handdator

Visa fullständig version : Kungabröllop Viktoria+Daniel=Sant


Sidor : [1] 2 3

mangs
2010-06-19, 13:37
Här är tråden för alla som vill yttra sig i ämnet. Jag är långt ifrån royalist men kan ändå tycka det är kul att se på spektaklet. Det är ju inte varje dag våra prinsessor gifter sig. Dessutom betalar ju alla svenskar runt 100kr var för det hela så jag vill få någon form av valuta för det hela.

stafh
2010-06-19, 13:38
När sänds det? Går det att streama någonstans?

dice
2010-06-19, 13:42
kostar brolloppet 900 miljoner kronor?

Rockhard
2010-06-19, 13:44
ÄNTLIGEN! Som jag har väntat!


kostar brolloppet 900 miljoner kronor?


Hehe, räkna igen.

David Brent
2010-06-19, 13:46
När sänds det? Går det att streama någonstans?

Svt streamar

LoTiX
2010-06-19, 13:46
ÄNTLIGEN! Som jag har väntat!





Hehe, räkna igen.

Han missade lite men vad får du 100 kr * ~10 000 000 till?

Rockhard
2010-06-19, 13:47
England dissar hela brölloppet. Mycket dåligt. Tycker vi ska säga upp alla diplomatiska relationer med dom.

MangeByggarn
2010-06-19, 13:47
Är det bara jag som tycker detta är ointressant?

*flame shield on*

dice
2010-06-19, 13:48
ÄNTLIGEN! Som jag har väntat!





Hehe, räkna igen.

Jag ar inne pa min andra flaska vin nu sa jag har val helt fel men:
9 miljoner manniskor
100kr var
900 miljoner?

Denniss
2010-06-19, 13:49
Är det bara jag som tycker detta är ointressant?

*flame shield on*

Din post känns lika meningsfull som denna.

Rockhard
2010-06-19, 13:50
Jag ar inne pa min andra flaska vin nu sa jag har val helt fel men:
9 miljoner manniskor
100kr var
900 miljoner?


Ojdå du har rätt. Wtf. 900 miljoner, det låter helt sjukt *screwy*

dice
2010-06-19, 13:51
Ojdå du har rätt. Wtf. 900 miljoner, det låter helt sjukt *screwy*

ja det var val darfor som jag ifragasatte summan...

mystic[-_-]
2010-06-19, 13:53
Roligt att de inte hade råd med Robbie Williams eller David Guetta och fick ta Roxette istället

Wille005
2010-06-19, 13:54
Måste bara påpeka att jag super hellre skallen av mig och ser på en halvkass fotbollsmatch än viftar med en flagga när den nygifta tyskan går parad genom stockholms gator.

Prydz och Basement jAxAXX ska däremot ses kl 12-03!

Ganymedes
2010-06-19, 13:54
Äh, låt det kosta. Vi lägger mer pengar på ren skit ändå, detta är ju åtminstone lite trevligt för många svenskar. Själv är jag väl iofs inte klistrad framför rutan, men men...

Kek
2010-06-19, 13:58
Äh, låt det kosta. Vi lägger mer pengar på ren skit ändå, detta är ju åtminstone lite trevligt för många svenskar. Själv är jag väl iofs inte klistrad framför rutan, men men...

Tänk på alla fina jobbmöjligheter vi kunde ha skapat för de pengarna istället för att vi ska låta 2 personer avnjuta sitt jävla brakbröllop.

tjabon
2010-06-19, 13:59
Inte för att vara dum på något sätt, men jag kan inte låta bli att stirra på
Victorias haka.
Var har hon fått denna ENORMA atrapp ifrån ??????

Ganymedes
2010-06-19, 14:00
Tänk på alla fina jobbmöjligheter vi kunde ha skapat för de pengarna istället för att vi ska låta 2 personer avnjuta sitt jävla brakbröllop.

Eller hur? Eller hur många frivilligt arbetslösa vi kunde fortsätta att sponsra...

Stoltz
2010-06-19, 14:02
Jag bryr mig inte överhuvudtaget, förutom att jag vill ha sålt Kungahuset-boxen jag satt framme vid kassan :D

dice
2010-06-19, 14:03
Tänk på alla fina jobbmöjligheter vi kunde ha skapat för de pengarna istället för att vi ska låta 2 personer avnjuta sitt jävla brakbröllop.

vi betalar vad, fem-sex kronor i skatt per ar och person for kungahuset? Hur skulle man fordela dessa pengar? Visst man kan bygga ett sjukhem i kiruna men vad sager resten av sverige om att betala skatt for det? De vill ha det i sin ort sa klart, men da racker pengarna plostligt inte langt...

