handdator

Visa fullständig version : Broderskapsrörelsen släpper muslimskt manifest


ryssen
2010-06-21, 20:52
http://www.realisten.se/2010/06/20/broderskapsrorelsen-slapper-muslimskt-manifest/

detta känns inte riktigt bekvämt.

Scratch89
2010-06-21, 21:00
Jaha? Det mest otäcka är kombinationen socialdemokrater + troende.

Slartibartfast
2010-06-21, 21:00
Kan vi inte samla alla anti-islam-inlägg i en enda tråd?

Loke
2010-06-21, 21:16
Kan vi inte samla alla anti-islam-inlägg i en enda tråd?

Det lustiga är ju att det finns gott om forum helt dedikerade till ämnet, varför tar inte TS och registrerar sig där i stället?

Eddie Vedder
2010-06-21, 21:18
varför tar inte TS och registrerar sig där i stället?

Där kan man ju inte spy galla över alla som är så PK och påstå att alla andra utom en själv (som är upplyst) har huvudet i sanden.

C.E.J.
2010-06-21, 21:21
Vi strävar efter rätten att kunna bygga moskéer där behovet finns,

FU.


att få halalmat i skolan, på konferenser och utbildningar,

Först av allt kan vi ju avskaffa förbudet mot skäktning, som infördes pga antisemitism. Sen när det är fixat så får de väl arrangera sina egna konferenser, wut wut.


att få förståelse för önskemål om ledighet för fredagsbön och religiösa högtider

Kan man väl sköta på lokal nivå. Borde gälla svenska högtider också.

stafh
2010-06-21, 21:22
Vad skådar mitt västra öga? En anti-islam/invandrar-tråd av ryssen? Nu fryser allt helvetet till is!

stafh
2010-06-21, 21:25
halalmat i skolan, på konferenser och utbildningar
Över min döda kropp. *grr*

ryssen
2010-06-21, 21:30
jag tänker inte säja så mycket för då åker jag nog på ännu fler varningar eller banning.

det kliar nog i ban fingret redan hos modsen.

130kg finsk sisu
2010-06-21, 21:31
Det är väl bara bra att de integreras? Jag är förvånad över att ingen startat ett muslimskt parti ännu i Sverige? I Finland har det och vi måste ju ha 10-20ggr färre muslimer än er?
Eller vad krävs för att starta ett parti i Sverige? I Finland krävs det bara 1500 namnunderskrifter + ett partiprogram.

Eddie Vedder
2010-06-21, 21:35
jag tänker inte säja så mycket för då åker jag nog på ännu fler varningar eller banning.

det kliar nog i ban fingret redan hos modsen.

Om du undviker att be andra medlemmar skita ner sig och isdtället diskuterar som folk så blir du givetvis inte varnad.

Försök inte att framså som en martyr som inte får ha sina åsikter.

C.E.J.
2010-06-21, 21:36
Över min döda kropp. *grr*

Varför?


Eller vad krävs för att starta ett parti i Sverige? I Finland krävs det bara 1500 namnunderskrifter + ett partiprogram.

1500 underskrifter även i Sverige.

stafh
2010-06-21, 21:38
Varför?
Om man måste ha ihjäl djur bör det ske på det absolut minst smärtsamma sättet. Allt under den nivån ska vara förbjudet enligt lag. Enligt mig.

Hade du viljat få en kniv i halsen?

Baan
2010-06-21, 21:39
Om man måste ha ihjäl djur bör det ske på det absolut minst smärtsamma sättet. Allt under den nivån ska vara förbjudet enligt lag. Enligt mig.

Hade du viljat få en kniv i halsen?

Ingen äter C.E.J. eller likställer honom med ett fakkin djur. Fler frågor?

stafh
2010-06-21, 21:41
Ingen äter C.E.J. eller likställer honom med ett fakkin djur. Fler frågor?

wat

Vem har gjort det?

Det här är ganska off topic för övrigt.

Förresten, är det tillåtet att länka till uppenbart rasistiska/nazistiska sidor?

