handdator

Visa fullständig version : Boende i Uppsala!


Fultjack
2010-06-21, 10:00
Hej Kolo!

Vilka områden i Uppsala är önskvärda att bo i? Vilka områden vill man helst undvika? Var/hur hittar man lättast lägenhet? Är ute efter en 2a eller 3a. Är uppskriven hos uppsalahem men det känns hopplöst att kunna få något där.

Tacksam för svar! :)

Mantus
2010-06-21, 10:06
Hej Kolo!

Vilka områden i Uppsala är önskvärda att bo i? Vilka områden vill man helst undvika? Var/hur hittar man lättast lägenhet? Är ute efter en 2a eller 3a. Är uppskriven hos uppsalahem men det känns hopplöst att kunna få något där.

Tacksam för svar! :)

Bra områden skulle jag säga är Svartbäcken, Luthagen, innerstan (duhh), Eriksberg, Vaksala, Kåbo och säkert ett par till jag inte kommer på nu. De enda områden det kan finnas betänkligheter att bo vid är väl Gottsunda, Stenhagen och Gränby, då det finns tre gäng som hör hemma i dessa områden. Till saken hör väl att områdena är rätt lugna för det vad jag vet. Har vänner i både Gottsunda och Gränby som aldrig råkat ut för några som helst problem.

Lättast att hitta hyresrätter har du antagligen i Gränby eller Gottsunda,suprise, suprise.
Fast marknaden på hyresrätter är rätt kass i Uppsala enligt egna erfarenheter. Bättre att köpa en bostadsrätt i sådana fall.

O_Wao
2010-06-21, 10:11
Kolla även andra hyresvärdar än Uppsalahem, bla har HSB ett begränsat antal hyresrätter utöver sina bosparlägenheter. Andra hyresvärdar är väl typ Vasakronan och Stena fastigheter (fast deras fastigheter är i bedrövligt skick).

Sparven från Minsk
2010-06-21, 10:43
Hej Kolo!

Vilka områden i Uppsala är önskvärda att bo i? Vilka områden vill man helst undvika? Var/hur hittar man lättast lägenhet? Är ute efter en 2a eller 3a. Är uppskriven hos uppsalahem men det känns hopplöst att kunna få något där.

Tacksam för svar! :)

Blocket! Finns alltid något ute, men då i andra hand ofc. '
Lägg upp en annons på dig/er som ska söka, kort beskrivning samt bild.

Rimmon
2010-06-21, 10:50
Det enda jag skulle undvika är Stenhagen och i viss mån kanske Gottsunda. Gränby har bättre och sämre delar, jag bor personligen i den "bra" delen av stadsdelen och har enbart barnfamiljer och pensionärer som grannar. Gränby delas på mitten utav ett grönområde, på ena sidan finns hyresrätter och på andra sidan bostadsrätter.
Verkar vara ganska svårt att hitta förstahandshyreskontrakt i Uppsala nu så länge man inte stått i kö i sisådär 10 år, så att köpa, hyra i andrahand eller hyra ett rum får du nog förvänta dig.

kjell33
2010-06-21, 10:55
Det enda jag skulle undvika är Stenhagen och i viss mån kanske Gottsunda. Gränby har bättre och sämre delar, jag bor personligen i den "bra" delen av stadsdelen och har enbart barnfamiljer och pensionärer som grannar. Gränby delas på mitten utav ett grönområde, på ena sidan finns hyresrätter och på andra sidan bostadsrätter.
Verkar vara ganska svårt att hitta förstahandshyreskontrakt i Uppsala nu så länge man inte stått i kö i sisådär 10 år, så att köpa, hyra i andrahand eller hyra ett rum får du nog förvänta dig.

Vilka gator i gränby ligger på den "bra" sidan?

Loke
2010-06-21, 12:11
En väldigt viktig grej att förstå med uppsala är att ån delar uppsala i två delar, den västra delen hör till studenter och turister (där ligger alla nationer utom en, sjukhuset, nästan alla universitetsbyggnader, slottet, domkyrkan, etc), den östra delen är som vilken stad som hellst med shopping, industrier och boende. Är man student eller ska jobba med något åt det hållet är kanske västra sidan bra, annars är östra sidan bättre.

Så det är faktiskt relevant att fråga varför du flyttar till uppsala.