Kek
2010-06-19, 14:04
Eller hur? Eller hur många frivilligt arbetslösa vi kunde fortsätta att sponsra...

Hellre det än detta imo.

Kek
2010-06-19, 14:05
vi betalar vad, fem-sex kronor i skatt per ar och person for kungahuset? Hur skulle man fordela dessa pengar? Visst man kan bygga ett sjukhem i kiruna men vad sager resten av sverige om att betala skatt for det? De vill ha det i sin ort sa klart, men da racker pengarna plostligt inte langt...

Ge lite cash till ett par småföretagare och vips så kan de helt pltösligt börja anställa lite fler. Kanske inte blir så jättemånga jobb om man ser till helheten men många bäckar små..

Ganymedes
2010-06-19, 14:07
Hellre det än detta imo.

Jag föreslår att vi finansierar det genom att minska lyxen för våldsbrottslingarna i våra fängelser. Kanske att de bara får 15 tv-kanaler och lite långsammare bredband eller nåt.

dice
2010-06-19, 14:07
Ge lite cash till ett par småföretagare och vips så kan de helt pltösligt börja anställa lite fler. Kanske inte blir så jättemånga jobb om man ser till helheten men många bäckar små..

Hur bestammer vi vilka smaforetagare vi ska ge pengar till? Det finns ganska manga och 50 miljoner raker inte langt.

Kek
2010-06-19, 14:13
Hur bestammer vi vilka smaforetagare vi ska ge pengar till? Det finns ganska manga och 50 miljoner raker inte langt.

Finns nog politiker som är bättre insatta i sånt än vad jag är så överlåter det ansvaret till dem. Men går lite väl mycket ot nu så grattis Vicotoria och Daniel *popcorn*:Virro:cool:[

dice
2010-06-19, 14:15
Finns nog politiker som är bättre insatta i sånt än vad jag är så överlåter det ansvaret till dem. Men går lite väl mycket ot nu så grattis Vicotoria och Daniel *popcorn*:Virro:cool:[

Ja, grattis :hbang:*popcorn*

BrorDuktig
2010-06-19, 14:16
Svenskarna är det folket som inte ens kan enas och komma samman när deras kronprinsessa gifter sig.

Degpekka
2010-06-19, 14:19
Jag föreslår att vi finansierar det genom att minska lyxen för våldsbrottslingarna i våra fängelser. Kanske att de bara får 15 tv-kanaler och lite långsammare bredband eller nåt.

Ja, bredband är ju vanligt i fängelse. *screwy*

David Brent
2010-06-19, 14:21
Svenskarna är det folket som inte ens kan enas och komma samman när deras kronprinsessa gifter sig.

Varför sulle folk som inte är för monarkin i vanliga fall helt plötsligt gilla den bara för att en kronprinsessa gifter sig?

svennebanan
2010-06-19, 14:22
Svenskarna är det folket som inte ens kan enas och komma samman när deras kronprinsessa gifter sig.

Vad skall vi enas om?

Stoltz
2010-06-19, 14:22
Svenskarna är det folket som inte ens kan enas och komma samman när deras kronprinsessa gifter sig.

Medan i vartenda annat land så får varje liten kotte glädjerus och skjuter upp smällare från näsborrarna i ren extas?

hejhopp79
2010-06-19, 14:23
Jag anser mig nog rojalist av historiska anledningar. Kungahuset är helt enkelt en länk till vår historia och anor och fyller i sin nuvarande form en utmärkt funktion som ambassadör och en stark svensk symbol.

Anton Fräs
2010-06-19, 14:33
Kommer bli så skönt när skiten är över så man slipper höra om den pinsamhet som är kungahuset i ett modernt samhälle.

Pinsamt var ordet.

Denniss
2010-06-19, 14:39
Är inne på samma spår som hejhopp79. Folk borde respektera detta istället för att smutskasta och snacka skit om det. Det här hör till svensk tradition.

MasterChief
2010-06-19, 14:41
Kan han inte köpa kontaktlinser?

Jockefoten
2010-06-19, 14:43
Kan han inte köpa kontaktlinser?

