade vem som kunde halla andan langst i vatten sa blev mina tider:
1a: 1.04min
2: 1.40min
3:2.23mn

Det ar bara att ligga still och ge sig fan pa att man inte ska andas :)

Kim Jong Il
2010-06-23, 09:42
Kul att du kan halla andan langre. Dock skulle jag tro att det bara ar psykiskt. Du gav dig fan pa att halla andan langre bara.

Nar jag och min polare testade vem som kunde halla andan langst i vatten sa blev mina tider:
1a: 1.04min
2: 1.40min
3:2.23mn

Det ar bara att ligga still och ge sig fan pa att man inte ska andas :)

Men det var första gången jag testade på flera månader ... absolut första ...

cero
2010-06-24, 01:27
Jag tror som någon nämde ovan, en lägre vilopuls helt enkelt.

Anton Fräs
2010-06-24, 03:11
Mindre vävnader = minskat syrebehov?

Frantic
2010-06-24, 04:48
Det kan mycket väl vara dagsformen (andhållsmässigt). Vissa dagar går det helt enkelt mycket bättre att hålla andan. Du kanske var mer avslappnad nu eller hade ansträngt dig mindre och din puls var därför lite lägre. Du kanske åt tidigare in på det första försöket vilket försämrar andhållningstiden rejält.

Insulinus
2010-06-24, 09:34
Mindre syrekrävande kroppsmassa = Mindre syrebehov

cero
2010-06-24, 14:51
Det kan mycket väl vara dagsformen (andhållsmässigt). Vissa dagar går det helt enkelt mycket bättre att hålla andan. Du kanske var mer avslappnad nu eller hade ansträngt dig mindre och din puls var därför lite lägre. Du kanske åt tidigare in på det första försöket vilket försämrar andhållningstiden rejält.

Jo, men hela en minuts skillnad?

Lychgate
2010-06-24, 15:06
En fundering jag haft är att får man bättre syreupptagning/lägre puls av att hålla andan vid set i styrka? Har problem med att hålla uppe buktrycket om jag ska andas samtidigt i vissa övningar och kan hålla andan länge samt har låg vilopuls(dock inte mätt på ett tag).

Kan styrketräning klassas som cardio förutsatt att tempot hålls i en nivå då pulsen är hög? (Jag tränar aldrig cardio då ett knä är för skadat för löpning.)

stridis
2010-06-24, 15:38
Mindre vävnader = minskat syrebehov?

Mindre syrekrävande kroppsmassa = Mindre syrebehov

Fettväv kräver inte speciellt mycket syre så den förklaringen tror jag inte jag köper.

Fredrik_S
2010-06-24, 18:20
Jo, men hela en minuts skillnad?

Men hur exakt är den minuten han mätte upp tidigare då?

Är det ett snitt av säg 10-20 försök utspritt vid olika tillfällen, jämfört med 10-20 försök nu vid olika tillfällen.

Eller har han bara testat ett enda värde och tagit det som sin maximala förmåga.(är det det senare så är siffran alldeles för slumpmässig för att kunna användas som referens).

Jag själv kan ha en dålig tid och inte palla mer än 30 sekunder ibland och ibland kan det gå 2 minuter med perfekt avslappning och dagsform..

fdanell
2010-06-25, 13:22
Tror också att det antagligen nästan endast är en slump...tror i princip att alla människor kan hålla andan i 2minuter bara man bestämmer sig. Så troligtvis bara dagsform på motivation osv. Hade det varit från 2min till 4min så hade det kanske varit en annan sak.

Frantic
2010-06-25, 13:43
Jo, men hela en minuts skillnad?

För mig är skillnaden större än en minut om jag nyss har ätit. Jag har hållit andan i över 4 min men skulle jag göra det direkt efter maten och har en dålig dag så skulle jag tycka att det var jobbigt efter 1 minut.