C.E.J.
2010-06-21, 21:47
Om man måste ha ihjäl djur bör det ske på det absolut minst smärtsamma sättet. Allt under den nivån ska vara förbjudet enligt lag. Enligt mig.

Knappast så att alla studier säger att skäktning är smärtsamt för djuret, eller hur? Undra vilka studier som fanns tillgängliga när förbudet kom på det ljuva 30-talet, då vissa idéer hade slagit rot i Europa.

Trance
2010-06-21, 21:49
Det är väl bara bra att de integreras? Jag är förvånad över att ingen startat ett muslimskt parti ännu i Sverige? I Finland har det och vi måste ju ha 10-20ggr färre muslimer än er?
Eller vad krävs för att starta ett parti i Sverige? I Finland krävs det bara 1500 namnunderskrifter + ett partiprogram.

Dåliga åsikter fortsätter vara dåliga åsikter även efter de integrerats. Jag anser inte att integrerade rasister har bra åsikter heller.

ryssen
2010-06-21, 21:57
Om du undviker att be andra medlemmar skita ner sig och isdtället diskuterar som folk så blir du givetvis inte varnad.

Försök inte att framså som en martyr som inte får ha sina åsikter.


det passade perfekt efter att C.E.J försökte få mina trådar stoppade automatiskt för att dom inte passar han.

Ja? Så kan inte ni moderatorer börja ta bort hans trådar direkt, alt. ge honom en varning för att han postar tråd i uppenbart troll-/flamer-syfte (han deltar ju inte själv i diskussionerna han verkar vilja starta med sina trådar).

stafh
2010-06-21, 21:58
Knappast så att alla studier säger att skäktning är smärtsamt för djuret, eller hur? Undra vilka studier som fanns tillgängliga när förbudet kom på det ljuva 30-talet, då vissa idéer hade slagit rot i Europa.

Jag skiter väl i varför det förbjöds på 30-talet, det finns gott om anledningar att fortsätta förbjuda det på 2010-talet.

Jag har mycket svårt att tro att man bekostar studier på något som är fullständigt självklart om man har någorlunda koll på den mest grundläggande biologin.

C.E.J.
2010-06-21, 22:02
Jag skiter väl i varför det förbjöds på 30-talet, det finns gott om anledningar att fortsätta förbjuda det på 2010-talet.

Jag har mycket svårt att tro att man bekostar studier på något som är fullständigt självklart om man har någorlunda koll på den mest grundläggande biologin.

Om det vore självklart skulle väl ingen kontrovers finnas?

Deceiver85
2010-06-21, 22:03
Bra länk...realisten.se....lol! Var toknazism-hela-dagen.se upptagen, tro?

stafh
2010-06-21, 22:04
Om det vore självklart skulle väl ingen kontrovers finnas?

Jodå. Finns gott om folk som inte bryr sig om djuren och hellre klammrar sig fast vid sina värdelösa tramstraditioner.

C.E.J.
2010-06-21, 22:08
Jodå. Finns gott om folk som inte bryr sig om djuren och hellre klammrar sig fast vid sina värdelösa tramstraditioner.

Verkar som att du bara resonerat dig till att skäktning är smärtsamt för djuren utifrån den "grundläggande biologin". Då finns det förstås inga andra fakta i frågan :thumbup:

Scratch89
2010-06-21, 22:13
Jag tycker också att halalslakt är jävligt tveksam. C.E.J, trollar du bara nu, eller ser du inte hur halalslakt kan vara mer plågsam än den traditionella vi har idag?

EDIT: Nu är jag uppvuxen på landsbygden, och vi har diskuterat det här en hel del. Alla bönder och uppfödare som jag känner säger att halalslakt är bland det värsta som finns och ska inte existera, särskilt inte i ett land som Sverige som är kända för sina djurrättslagar.

stafh
2010-06-21, 22:16
Verkar som att du bara resonerat dig till att skäktning är smärtsamt för djuren utifrån den "grundläggande biologin". Då finns det förstås inga andra fakta i frågan :thumbup:

Alltså, man skär halsen av djuret. Det är ett ganska stort trauma på vävnaden. Hur menar du att det inte skulle göra ont?

