handdator

Visa fullständig version : Hjälp snälla


Khaelan
2010-06-21, 21:56
Hejsan gott folk

Bad om hjälp hära för ett tag sen me fick inte så mycket respons, så jag provar igen.

Mitt mål med min träning är först och främst att bli lite större. Vartpå jag vill få en fitt kropp. Jag tränar väll för att jag vill att min kropp ska se bra ut, samt för att hålla mig i form för mitt byggjobb som tar en del på kroppen.

Har tränat regelbundet på gymm nu i snart ett år. 3-4ggr i veckan, där varje pass tar 1-1½ timme.
Men satt och tittade tillbaks på gammla bilder idag och tycker det knappt hänt nånting. Ser att axlarna växt litegranna, men i övrigt är det knappt märkbart.
Nu har jag ju inte så stor uppfattning om hur länge man "bör" träna innan resultaten blir synliga. Men jag har börjat tappa moralen lite granna, känns som det borde hända nått snart, då man bara står o trampar på samma vikter vecka efter vecka. Försöker öka vikter då och då, men det verkar inte som att det händer nått.

Så har man försökt prata med folk som påstår sig kunna det dära med träning, och alla säger olika saker. Så för en "noob" som mig så blir det bara förvirrande.

Nu har jag gått ned till 3 pass i veckan för att jag jobbar. Blev för tungt med 4a pass då. Dom kör jag såhär

Bröst/Triceps/Axlar 2 övningar per muskelgrupp, med 3-4sets per övning
Biceps/Ben/Underarmar 2 övningar per muskelgrupp, med 3-4sets per övning
Rygg/Mage 3 Övningar per muskelgrupp, med 3-4 sets per övning.

Försöker ligga på 4-6 reps, beroende på övningen. Axlar blir oftast mer reps med mindre vikt eftersom jag brukar ha lite problems med axlarna.

Vanligtvis är jag helt färdig på det 6e reppet, orkar jag mer så kör jag det.

Jag förstår inte vad som blir fel egentligen, har pratat med en bekant som tränar mycket, han har även varit och tränat med mig. Han hade då inget speciellt att bemärka.

Vad som kan höra till saken är att jag varit rätt så överviktig, och lyckats tappa den vikten nu över 2år. (30kg). Så min relation till mat har väll blivit "lättare". Försöker att äta rätt och inte för mycket.

Dock så äter jag duktigt med Whey 80 på dagar som jag tränar. 1 på morgon, och 1 efter träningspasset.

All hjälp och insikt skulle vara väldigt uppskattat, eftersom jag gillar träningen, och vill gärna inte tappa motivationen för att inget händer.

Dennis93
2010-06-21, 22:04
då man bara står o trampar på samma vikter vecka efter vecka.

Tyvär är jag också en "noob" men tror detta kan vara problemet din kropp känner att den behöver inte växa eftersom du lyfter samma vikter hela tiden, kanske äter för lite ?

JoeyP
2010-06-21, 22:06
Träna på med basövningar varje vecka, ät ordentligt, väg dig regelbundet. Går du upp i vikt utan att öka i styrka eller massa så byt schema.

Går du upp i vikt samtidigt som du blir starkare och växer så fortsätt!

2800-3500kcal om dagen beroende på förbränning.

Ligg runt 150-200g protein eller mer.

Ditt proteinpulver kommer knappt göra någon nytta för muskelökning på lång tid om du inte tillför ordentligt med energi.

Khaelan
2010-06-21, 22:08
Tyvär är jag också en "noob" men tror detta kan vara problemet din kropp känner att den behöver inte växa eftersom du lyfter samma vikter hela tiden, kanske äter för lite ?

Jo, en bekant till mig var inne på samma tankebarna där ett tag, och han menade på att med 4-6 reps ska man antingen öka i reps eller i vikt varje vecka. Annars går nånting fel. Jag försöker verkligen öka i vikter/reps, men det händer inte så mycket.

Börjar undra om problemet är att jag i varje pass börjar med "basövning" (bänk, marklyft, Knäböj) och blir oftast så utkörd av dessa då man försöker maxxa (4 reps) hela tiden. Så resten av träningen är orken inte densamma.

Khaelan
2010-06-21, 22:09
Träna på med basövningar varje vecka, ät ordentligt, väg dig regelbundet. Går du upp i vikt utan att öka i styrka eller massa så byt schema.

Går du upp i vikt samtidigt som du blir starkare och växer så fortsätt!

2800-3500kcal om dagen beroende på förbränning.

Ligg runt 150-200g protein eller mer.

Tack för svar.

Jag är ju lite rädd för att bli "fet" igen, så jag är införstådd att min kost kan vara en del av problemet. Jag jobbar ju också inom bygg, vilket är 8-12 timmars pass varje vardag, beroende på hur mycket det är att göra. Så det tar ju en hel del energi det med.

Robban
2010-06-21, 22:12
Höj repsantalet till 10-15 och undvik fail. :)

HulkH
2010-06-21, 22:40
Höj repsantalet till 10-15 och undvik fail. :)

NEj för fan, kör tungt och många set. :D Puch yourself =)

Robban
2010-06-21, 22:42
NEj för fan, kör tungt och många set. :D Puch yourself =)

No pain, no gain, and don´t forget to not use your brain. :D

Khaelan
2010-06-21, 22:42
En till fråga, kommer hem efter jobbet kring 5, ska man äta före och dra o träna senare. Eller träna direkt efter jobbet och äta när man kommer hem?

