handdator

Visa fullständig version : "Stark över många set"


filmjölk
2010-06-20, 14:37
Har noterat ett gäng folk på diverse gym som kanske inte är sådär jättestarka i enstaka lyft (inte direkt dåliga heller) men som kan träna med hyfsade vikter även efter många set och övningar.

Om vi tar ett påhittat exempel (men ändå förankrat i verkligheten), jag tränar ett pass ihop med med Svante (fingerat namn), och följer hans rutin med övningar antal set och intensitet. Alla set är hårda, till fail/nära fail.

Vi börjar med 5 set* c.a 5 reps i varje bänkpress, Jag kan hantera mycket tyngre vikter än Svante (jag kör på 125, Svante med 110). Efter det kör vi lutande hantelpress i tre set, hade vi börjat med denna hade jag lyft mer än Svante, men nu är jag trött så orkar samma vikter i några få antal reps mer, efter hantelpressen kör vi tre set pressar i maskin, jag är nu redigt trött och har sjuk pump, Svante orkar nu mer än jag. Vi avslutar med att gå tillbaks till bänkpressen, jag är svag och alldeles darrig, lajjar med patetiska vikter i två set (80kg), Svante kör på med vikter som är rätt nära det han började första övningen med (95kg).

"Man blir bra på det man tränar" Kan det förklara skillnaden helt?. men har styrkeskillnaden fler orsaker? Någon typ av genetisk skillnad på muskelfibersammansättningsnivå (haha roligt ord)? Har kondition (tex förmågan i långdistanslöpning) någon slags överföring till den typen av styrka?

rickardptrsn
2010-06-20, 15:00
intressant tråd, vi hade ungefär samma frågeställning hemma hos en polare förut dock var jag bara "lyssnaren" :) men ah dem kom aldrig fram till ngt.

BengtBurk
2010-06-20, 15:00
"Man blir bra på det man tränar" Kan det förklara skillnaden helt?

Ja.

Honken
2010-06-20, 15:02
Styrkemässigt så är det bättre att hålla sig fräsch och stanna när hastigheten på lyftet minskar, dvs när det börjar bli segt. Fortsätter man efter det stadiet så lär man bli trött och klarar då inte av att prestera lika mycket i nästa set / övning.

Jag antar att han inte tar ut sig lika hårt som du gör. Aerobisk uthållighet är ingen avgörande faktor.

frong
2010-06-20, 15:54
styrkemässigt så är det bättre att hålla sig fräsch och stanna när hastigheten på lyftet minskar, dvs när det börjar bli segt. Fortsätter man efter det stadiet så lär man bli trött och klarar då inte av att prestera lika mycket i nästa set / övning.

Jag antar att han inte tar ut sig lika hårt som du gör. Aerobisk uthållighet är ingen avgörande faktor.

+1

Robban
2010-06-20, 19:20
Undviker man fail kan man bomba rejält under längre tid. Lyfta mer totalvikt. Det är vad jag personligen tror bygger mest massa.

Och visst är det så att man blir bra på det man gör.

ajsen
2010-06-20, 19:26
Undviker man fail kan man bomba rejält under längre tid. Lyfta mer totalvikt. Det är vad jag personligen tror bygger mest massa.

Och visst är det så att man blir bra på det man gör.

+1:thumbup:

skivan
2010-06-20, 19:38
Känner av samma sak, speciellt på bänkpressen.