handdator

Visa fullständig version : Skulle du jobba om du var ekonomiskt oberoende?


Skrollovicz
2010-06-20, 17:43
Även ni som är ekonomiskt oberoende får såklart svara. :)

Jag skulle jobba ändå! Har märkt att jag mår bättre av att ha ett jobb än tvärtom.

stafh
2010-06-20, 17:46
Nej.

Rahf
2010-06-20, 17:46
Ja, med det yrke som jag verkligen trivs med.

Frantic
2010-06-20, 17:46
Nej. Jag skulle resa, dyka, fotografera, umgås med mina vänner och må jävligt bra. Möjligen skulle jag resa runt i världen och volontärarbeta.

Baan
2010-06-20, 17:46
Förmodligen inte i samma utsträckning och kanske med något helt annat. Svårt att säga.

Ignatius72
2010-06-20, 17:48
Jag trivs otroligt bra med mitt jobb, så ja. Men kanske i lite mindre utsträckning. Men om jag hade fått frågan för 15 år sedan så hade jag nog valt att inte göra det.

Oxe
2010-06-20, 17:50
Man måste ha nåt att göra på dagarna sen att man kanske inte skulle välja ett vanligt 9-5 jobb utan nånting som man brann lite för.

MouZe
2010-06-20, 17:53
Inte en chans *screwy*

stafh
2010-06-20, 17:56
Man måste ha nåt att göra på dagarna sen att man kanske inte skulle välja ett vanligt 9-5 jobb utan nånting som man brann lite för.

Amen kom igen. Tänk på att du inte har några ekonomiska begränsningar över huvud taget. Finns gott om saker att göra världen över innan man blir så uttråkad att man måste fylla dagarna med kneg.

J.V
2010-06-20, 17:58
Verkligen inte till en början, men förr eller senare hade jag förmodligen gjort lite volontärarbete.

kaer
2010-06-20, 17:58
Nej. Möjligtvis något volontärarbete på deltid.

Exdiaq
2010-06-20, 17:58
Ja, på ett eller annat sätt genom volontärarbete på något djurhem, främja amerikansk fotboll i Sverige eller liknande. Mest för att hålla mig sysselsatt och göra något vettigt då det förmodligen blir rätt tråkigt att leva lyxliv och chilla hela dagarna efter ett tag.

z_bumbi
2010-06-20, 17:59
Jag skulle troligen jobba med något jag är engagerad i utan större vinstkrav, det finns massor som jag skulle vilja göra som saknar ekonomisk bärighet och/eller finansiär.

Scratch89
2010-06-20, 17:59
Det har jag svårt att tänka mig. Möjligen om det var något som jag kände jag tyckte mycket om och som bidrog till ett bättre samhälle.

von huff
2010-06-20, 18:00
Nej fan, man jobbar för att kunna leva och kan man leva utan att jobba så skulle jag absolut inte jobba

Rahf
2010-06-20, 18:03
De som säger att de ska umgås med vänner måste ju tänka på att alla andra vänner mest troligen har ett jobb. Alltså finns det förmodligen inte så många vänner att umgås med under vardagar.

young_george
2010-06-20, 18:04
Jag skulle öppna en arkadhall med alla spel på free-play!

Oxe
2010-06-20, 18:12
Amen kom igen. Tänk på att du inte har några ekonomiska begränsningar över huvud taget. Finns gott om saker att göra världen över innan man blir så uttråkad att man måste fylla dagarna med kneg.

Man kan ju start upp verksamheter som man tycker är kul, sen vad man brinner för är olika.

Tror man ganska snabbt skulle tröttna på spänningssökande...

Vet lite folk som har hyffsat med pengar, dom jobbar ingenting pengarna rullar in nästan alla dessa torskar ditt på div berusningsmedel då dom inte har drivet kvar till att göra saker...

Jag tror det är viktigt att ha nåt man arbetar för sen ifall det är för att gå runt eller ifall det är nåt man gör som man trivs med brinner för.