Fultjack
2010-06-21, 12:31
En väldigt viktig grej att förstå med uppsala är att ån delar uppsala i två delar, den västra delen hör till studenter och turister (där ligger alla nationer utom en, sjukhuset, nästan alla universitetsbyggnader, slottet, domkyrkan, etc), den östra delen är som vilken stad som hellst med shopping, industrier och boende. Är man student eller ska jobba med något åt det hållet är kanske västra sidan bra, annars är östra sidan bättre.

Så det är faktiskt relevant att fråga varför du flyttar till uppsala.

Tack för alla svar! Kollar såklart blocket och andra sådana sidor kontinuerligt.

Loke: Egentligen behöver det inte vara Uppsala, kan tänka mig Knivsta, Märsta, Norra Stockholm också. Har fått jobb i Kista om 5-6 veckor och tjejen ska börja plugga i Uppsala till hösten så därför tänkte vi bo där.

Någon som vet hur Märsta och Knivsta är appropå det? Bra eller anus?

Rimmon
2010-06-21, 13:10
Vilka gator i gränby ligger på den "bra" sidan?

Dom så kallade "vädergatorna", Blixt-, Moln-, Storm-, Regn-, Dim-, Töväders- och Solskens-gatan.
Allt är bostadsrätter förutom en huslänga på töväders eller solskensgatan, är lite osäker på vilken det är.

kjell33
2010-06-21, 13:13
Tackar, bott i uppsala tidigare men det var på hedenhös tid. En del tycks ha förändrats.

O_Wao
2010-06-21, 13:14
Dom så kallade "vädergatorna", Blixt-, Moln-, Storm-, Regn-, Dim-, Töväders- och Solskens-gatan.
Allt är bostadsrätter förutom en huslänga på töväders eller solskensgatan, är lite osäker på vilken det är.

Tror det är Solsken som är hyreslängan.

Rimmon
2010-06-21, 13:16
Tack för alla svar! Kollar såklart blocket och andra sådana sidor kontinuerligt.

Loke: Egentligen behöver det inte vara Uppsala, kan tänka mig Knivsta, Märsta, Norra Stockholm också. Har fått jobb i Kista om 5-6 veckor och tjejen ska börja plugga i Uppsala till hösten så därför tänkte vi bo där.

Någon som vet hur Märsta och Knivsta är appropå det? Bra eller anus?

Knivsta är dyrt relativt till vad man får. Om man har barn och ska ha dom i skola etc så är Knivsta guld, men utbudet på lägenheter är väldigt lågt och priserna på dom som finns är inte direkt toppen vad jag vet. Sen har orten så gott som inget annat än en tågstation, det är en klassisk sovstad. Jag kan vara lite biased då jag växt upp där och flydde så snart jag kunde.

frambogir
2010-06-21, 13:17
Bostadsrätt är väl att rekommendera om du har den möjligheten.
Jag bor kvar i min studentlägenhet i väntan på att sparkapitalet räcker till handpenningen, för hyresmarknaden är relativt kass här som redan har påpekats.

Mantus
2010-06-21, 13:20
Dom så kallade "vädergatorna", Blixt-, Moln-, Storm-, Regn-, Dim-, Töväders- och Solskens-gatan.
Allt är bostadsrätter förutom en huslänga på töväders eller solskensgatan, är lite osäker på vilken det är.

Det finns några riktigt fina lägenheter på de gatorna om jag minns rätt.

Rimmon
2010-06-21, 13:24
Det finns några riktigt fina lägenheter på de gatorna om jag minns rätt.

Japp, mycket fina trerummare och några 4-5 också. Alla föreningarna tar väldigt bra hand om omgivningarna också, väldigt välskött. För jävla fula hus utvändigt dock.

Loke
2010-06-21, 13:48
Loke: Egentligen behöver det inte vara Uppsala, kan tänka mig Knivsta, Märsta, Norra Stockholm också. Har fått jobb i Kista om 5-6 veckor och tjejen ska börja plugga i Uppsala till hösten så därför tänkte vi bo där.

Men då bör ni väl bo så att hon kan cykla till skolan? Typ alla områden inom skapligt cykelavstånd är bra, då duger mantus lista om man lägger till fålhagen och kvarngärdet.