handdator

Visa fullständig version : En snabb fråga


DaS
2010-06-19, 21:02
tjo har en litet dum fråga , de är inte jag som frågar utan jag frågar åt en annan.

Om man vill ha lite "slank ,plattare mage vad ska man göra?

"Banta" eller räcker de med med tränign för magen ?

han är inte tjock för övrigt men han vill asså ha lite mindre rund mage... :P

Äre ut o springa /gå som gäller ? eller räcker det med mag träning?

hoppas ni fattar vad jag menar;)

Victuhh
2010-06-19, 21:03
det går inte punktförbränna fett, mindre mat mer motion :)

Eddie Vedder
2010-06-19, 21:04
Banta och styrketräna. Det behövs ingen mer träning. Bara styrketräningen sköts och mateintaget hålls nere är det lugnt.

Ondskapelsen
2010-06-19, 23:40
Bättre tips än såhär kommer du inte få:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

HulkH
2010-06-20, 00:40
Bättre tips än såhär kommer du inte få:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

1+ :thumbup:

DaS
2010-06-20, 11:44
så äta lite mindre av de "goda " :D feta saker. och styrketräna magen? räcker.?

Eddie Vedder
2010-06-20, 11:51
så äta lite mindre av de "goda " :D feta saker. och styrketräna magen? räcker.?

Fet mat har inget med saken att göra. Inte heller god. Fet och god mat är ju t.ex. ost, fett kött, fet fisk, ägg, majonnäs och grädde. Feta och goda saker som fungerar alldeles utmärkt i en bantningskost.

Men som sagt, energiunderskott, högt proteinintag och styrketräning. Någon extra prioriterad magträning känns inte nödvändig. Den skall ingå ändå eftersom du antagligen tränar hela kroppen under en vecka. L

King Grub
2010-06-20, 11:51
Att styrketräna magen minskar inte fettmängden, men kan vara viktigt för hållning och utseende ändå. Men styrketräning gör muskeln större, inte mindre.

Ondskapelsen
2010-06-20, 13:10
Om ditt mål är att bli snyggare och må bättre med lite mindre fett så skulle jag nog rekommendera något enkelt 2-split program med mycket basövningar.
T.ex.
(Obs detta är bara ett exempel, inte nödvändigtvis det bästa, och sen har jag ingen aning om din tillgång till erfarna människor som kan hjälpa dig instruera korrekt utförande)

Måndag:
Marklyft 3 x 10
Chins 3 x max
Knäböj 3 x 10
Dips 3 x max
20 minuter intervallträning på motionscykel/vanlig cykel

Tisdag:
15 minuter hopprep/Löprunda

Onsdag:
Vila

Torsdag:
Knäböj 3 x 10
Stångrodd 3 x 10
Raka marklyft 3 x 10 (ingenting man ska ge sig på om man inte vet vad man pysslar med eller kan få hjälp)
Militärpress 3 x 10
Avsluta med intervaller
1 min gång, 30 sekunder sprint. Upprepa i 10 minuter

Fredag:
Vila

Lördag:
Hopprep 15 min / Löprunda

Måndag:
Börja om, men minska vilan mellan varje set med 10 sekunder varje vecka. Hoppa rep en minut längre för varje vecka osv osv. Öka öka öka.

Detta tillsammans med deffguiden tror jag kommer göra underverk!

Annars så finns det enklare alternativ, typ som varannan dag köra löprunda på 30 min. Var 500:e meter så stannar du och gör 15 armhävningar, 15 situps och 15 upphopp. Spring vidare.

Finns hur mkt variationer som helst. Och man kan diskutera i all oändlighet om vad som är bäst.
Det jag vet som är säkert är att gör det som du tycker är roligast, så är risken mindre att du ger upp halvvägs :).

DaS
2010-06-20, 20:02
jag fattar , tränar inte på gym utan hemma med hantlar tycker de fungerar ganska bra och är trött" o så efter jag är klar , har diskuterat detta innan men ska iaf prova detta . följer detta nu.