Denstillasittande
2010-06-20, 18:16
Detta är nog bland mina favoriter att dagdrömma att jag helt plötsligt skulle bli stenrik:D
Hade nog börjat med att gå ner på halvtid på jobbet. För att kunna fundera över vad man ska göra med alla pengarna. Sedan efter ett tag (osäkert hur länge) skulle jag absolut säga upp mig. För som jag har att nu är jag väl sjukskriven på fulltid när jag närmna mig 40 känns de som.
Resa och slösa runt sig låter som ett mycket trevligare liv :D

mini
2010-06-20, 18:16
Skulle jobba mer ideellt och investera tid och pengar i mitt intresse.

stevebc
2010-06-20, 18:17
Ja, men inte med samma sak. Vill aktivera mig med något. Jag hade antagligen jobbat med något humanitärt någonstans.

Det hade varit mycket skönt att "hinna" bli ekonomiskt oberoende innan man blev typ 40.

thunder
2010-06-20, 18:19
Jag skulle arbeta med att förvalta pengarna om jag var ekonomiskt oberoende. Typ som att driva en fond.

C.E.J.
2010-06-20, 18:21
Amen kom igen. Tänk på att du inte har några ekonomiska begränsningar över huvud taget. Finns gott om saker att göra världen över innan man blir så uttråkad att man måste fylla dagarna med kneg.

Om vi inskränker det till lägre nivåer då. De allra flesta i Sverige tjänar nånstans mellan 10-100k efter skatt. Vidhåller du din poäng även då? ;) (Det gör jag.)


Svarar som många andra, att om jag verkligen tyckte om jobbet så skulle jag jobba. Snackar vi okvalificerat jobb skulle jag sluta dirr, och istället syssla med att främja nån sport, som Exdiaq sa.

Utöver det skulle det väl bli en hel del PS3 med von huff, antar jag.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 18:31
Jag skulle förverkliga nån dröm. Kanske driva ett hardcore gym på förlust eller ha en sportsbar eller nåt annat. MEn skulle inte göra mitt nuvarande jobb trots att jag trivs bra.

stafh
2010-06-20, 18:32
Om vi inskränker det till lägre nivåer då. De allra flesta i Sverige tjänar nånstans mellan 10-100k efter skatt. Vidhåller du din poäng även då? ;) (Det gör jag.)

Hade jag fått 10k i månaden gratis så hade jag nog jobbat. Hade jag fått 100k i månaden hade jag bara glidit runt. :)

Pepz
2010-06-20, 18:32
skulle vara ledig ett bra tag sen skulle jag definitivt jobba...

C.E.J.
2010-06-20, 18:33
Jag skulle förverkliga nån dröm.

World Bench Press Champion not enough? :D

130kg finsk sisu
2010-06-20, 18:38
Det räcker bra. Syftade på nån dröm inom arbetslivet.

ryssen
2010-06-20, 18:40
jag hade skapat ett katthem.

Numse
2010-06-20, 18:41
Jobba.

dupper
2010-06-20, 18:43
Skulle jobba mer ideellt och investera tid och pengar i mitt intresse.

+1. På det sättet skulle man ju jobba, men att ta betalt för att jobba när man är ekonomiskt oberoende känns onödigt.

Skjaves
2010-06-20, 18:44
Jo, skulle väl öppna nån butik med grejer man är intresserad av och ha det som hobby och jobb då då.

Potatiskillen
2010-06-20, 18:46
Halvtid hade jag nog gjort, något att göra på förmiddagen. Annars inte.

Tolkia
2010-06-20, 18:49
Ja, men kanske mindre, säg 75%.

Mantus
2010-06-20, 18:57
Helt klart jobbat, i alla fall de första åren. Att aldrig gå ut i arbetslivet känns ju mindre roligt nu när jag studerat inför det i snart sex år. Däremot hade jag nog haft ett mer avslappnat förhållande till jobbet än vad jag kommer att ha. Att bara sitta hemma och skrota är helt klart överskattat, jag mår bäst när jag får jobba.

Stoltz
2010-06-20, 19:01
Hahah nej.
Missförstå mig inte, jobba är roligt. Men om jag var helt ekonomiskt oberoende att göra vad jag ville... shiiiiiit :D

Sebbe_H
2010-06-20, 19:02
Resa runt, se världen och göra massa roligt i kanske 3-4 år. Sedan öppna ett gym.

Yes
2010-06-20, 19:04
Till en början hade det varit kul att bara steka men med tiden hade jag bara blivit deprimerad. Jag hade dock blivit mer kräsen vad gäller jobb.

Sjoba
2010-06-20, 19:07
Jo, men jag skulle jobba med något jag brinner för och inte för pengarna.

