handdator

Visa fullständig version : oftare = större volym?


myrhus
2010-06-21, 23:10
Växer en muskel snabbare om man tränar den fler gånger i veckan?..

Kommer säkert komma massa följdfrågor nu om att det beror på hur man tränar och bla bla.. Man tränar den helt enkelt optimalt för muskelutveckling helt enkelt ;P

tdaman
2010-06-21, 23:32
aldrig testat att träna samma muskel flera gånger i veckan men det beror väl lite på hur ofta i veckan du tänker träna samma muskler, så hur många gånger i veckan pratar vi om?

Sjoba
2010-06-21, 23:38
"Helt enkelt optimalt" finns inte. Det går inte att mäta. Omöjligt!
Oftare behöver inte betyda större volym, men om du tränar oftare kan du få snabbare resultat, men du kan också träna för ofta och få sämre resultat.

På mitt gym har vi två killar som tränar biceps varenda gång jag ser dom där. Alltid, varje bicepsövning du kan tänka dig. Dom har tränat i några år, men gissa vad, inte *** har någon av dom fått varken stor biceps eller starka armar!

Hoppas du kunde få ut något av detta gåtfulla inlägg ;)

myrhus
2010-06-21, 23:38
hmm jag vet inte.. det som ger mest?.. Kan gissa att varje dag blir lite tungt?

Detta är btw bara en teoretisk fråga. Hade inte själv tänkt att köra på det ;P

Trashcan
2010-06-21, 23:39
De växer som snabbast om du tränar så pass ofta att de precis hinner återhämta sig till nästa gång. Detta varierar beroende på hur vältränad du är. En person som styrketränar på högre nivå har förmodligen kortare återhämtningstid än en vanlig amatör. Man brukar prata om 48 timmar för återhämtning av muskler. Stora muskler tar längre tid på sig, och ju hårdare du tränade desto längre tid tar det. Tränar du oftare än att musklerna återhämtar sig får du sämre resultat, tränar du mer sällan än det får du också sämre resultat.

myrhus
2010-06-21, 23:41
Oftare behöver inte betyda större volym, men om du tränar oftare kan du få snabbare resultat...

Amen vi säger att två personer som aldrig sett en hantel tidigare börjar träna.. Dom är enäggstvillingar säger vi... Då är ju snabbt = större.. ;D

myrhus
2010-06-21, 23:43
De växer som snabbast om du tränar så pass ofta att de precis hinner återhämta sig till nästa gång. Detta varierar beroende på hur vältränad du är. En person som styrketränar på högre nivå har förmodligen kortare återhämtningstid än en vanlig amatör. Man brukar prata om 48 timmar för återhämtning av muskler. Stora muskler tar längre tid på sig, och ju hårdare du tränade desto längre tid tar det. Tränar du oftare än att musklerna återhämtar sig får du sämre resultat, tränar du mer sällan än det får du också sämre resultat.

Så i teorin skulle du hinna med att träna en muskel 3,5 gång per vecka och då få en 3,5 gånger snabbare utveckling på köpet?... dock lär du ju bli snetränad men det e offtopic ;D

Sjoba
2010-06-21, 23:45
Hur lång återhämtningstid muskeln behöver är ju också omöjligt att säga. Det finns för många variabler. Att träna varje dag är naturligtvis inte särskilt bra.

Jag tror att "optimalt" är när man tränar på så sätt att du kommer upp i den volymen där fler set helt enkelt bara ökar återhämtningsperioden, och sen vilar lite längre av just vad som krävs, samt tar extra viloperioder ibland. Men det går inte att hitta vad som är just optimalt, man lär sig med tiden vad som fungerar.

Med andra ord, träna varje muskel 1-2 gånger per vecka beroende på hur hög volym man håller och ha ordentlig vila, d.v.s. så som de flesta kunniga på kolozzeum tycker att nybörjare bör träna :)

Fredrik_S
2010-06-21, 23:51
Jag tror man måste vara riktigt avancerad i sin träning för att 7 dagars vila ska vara det bästa.
Man måste kunna ta ut musklerna på ett mycket effektivt sätt och de måste vara långt in i utvecklingen, många många år, tror jag.

