handdator

Visa fullständig version : Mage / cardio pass


Big bicep
2010-06-21, 19:33
Hejsan, låter detta som ett dugligt pass ur kondition och fettförbrännar synpunkt? eller är det alldeles för kort.

Körde först 5 minuter roddmaskin
3 magövningar x 3 set
avslutade med 20 minuter crosstrainer.

mattilainen
2010-06-21, 19:47
Ska du ner i vikt är det kaloriunderskott som gäller.

Konditionen kan inte vis vara på då vi inte vet var du är någonstans i träningen. För vissa är 20 minuter absolut ingenting medans för dig det kanske är maximalt vad du klarar just nu.

Big bicep
2010-06-21, 19:55
Måste jag ligga på kaloriunderskott för att få bort fett och mer synliga muskler, kan det inte fungera om jag bulkar men bara äter bra mat och strikt och kör kondition några gånger i veckan ?

jontet
2010-06-21, 20:04
du kan definitivt inte bulka till dig mindre fett

Big bicep
2010-06-21, 20:19
Då är det altså helt onödigt att köra kondition under bulk kan man säga? ifall man nu inte bara vill bättra på kondisen.

Tiga
2010-06-21, 20:30
Då är det altså helt onödigt att köra kondition under bulk kan man säga? ifall man nu inte bara vill bättra på kondisen.

Det är aldrig onödigt med konditonsträning imo. Men ja, det blir svårt att bränna fett under bulk/kcalöverskott

King Grub
2010-06-21, 21:04
Då är det altså helt onödigt att köra kondition under bulk kan man säga? ifall man nu inte bara vill bättra på kondisen.

Konditionsträning ökar inte dygnets fettförbränning under varken bulk eller deff, mer än vad det eventuellt påverkar kaloribalansen. Konditionsträning i sig ökar inte fettförbränningen, utan är bara ett sätt just att påverka kaloribalansen. Kroppsfettmängden påverkas inte mer än vad kaloribalansen eventuellt påverkas. Man förlorar lika mycket eller lite kroppsfett utan att träna konditionsträning och styra kaloribalansen med kosten i stället, äta mindre. Eller genom en kombination.

Konditionsträning ökar inte fettförbränningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...09&postcount=5

Och det går utmärkt att äta sig fetare trots att man springer en halvmara per dag. Det är "bara" att ersätta kalorierna man förbrukat, och lite till. På samma sätt går det utmärkt att bli smalare och förlora fett utan konditionsträning, bara man äter mindre än man förbrukar. Fast rör man sig inte alls, kanske det inte blir så roliga mängder mat.

Konditionsträning har dock givetvis andra positiva hälsoeffekter, plus påverkan på konditionen, som du nämner.

Man förbränner dock alltid fett, även vid kaloriöverskott. Dock kommer fettinlagringen att bli större än fettförbränningen vid kaloriöverskott, och det är därför fettmängden ökar. På samma sätt lagrar man alltid in fett även vid kaloriunderskott, bara att förbränningen av fett då kommer att vara större än inlagringen. Det är en balans mellan två ständigt pågående processer.

Ondskapelsen
2010-06-21, 21:09
+1 på Grub.

Att uppnå kaloriunderskott blir som sagt betydligt lättare om man kan "träna bort" 300 kcal om dagen t.ex.
Men stirra dig inte blind på konditionsträning enbart för att gå ner i vikt, det finns en mängd andra hälsoaspekter som gör det värt att röra på sig :).

Eddie Vedder
2010-06-21, 21:27
Då är det altså helt onödigt att köra kondition under bulk kan man säga? ifall man nu inte bara vill bättra på kondisen.

Genom att träna mycket konditionsträning under en bulk är nog sannolikheten större att MER av viktökningen blir fettmassa, inte mindre.

Big bicep
2010-06-23, 18:28
Eddie Hur kan mer av viktökningen vid bulk bli fettmassa när du bränner kalorier under kondition ??

King Grub
2010-06-23, 18:29
Vid ett visst kaloriöverskott. Därför att kaloriöverskottet bildar kroppsmassa, och konditionsträning hämmar styrketräningens muskeluppyggande effekter. Det kan bara bildar fettmassa eller fettfri massa, och hämmas då bildandet av fettfri massa - muskler - kommer en större del av ett energiöverskott på X kcal bilda fett.

Big bicep
2010-06-27, 22:35
tack för svaren...

en sak till King Grub, om jag ligger under bulk (kalorieöverskott) så borde det väll ändå vara bra ur viktsynpunkt att vissa dagar köra lite kondition kanske rask promenad så att kalorieöverskottet den dagen blir lite mindre än om jag inte kört kondition, tänkte bara att på så sätt blir det ju inte en grisbulk varje dag, för jag äter ju inte mer bara för att jag kört kondition

Eddie Vedder
2010-06-28, 06:13
tack för svaren...

en sak till King Grub, om jag ligger under bulk (kalorieöverskott) så borde det väll ändå vara bra ur viktsynpunkt att vissa dagar köra lite kondition kanske rask promenad så att kalorieöverskottet den dagen blir lite mindre än om jag inte kört kondition, tänkte bara att på så sätt blir det ju inte en grisbulk varje dag, för jag äter ju inte mer bara för att jag kört kondition

Ja så kan du göra. Men om promenaden bränner 200 kcal och du äter lika mycket har det ingen viktmässig fördel jämfört med att skippa promenaden och äta 200 kcal mindre.

Grisbulk ska du för övrigt inte ge dig på oavsett.