Typ öppna ett eget gym någonstans, det hade varit sjukt awesome :)

Carolinew
2010-06-20, 19:19
Är ju lite beroende på om man har i princip obegränsat med pengar eller inte. Men skulle nog troligen öppna världens grymmaste SL-gym och jobba där :D Sedan resa en massa och som många andra sagt volontärarbeta en del.

Osten80
2010-06-20, 19:49
Jag hade inte fixat den situationen överhuvudtaget. Gott om pengar, all fritid i världen, inga rutiner och inget ansvar hade nog betytt att jag hade dött rockstjärnedöden inom ett år.

Rockhard
2010-06-20, 19:52
Mitt jobb är ju helt meningslöst, är bara till för att skramla ihop till hyran. Så nej, jag skulle inte jobba.

Olegh
2010-06-20, 20:00
Något slags arbete hade jag definitivt behövt. Jag hade knappast klarat mig särskilt bra med obegränsad fritid.

dt06mj2
2010-06-20, 20:14
jag hade skapat ett katthem.

Tänkte denna tanken förra veckan senast. Hade fan tagit hand om alla djur som inte får den kärlek de förtjänar.

Om jag på kuppen inte längre blivit ekonomiskt oberoende, hade jag fått börja jobba.

trip
2010-06-20, 20:17
Jag skulle göra allt jag någonsin velat göra, och njutit av livet med mina nära och kära.
Jobbet hade fått vänta, jag hade som andra skrivit sysselsatt mig med volontär arbete för tex Unicef och bidragit med HIV-medicin, högenergimjölk,odlingar,utbildning etc.

rQx
2010-06-20, 20:22
Aldrig! Då ska det vara något som jag kan ha som tidsfördriv/hobby när jag vill

mangemani
2010-06-20, 20:31
javisst,om jag hade ett yrke som jag stormtrivdes på,det är så mycket mer än bara pengar här i livet.

nmanradnävna
2010-06-20, 20:33
javisst,om jag hade ett yrke som jag stormtrivdes på,det är så mycket mer än bara pengar här i livet.

Verkligen.

mangemani
2010-06-20, 20:53
Verkligen.

japp

TehSaxo
2010-06-20, 21:42
Jag hade ändå gått ut skolan.

Kek
2010-06-20, 21:47
Skulle nog arbetat med något soft där jag träffar trevligt folk om dagarna bara så jag har lite socialt umgänge eftersom mina polare skulle va ute o slita :D Märker ju nu att man blir enormt rastlös när många kompisar är bortresta eller jobbar att man blir lite knäpp av att bara sitta hemma och göra ingenting. Kände mig asproduktiv någon dag här i veckan när jag tömde min inkorg för eposten.

tp_88
2010-06-20, 22:16
Absolut inte.

stevebc
2010-06-20, 22:40
Med ekonomiskt oberoende menar jag ett kapital på ca 10 miljoner och sedan en avkastning i storleksordningen 5-15% per år.

Kek
2010-06-20, 22:42
Med ekonomiskt oberoende menar jag ett kapital på ca 10 miljoner och sedan en avkastning i storleksordningen 5-15% per år.

10 mille räcker ju inte långt om man vill schteka lite :/ Med ekonomsikt oberoende tänker jag att du kan göra i princip vad fan du helst önskar utan att ens behöva bry dig om notan.

dupper
2010-06-20, 22:44
Ekonomiskt oberoende betyder ju helt enkelt att du inte behöver bry dig om pengar 4 life.

stevebc
2010-06-20, 22:49
10 mille räcker ju inte långt om man vill schteka lite :/ Med ekonomsikt oberoende tänker jag att du kan göra i princip vad fan du helst önskar utan att ens behöva bry dig om notan.

Ekonomiskt oberoende betyder ju helt enkelt att du inte behöver bry dig om pengar 4 life.Åsikterna går isär.

Ekonomiskt oberoende är för mig så mycket pengar som behövs för att jag ska kunna leva ett skönt och härligt liv utan att behöva arbeta ihop en lön.

Med min gräns innebär det ungefär 100k per månad av ren avkastning. Av att inte göra ett skit. Det tycker jag är rätt jävla schtekigt alltså :)

Med er definition innebär det att det är omöjligt att vara ekonomiskt oberoende, därför att resurser kommer alltid vara begränsade. Inte ens om man ägde alla pengar i hela världen skulle man vara ekonomiskt oberoende.