Robban
2010-06-21, 22:46
En till fråga, kommer hem efter jobbet kring 5, ska man äta före och dra o träna senare. Eller träna direkt efter jobbet och äta när man kommer hem?

Vissa äter en gång om dagen, vissa var tredje timme, vissa var fjärde timme och vissa inte alls vissa dagar. Vissa äter innan passet och vissa efter. Vissa äter både före och efter.

Du får prova själv... Det är också beroende på vilka mål man har osv.

tdaman
2010-06-21, 22:47
Säger lite grann som han över. Själv gillar jag att köra lågreps, men testa att köra högreps under en lite längre tid. Byt övningar ofta när du märker att du inte längre kan öka i t.ex hantelpress, byt ut den mot militärpress osv. På det sättet fastnar du inte lika lätt i platåer som är svåra att ta sig ur.

Mitt bästa tips är variation av övningar, sets, reps och självklart att inte äta som en mus. Jag själv skulle påstå att gå och dricka proteindrinkar hela dagarna är en helt annan femma än att äta 2-3 stora mål mat om dagen. Testa runt lite och återkom gärna. Hoppas det hjälpte.

Khaelan
2010-06-21, 22:50
Säger lite grann som han över. Själv gillar jag att köra lågreps, men testa att köra högreps under en lite längre tid. Byt övningar ofta när du märker att du inte längre kan öka i t.ex hantelpress, byt ut den mot militärpress osv. På det sättet fastnar du inte lika lätt i platåer som är svåra att ta sig ur.

Mitt bästa tips är variation av övningar, sets, reps och självklart att inte äta som en mus. Jag själv skulle påstå att gå och dricka proteindrinkar hela dagarna är en helt annan femma än att äta 2-3 stora mål mat om dagen. Testa runt lite och återkom gärna. Hoppas det hjälpte.

Tack för svaret.

Jag ska göra slag i saken, har fixat mig ett block nu och tänkte helt enkellt försöka anteckna morgonvikt, vad jag äter, samt hur träningen går.
För jag vill så gärna, tycker träningen är kul och vill få resultat och må bra.
Ska försöka motså dom onda demonerna i huvudet som säger att gå upp i vikt är farligt. Så ska jag äta ordentligt en vecka eller två och se vad fan som händer.
*flex*

tdaman
2010-06-21, 23:05
kul att du tycker det är så pass kul, det gör nog de flesta av oss i detta forum, även jag.

Jag brukar blicka långt framåt och säga att man ser lite resultat för varje år som går. Det viktigaste är, tror jag, att träna kontinuerligt och äta så mycket man orkar så man är mätt så kommer resultaten snabbare än vad man tror!

joasimo
2010-06-21, 23:51
Har du alltid kört 4-6reps? Då är det inte så konstigt att du knappt märker någon skillnad. Variera din träning mer, med både lågreps, högreps och vikter!

MtotheM
2010-06-22, 00:05
Jag tycker du borde byta till 8reps istället för 4-6 ett tag, prova detta i 3månader sedan kan du byta tillbaka till 4-6 igen. När du slutar öka så byt tillbaka. Samtidigt så borde du försöka äta mycket. Jag tror för övrigt mest att det är maten som slarvas med. För att öka i muskelmassa så ska man ligga på kcal överskott (äta mer än man gör sig av med) iaf om man inte är väldigt avancerad när det kommer till träning och kost.

fdanell
2010-06-22, 01:45
skulle också säga att du bör höja antalet reps till mellan 8-15..
få reps ger mer styrka än vad det ger muskelmassa

Khaelan
2010-06-22, 17:55
skulle också säga att du bör höja antalet reps till mellan 8-15..
få reps ger mer styrka än vad det ger muskelmassa

Tack för svaret.

Jag ska köra på som vanligt en vecka eller två nu med modifierad kost, så jag först ser om maten gör nån skildnad, om det fungerar så ska jag testa gå up på 8-10 reps.

joasimo
2010-06-22, 18:23
Tack för svaret.

Jag ska köra på som vanligt en vecka eller två nu med modifierad kost, så jag först ser om maten gör nån skildnad, om det fungerar så ska jag testa gå up på 8-10 reps.

Om du enbart i princip kört 4-6reps så finns det ingen ide att pröva det en vecka till, kör högreps nu ett tag! Det gäller att variera sig, jag varierar mellan hög och lågreps varannan vecka.

Khaelan
2010-06-23, 06:11
Om du enbart i princip kört 4-6reps så finns det ingen ide att pröva det en vecka till, kör högreps nu ett tag! Det gäller att variera sig, jag varierar mellan hög och lågreps varannan vecka.

Det blev att byta på en gång, körde ett pass igår där jag siktade på 8-10 reps. Gick faktiskt rätt bra. :)

Tobbeh
2010-06-23, 17:26
En till fråga, kommer hem efter jobbet kring 5, ska man äta före och dra o träna senare. Eller träna direkt efter jobbet och äta när man kommer hem?

Om du känner att du orkar dig igenom hela passet så är det inget måste att äta innan, själv brukar jag äta någon banan eller lite havregryn bara. Däremot ska du tillsätta mycket näring efter träningpasset!