Baan
2010-06-21, 22:16
Jo, djurhållning och Sverige går bra ihop, som flugor på bajs va.

C.E.J.
2010-06-21, 22:33
C.E.J, trollar du bara nu, eller ser du inte hur halalslakt kan vara mer plågsam än den traditionella vi har idag?

Trollar ej. Visst ser jag det, men studier på det hela visar ju inte ensidigt att det skulle vara så, eller hur?
Om inget annat borde man ha nån exemption av religiösa skäl. Usa är bra på sånt.

young_george
2010-06-21, 22:34
Finns ingen anledning alls att folk ska särbehandlas för att man tror, eller inte tror på en hemlig gubbe i himlen som tittar på allt man gör, och dömer en för det.

Samma lagar och regler för alla.

Trance
2010-06-21, 22:34
Jo, djurhållning och Sverige går bra ihop, som flugor på bajs va.

Vad jämför du med nu?

Psyla
2010-06-21, 22:34
det passade perfekt efter att C.E.J försökte få mina trådar stoppade automatiskt för att dom inte passar han.

Ja? Så kan inte ni moderatorer börja ta bort hans trådar direkt, alt. ge honom en varning för att han postar tråd i uppenbart troll-/flamer-syfte (han deltar ju inte själv i diskussionerna han verkar vilja starta med sina trådar).

Kan inte du lägga upp en plan på hur vi ska lösa det du upplever som ett problem med invandrare i Sverige? Jag är väldigt intresserad och kommer vänta spänt.

Baan
2010-06-21, 22:39
Vad jämför du med nu?

Jag tänkte på skandalerna som var relativt nyligen. Någon relativ bild till andra länder har jag inte om du undrar det.

Scratch89
2010-06-21, 22:47
Trollar ej. Visst ser jag det, men studier på det hela visar ju inte ensidigt att det skulle vara så, eller hur?
Om inget annat borde man ha nån exemption av religiösa skäl. Usa är bra på sånt.
Men alltså. Det moderna sättet är att först bedöva och sedan avliva djuret så snabbt att det inte hinner uppfatta smärtan, eller i alla fall så kort tid att det inte hinner lida. Halal innebär att man skär halsen av djuret och väntar tills det dör av blodsbrist. Om du inte tycker att det är ett brutalare sätt att dö på så blir jag förbannad på riktigt.

Och nej, man ska inte kunna använda religion som ett medel för att tortera och misshandla djur.

Jag tänkte på skandalerna som var relativt nyligen. Någon relativ bild till andra länder har jag inte om du undrar det.

Nu vet jag inte vad du specifikt tänker på, men det är ju skandaler för att det var ett beteende som varken var accepterat eller lagligt. Vi har faktiskt väldigt starka lagar vad gäller hantering, förvaring och slakt av djur.

ryssen
2010-06-21, 22:49
Kan inte du lägga upp en plan på hur vi ska lösa det du upplever som ett problem med invandrare i Sverige? Jag är väldigt intresserad och kommer vänta spänt.

så länge vi inte kan integrera alla vettigt utan sätter dom i getton så måste invandringen strypas tills vi löst det.

det ringer folk till mig som vill ha jobb och praktik i mitt företag som inte ens kan språket och som varit här väldigt länge. man måste väl fan kunna svenska om man ska leva i sverige eller ska jag behöva lära mig annat språk i sverige.

Integration är a och o och det kommer vi inte lyckas med med dom mängderna vi tar in.

C.E.J.
2010-06-21, 22:52
Men alltså. Det moderna sättet är att först bedöva och sedan avliva djuret så snabbt att det inte hinner uppfatta smärtan, eller i alla fall så kort tid att det inte hinner lida. Halal innebär att man skär halsen av djuret och väntar tills det dör av blodsbrist. Om du inte tycker att det är ett brutalare sätt att dö på så blir jag förbannad på riktigt.

Det moderna sättet är att inte resonera sig fram till kunskap.

edit: jag nöjer mig här f.ö.

Scratch89
2010-06-21, 23:25
Det moderna sättet är att inte resonera sig fram till kunskap.

edit: jag nöjer mig här f.ö.

