handdator

Visa fullständig version : Koffein


Crocker
2010-06-20, 19:44
Pratade med en som jobbade på en hälsokostbutik idag, då jag blivit rekommenderad "något uppiggande" på sjukhuset,(inget utskrivet).
Och frågade om koffein, och kassörskan pratade om att det var riktigt farligt att inta det när man är 14 år (Doser mellan 30-120mg).
Vad säger vetenskapen om detta? :)

Pepz
2010-06-20, 19:50
vetenskapen säger inte mycket då det är ganska oetiskt att testa på småbarn ;)

varför sa doktorn att du skulle ta något uppiggande? vad sökte du för?

trip
2010-06-20, 19:51
Koffein är inte alls farligt i en låg dos, inte farligare än att dricka några koppar kaffe.

Crocker
2010-06-20, 19:52
vad sökte du för?

Jag har haft kraftiga trötthetsproblem, formulerade mig lite konstigt men jag uppfattade det i stil som att jag skulle använda något jag blev piggare av. :)

Det jag quotade förstod jag inte?

Pepz
2010-06-20, 20:01
Jag har haft kraftiga trötthetsproblem, formulerade mig lite konstigt men jag uppfattade det i stil som att jag skulle använda något jag blev piggare av. :)

Det jag quotade förstod jag inte?

alltså vad sökte du för = varför gick du till doktorn.

Kollade de järnvärde? sitter du uppe hela nätterna och glor på TV/spelar spel?
Äter du ordentligt?

Det jag menar att det kanske är bättre att söka källan till tröttheten istället för att knapra koffein som du kanske blir beroende av precis som alla vi andra är ;)

Crocker
2010-06-20, 20:08
alltså vad sökte du för = varför gick du till doktorn
Jaha, för tröttheten och bröstsmärtor. :)

Kollade de järnvärde?
sitter du uppe hela nätterna och glor på TV/spelar spel?
Äter du ordentligt?
1.Ja, har ett Hb-värde på 149.
2. Nä, sover oftast 00.30-10.30.
3. Ja, är noga med det.

Det jag menar att det kanske är bättre att söka källan till tröttheten istället för att knapra koffein som du kanske blir beroende av precis som alla vi andra är ;)
Hehe, du har nog en poäng ja! :)

Apos78
2010-06-20, 21:08
det jag menar att det kanske är bättre att söka källan till tröttheten istället för att knapra koffein som du kanske blir beroende av precis som alla vi andra är ;)

+1

Crocker
2010-06-20, 21:10
+1
Men det hör inte till ämnet, svara hellre på frågan. :)

Eddie Vedder
2010-06-20, 21:12
Men det hör inte till ämnet, svara hellre på frågan. :)

Jo det är fullständigt relevant eftersom en sådan rekommendation mycket väl kan grundas på det simpla faktum att det så tidigt som i 14 års ålder kan kännas i onödigaste laget att bli beroende av stimulantia.

Även om det är just i den åldern som fjortisar börjar tvinga i sig kaffe för att "vara vuxna" trots att de tycker att det smakar skit.:D

Crocker
2010-06-20, 21:14
Beroende kan jag ändå inte bli, föräldrarna stoppar mig vid 120mg 3 ggr/vecka. Därför hör det inte till ämnet.

Apos78
2010-06-20, 21:20
Att knapra koffein kan kanske jämföras med högstadieeleverna som köper energidryck och en plopp till lunch. Helt onödigt och där alternativen bara kan bli bättre.

Lägg dig tidigare. Inte bara antalet timmar som betyder något. Prova 23-08 ett tag och se om du känner någon skillnad. Sommarlov eller inte.

Crocker
2010-06-20, 22:02
Att knapra koffein kan kanske jämföras med högstadieeleverna som köper energidryck och en plopp till lunch. Helt onödigt och där alternativen bara kan bli bättre.

Lägg dig tidigare. Inte bara antalet timmar som betyder något. Prova 23-08 ett tag och se om du känner någon skillnad. Sommarlov eller inte.

Tänker lite också på att det är utan andra aromer,nutrienter m.m. Vet ej hur effekten blir då. Men jag kan prova ditt tips också. :)