Jag tror att som nybörjare och ända upp till strax under super avancerad så är kortare vilotid mellan passen mer optimalt, någonstans mellan 2-5 dagar mellan likadana pass är nog lagom de första träningsåren, och troligen hela livet för de flesta.
Inte sagt dock att man kan få bra framgångar både styrkemässigt och volymmässigt med så lång vila som 7 dagar också.

Sjoba
2010-06-21, 23:56
Jag är av samma mening som Fredrik S, dock tror jag även att majoriteten av sveriges "gymmande" tonåringar har alldeles för hög volym på sina pass och därav behöver onödigt långt tid för att kroppen ska återhämta sig.

Tycker att en rullande 3 split med ganska låg volym där man tränar 5 dagar i veckan med någon extra vilodag då och då fungerar alldeles utmärkt! 4-split fungerar troligtvis också ypperligt när man är mer erfaren och ökar volymen en aning.

dupper
2010-06-22, 00:58
Så i teorin skulle du hinna med att träna en muskel 3,5 gång per vecka och då få en 3,5 gånger snabbare utveckling på köpet?... dock lär du ju bli snetränad men det e offtopic ;D

Den siffran är oerhört relativ. Finns så oerhört många faktorer som spelar in; hur man tränar, intensitet, intensivitet, hur länge, kost, sömn, vad man gör annars på dagarna etc etc. Det kan ju differera otroligt.

Det bästa är att köra 1 muskel i veckan och sedan trappa upp och känna efter hur kroppen känns allt eftersom.

"dock lär du ju bli snetränad" Nja, om man kör ett rullande schema så tränar du hela kroppen lika mycket över ett passande tidsperspektiv.

Fredrik_S
2010-06-22, 01:55
Så i teorin skulle du hinna med att träna en muskel 3,5 gång per vecka och då få en 3,5 gånger snabbare utveckling på köpet?... dock lär du ju bli snetränad men det e offtopic ;D

Vad är det för slutsats? träningsfrekvensen är knappast propertionelig mot resultaten
Kanske får du 1,1 gånger så bra resultat av att träna 3 gånger i veckan istället för 2 eller så får du 0,9 gånger så bra resultat.

Det är omöjligt att veta och individuellt!
Jag tycker tex jag klarar av att återhämta de flesta musklerna i överkroppen trots en frekvens på runt 3 gånger i veckan just nu medans benen verkar vilja ha runt 5 dagar på sig. Även det går i vågor och ibland kan jag köra ben varannan dag medans överkroppsmusklerna vill vila längre.
Extremt beroende av hur man lägger upp träningen och hur många övningar och set och hur lätta/tunga vikter man kör.

(obs jag tränar absolut inte optimalt för varken muskelbygge eller styrka och vill man på alla sätt träna optimalt för än det ena eller andra är det nog bäst att försöka få reda på hur de riktigt framgånsrika klättrat upp i sina kariärer, men inte kopiera deras nuvarande träningsupplägg då det är anpassat för dem)

Pjotor
2010-06-22, 07:23
De växer som snabbast om du tränar så pass ofta att de precis hinner återhämta sig och superkompensera till nästa gång.

Fixat.

Adama
2010-06-22, 08:00
Det här med att man skulle återhämta sig snabbare ju mer avancerad man är stämmer det?

Tänker mest på t.ex. en person knäböjer 5x5 på säg 90 kg kan ju troligtvis utan problem köra samma övning på både måndag och onsdag.

Om vi tar den avancerade personen som är stark som fan och böjer 5x5 på 190 kg på måndag, det är väl inte alls säkert att han är särskilt utvilad till på onsdag?

Iaf är min egen lilla erfarenhet att när jag kom över en viss vikt så behövde jag mer vila mellan passen.

Nu vet jag inte om man ska tolka avancerad som = starkare/tränat längre men det förutsätter jag.

Robban
2010-06-22, 08:39
Det här med att man skulle återhämta sig snabbare ju mer avancerad man är stämmer det?

Tänker mest på t.ex. en person knäböjer 5x5 på säg 90 kg kan ju troligtvis utan problem köra samma övning på både måndag och onsdag.