C.E.J.
2010-06-20, 22:55
Med ekonomiskt oberoende menar jag ett kapital på ca 10 miljoner och sedan en avkastning i storleksordningen 5-15% per år.

Obvious life plan is obvious. Eller nåt ;)

shut teh face
2010-06-20, 22:55
Åsikterna går isär.

Ekonomiskt oberoende är för mig så mycket pengar som behövs för att jag ska kunna leva ett skönt och härligt liv utan att behöva arbeta ihop en lön.

Med min gräns innebär det ungefär 100k per månad av ren avkastning. Av att inte göra ett skit. Det tycker jag är rätt jävla schtekigt alltså :)

Med er definition innebär det att det är omöjligt att vara ekonomiskt oberoende, därför att resurser kommer alltid vara begränsade. Inte ens om man ägde alla pengar i hela världen skulle man vara ekonomiskt oberoende.
Jo. ;-)

Jag skulle öppna eget, och förverkliga mina drömmar. Jag har släktingar som haft upp emot 100 miljoner, de var inte "ekonomisk oberoende" längre än det tog för mig att gå klart skolan. Ekonomisk oberoende för mig beror på vem det handlar om, Kalle kan vara det på 15 miljoner, Mike Tyson kan inte vara det på 5 miljarder.

stevebc
2010-06-20, 22:57
Jo. ;-)

Jag skulle öppna eget, och förverkliga mina drömmar. Jag har släktingar som haft upp emot 100 miljoner, de var inte "ekonomisk oberoende" längre än det tog för mig att gå klart skolan. Ekonomisk oberoende för mig beror på vem det handlar om, Kalle kan vara det på 15 miljoner, Mike Tyson kan inte vara det på 5 miljarder.Okej. Då vill jag köpa solen och alla kolatomer i hela Universum. Hur mycket pengar behöver jag då?

shut teh face
2010-06-20, 22:59
Okej. Då vill jag köpa solen och alla kolatomer i hela Universum. Hur mycket pengar behöver jag då?
Men hallå, lite gränser finns det väl. Du kan inte köpa allt för pengar.

Jag vill ha superkrafter som Stålmannen, åhh noes mina pengar räcker inte till. :(

krellik
2010-06-20, 23:12
Efter att ha rest ett bra tag tror jag att jag skulle ha jobbat. Kanske bara gå lite grand med en motorsåg i skogen i sin egen takt, lära sig något praktiskt och testa att jobba med det, starta något litet projekt och se om det skulle vara lönsamt eller varför inte testa att driva ett litet gym.

Nånting i den stilen, jag är snart utbildad lärare och det skulle jag också kunna tänka mig att göra, kanske inte heltid isånafall dock och definitivt inte på nån skola med fatalistisk invänta döden/pensionen stämning.

stevebc
2010-06-20, 23:21
Men hallå, lite gränser finns det väl. Du kan inte köpa allt för pengar.

Jag vill ha superkrafter som Stålmannen, åhh noes mina pengar räcker inte till. :(Jag tror ni missar min poäng. Detta sa jag:

- 10 mkr gör mig ekonomiskt oberoende därför då kan jag leva ett gott liv utan att behöva arbeta för min lön.

- Nej, man måste ha mer pengar, man måste ha så mycket pengar att man kan göra vad som helst utan att någonsin oroa sig över hur mycket det kostar! Det är att vara ekonomiskt oberoende.

- Det är omöjligt att vara ekonomiskt oberoende i så fall.

- Nej

- Jo. Därför att pengar = resurser. Det finns begränsat med resurser på jorden, mängd x. Om jag vill införskaffa mig mängd x+1 därför att det vill jag, men jag har bara mängd x tillgänglig, då är jag enligt er definition inte ekonomiskt oberoende. Även om jag så skulle äga alla pengar i hela världen.

Psyla
2010-06-20, 23:50
Jag hade öppnat ett gym :)

Fredrik_S
2010-06-20, 23:58
Jobbar man endast för pengarnas skull när jobbet inte är roligt, så är svaret så jävla givet vad man skulle göra. Men gör man något man tycker är kul och det även råkar bringa in pengar och således kunna kallas ett jobb, ja då skulle man ju jobba... så tillvida man inte kommer på något som skulle vara ännu roligare som inte gav pengar :)

Biceps
2010-06-21, 00:00
Ja jag hade lätt knegat lite. Det är kul att göra lite nytta.

