handdator

Visa fullständig version : Avstannande i viktförlust och motivering


Happysmiley
2010-06-20, 09:20
Hallå där!
Deffar sedan en månad (15 maj) tillbaka och stod vid senaste invägning på 94,5 kg (tilläggas bör att jag är 190 cm lång och vid början stod på 102,5 kg) den 12 juni. 8 kilo på 27 dagar kan väl i mångas ögon verka överdrivet mycket - men som jag ser det plågar jag mig hellre ett kort tag än längre :)

Mitt träningschema ser ut som följer:

45 - 60 minuter promenad morgon och kväll
2 styrkepass i veckan á 60 minuter, fokuserar för tillfället på bröst, biceps och axlar

Under denna deff bryr jag mig inte speciellt mycket om jag tappar muskelmassa, den kan lätt byggas upp i höst. Vad jag har märkt dock är att jag än så länge faktiskt verkar bygga muskler eftersom jag går upp i styrka - men det kan bero på att jag gymmade regelbundet tills för 4 månader sen.

Utöver detta ligger jag på ett hyfsat lågt kaloriintag, 1000-1300 per dag och följer inget speciellt matschema annat än att dra ner på all onyttig mat (äter absolut inget godis, chips eller dricker läsk) och äta mer fiberrik mat, sallad samt keso.

Nu till mina frågor:

- Med den träningen och kaloriintaget, kommer min passiva förbränningsförmåga att bli så låg att jag slutar gå ner i vikt?
- Hur kan jag hålla motivationen uppe om det händer, och mer generellt, hur håller ni motivationen när kilona slutar rasa?

Tack på förhand!

Hette
2010-06-20, 14:15
- Med den träningen och kaloriintaget, kommer min passiva förbränningsförmåga att bli så låg att jag slutar gå ner i vikt?

En fråga som jag själv undrar över också.

wessmen
2010-06-21, 00:23
Nu till mina frågor:

- Med den träningen och kaloriintaget, kommer min passiva förbränningsförmåga att bli så låg att jag slutar gå ner i vikt?
- Hur kan jag hålla motivationen uppe om det händer, och mer generellt, hur håller ni motivationen när kilona slutar rasa?

Tack på förhand!

Jag tänker på att rasslar det inte till nu och jag vet garanterat att jag ligger på underskott så kommer det rassla till förr eller senare. T.ex. så har jag legat helt still under en period på 3 veckor men "plötsligt händer det" och jag går droppar 3kg från en dag till en annan.

Lychgate
2010-06-21, 07:51
Väldigt lågt intag i kombination med promenaderna om det var mig själv som jag hade kollat på. Testa att skippa en promenad om dagen eller höj intaget?. Får du i dig tillräckligt med fett om dagen på 1100 kcal?

Eller vitaminer? Hur är din intensitet på promenaderna? Skulle behövas mer info. ;)

Happysmiley
2010-06-21, 15:57
Väldigt lågt intag i kombination med promenaderna om det var mig själv som jag hade kollat på. Testa att skippa en promenad om dagen eller höj intaget?. Får du i dig tillräckligt med fett om dagen på 1100 kcal?

Eller vitaminer? Hur är din intensitet på promenaderna? Skulle behövas mer info. ;)

Angående fett, måste kollas upp! Är hemma 20:45 ca.
På promenaderna håller jag ganska högt tempo, enligt mina uträkningar mellan 7-7,5 km/h. Jag funderar på att ta bort all pasta och dylik kolhydratrik kost.

EDIT: Invägning idag den 21:a juni - vågen visade på 92,5 kg, alltså 2 kg ner. Inte dåligt, men hade väntat mig mer eftersom jag börjat med en andra promenad.

Happysmiley
2010-06-21, 16:00
Jag tänker på att rasslar det inte till nu och jag vet garanterat att jag ligger på underskott så kommer det rassla till förr eller senare. T.ex. så har jag legat helt still under en period på 3 veckor men "plötsligt händer det" och jag går droppar 3kg från en dag till en annan.

Tack! Ska tänka på det :)

Langster
2010-06-21, 16:11
Jag tänker på att rasslar det inte till nu och jag vet garanterat att jag ligger på underskott så kommer det rassla till förr eller senare. T.ex. så har jag legat helt still under en period på 3 veckor men "plötsligt händer det" och jag går droppar 3kg från en dag till en annan.

+1
Det gäller att inte få panik bara för att man inte går ned något på ett par veckor.

Happysmiley
2010-06-21, 17:41
+1
Det gäller att inte få panik bara för att man inte går ned något på ett par veckor.

Yes! Frågan är hur det kommer gå på midsommarafton, vill inte fasta då. Har ju dock möjlighet att simma så en timma extra i poolen utöver promenaderna borde göra susen

Shpendi
2010-06-21, 17:46
Tänk på att alkohol innehåller galet mycket med kalorier... En utekväll brukade resultera i ca 1000kcal för min del t.ex

Dreas
2010-06-21, 17:51
Tänk på att alkohol innehåller galet mycket med kalorier... En utekväll brukade resultera i ca 1000kcal för min del t.exTänk då på att alkoholens kalorier går såvitt jag vet till att värma kroppen och annat.

Happysmiley
2010-06-21, 18:08
Tänk på att alkohol innehåller galet mycket med kalorier... En utekväll brukade resultera i ca 1000kcal för min del t.ex

Jag vet det :) Därför blir det bara vitt för min del, vitt vin alltså inte en vit kväll ^^

Happysmiley
2010-06-22, 00:31
Väldigt lågt intag i kombination med promenaderna om det var mig själv som jag hade kollat på. Testa att skippa en promenad om dagen eller höj intaget?. Får du i dig tillräckligt med fett om dagen på 1100 kcal?

Eller vitaminer? Hur är din intensitet på promenaderna? Skulle behövas mer info. ;)

Kaloriintag: 709 kalorier
Förbränning från träning: -746 kalorier

Protein: 30%

Kolhydrater: 22%
Fiber: 3 g
Socker: 2 g
Fett: 48%
Omättat fett: 20 g
Mättat fett: 12 g
Annat:
Kalium: 614 mg
Kolesterol: 128 mg
Natrium: 1188 mg