Jag hoppas innerligt att du bara driver med mig. Om du inte anser att få halsen avskuren och blöda till döds är mer plågsamt än t.ex en elchock efter bedövning, så får jag nog kalla dig dum.

stevebc
2010-06-22, 03:05
jag tänker inte säja så mycket för då åker jag nog på ännu fler varningar eller banning.

det kliar nog i ban fingret redan hos modsen.Hahaha, men din jefla martyr :)

Ang deras program såg jag inte direkt någon punkt jag direkt ogillade. Den troende delen av Socialdemokraterna är en av de falanger jag gillar minst. Hade inte velat äta halalslaktat kött själv, men är det lagligt att slakta djur på det viset så är det väl det.

coxie
2010-06-22, 05:04
Moskéer får dom för min del bygga en oändlighet av så länge som det finansieras privat eller via någon form av kyrkskatt för muslimer med en förutsättning att marken är privatägd där grannarna inte störs i någon större utsträckning.

Halalslakt säger jag FU till direkt, importerat kött får duga.

Ledighet till böner/högtider osv. tycker jag är helt ok förutsatt att det rör sig om ledighet som dras av på lönen precis som det skulle göra för mig om jag ansåg att jag var tvungen att se Starwars varje fredag på arbetstid.

stafh
2010-06-22, 05:07
Trollar ej. Visst ser jag det, men studier på det hela visar ju inte ensidigt att det skulle vara så, eller hur?
Om inget annat borde man ha nån exemption av religiösa skäl. Usa är bra på sånt.

Vilka studier?

Jag har själv skurit i djur. De känner smärta.

BillyButt
2010-06-22, 05:07
Förresten, är det tillåtet att länka till uppenbart rasistiska/nazistiska sidor?

På vilket sätt är sidan rasistisk/nazistisk?

z_bumbi
2010-06-22, 07:40
Över min döda kropp. *grr*

Det är inget konstigt med halalslakt i Sverige, jordbruksverket sköter kontrollen och det skiljer sig inte så mycket från någon annan slakt.

Scratch89
2010-06-22, 10:13
Det är inget konstigt med halalslakt i Sverige, jordbruksverket sköter kontrollen och det skiljer sig inte så mycket från någon annan slakt.

De dödar djuret så det blöder till döds utan bedövning. Är inte detta konstigt? Har inte du en närstående som är veterinär? Vad tycker hon om halal?

z_bumbi
2010-06-22, 10:42
Jag hoppas innerligt att du bara driver med mig. Om du inte anser att få halsen avskuren och blöda till döds är mer plågsamt än t.ex en elchock efter bedövning, så får jag nog kalla dig dum.

El är en form av bedövning.

De dödar djuret så det blöder till döds utan bedövning. Är inte detta konstigt? Har inte du en närstående som är veterinär? Vad tycker hon om halal?

Det sker inte utan bedövning i Sverige utom möjligen på något bakgård någonstans.

"Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade

Det är tillåtet att bedöva fjäderfän och får med el före slakt. El-bedövning är idag den absolut vanligaste bedövningsmetoden vid vanlig slakt av fjäderfän. Metoden används även i relativt stor utsträckning vid vanlig slakt av får. El-bedövning före slakt accepteras av många av världens muslimer. Detta gör det möjligt att halalslakta fjäderfän och får här i Sverige utan att man kommer i konflikt med djurskyddsbestämmelserna.

Nötkreatur måste däremot alltid bedövas med bultpistol eller motsvarande innan avblodning sker. Eftersom bedövning med bultpistol inte leder till att hjärtat omedelbart stannar kan även den metoden accepteras av vissa muslimska grupper."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

Denniss
2010-06-22, 10:46
I programmet talas om fred och frihet och allas lika rättigheter. Det ställs också krav på det svenska samhället och svenskarna. I punkt tre står:

Vi vill se ett öppet och demokratiskt samhälle. Vi strävar efter rätten att kunna bygga moskéer där behovet finns, att få halalmat i skolan, på konferenser och utbildningar, att få förståelse för önskemål om ledighet för fredagsbön och religiösa högtider och där rätten att bli väl bemött med eller utan slöja är självklar.


