handdator

Visa fullständig version : Antihistamin


ItsAllGenes
2010-06-21, 10:32
Sökte lite och hittade inget.

Någon som har koll på dokumenterade effekter av supplementering av antihistaminer (allergi) vid träning? Tänker på proteinsyntes och liknande samt återhämtning. Själva tröttheten som en del drabbas av kan man ju undvika genom att träna tidigt på dagen för att sedan ta tabletten efter (om man nu inte är JÄTTE allergisk). Bifogar lite info från FASS

FASS.se

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Loratadin Mylan ge biverkningar.

Vanliga (fler än 1 patient av 100, färre än 1 patient av 10):

Trötthet, huvudvärk, nervositet, sömnighet.

Mindre vanliga (fler än 1 patient av 1000, färre än 1 patient av 100):

Ökad aptit, sömnlöshet.

King Grub
2010-06-21, 11:48
Jag törs garantera att det inte finns några studier på antihistaminers eventuella påverkan på den styrketräningsuppreglerade proteinsyntesen.

PRound
2010-06-21, 14:08
Jag hade också funderingar kring det, så jag slutade med det. Kände mig bara trött och hängig, torr i munnen osv.

ItsAllGenes
2010-06-21, 14:40
Jag törs garantera att det inte finns några studier på antihistaminers eventuella påverkan på den styrketräningsuppreglerade proteinsyntesen.

Och du gissar att det är för att det är ologiskt att det skulle ha en påverkan eller för att ingen är intresserad av att göra en sån studie?

Scratch89
2010-06-21, 15:09
Både och, skulle jag vilja svara. Dels har jag svårt att se sambandet mellan histaminproduktion/hämning och proteinsyntesen (men jag är ingen biokemist), och dels tror jag inte att någon skulle vilja betala för en sådan studie.

Apos78
2010-06-21, 15:23
...och dels tror jag inte att någon skulle vilja betala för en sådan studie.

Får be om en utbetalning från AllaGymmandeGrabbarsOptiFond.

Scratch89
2010-06-21, 16:30
Får be om en utbetalning från AllaGymmandeGrabbarsOptiFond.

:D

Det enda negativa jag har märkt av antihistamin är en jobbig dåsighet och en enormt torr käft.

jontet
2010-06-21, 16:34
:D

Det enda negativa jag har märkt av antihistamin är en jobbig dåsighet och en enormt torr käft.

vilken antihistamin kör du på?

För egen del är antihistamin jävligt anabolt, hade blivit bra mycket mindre sommarträning utan.

Scratch89
2010-06-21, 16:42
vilken antihistamin kör du på?

För egen del är antihistamin jävligt anabolt, hade blivit bra mycket mindre sommarträning utan.

Loratadin, mest för att den är billig och för att jag har rätt så lindriga besvär. Tyvärr tar den ju inte bort symptomen helt, utan tar bara eggen av dem, så att säga. Har testat andra som Clarityn och Kestine, men de är så jäkla dyra att det knappt är värt besväret. Det bästa med Kestine är att man kan ta två tabletter för en starkare effekt. Jag är rätt känslig för dåsigheten dock, så jag somnade på soffan mitt på ljusa dagen. :D

Visst är det så. I år har det inte varit lika farligt, men förra året var hemskt. Det blev inte mycket gjort då.

Fultjack
2010-06-21, 19:07
Blir man trött av antihistaminer? Det kan förklara varför jag har känt mig seg den sista tiden...

jontet
2010-06-21, 19:08
Blir man trött av antihistaminer? Det kan förklara varför jag har känt mig seg den sista tiden...

se första posten :D

Hejnomax
2010-06-21, 21:39
Rekommenderar piller med ebastin, blir inte trött av dom. Funkar bra mot allergi

Scratch89
2010-06-22, 00:05
Rekommenderar piller med ebastin, blir inte trött av dom. Funkar bra mot allergi

Jag blir. :/

EDIT: Ebastin = Kestine.

Fultjack
2010-06-22, 08:33
se första posten :D

Det var en retorisk fråga :D

Sniggel
2010-06-23, 06:40
Av de allergimediciner jag provat, clarityn, loratadin (samma som clarityn?), cetrizin, kestine (provat 2 tabletter), aerius är det enbart cetrizin jag märkt av någon effekt, och effekten var inte speciellt värd att ha, speciellt som det resulterade i att jag blev ännu tröttare än jag redan var av all påfrestning av pollen (utan allergimedicin) och gick o la mig klockan 7 om dagarna, 2 timmar efter hemkomst från jobbet :D

Nitrometan
2010-06-23, 08:51
Cetrizin funkar bra för mig när allergin är jobbig.