Gabriel174
2010-06-21, 00:50
Skulle jobbat, fått mer pengar och donerat allt till AIK.

Wille005
2010-06-21, 01:37
Jobba som i vaska pengar på krogen.. jamenvisst!

Irriducibili
2010-06-21, 01:46
Jag hade rest, en fet resa med familjen sen en med mina vänner. Efter det skulle jag öppna något företag, för att arbeta med något jag brinner för. Skulle inte jobba 7-4 utan mer ha ett ställe ja kan gå till för att göra lite "nytta". Jag skulle ha min anställda som höll stället i rullning.
Sen skulle jag ha en lägenhet i Rom, så skulle jag skänka pengar till olika föreningar..
MVH

muddler
2010-06-21, 01:54
Jag skulle jobba, mest för att få rutiner i livet. Det mår människan bra av. Annars hade jag nog bara slappat ihjäl mig.

coxie
2010-06-21, 05:15
Om jag blev ekonomiskt oberoende så skulle jag inte jobba. På sin höjd skulle jag sitta med diverse styrelseuppdrag med målet att köpa mig så mycket makt att jag till en viss del kan styra och ställa i världen.

emi23j
2010-06-21, 07:16
Skulle lägga all tid på att förverkliga min dröm. Om jag efter 2-3 år märker att det inte tog mig någonstans så skulle jag sakta med säkert börja arbeta av min "bucket list", till detta skulle jag givetvis bjuda in familj och vänner (en eller ett par per äventyr).

När detta äventyr varit slut. ca 10-15 år hade jag tagit mig en funderare på vad jag egentligen vill göra. MEN 8-17; I think NOT!

shut teh face
2010-06-21, 07:18
Jag tror ni missar min poäng. Detta sa jag:

- 10 mkr gör mig ekonomiskt oberoende därför då kan jag leva ett gott liv utan att behöva arbeta för min lön.

- Nej, man måste ha mer pengar, man måste ha så mycket pengar att man kan göra vad som helst utan att någonsin oroa sig över hur mycket det kostar! Det är att vara ekonomiskt oberoende.

- Det är omöjligt att vara ekonomiskt oberoende i så fall.

- Nej

- Jo. Därför att pengar = resurser. Det finns begränsat med resurser på jorden, mängd x. Om jag vill införskaffa mig mängd x+1 därför att det vill jag, men jag har bara mängd x tillgänglig, då är jag enligt er definition inte ekonomiskt oberoende. Även om jag så skulle äga alla pengar i hela världen.
Jag håller ändå inte med, allting är inte till salu i denna värld.

Nitrometan
2010-06-21, 07:30
Om jag blev ekonomiskt oberoende så skulle jag inte jobba. På sin höjd skulle jag sitta med diverse styrelseuppdrag med målet att köpa mig så mycket makt att jag till en viss del kan styra och ställa i världen.
Skulle du bli George Soros? ;)

Tryman
2010-06-21, 07:32
Jag skulle nog jobba ideelt som ungdomstränare i triathlon/simning för att få fram talanger. Kanske försöka mig på att starta ett företag för unga så att de kan få ett jobb.

rooz
2010-06-21, 07:33
Skulle troligen satsat på att öppna något eget, något jag verkligen skulle tycka vara kul att hålla på med liksom. Kanske bygga skidor eller så:)


Resten av tiden skulle troligen gått åt till att flänga runt världen och lära mig surfa, cykla downhill, kampsport.

Sedan åka lite skidor:D

Lellan
2010-06-21, 07:56
Första instinkten är ja, däremot skulle jag lägga om schemat. Jobbar 90% nu, kanske gå ner till 50%.

