handdator

Visa fullständig version : Försäljning gone wrong


Åsberg
2010-06-19, 18:48
Sålde min Metaltown biljett till en kille. Killen säger idag att biljetten redan är förbrukad. Jag har inte sålt den till flera personer utan enbart sålt den till honom och ingen annan.

Polisen är inkopplad och det är även våra banker. Vad kan jag förvänta mig? Ord mot ord eller hur blir det? Känns så jävla trist att det händer då jag är ärlig angående affärer och vet inte om denna killen försöker lura mig eller inte.

Donner
2010-06-19, 18:50
Vet inte hur deras system fungerar, men borde inte dom kunna se om biljetten är aktiverad (använd) ?

Åsberg
2010-06-19, 18:52
Vet inte hur deras system fungerar, men borde inte dom kunna se om biljetten är aktiverad (använd) ?

Jo det var detta dom upptäckte i kassan, vid ingången till festivalen.

Solros
2010-06-19, 19:19
Beror på hur många falska biljetter du sålt. Polisen brukar vara ganska snabba på att lägga ner bedrägeriärenden om summorna inte är alltför stora. Du kommer nog klara dig :thumbup:

mattilainen
2010-06-19, 19:20
stå på dig!

MrBurner
2010-06-19, 19:55
Kan vara som så att personen försöker att lura dig. Jag skulle bara stå på mig och jag skulle inte betala tillbaka pengarna heller utan istället låta polisen sköta det hela.

LoTiX
2010-06-19, 20:01
Låt polisen ta hand om det.

Winternal
2010-06-20, 08:28
Ja, har du gjort en ärlig försäljning ska du ju naturligtvis inte ersätta killen. Ärlighet varar längst.

HulkH
2010-06-20, 10:39
ja, har du gjort en ärlig försäljning ska du ju naturligtvis inte ersätta killen. Ärlighet varar längst.

1+ ;)

Åsberg
2010-06-21, 19:52
Kan meddela att jag inte fått något samtal från farbror blå än, så han försökte nog bara lura mig.

Rahf
2010-06-21, 19:59
Kan meddela att jag inte fått något samtal från farbror blå än, så han försökte nog bara lura mig.

Det är skillnad på om polisen är inkopplad eller om någon påstår att de är inkopplade.

Åsberg
2010-06-21, 20:02
Det är skillnad på om polisen är inkopplad eller om någon påstår att de är inkopplade.

Jo såklart, men utgick ju ifrån att jag kunde få ett samtal från polisen när han skrev det till mig, även från våra banker och att de skulle kolla mitt ipnr. (wtf?)

agazza
2010-06-21, 20:21
Vart köpte du biljetten?

pbiddy
2010-06-21, 21:52
Kolla upp om killen har Facebook eller Bilddagboken och se om han är taggad på bilder för att se om han ljuger :)

Åsberg
2010-06-22, 00:08
Vart köpte du biljetten?

Eventim!

Kolla upp om killen har Facebook eller Bilddagboken och se om han är taggad på bilder för att se om han ljuger :)

Smart idé, ska göra det nu :p

young_george
2010-06-22, 00:13
Det nämndes om detta i GP, tänkte direkt på dig då.
Två fall hade anmälts

Det ena var en "kille som hade köpt av någon över telefon som låt pålitlig", det andra framgick inte vad som hade hänt.

Enligt GP hade polisen kopplats in.

Åsberg
2010-06-22, 00:20
Det nämndes om detta i GP, tänkte direkt på dig då.
Två fall hade anmälts

Det ena var en "kille som hade köpt av någon över telefon som låt pålitlig", det andra framgick inte vad som hade hänt.

Enligt GP hade polisen kopplats in.

Letade upp artikeln, personen det handlade om hade förfalskat biljetterna på något sätt och tagit någon annans identitet.

John M
2010-06-22, 00:25
Har snubben polisanmält det så skulle jag tippa på att det tar åtminstone ett halvår innan det blir förhör.

Dessa typer av bedrägerier är inte direkt högt prioriterade hos polisen.

Åsberg
2010-06-22, 00:26
Har snubben polisanmält det så skulle jag tippa på att det tar åtminstone ett halvår innan det blir förhör.

Dessa typer av bedrägerier är inte direkt högt prioriterade hos polisen.

Ja okej, kan jag då anmäla honom för förtal?

Nitrometan
2010-06-22, 07:13
Ja okej, kan jag då anmäla honom för förtal?

Det blir svårt. Titta vad som sägs i brottsbalken:
5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

mangs
2010-06-22, 07:52
Jag funderade över just denna situation när jag skulle sälja vidare en biljett som jag fått över en gång. Som tur var löste det sig genom att jag itsället fick med mig en extra polare. Att sälja och köpa begagnade varor utan garanti eller biljetter i detta fallet är förknippat med vissa risker och tyvärr har inte alla på annonsmarknaderna rent mjöl i påsen. Att köpa en E-ticket är ju en rejäl risktagning då man måste lita på att den som säljer inte bara gjort en extra kopia som han/hon kränger. På samma sätt kan ju då köparen påstå i efterhand att de blivit blåsta och att biljetten ej var giltlig.

Nu är jag inte polis eller vidare insatt i ämnet men om du blivit utsatt för en blåsning kan man tycka att personen som försöker göra det måste kunna presentera någon form av bevismaterial för detta, bevisbördan ligger hos honom. jag tänker på tidpunkter han försökt komma in, vittnesmål från personen som nekade honom inträde, buss/tågbiljetter därifrån där tidpunkten visar att han inte fått deltaga på festivalen.

Oavsett vilket är det så lite pengar involverade så prioriteten av detta hos polisen är troligtvis nästan lika med 0.