Det är som att vi flyttar till ett annat land som inte har kyrkor och kräver att få bygga kyrkor och få 100% svensk mat i deras skolor. Bara jag som tycker det är smått orealistiska krav?

Hur ska dem som får komma hit gratis och få bidrag, gratis sjukvård, första kling på arbete och boende få för sig att börja ställa KRAV på svenska samhället och svenskarna. Blir helt matt...

Nils.R
2010-06-22, 10:48
Finns ingen anledning alls att folk ska särbehandlas för att man tror, eller inte tror på en hemlig gubbe i himlen som tittar på allt man gör, och dömer en för det.

Samma lagar och regler för alla.


Ett enormt +1 på det.
Finns ingen som helst anledning att göra undantag i lagar för folk som av nån helsjuk anledning inte vill göra eller äta det ena eller det andra.

krellik
2010-06-22, 10:49
Det är som att vi flyttar till ett annat land som inte har kyrkor och kräver att få bygga kyrkor och få 100% svensk mat i deras skolor. Bara jag som tycker det är smått orealistiska krav?

Hur ska dem som får komma hit gratis och få bidrag, gratis sjukvård, första kling på arbete och boende få för sig att börja ställa KRAV på svenska samhället och svenskarna. Blir helt matt...

Å andra sidan är många redan andra generationen, födda i Sverige och det är rimligt att tänka sig att de kommer ställa liknande krav som andra svenskar ställer.

Andy.da.wohoo
2010-06-22, 11:02
Vi strävar efter rätten att kunna bygga moskéer där behovet finns
Okej, sålänge mina skattepengar inte går till detta istället för skolor, vägreparation, vård osv.

att få halalmat i skolan, på konferenser och utbildningar
Nej, det är inte humant att blöda ett djur till döds. Oavsett bedövning eller ej.

att få förståelse för önskemål om ledighet för fredagsbön och religiösa högtider
Det går väll att få redan vad jag vet, men till kostnad av en dags arbete isåfall

där rätten att bli väl bemött med eller utan slöja är självklar
Självklart ska man bemöta Alla med respekt, oavsett klädsel.

Scratch89
2010-06-22, 11:02
El är en form av bedövning.



Det sker inte utan bedövning i Sverige utom möjligen på något bakgård någonstans.

"Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade

Det är tillåtet att bedöva fjäderfän och får med el före slakt. El-bedövning är idag den absolut vanligaste bedövningsmetoden vid vanlig slakt av fjäderfän. Metoden används även i relativt stor utsträckning vid vanlig slakt av får. El-bedövning före slakt accepteras av många av världens muslimer. Detta gör det möjligt att halalslakta fjäderfän och får här i Sverige utan att man kommer i konflikt med djurskyddsbestämmelserna.

Nötkreatur måste däremot alltid bedövas med bultpistol eller motsvarande innan avblodning sker. Eftersom bedövning med bultpistol inte leder till att hjärtat omedelbart stannar kan även den metoden accepteras av vissa muslimska grupper."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

Åh fan, det var mer än vad jag visste, faktiskt. Fast ja, det är ju inte "riktig" halalslakt, vilket de också påpekar, utan en kompromiss. Jag skulle aldrig någonsin vilja tillåta obedövad slakt.

z_bumbi
2010-06-22, 12:12
Nej, det är inte humant att blöda ett djur till döds. Oavsett bedövning eller ej.

Vilka alternativ tycker du är bättre i så fall?

Scratch89: De diskuterar svenska förhållanden i sitt manifest och här är det den varianten som gäller eller att man importerar kött som slaktats under andra förhållanden och då kan jag hålla med om att det etiska i hanteringen inte är något jag vill stödja.

Scratch89
2010-06-22, 12:22
Vilka alternativ tycker du är bättre i så fall?

Scratch89: De diskuterar svenska förhållanden i sitt manifest och här är det den varianten som gäller eller att man importerar kött som slaktats under andra förhållanden och då kan jag hålla med om att det etiska i hanteringen inte är något jag vill stödja.