Jo strax när apanaget kickar in!

Ontopic:
Tycker det är en rätt fin tillställning.

Kurash
2010-06-19, 14:46
Hade jag vetat att man blir riddare om man gifte sig kungligt hade jag nog planerat mitt liv annorlunda.
Riddar Kurash.
Kurash, Riddar.
Som Mangs säger så är det inget man bryr sig om i vanliga fall, men det är svårt att inte bli fascinerad av alla prylar och personer med så mycket historia.

130kg finsk sisu
2010-06-19, 14:48
Medan i vartenda annat land så får varje liten kotte glädjerus och skjuter upp smällare från näsborrarna i ren extas?
Kanske inte. Men man visar vördnad och respekt för sin historia och tradition. Kolla ffs på Norge,England,Danmark och Finland. Moderna människor visar sin respekt inför det som var en gång var och är en länk i nutiden.
Kommer bli så skönt när skiten är över så man slipper höra om den pinsamhet som är kungahuset i ett modernt samhälle.

Pinsamt var ordet.

Du är pinsam.

Matsa
2010-06-19, 14:55
Jag kommer inte att titta på det personligen, den sortens tillställningar tråkar ut mig. Jag ska sätta mig i trädgården med ett par vänner och dricka öl i det vackra vädret i stället, kanske titta på lite fotboll.

Däremot förstår jag inte varför det skulle vara pinsamt. Hoppas att det blir trevligt för alla som ska följa det på TV.

sunkan
2010-06-19, 14:55
Sådärja....

Anton Fräs
2010-06-19, 14:56
Kanske inte. Men man visar vördnad och respekt för sin historia och tradition. Kolla ffs på Norge,England,Danmark och Finland. Moderna människor visar sin respekt inför det som var en gång var och är en länk i nutiden.


Du är pinsam.

Du har din åsikt, jag har min. Onödigt att göra det personligt.

Degpekka
2010-06-19, 14:56
Där satt den!:hbang:

Stoltz
2010-06-19, 14:57
Kanske inte. Men man visar vördnad och respekt för sin historia och tradition. Kolla ffs på Norge,England,Danmark och Finland. Moderna människor visar sin respekt inför det som var en gång var och är en länk i nutiden.


Min poäng är den att när vi ser liknande händelser i andra länder så ser vi bara det stora firandet som tidningarna berättar om. Precis som de utanför Sverige ser vilket enormt firande vi planerar, och som det sägs på radion ca fyra gånger per 20 minuter, Stockholm är fullt och det är en stor dag, etc etc.

Det är precis samma representering i media som det är i andra länder, för man fokuserar på det positiva. Sedan får de som är svenskar, i det här fallet, uppleva att fler är trötta/respektlösa här, än det var i t.ex. Danmark, medan de flesta av dem inte ens såg någon annan bild av det än medias.

omnibus
2010-06-19, 14:57
Svårt att inte bli rörd, dom ser så lyckliga ut :)

mattilainen
2010-06-19, 14:58
tänk hur mycket tidningarna hade skrivit ifall någon av dom hade sagt nej.. Kul!

Nej, nu har jag iaf något att prata om med mina tanter haha.

Oxe
2010-06-19, 15:01
Jag är mest kränkt över att jag inte blev bjuden... Skall sätta mig och tröstsupa nu....

130kg finsk sisu
2010-06-19, 15:03
Föresten hur länge tror ni att Sverige är en monarki?

Jorgen
2010-06-19, 15:07
Föresten hur länge tror ni att Sverige är en monarki?

Forever hoppas jag.

O_Wao
2010-06-19, 15:08
Hater's gonna hate, men jag tycker det är för lite lycka i världen för att bli förbannad över ett bröllop. Bröllop är lyckliga tilldragelser, och nog ser de lyckliga ut alltid. Good stuff.

Anton Fräs
2010-06-19, 15:08
Det börjar ju lyckligtvis svänga mot att allt fler vill ha republik. Även om de flesta fortfarande är monarkister.

20 år?

Stoltz
2010-06-19, 15:11
Kan dock säga, trots att jag tidigare skrev att jag inte brydde mig -

Självklart känner jag ingen ilska eller avsky mot deras lycka. Shit, låt dem njuta för allt i världen. Jag personligen bryr mig inte om dem som så, men det betyder inte att jag känner negativt för dem.