Jag blir trött och sänkt av allergin. Förutom alla de andra problemen med pollenallergin.

Även om jag skulle bli något trött av medicinen, så är det mycket bättre än allergin.

Jag använder dock den bara på de dagar då allergin är extra jobbig. De flesta dagar använder jag en nässpray.

float
2010-06-23, 11:47
Ni som använder antihistaminer och blir trötta borde prova Aerius, den är receptbelagd men ska tydligen inte göra en lika dåsig.

firarjulen
2010-06-23, 12:41
Fattar inte. Jag har använt i stort sett varenda allergipiller på apoteket och dåsigheten ni pratar om har jag aldrig upplevt.

Effekten har också varit skrattretande dålig, med marginell lindring i 30 min och sen tillbaka på ruta ett. Fick kortisonspruta förra året som inte gjorde ett smack. Nu gick jag dock på kortisontablettkur innan säsong och den verkade hjälpa i 2-3 veckor men nu kommer symptomen igen... Verkar inte finnas något att göra, nån som sitter i samma sits?

Supermicke
2010-06-23, 13:02
det finns nåt som heter hyposensibilisering som kan ta bort det helt, men tar nåt år. Så det kan du testa kanske. :P

Fatalist
2010-06-23, 13:05
Jag blir. :/

EDIT: Ebastin = Kestine.

Konstigt, är nog allergin i sig som gör dig trött då eftersom ebastin inte tros korsa blod-hjärn-barriären.

Zorgus
2010-06-23, 13:51
Tabletter blir jag bara trött av och det påverkar träningen negativt. Kör med Rhinocort Aqua nässpray och Tilavist ögondroppar (receptbelagda) och de fungerar bra mot björk/gräspollenallergi och jag blir inte trött av medicinerna. Går man ändå till doktorn kan man få en långtidsverkande kortisonspruta i baken, inte alla som vill ge den dock.

Hejnomax
2010-06-23, 19:49
Tabletter blir jag bara trött av och det påverkar träningen negativt. Kör med Rhinocort Aqua nässpray och Tilavist ögondroppar (receptbelagda) och de fungerar bra mot björk/gräspollenallergi och jag blir inte trött av medicinerna. Går man ändå till doktorn kan man få en långtidsverkande kortisonspruta i baken, inte alla som vill ge den dock.

Testat kortisonspruta också. Rankar sig där uppe med kestine!

z_bumbi
2010-06-24, 12:59
Går man ändå till doktorn kan man få en långtidsverkande kortisonspruta i baken, inte alla som vill ge den dock.

Numera är det väldigt få läkare som vill skriva ut det vilket är synd då det är det enda jag har testat som funkar riktigt bra mot pollen.

Tolkia
2010-06-24, 18:55
Fattar inte. Jag har använt i stort sett varenda allergipiller på apoteket och dåsigheten ni pratar om har jag aldrig upplevt.
Det är väldigt olika hur mycket biverkningar, och vilka biverkningar man får. Gäller rätt många mediciner och inte bara antihistaminer.

Sniggel
2010-06-25, 09:17
Ni som använder antihistaminer och blir trötta borde prova Aerius, den är receptbelagd men ska tydligen inte göra en lika dåsig.

Var hos läkaren häromdagen och diskuterade. Jag har nog bara hyposensibilisering kvar att testa. Alla andra behandlingsmetoder är verkningslösa eller försämrar min tillvaro, snarare än förbättrar.

svag74
2017-05-06, 08:31
Både och, skulle jag vilja svara. Dels har jag svårt att se sambandet mellan histaminproduktion/hämning och proteinsyntesen (men jag är ingen biokemist), och dels tror jag inte att någon skulle vilja betala för en sådan studie.

Så skulle väl många kunna resonera kring värktabletter med?
Att det kan väl inte störa proteinsyntesen o träningen, men så gör det ju tydligen det en massa.
Tänk om det är samma med de jäkla allergitabletterna *cry*

Blir ju lite svårare motivera träningen om man vet att den kanske inte ens teoretiskt kan göra nån som helst nytta, bara för man tvingas käka antihistaminer ett par månader för det flyger runt lite mikroskopiskt små björkpollen i luften *gah!*