handdator

Visa fullständig version : Hur bra är kreatin på en "överviktig"?


tobbe12
2010-06-21, 09:06
Hej jag har börjat min diet för typ 2 v sedan, är överviktig, just nu(cirka 112 på 172cm), var vältränad vid 80 kg(innan övervikt)

min fråga är, tänkte börja använda kreatin, ja har hört att när man är tjock så lägger sig inte kreatinet i musklerna utan det sätter sig "utanför) vilket i vanliga fall på en "smal" människa lägger sig det mesta i musklerna, stämmer detta?

kmr nog köra monohydrat(hur d än stavas)

tack!.

King Grub
2010-06-21, 09:36
Det du hört stämmer inte. Men det är klart, är man tjock, och plötsligt får lite större muskler, utan att kroppsfettet påverkas, kanske man ser ännu lite tjockare ut.

Men kreatinet i sig har samma effekt oavsett hur tjock man är, och påverkar inte fettinlagring eller fettförbränning negativt, utan har samma prestationsförbättrande och muskeluppbyggande effekt.

tobbe12
2010-06-21, 09:58
Det du hört stämmer inte. Men det är klart, är man tjock, och plötsligt får lite större muskler, utan att kroppsfettet påverkas, kanske man ser ännu lite tjockare ut.

Men kreatinet i sig har samma effekt oavsett hur tjock man är, och påverkar inte fettinlagring eller fettförbränning negativt, utan har samma prestationsförbättrande och muskeluppbyggande effekt.



tack. hur många kg extra går man upp i vätska?

King Grub
2010-06-21, 10:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

tobbe12
2010-06-22, 14:22
då hitta jag detta i den länken

"Vad påverkar hur man svara på kreatin?
Faktorer som, procent fettfri massa, mängden kreatin som redan finns i muskulaturen, andelen typ II fiber och arean på de respektive fibrerna påverkar hur väl man svarar på kreatin. Detta gör det mer troligt att en vältränad person får positiv effekt av kreatin jämfört med en mindre tränad person."

du sa ju att "Men kreatinet i sig har samma effekt oavsett hur tjock man är" ?

WHITEFOLKS
2010-06-22, 14:29
Jag tror vältränad där snarare refererar till mängden muskler och inte kroppsfettet.

Sniggel
2010-06-23, 06:45
Jag tror vältränad där snarare refererar till mängden muskler och inte kroppsfettet.

+1

Består kroppen till större del av muskler, kommer effekten att synas bättre. Är man överviktig kommer musklerna undertill att påverkas som vanligt, men kanske inte märkas av.

Effekten av kreatin är mer tydlig (och större) på en person med 40 kg muskler och 6 kg fett än på en person med 30 kg muskler och 16 kg fett (t ex).

Ganymedes
2010-06-23, 07:57
Jag ser bara fördelar med kreatin som överviktig. Ju mer muskelmassa du kan lägga på dig (vilket kreatin kan hjälpa till med) desto mer fett förbränner kroppen i viloläge.