handdator

Visa fullständig version : SL-klubb runt Vänersborg?


Sjoba
2010-06-21, 18:17
Jag har tränat seriöst i runt omkring 8 månader, så jag ser mig fortfarande som yngling och nybörjare, men jag har blivit riktigt sugen på att börja träna styrkelyft på riktigt och kanske även ställa upp i nästa års SM.

Så nu undrar jag om det är någon som har koll på en bra SL-klubb runt omkring Vänersborg. Ringde till klubben i Uddevalla (Sommarhemmets KSK) och där kunde jag få testa på styrkelyft om jag ville, men dom hade ingen utrustning (bälten har dom väll, men inga dräkter) och bara en kille som tränar där som faktiskt har tävlat. Färgelanda som jag tror ligger borta i Dalsland (och inte ett ställe jag kommer orka åka till när jag ska träna) har också en atletklubb tror jag, dit har jag inte ringt än.

Så ja, om ni har någon koll så får ni gärna lägga in ett ord av visdom :D
Statsen står i signaturen och det har knappast börjat gå emot än, samtliga lyft är utan dräkt, bälte eller annan utrustning.

Sjoba
2010-06-21, 18:52
Kan väll lägga till att Vänersborg är en liten prick i den södra spetsen på vänern :D

Göteborg skulle kunna vara ett alternativ, tar bara ½ timma station till station. Om det finns någon inom rimligt avstånd från centrala station i göteborg så kan ni gärna tipsa om den :)

kjell33
2010-06-21, 19:13
Göteborg är väl närmast med en klubb (gkk) som håller till i slottsskogsvallen och den andra (gsk) vid stig center backadalsmotet.

doommessiah
2010-06-21, 19:27
Anders som tränar med oss på GKK åker tåg en rejäl bit. Han verkar trivas med det och du är hjärtligt välkommen att komma och träna med oss för att testa. Jag tror det kostar 70 kronor för en engångsträning på vallen...gymmet är kommunalt, så vi kan tyvärr inte släppa in någon gratis.

Mvh: Mathias

Halldin
2010-06-21, 19:37
Det tar ca. 20 min med buss 16 eller 7:ans spårvagn från nordstan/centralstationen till marklandsgatan, därifrån är det ca. 5 minuters gångavstånd till gymet.

Sjoba
2010-06-21, 19:39
Anders som tränar med oss på GKK åker tåg en rejäl bit. Han verkar trivas med det och du är hjärtligt välkommen att komma och träna med oss för att testa. Jag tror det kostar 70 kronor för en engångsträning på vallen...gymmet är kommunalt, så vi kan tyvärr inte släppa in någon gratis.

Mvh: Mathias

Vet du hur det är att ta sig från göteborgs central till gymmet? Spårvagn/buss? Ni har utrustning man kan använda där, dräkter och bälte? :)
Det är inget jag riktigt kan lägga pengar på själv om jag inte bestämmer mig för att satsa ordentligt.

EDIT: Ah, Halldin du svarade visst på den frågan :D Du menade GKK's gym nu va?

Halldin
2010-06-21, 19:55
Japp, Slottskogsvallen.

Utrustning brukar finnas att låna men sen om det är det första man gör för någon som bara är på besök, låter jag någon annan svara på. :)

doommessiah
2010-06-21, 19:57
Det kan hända att det finns någon som har en gammal dräkt man kan låna, men ett bälte är mera som en personlig tillhörighet och inget som finns på gymmet.
Utrustningen som man använder är anpassad efter vikt och den personen som skall använda den, så precis som i andra idrotter så får man räkna med att införskaffa eget material. Däremot så brukar man inte dundra på med material det första man gör, så det finns tid att köpa in de olika materialen under en längre tid som nybörjare:)

doommessiah
2010-06-21, 20:00
Vet du hur det är att ta sig från göteborgs central till gymmet? Spårvagn/buss? Ni har utrustning man kan använda där, dräkter och bälte? :)
Det är inget jag riktigt kan lägga pengar på själv om jag inte bestämmer mig för att satsa ordentligt.

EDIT: Ah, Halldin du svarade visst på den frågan :D Du menade GKK's gym nu va?

Om du inte tänker satsa ordentligt så finns det ingen som helst anledning att ha ett material överhuvud taget, problemet kommer inte att uppstå således.

