handdator

Visa fullständig version : Shake efter träning


Assazel
2003-10-15, 15:49
Är det bättre eller sämre att ta den direkt efter?
Alltså antingen 10 minuter efter du lagt hantlarna på hyllan eller ca en timme efter.

Jag äter gröt precis innan träningen och tränar i en timme sen sveper jag en supermassfuel. Känns som att man får lite onödigt mycket mat i sig på kort tid (känner sig extra tjock)

har jag fel?

King Grub
2003-10-15, 16:14
Ja, visst har du fel. För det första gör du fel om du sätter i dig gröten alldeles innan passet. För det andra blir du inte tjock av att äta så fort som möjligt efteråt - det enda du åstadkommer med den manövern är att försämra återhämtningen.

Glenner_84
2003-10-15, 16:53
Musklerna behöver väl proteiner inom 30-40min efter träning för maximal muskeluppbyggnad om jag inte har fel.

Grandi
2003-10-15, 17:01
"För det andra blir du inte tjock av att äta så fort som möjligt efteråt - det enda du åstadkommer med den manövern är att försämra återhämtningen."

:confused:


Uhumm, kan du King Grub lite precisera detta. Menar du alltså att man inte ska ta återhämtningsdrycken direkt efter träningen, eller menar du att återhämtningen försämras om man direkt efter träning käkar mat istället för återhämtningsdryck?

King Grub
2003-10-15, 17:04
Originally posted by Grandi
"För det andra blir du inte tjock av att äta så fort som möjligt efteråt - det enda du åstadkommer med den manövern är att försämra återhämtningen."

:confused:


Uhumm, kan du King Grub lite precisera detta. Menar du alltså att man inte ska ta återhämtningsdrycken direkt efter träningen, eller menar du att återhämtningen försämras om man direkt efter träning käkar mat istället för återhämtningsdryck?

Jag menar att återhämtningen försämras om man väntar. "Manövern" jag pratade om var att vänta.

Grandi
2003-10-15, 17:14
Ok, då e vi överens :D

Assazel
2003-10-15, 17:52
Originally posted by King Grub
Ja, visst har du fel. För det första gör du fel om du sätter i dig gröten alldeles innan passet.

Men jag gör det bara för att inte vara hungrig innan passet.. jag slutar så sent på jobbet att jag hinner inte vänta...

King Grub
2003-10-15, 18:03
Originally posted by Hominus_Nocturna


Men jag gör det bara för att inte vara hungrig innan passet.. jag slutar så sent på jobbet att jag hinner inte vänta...

Ja, det är ju femtioelva gånger bättre än att inte äta innan passet. Och det var du som inte kunde gå ifrån jobbet några minuter och sleva i dig lite föda någon timme innan du knatar ner till gymmet, eller? Nåja, då har du ju inte mycket till val; men det gör det inte mindre viktigt att du försöker klunka i dig din protein/kolhydratdrink så snart du pumpat klart.

Assazel
2003-10-15, 18:12
Originally posted by King Grub


Ja, det är ju femtioelva gånger bättre än att inte äta innan passet. Och det var du som inte kunde gå ifrån jobbet några minuter och sleva i dig lite föda någon timme innan du knatar ner till gymmet, eller? Nåja, då har du ju inte mycket till val; men det gör det inte mindre viktigt att du försöker klunka i dig din protein/kolhydratdrink så snart du pumpat klart.

nej den tar jag fortsättningsvis direkt efter träning som vanligt.
anledningen till att jag har så bråttom är att tränar jag senare kommer mitt sista mål så sent att jag inte får mina 8 timmar..


:sleep: är viktigt!"

Björn S
2003-10-15, 20:12
då kan jag hoppa in och be om er åsikt om optimal tid att äta innan träningspasset....

Jag brukar väl käka 1 timme innan (00:vilket klockslag som helst, bara en global syn på tiden ;))

00:00 - käka - Kreatin
00:40 - cykla till gymmet
01:00 - Börja träna
01:40 - cykla hem
02:00 - Käka efter träningen - kreatin (20 min efter träningen ungefär, för tidigt?)

poya! haré

King Grub
2003-10-15, 20:17
Originally posted by Feeble
då kan jag hoppa in och be om er åsikt om optimal tid att äta innan träningspasset....

Jag brukar väl käka 1 timme innan (00:vilket klockslag som helst, bara en global syn på tiden ;))

00:00 - käka - Kreatin
00:40 - cykla till gymmet
01:00 - Börja träna
01:40 - cykla hem
02:00 - Käka efter träningen - kreatin (20 min efter träningen ungefär, för tidigt?)

poya! haré

Optimal tid får du känna efter själv. 60-90 minuter brukar passa de flesta. Tillräckligt med tid för att blodsockret skall ha hunnit stabilisera sig och maten inte ligger som en klump i magen, och inte så länge att du hinner bli för hungrig innan passet är slut.

Björn S
2003-10-15, 20:26
Pjurefect! :-)
tack igen grub

m1cke
2003-10-16, 09:01
Själv så brukar jag vid 16:30 micra en havregtunsgröt med Linfrön och äta, käkar den framför datorn och jobbar på..
Vid 17:30 tränar jag, häller i mig Dextropur de sista 10 minuterna av träningen.
Sedan tar jag proteindrink i bastun omdelebart efter träning.
När jag kommer hem så äter jag mer mat.

Spelar det någon roll när jag tar Dextropur, skall jag ta det när träningen är är helt avklarad eller går det lika bra att göra som jag gör?

Tomten
2003-10-16, 11:00
det absolut smartaste man kan göra är att käka och direkt efter fara ner till gymmet och köra ett pass med tunga knäböj eller marklyft!

King Grub
2003-10-16, 11:09
Originally posted by m1cke
Spelar det någon roll när jag tar Dextropur, skall jag ta det när träningen är är helt avklarad eller går det lika bra att göra som jag gör?

Det går alldeles utmärkt att göra som du gör.