Om vi tar den avancerade personen som är stark som fan och böjer 5x5 på 190 kg på måndag, det är väl inte alls säkert att han är särskilt utvilad till på onsdag?

Iaf är min egen lilla erfarenhet att när jag kom över en viss vikt så behövde jag mer vila mellan passen.

Nu vet jag inte om man ska tolka avancerad som = starkare/tränat längre men det förutsätter jag.

Det du säger stämmer nog. Det som dock är av vikt här är att det du beskriver inte är träning för volym utan i första hand styrka. Det är leder, ligament och framförallt cns som tar stryk av de där passen.

Jag tjatar vidare om att bodybuilding är ngt annat alltså. Ju oftare man kan "beställa" muskeltillväxt utan att bli övertränad desto fortare växer man, så klart beroende av många andra faktorer också. Som nämnst tidigare har det med insatsen att göra också. Att göra 5x5 på 90 i böj kommer inte beställa några monsterlår direkt... Det blir så liten totalvikt. Inte ens 5x5 på 190kg är ngn bamsevikt. Jämför det mot ett riktigt benpass för en bodybuilder.

Kul frågeställning som faktiskt direkt visar på skillnader i att träna för volym eller styrka.

Mvh

ItsAllGenes
2010-06-22, 09:03
Jag tror man måste vara riktigt avancerad i sin träning för att 7 dagars vila ska vara det bästa.
Man måste kunna ta ut musklerna på ett mycket effektivt sätt och de måste vara långt in i utvecklingen, många många år, tror jag.

Jag tror att som nybörjare och ända upp till strax under super avancerad så är kortare vilotid mellan passen mer optimalt, någonstans mellan 2-5 dagar mellan likadana pass är nog lagom de första träningsåren, och troligen hela livet för de flesta.
Inte sagt dock att man kan få bra framgångar både styrkemässigt och volymmässigt med så lång vila som 7 dagar också.

Stort +1 på den.

ARMSTARK
2010-06-22, 09:19
Det finns så många sanningar i hur man ska träna att det enda som funkar för DIG kan bara DU ta reda på genom att prova och misslyckas.

Ta träningsprogram som Boris Sheiko's tex, man tränar bänkpress varannan dag! Ändå får de flesta ökningar runt 5-10 kg i månaden.

Jag personligen blir svagare för varje träningspass om jag bara kör musklerna en gång i veckan.

Adama
2010-06-22, 09:36
Jag kör knäböj tre pass i veckan, alla pass jag tränar dvs. Visserligen är mittenpasset "light". Jag kör inte någon annan benträning (om man bortser från marklyft).

Nu är ju inte max muskulär volym på kortast möjliga tid det primära för mig, det är ökad styrka som är det roliga.

Förr i tiden körde jag ett enda benpass i veckan med böj, benpress, bencurls/spark etc men jag gissar att det var för låg frekvens eftersom det är först när jag böjer tre gånger i veckan som volymökningen kommit även om det primärt är styrka jag tränar för.

manekin
2010-06-22, 10:03
"Helt enkelt optimalt" finns inte. Det går inte att mäta. Omöjligt!
Oftare behöver inte betyda större volym, men om du tränar oftare kan du få snabbare resultat, men du kan också träna för ofta och få sämre resultat.

På mitt gym har vi två killar som tränar biceps varenda gång jag ser dom där. Alltid, varje bicepsövning du kan tänka dig. Dom har tränat i några år, men gissa vad, inte *** har någon av dom fått varken stor biceps eller starka armar!

Hoppas du kunde få ut något av detta gåtfulla inlägg ;)

hände inget och då menar jag absolut inget med mina biceps innan jag började köra dom 2ggr i veckan
1) rygg + biceps tisdagar
2) biceps + underarmar lördagar

så nog är det olika för oss alla.....

Fredrik_S
2010-06-22, 13:19
Det här med att man skulle återhämta sig snabbare ju mer avancerad man är stämmer det?

Tänker mest på t.ex. en person knäböjer 5x5 på säg 90 kg kan ju troligtvis utan problem köra samma övning på både måndag och onsdag.