Sjoba
2010-06-21, 21:29
Ah. Jo bälte har jag ju tänkt köpa, men jag har ingen som helst koll på vad som är ett bra bälte och vad som inte är det. Kolo säljer inga bälten så om ni har tips från någon annan webshop så får ni gärna PMa :)

Jag är riktigt sugen på att ställa upp i SM i 75-klassen nästa mars(?), efter det vet jag inte. Vad kostar egentligen dräkter? Antar att det fungerar bra med en multidräkt för böj/mark och en bänktröja?
Trodde faktiskt att alla atletklubbar hade massvis med dräkter men så var visst inte fallet:em:

Ahead Of The Pack
2010-06-21, 21:50
Ah. Jo bälte har jag ju tänkt köpa, men jag har ingen som helst koll på vad som är ett bra bälte och vad som inte är det. Kolo säljer inga bälten så om ni har tips från någon annan webshop så får ni gärna PMa :)

Jag är riktigt sugen på att ställa upp i SM i 75-klassen nästa mars(?), efter det vet jag inte. Vad kostar egentligen dräkter? Antar att det fungerar bra med en multidräkt för böj/mark och en bänktröja?
Trodde faktiskt att alla atletklubbar hade massvis med dräkter men så var visst inte fallet:em:

Närmaste aktiva klubb borde väl ändå vara Vedums AIS. Dom är ett tiotal aktiva som håller igång. Utrustning hittar du bland annat på wahlanders.se.

Sjoba
2010-06-21, 22:40
Närmaste aktiva klubb borde väl ändå vara Vedums AIS. Dom är ett tiotal aktiva som håller igång. Utrustning hittar du bland annat på wahlanders.se.

Nja, Vedum blir jobbigare att åka till än Göteborg eller Lidköping skulle jag tro.
Det finns ju en SL-klubb i Uddevalla som jag faktiskt kan ta bussen till, tanken var mest att dom inte hade någon utrustning där.

Hur länge kan en böjdräkt/bänkdräkt tänkas passa och hur stor är egentligen skillnaden med/utan?
Är väll inte särskilt stor skillnad mellan böj och markdräkt så en av varje införskaffar jag troligtvis inte.
Ett ordentligt bälte är klart jag ska ha, det kan man ju ändå slita med hälsan i ett antal år.
Kör axelbred stans i marklyftet och ganska "normal" stans i böjen.

Sidén
2010-06-21, 23:09
Nja, Vedum blir jobbigare att åka till än Göteborg eller Lidköping skulle jag tro.
Det finns ju en SL-klubb i Uddevalla som jag faktiskt kan ta bussen till, tanken var mest att dom inte hade någon utrustning där.

Hur länge kan en böjdräkt/bänkdräkt tänkas passa och hur stor är egentligen skillnaden med/utan?
Är väll inte särskilt stor skillnad mellan böj och markdräkt så en av varje införskaffar jag troligtvis inte.
Ett ordentligt bälte är klart jag ska ha, det kan man ju ändå slita med hälsan i ett antal år.
Kör axelbred stans i marklyftet och ganska "normal" stans i böjen.
Nästa år är du fortfarande ungdom och får inte tävla med tröja, så det kan du sluta fundera över.
Det går alldeles utmärkt att köra marklyft i sin böjdräkt. Det är vanligt, man vänder den bara bakåfram då man ska köra marklyft.

Sjoba
2010-06-21, 23:31
Nästa år är du fortfarande ungdom och får inte tävla med tröja, så det kan du sluta fundera över.
Det går alldeles utmärkt att köra marklyft i sin böjdräkt. Det är vanligt, man vänder den bara bakåfram då man ska köra marklyft.

Ah, visste inte att man inte fick använda tröja som junior :) Det förklarar en del.
Fasen va gött, då slipper man fundera på det!
Jo att man bara vänder på dräkten när man ska marka har jag hört. Satan vad skönt, då blir det "bara" medlemsavgift+böjdräkt på runt 1,5k+bälte på 1-1,5k :D

Hur mycket kan egentligen en böjdräkt tänkas ge? Tänker mest på böjen naturligtvis. Borde väll inte vara några problem att väga in sig under 75kg heller? Väger 76 med kläder på på kvällen, och det finns lite hull att skala av naturligtvis. Vägde 68 i början av vintern. Kommer ju inte direkt skuta i höjden heller *rolleyes*

EkarN
2010-06-22, 13:01
Ah, visste inte att man inte fick använda tröja som junior :) Det förklarar en del.
Fasen va gött, då slipper man fundera på det!
Jo att man bara vänder på dräkten när man ska marka har jag hört. Satan vad skönt, då blir det "bara" medlemsavgift+böjdräkt på runt 1,5k+bälte på 1-1,5k :D

Hur mycket kan egentligen en böjdräkt tänkas ge? Tänker mest på böjen naturligtvis. Borde väll inte vara några problem att väga in sig under 75kg heller? Väger 76 med kläder på på kvällen, och det finns lite hull att skala av naturligtvis. Vägde 68 i början av vintern. Kommer ju inte direkt skuta i höjden heller *rolleyes*

Som junior får du använda tröja, men inte som ungdom. En böjdräkt kan ge otroligt mycket men i början tycker jag att du kan fokusera på att bara komma igång, köra nån tävling utan utrustning för att prova på!

