handdator

Visa fullständig version : Hur ska man strecha?


Erak
2010-06-21, 19:50
Hej! Jag har några frågor angående streching.

Jag tränar alla muskler i kroppen vid varje pass och undrar hur jag ska strecha då.

Har läst att vissa muskler bör strechas innan den används för att inte ta över.

Så vilka muskler bör man strecha innan den används? Någon som har en fin lista eller liknande?

Tack på förhand
Erik//

mattilainen
2010-06-21, 19:52
stretcha är inget man måste göra. Det gör man om det känns bra för sig själv.

Stretcha innan en övning tycker jag inte man ska göra. Stretchar du efter träningen kan detta förlänga träningsvärken om man får detta.

Erak
2010-06-21, 19:59
stretcha är inget man måste göra. Det gör man om det känns bra för sig själv.

Stretcha innan en övning tycker jag inte man ska göra. Stretchar du efter träningen kan detta förlänga träningsvärken om man får detta.

Okej. Men jag har läst att det är bra för leder och samarbete mellan muskler att strecha. Det låter vettigt så jag överväger nog till att strecha.

Men du vet inte vilka muskler som bör stretchas och vilka som man inte bör strecha?

Hejnomax
2010-06-21, 21:29
Alltså om man inte mår dåligt eller begränsas av stelhet i sin vardag eller i sin träning, så är streching faktiskt inte så nödvändigt. Det är rätt mycket kultur över det där, man står och på ett ben och strechar låret innan fotbollsmatch utan att egentligen fundera över varför. Sen ser nån det och gör likadant.

Streching gör muskeln svagare, så streching efter passet är bättre än före.

Edit:

Ska tillägga att jag får ont i ryggen om inte jag strechar efter ryggträning. Strechar även mina vader och baksida lår för att kunna gå djupare i knäböj.

Så jag är för streching i vissa fall, men att det skulle vara nyttigt att strecha bara för sakens skull, stämmer helt enkelt inne.

mattilainen
2010-06-22, 09:28
Okej. Men jag har läst att det är bra för leder och samarbete mellan muskler att strecha. Det låter vettigt så jag överväger nog till att strecha.

Men du vet inte vilka muskler som bör stretchas och vilka som man inte bör strecha?

bör stretchas? Som han skrev ovan så kan ju vader/baksida lår vara bra att stretcha för att kunna göra djupa knäböj och få ner röven i marklyftet.

Annars är det du själv som avgör vad du tycker är viktigt att stretcha. Finns inte något måste som jag skrev. Axlarna, brösten, ryggen, välj och vraka

prOtotype
2010-06-22, 12:45
Jag är lite nyfiken på hur man ska stretcha för att öka sin rörlighet ordentligt. Jag skulle ha användning av att klara split, spagat osv