Rygg och axlar ----------------------> måndag

Sittande axelpress 3x10
Stående/sittade framåtböjda hantellyft ( 3x8 )

Enhands rodd 3x15
Marklyft med hantlar 3x15
Shrugs 3x(15)

*Bröst och triceps -----------------------------> tisdag
( hantelcurl ) 3x15
Kick-backs 3x12-15
Tricepspress 2x15

*Biceps och ben -------------------------------> torsdag

Hantelcurl 2x15
Koncentrationscurl 2x15

Knäböj med Hantlar 3x15
Utfall 3x1
Vadpress 3x20

Och Dock ingen övning för mage , några förlag`?

PS funderar på lördagen och kanske ta blandade övningar eller om ni vet något för just magen !

Ondskapelsen
2010-06-20, 20:40
Den absolut bästa du kan köra enligt mig är hjulet.
YmPxIUt7AEw

Går utmärkt att köra med hantlar om du inte har ett hjul eller vill tillverka eget.
Annars finns de i de flesta sportbutiker för 1-200kr :).

Och jo, att köra från fötterna är i stort sett omöjligt om man är förstagångsanvändare (omöjligt för en del mer rutinerade också). Kör precis som han gör i videon fast från knäna.

Går att variera i sidled också för de snea magmusklerna (oblique).

DaS
2010-06-20, 23:47
okey tack men de är hjulet som magträning`? och hur funkar de med en Hantel :P ( är trög)

vad tycker du annars om upplägget av träning och övingar och om att köra mage på lördagen räcker de med hjulet då?

Dennis93
2010-06-21, 00:10
okey tack men de är hjulet som magträning`? och hur funkar de med en Hantel :P ( är trög)

vad tycker du annars om upplägget av träning och övingar och om att köra mage på lördagen räcker de med hjulet då?

Med hantel blir det väl exakt som i videon ovan förutsatt att viktskivorna kan rotera.

DaS
2010-06-21, 12:45
vad tycks om upplägget då?

chrilledude
2010-06-21, 13:19
Är det "polarn" som är i farten igen? Erkänn bara att det är du..

SÖK?!

DaS
2010-06-22, 16:51
Är det "polarn" som är i farten igen? Erkänn bara att det är du..

SÖK?!

ehh va`? :O föresten vad betyder deffa / deff har sett det många gånger , men har aldrig fattat vad som menas med det :D

Ondskapelsen
2010-06-22, 20:21
Jag misstänker att det är en förkortning för definition. Ett sätt att få fram musklernas definition genom fettförlust och viktnedgång.
Rent krasst så kan man väl kalla det styrketränandes ord för bantning.

DaS
2010-06-24, 14:12
Vilka övningar finns de för att träna utsidan av bicepsen? ( med hantlar )

PRound
2010-06-24, 14:17
Vilka övningar finns de för att träna utsidan av bicepsen? ( med hantlar )

Utsidan av biceps? vad menar du?

DaS
2010-06-24, 14:53
eh svårt att förklara men om vi säger att du håller armen rakt ut och kollar där biceps sitter , det menar jag med utsidan.. eller den sidan som är utåt om du håller armen mot kroppen :P

cero
2010-06-24, 15:05
eh svårt att förklara men om vi säger att du håller armen rakt ut och kollar där biceps sitter , det menar jag med utsidan.. eller den sidan som är utåt om du håller armen mot kroppen :P

Om jag står upp helt vanligt med armarna mot kroppen i neutralt läge - allså tummarna pekande snett innåt, så är det mer triceps som sticker ut på sidorna, kanske är det du tänker på? Triceps har ju tre olika "delar", varav en av dom är lite mer på sidan av överarmen.

Ondskapelsen
2010-06-24, 21:39
http://www.highfive.me.uk/Resources/Anatomy/UpperArm/All.JPG

Ta en röd penna och ringa in :).
Inte på skärmen dock.

DaS
2010-06-25, 13:02
72563

där ser du nog ungefär hur jag menar :D

typ Brachialis och så precis över anconeus ( som ser ut att bli svårt , ser inte ut som de är en så stor muskel där :P )

Ondskapelsen
2010-06-25, 23:36
Googla lite angående hur man tränar Brachialis då :)?

Crocker
2010-06-25, 23:41
72563

där ser du nog ungefär hur jag menar :D

typ Brachialis och så precis över anconeus ( som ser ut att bli svårt , ser inte ut som de är en så stor muskel där :P )
Brachialis tränas vid de flesta bicepsövningar.
Prova Scottscurl,Koncentrationscurl.