Men ev skulle jag skapa mig ett jobb, vad vet jag inte nu, men nuvarande skulle stå högt i kurs tills jag kommit på det ultimata yrket. Gillar det jag gör nu! :)

ARMSTARK
2010-06-21, 09:08
Hell no! *grr27*

Kanske skulle öppna ett hardcore gym med mycket fria vikter och strongman prylar. :cool:

Novaindex
2010-06-21, 09:18
Skulle nog inte jobba me något slitjobb som man inte trivdes med *screwy* ... men om man endå är ekonomiskt oberoende så skulle jag nog skaffa en gård å starta eget me hästar eller hundar och jobba åt mig själv me något ja verkligen trivdes med :thumbup:

prOtotype
2010-06-21, 09:30
Jag siktar på att bli ekonomiskt oberoende genom passiv inkomst och planerar då att spendera tiden ganska så 50/50. Tex ett halvår med boende i annat land och latjande. Under den tiden får man antagligen en hel del inspiration och det försöker man omsätta i ett nytt företag när man kommer hem. Man bygger företaget med den strukturen att när det är up and running så är det enkelt att kliva åt sidan och låta det sköta sig själv och därmed öka sin passiva inkomst.
När jag har några olika företag så jag känner att jag inte kommer få några problem oavsett konjuktursläge osv så kanske jag bara siktar på att försöka göra någonting som kommer gynna mänskligheten. Tex studera för att sedan forska. Eller så åker jag bara mer bräda :)

kalle_banan
2010-06-21, 10:51
Jag hade lätt skaffat mig en meningsfull syssla, ett vanligt jobb där jag jobbat 50% eller en webshop där jag sålde något roligt för skojs skull utan vinstintresse. Jag hade inte haft något emot att plugga heller, det är nog najs att gå i skolan resten av livet fast på halvfart. Men till att börja med hade jag latat mig i ett år eller nått, rest jorden runt och chillat.

mela
2010-06-21, 10:56
Jag hade valt att jobba med något som jag är intresserad av, något som jag tycker är kul. Inte tänkt alls på att det måste generera pengar. Hade antagligen inte jobbat heltid heller, utan lite då och då. Jag vill däremot ha något att göra varje dag, om än bara 5-6h per dag.

shadowfire
2010-06-21, 10:58
Hade antagligen jobbat med välgörenhet på något sätt, troligtvis utomlands för att få se/uppleva andra kulturer, men också för att kunna somna på natten och känna att jag gjort en god gärning. Kanske byggt en skola åt några barn i sydamerika eller grävt avlopp i afrika.

Sheogorath
2010-06-21, 11:01
Jag hade öppnat ett ordentligt gym och skaffat en fin studio till mig själv, sen hade jag "jobbat" med det.

O_Wao
2010-06-21, 11:02
Jag hade jobbat volontärt åtminstone, jag hade förmodligen skjutit mig själv av att vara "ledig" varje dag. Känner jag mig själv rätt skulle det väl bli nästan heltid det med...


OffT: men för i helvete Skuggan, vad haaaaaar du för avatar! :laugh:

rooz
2010-06-21, 11:09
Jag hade jobbat volontärt åtminstone, jag hade förmodligen skjutit mig själv av att vara "ledig" varje dag. Känner jag mig själv rätt skulle det väl bli nästan heltid det med...


OffT: men för i helvete Skuggan, vad haaaaaar du för avatar! :laugh:

Skuggan när han tar i marklyften:confused:

Joe Hardgainer
2010-06-21, 11:16
Förhoppningsvis har man då kommit till ett sådant stadium i livet att man jobbar med något för att man tycker det är kul , istället för att pengar ska vara den drivande kraften. Nej jag skulle fortsätta jobba ifall jag trivdes med mitt jobb. Om inte skulle jag genom pengarna göra så att jag hittade något jag trivs med att göra.

HulkH
2010-06-21, 11:18
Nja, itne mycket iaf.

MER TID ÅT TRÄNING! :D

C.E.J.
2010-06-21, 13:02
Jag hade inte haft något emot att plugga heller, det är nog najs att gå i skolan resten av livet fast på halvfart.

Tänkte också på det, men jag tror man börjar framstå som rätt patetisk efter ett tag. 40 bast och läser kyrkohistoria D eller nåt.

Rimmon
2010-06-21, 13:28
Jag skulle arbetat heltid med att sköta ett mindre jordbruk utan vinstintresse och fött upp hundar.

jaaaaag
2010-06-21, 13:42
Nej absolut inte till en början i alla fall. Finns en miljon saker som jag hade velat göra istället, obegränsat i princip så jag hade nog inte blivit speciellt rastlös.

Men om jag inte hade haft nått annat för mig hade jag gärna jobbat deltid, tex där jag jobbar nu för jag älskar det jobbet.

Trance
2010-06-21, 13:45
Nej.

kalle_banan
2010-06-21, 14:28
Tänkte också på det, men jag tror man börjar framstå som rätt patetisk efter ett tag. 40 bast och läser kyrkohistoria D eller nåt.