Om vi tar den avancerade personen som är stark som fan och böjer 5x5 på 190 kg på måndag, det är väl inte alls säkert att han är särskilt utvilad till på onsdag?

Iaf är min egen lilla erfarenhet att när jag kom över en viss vikt så behövde jag mer vila mellan passen.

Nu vet jag inte om man ska tolka avancerad som = starkare/tränat längre men det förutsätter jag.

Jag tror att för avancerade styrkelyftare som primärt tränar i repetitionsintervall under 5 reps så blir återhämtningen bättre och bättre ju mer avancerad man blir och förmågan att inte bränna ut musklerna bättre.

Däremot tror jag att för avancerade kroppsbyggare som kör brutalt hög volym med hyfsat tunga vikter så blir återhämtningen längre ju längre in i karriären man kommer. Inte pga att de blir sämre på att återhämta sig utan för att de med den höga volymen kombinerat med att vikterna stigit har blivit bättre på att bränna ut så mycket som möjligt av musklerna.

Och ser man på eliten så är det väl inte ovanligt att styrkelyftare och tyngdlyftare övar samma moment minst 3 gånger i veckan. Medans kroppsbyggare verkar vila mellan 4-7 dagar innan de bränner ut en muskelgrupp igen.

Adama
2010-06-22, 13:49
Däremot tror jag att för avancerade kroppsbyggare som kör brutalt hög volym med hyfsat tunga vikter så blir återhämtningen längre ju längre in i karriären man kommer. Inte pga att de blir sämre på att återhämta sig utan för att de med den höga volymen kombinerat med att vikterna stigit har blivit bättre på att bränna ut så mycket som möjligt av musklerna.


Det argumentet köper jag!

Men kan det vara så att det är först när man kommit en bit in i sin träning som man faktiskt kan ta ut muskeln så mycket att det krävs rejält med återhämtning?

Om jag igen tar ett eget exempel så tyckte jag för ca 1 år sedan att det var jädrigt svårt att köra slut på benen med de vikter jag orkade lyfta då. Fick sällan till en skön "dagen-efter-hårt-benpass" känsla. Numera är det bara att lasta på max vad jag orkar så kommer det som ett brev på posten.

Supermicke
2010-06-22, 14:58
Någonstans har jag läst att nybörjare använder inte hela muskeln lika effektivt som en avancerad tränad. Därför kan nybörjare göra fler set utan att bli trött. Kanske därför det då går att träna den oftare också.

Medens den avancerade blir slut snabbare när han tränar färre set tungt eftersom hela muskeln arbetar effektivare.

typ nåt sånt stod det i artikeln iaf.. minns inte vad det var för artikel och det kanske inte stämmer.. men om det är så kanske det blir snabbare återhämtning för nybörjaren än den mer avancerade? XD

HulkH
2010-06-22, 15:22
De växer som snabbast om du tränar så pass ofta att de precis hinner återhämta sig till nästa gång. Detta varierar beroende på hur vältränad du är. En person som styrketränar på högre nivå har förmodligen kortare återhämtningstid än en vanlig amatör. Man brukar prata om 48 timmar för återhämtning av muskler. Stora muskler tar längre tid på sig, och ju hårdare du tränade desto längre tid tar det. Tränar du oftare än att musklerna återhämtar sig får du sämre resultat, tränar du mer sällan än det får du också sämre resultat.

Skiljer sig också från person till person, inte bara på en vältrnad och en nybörare.
(tänkte bara tillägga de) :)

Donald Black
2010-06-22, 15:24
Tror det kvittar hur mycket man orkar eller inte orkar det är nog snarare en teknik fråga för att kunna trötta ut muskeln på rätt sätt.
Det viktiga är hur man lär sig att trötta ur muskeln på rätt sätt så att man stimulerar den att växa och bli starkare.
Oavsett om du är proffs eller en vanlig svensson så är just den vikt du orkar just då tung för dig.
I slutändan är det nog viktigare att man lär sig att äta rätt och träna med en bra teknik med dom övningar man kör, och på köpet så tröttar/stimulerar man muskeln att vilja växa/starkare.

Hur ofta man ska träna är upp till en själv och sina mål.