handdator

Visa fullständig version : Vilovecka


Ludvig
2003-10-15, 16:40
Hallåå.

Jag undrar om ni tycker att jag behöver ta en vilovecka.. har tränat:

måndag: bröst/triceps
tisdag: biceps/rygg
onsdag: vila
torsdag: ben / och vanlig skolidrott
fredag: axlar/mage
lördag: vila
söndag: vila

har tränat så i 7 veckor och undrar om jag behöver ta en vilovecka nu under hösten.. eller om ni tror att det räcker att vila 2 veckor över jul? :confused: .. Vill givetvis ha maximal muskelutvecklinng..

Ludvig
2003-10-15, 16:41
ursäkta.. nu satt jag i min egen lilla värld och ställde frågan i fel avdelning.. ursäkta..

Greenman
2003-10-15, 17:18
är du övertränad? om inte behöver du inte ta en vilovecka är du övertränad kan du dra ner lite på intensiteten en vecka, du behöver ju inte ligga hemma bara för att kroppen ska ta igen sig

Ludvig
2003-10-15, 17:45
Övertränad.. Hahha det skulle jag inte vilja kalla det =) är nybörjare å har precis börjat träna.. Så då öser jag på till jul, eller va tycker ni?

Ninjasmurf
2003-10-15, 18:08
lyssna på kroppen...känner du dig trött och sliten vila en dag eller två och kör vidare sen...övrigt "kör så det ryker"...

Ludvig
2003-10-15, 18:20
jaja då är det bara att blåsa på då =) :bpump: :bpump: :bpump:

Fridolf
2003-10-15, 19:22
själv tar ja vilo-vecka var 8-12vecka. efter viloveckan brukar ja köra ca 2veckors lätt högrepsträning efter de kör ja på som vanligt tungt i 8-12veckor

Ludvig
2003-10-15, 20:01
Okej =) alla tips är välkomna.

Skåne
2003-10-15, 20:20
Jag tycker att man ska lyssna på kroppen, känner man att man e trött och tycker träningen börjar bli lite jobbig så e de nog dags för en vilovecka eller två. De e inget som säger att man måste ta en vilovecka efter att ha tränat i 8 veckor.

Kallingen
2003-10-15, 21:04
Jag tar en vecka lite när jag känner för det, blir väl var 5-6:e vecka eller så, men jag håller fortf. igång med t.ex. löpning eller något liknande.

Ökar hela tiden som MEST ungefär 2 veckor efter viloveckan. Fungerar mycket bra med en vilovecka för mig iallafall!
Fast det kan bero lite på hur mycket och tungt du kör också, jag kör 4-5ggr i veckan ganska tungt (oftast) och känner att det behövs en vecka då och då. Lägger om programmet efter nästan varje vilovecka också för att chockera kroppen och variera träningen.

Lycka till.

emmzan
2003-10-15, 21:57
Originally posted by Skåne
Jag tycker att man ska lyssna på kroppen, känner man att man e trött och tycker träningen börjar bli lite jobbig så e de nog dags för en vilovecka eller två. De e inget som säger att man måste ta en vilovecka efter att ha tränat i 8 veckor.

Håller med..
En gammal bra regel är också att när man kört på ett tag och börjar få jävligt bra resultat, att ta viloveckan då, innan man blir sjuk alt. skadar sig vilket inte är så ovanligt då..

Har man väntat tills man börjar känna sig riktigt sliten i kroppen har man dessutom väntat alldeles för länge med att vila.. Överträning kan ta lång tid att komma över!