Jag gick en kurs i studieteknik med en snubbe som var ~70, hans mål med livet var att läsa 500hp på högskole och universitetsnivå, han var inte ett dugg patetisk utan jävligt cool. Jag ser honom ofta med hans kursare som är 50 år yngre, dom brukar skriva rapporter ihop. Om jag kan göra samma sak när jag är i hans ålder vore jag överlycklig.

delta_mats
2010-06-21, 14:34
Knappast! Arbeta gör jag för att kunna ha en fritid, och en dräglig tillvaro när jag blir pensionär, om jag lever då. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag haft roligare saker för mig än att arbeta.

Troll
2010-06-21, 15:20
Ja, men inte i den utsträckningen jag gör idag.
Skulle nog bara hoppa in lite extra ibland för den sociala biten.

prOtotype
2010-06-21, 15:34
Jag gick en kurs i studieteknik med en snubbe som var ~70, hans mål med livet var att läsa 500hp på högskole och universitetsnivå, han var inte ett dugg patetisk utan jävligt cool. Jag ser honom ofta med hans kursare som är 50 år yngre, dom brukar skriva rapporter ihop. Om jag kan göra samma sak när jag är i hans ålder vore jag överlycklig.

Ganska ogenomtänkt att inte läsa kursen i studieteknik lite tidigare än 70 års ålder.

jontet
2010-06-21, 16:28
Ganska ogenomtänkt att inte läsa kursen i studieteknik lite tidigare än 70 års ålder.

Varför det? Den överväldigande majoriteten av folk i Sverige kommer ALDRIG att läsa den.

Själv kan jag inte hjälpa att avundas folk i tråden som tycker om sitt arbete så mycket att de kan tänka sig att jobba gratis

edit: kom att tänka på att vi har en liknande person på mitt jobb. Inte ekonomiskt oberoende men som försörjer sig helt på musik och är på jobbet mer som en hobby. Något liknande hade ju varit lite av en dröm för då slipper man ju tänka på att jobbandet är helt ekonomiskt överflödigt

Lelle Pelle
2010-06-21, 16:30
Inte en chans. Nog ska jag kunna komma på saker att sysselsätta mig med utan att jobba.

z_bumbi
2010-06-21, 16:44
Tänkte också på det, men jag tror man börjar framstå som rätt patetisk efter ett tag. 40 bast och läser kyrkohistoria D eller nåt.

Kyrkohistoria D vid La Sapienza i Rom låter inte så patetiskt?

C.E.J.
2010-06-21, 17:04
Kyrkohistoria D vid La Sapienza i Rom låter inte så patetiskt?

Finns det Krispy Kream i Italien?

kalle_banan
2010-06-21, 18:52
Ganska ogenomtänkt att inte läsa kursen i studieteknik lite tidigare än 70 års ålder.

Troll?

Vid det laget hade han läst över 200hp redan.

prOtotype
2010-06-22, 14:59
Varför det? Den överväldigande majoriteten av folk i Sverige kommer ALDRIG att läsa den.


Troll?

Vid det laget hade han läst över 200hp redan.

Majoriteten av folket kommer inte läsa 500hp heller.

Kalle_banan, varför kalla mig troll?
Om han har som ambition att läsa en jävla massa kurser så finns det väl en poäng med att effektivisera det lite

miss_incorrigible
2010-06-22, 19:06
Ja det hade jag men jag hade nog också slutat väldigt ofta: "Hur vågar du?! Jag behöver inte ta detta. Nu går jag."

kalle_banan
2010-06-22, 21:17
Jag har precis fått veta att en granne till mig har över 500 000 från pokerpengar. Han spelar poker på kvällar och nätter och vinner en hel del bevisligen, han bor i ett studentområde men har inte pluggat alls på fyra år.

Han bara glider runt och softar, spelar tv-spel, super och har det bra. Jävla lirare...

stolpskott
2010-06-22, 21:42
Skulle klippa gräs som Forrest Gump... :thumbup:

hultman
2010-06-23, 10:09
Ja, något skulle jag göra. Förmodligen äga, men låta någon annan driva, restaurang och nattklubb. Tre stjärnor i Guide Michelin och i lokalerna bredvid den kreddigaste nattklubben på kvällstid. Inte fel direkt...