Halldin
2010-06-22, 19:33
Wahlanders bälten är riktigt bra, kostar såklart en hacka men det är åtminstone livstids garanti.

kjell33
2010-06-22, 19:37
Knä- och handledslindor får du också räkna med.

Om jag skulle göra en prioritering skulle jag satsa på
1. bälte
2. handledslindor
3.böjdräkt + knälindor

Sjoba
2010-06-23, 00:19
Tack så mycket för hjälpen alla :)

Jo ett bälte har jag naturligtvis tänkt införskaffa, lindor har jag. Angående böjdräkt så tänkte jag mig något i stil med Metal King Squatter, men jag har noll koll på storlekar o.s.v.
Har ju som sagt ganska normal stans i både böj och marklyft, om någon har några tips och trix angående dräkt så får ni gärna dela med er :)

Åker nog in till Uddevallas atletklubb någon gång nästa vecka så jag får känna på't lite. Tror tyvärr inte dom är så värst tävlingsaktiva, han jag talade med sa att bara en i klubben hade tävlat.

doommessiah
2010-06-23, 18:54
Jag skulle rekommendera en superior suit, som är bra att börja med. Finns på powerzite.se och kostar inte skjortan. Storlek vet han som säljer dem om du mailar dina mått. Sedan tycker jag ett wahlanderbälte är bra att ha. Det är inte alla som använder handledslindor, så det kanske är bra att börja utan för att sedan utvärdera om man behöver dem? Knälindor behöver man dock om man skall böja i dräkten:)

Powermeat
2010-07-12, 09:46
Tja,

Var tränar du?
Jag kör på Gym 1 och tänker avancera vidare till knälindor i böjen.
Vore kul med en till "styrkelyftare", nu är vi två.

Sjoba
2010-07-12, 11:06
Tja,

Var tränar du?
Jag kör på Gym 1 och tänker avancera vidare till knälindor i böjen.
Vore kul med en till "styrkelyftare", nu är vi två.

Är tyvärr inte 18 än, så jag får inte träna på gym1*cry* Tränar för närvarande på sportlife (usch) och kommer nog göra det fram tills jag fyller 18.
Lite tråkigt, för man får inte ens ha magnesia på det stället, det förstör det fina trägolvet.

Powermeat
2010-07-12, 11:39
Hmmm, 18 års gräns vad patetiskt.
Inte ens med målsmans tillstånd?

Annars hade det varit perfekt.

Sjoba
2010-07-12, 11:45
Hmmm, 18 års gräns vad patetiskt.
Inte ens med målsmans tillstånd?

Annars hade det varit perfekt.

Nja, hade jag varit 18 hade jag inte velat ha massa snorungar inne på mitt gym :D
Ja, man måste tyvärr vara 18, inga undantag.

bubbe
2010-07-13, 10:59
Sommarhemmet är inte särskilt aktiva så risken finns att du tappar gnistan om du inte är sugen att verkligen driva styrkelyftandet åt dem. GKK blir kanon, bra kunnande, många aktiva och otroligt schyssta människor.

Träna i vänersborg eller i närheten där du bor på veckorna och åk in till göteborg i helgerna för att köra igenom ordentliga böj, bänk och marklyftspass.

openside
2010-12-29, 12:10
Kul med vänersborgare. Tränar på Gym1 jag med, men lägger ju mitt krut på rugbyn så det hindrar styrketräningen rätt mycket. Ny öppnade gymhuset kanske kan vara något. Det är konstigt att det inte finns tyngd eller styrkelyftsklubb i varken trollhättan eller vänersborg.

Andy.da.wohoo
2016-07-21, 11:47
Hur ser utbudet ut i Vänersborg nu, 6 år senare? :)

z_bumbi
2016-07-21, 11:52
Sommarhemmet hade minst två deltagare med på SM för någon vecka sedan så de har aktivitet.

https://www.facebook.com/SommarhemmetsKraftsport/

Andy.da.wohoo
2016-07-22, 11:14
Sommarhemmet hade minst deltagare med på SM för någon vecka sedan så de har aktivitet.

https://www.facebook.com/SommarhemmetsKraftsport/

Tackar! :)