Då förstår jag dig, men det är fortfarande ett brutalt sätt att mörda på. Hellre att man förbjuder både halalslakt och importen av halalslaktat kött.

z_bumbi
2010-06-22, 12:41
Varför ska man förbjuda halalslakt?

Edit: Slakten följer precis samma regler som all annan slakt vad gäller djurförhållanden, bedövning och avlivningsmetoder.

Scratch89
2010-06-22, 14:30
Men... då är det väl inte halalslakt?

Halal är utan bedövning, och att det tar en viss tid för djuret att dö. Det är den versionen, den äkta, av halal som jag är tvärt emot. Allt annat är kompromisser och är inte halal. Om vissa muslimer kan godkänna vår svennebanan-version, så kan de lika gärna äta vanligt slaktat kött.

C.E.J.
2010-06-22, 14:42
Enligt kashrut är mat inte kosher om djuret har bedövats. Vet inte vad de har för regler för att nåt ska anses som halal, men låter ju konstigt att bedövning skulle vara tillåtet.

edit: Eller inte. Muslimernas matlagar handlar ju i princip om nån sjuk besatthet av att GRISKÖTT är HARAM, BISMILLAH!!!

TehSaxo
2010-06-22, 15:01
Vad är det för fel på halalmat? Jag förstår inte vad skillnaden för er icke-islamister blir om djuret är halalslaktat eller inte.

GO GO ISLAM!
D9g2szHsoz0

z_bumbi
2010-06-22, 15:02
Men... då är det väl inte halalslakt?

Halal är utan bedövning, och att det tar en viss tid för djuret att dö. Det är den versionen, den äkta, av halal som jag är tvärt emot. Allt annat är kompromisser och är inte halal. Om vissa muslimer kan godkänna vår svennebanan-version, så kan de lika gärna äta vanligt slaktat kött.

Det beror på hur man ser det, halalslakt som följer svenska regler dvs med bedövning har godkänts av minst en av de större muslimska organisationerna i Sverige. Det är fortfarande en ritual runt själva avlivandet men de fick inte igenom ett antal punkter. En anpassning till omvärlden är något som brukar efterlysas och i det här fallet så har så också skett och är flertalet nöjda med den anpassningen så ser jag inget fel med det. Det finns med andra ord ingen större anledning att kräva att de ska äta kött som är slaktat utan ritualen.
Det tar inte längre tid (ev några sekunder åt något håll) för djuret att dö om man jämfört mellan bedövat eller inte bedövat för i båda fallen så sker en avblodning som innebär att djuret töms på blod. Med bedövning så känner däremot djuret inget.

Så skillnaden mot traditionell halal är bedövningen men det står också i reglerna för trad halal att "2. Djuret skall ha behandlats med medlidande och vänlighet."* vilket man ju kan diskutera om inte bedövningen snarare ökar än minskar.

*Förslag/remissinlaga http://www.sverigesmuslimskarad.se/artiklar/03.html

stafh
2010-06-22, 16:15
Enligt kashrut är mat inte kosher om djuret har bedövats. Vet inte vad de har för regler för att nåt ska anses som halal, men låter ju konstigt att bedövning skulle vara tillåtet.

edit: Eller inte. Muslimernas matlagar handlar ju i princip om nån sjuk besatthet av att GRISKÖTT är HARAM, BISMILLAH!!!

Många många muslimer som tycker det är haram om djuret bedövats.

C.E.J.
2010-06-22, 16:33
Många många muslimer som tycker det är haram om djuret bedövats.

That's what I'm saying. Edit:en var bara en diss.

BillyButt
2010-06-22, 21:09
Dåliga åsikter fortsätter vara dåliga åsikter även efter de integrerats. Jag anser inte att integrerade rasister har bra åsikter heller.

Menar du att invandrarna är rasister?

_Larre_
2010-06-22, 21:35
Menar du att invandrarna är rasister?

Invandrare vs. invandrare är väl större rasister än Svenskar vs. invandrare.

Hur som så är det inget jag känner delaktighet med, men är väl bra om dom anstränger sig att försöka få Sverige till ett land som dom kommer trivas i.
Sen återstår det väl att se om Svenskarna håller med om det också.