Fuck yes love, som man säger.¨

Edit: Dock! Av nyfikenhet - Hur träffades dem?

shadowfire
2010-06-19, 15:13
Fan jag är en sucker för bröllop, själva tillställningen och atmosfären.
Damn. Borde bli en "wedding crasher". Gott om pumor här ju :D

Jockefoten
2010-06-19, 15:13
Kan dock säga, trots att jag tidigare skrev att jag inte brydde mig -

Självklart känner jag ingen ilska eller avsky mot deras lycka. Shit, låt dem njuta för allt i världen. Jag personligen bryr mig inte om dem som så, men det betyder inte att jag känner negativt för dem.

Fuck yes love, som man säger.¨

Edit: Dock! Av nyfikenhet - Hur träffades dem?

Kronprinsessan ville bli biff. Prins Daniel ägde det finaste gymmet i stan.
Troligtvis såg hon honom bänka.

stafh
2010-06-19, 15:16
Alltså, Agnes och Björn Skiffs? :laugh:

Epic fail.

stafh
2010-06-19, 15:18
Disney-bröllop! :D

David Brent
2010-06-19, 15:18
Alltså, Agnes och Björn Skiffs? :laugh:

Epic fail.

Agnes är väl helt okej, Björn skifs vet jag inte om det var så lyckat däremot.

frambogir
2010-06-19, 15:20
Agnes är bland de vackraste kvinnorna i riket, så hon passar utmärkt!

O_Wao
2010-06-19, 15:25
Kronprinsessan ville bli biff. Prins Daniel ägde det finaste gymmet i stan.
Troligtvis såg hon honom bänka.

Jag hade väl inte uttryckt mig riktigt så, men de träffades på Daniels gym, ja. ;)

130kg finsk sisu
2010-06-19, 15:26
Min poäng är den att när vi ser liknande händelser i andra länder så ser vi bara det stora firandet som tidningarna berättar om. Precis som de utanför Sverige ser vilket enormt firande vi planerar, och som det sägs på radion ca fyra gånger per 20 minuter, Stockholm är fullt och det är en stor dag, etc etc.

Det är precis samma representering i media som det är i andra länder, för man fokuserar på det positiva. Sedan får de som är svenskar, i det här fallet, uppleva att fler är trötta/respektlösa här, än det var i t.ex. Danmark, medan de flesta av dem inte ens såg någon annan bild av det än medias.

Jag kan bara prata om mitt eget land. Då man firar självständighets dag med bal vid Presidentens slott så är det nog bara extremextremvänstern som klagar och dessa är nån procent. Resten av befolkningen är endera mycket stolta över att vara självständiga alternativt bara lite tyst stolta över det.

130kg finsk sisu
2010-06-19, 15:31
Tyckte ärkebiskopen sade det bra. "Ni skall i bästa fall vara det sammanlänkande i samhället".
Det tycker jag även en monark eller president skall vara. Det sammanlänkande faktorn som inte en politiker aldrig kan bli. Men framförallt svenska unga undergräver denna faktor och kommer leda att DÅ Sverige drabbas av en KRIS av något slag och politikerna svajar så finns det ingenting som binder folk samman. Och innan ni börjar lipa, så är historien full av monarker och presidenter som stigit fram då folket och landet har behövt detta.

Tjuckot
2010-06-19, 15:36
Jag tycker det hela är förjäkla bra och är mycket stolt över att vara svensk och att bo i en monarki idag.

LadyG
2010-06-19, 15:45
jag anser mig nog rojalist av historiska anledningar. Kungahuset är helt enkelt en länk till vår historia och anor och fyller i sin nuvarande form en utmärkt funktion som ambassadör och en stark svensk symbol.

+1

burre
2010-06-19, 15:46
Sköna säpo-killar som joggar bredvid.

derko
2010-06-19, 15:46
Eller hur? Eller hur många frivilligt arbetslösa vi kunde fortsätta att sponsra...
Att du använder detta argument för monarkin kittlar mig i mitt speciella ställe.

trip
2010-06-19, 15:59
Disney-bröllop! :D

Du sjunker lägre och lägre i mina ögon för varje inlägg du skriver.
Mer pantad person får man leta efter... Skriv inte dumma inlägg när du redan har den stämpeln.

stafh
2010-06-19, 16:06
Du sjunker lägre och lägre i mina ögon för varje inlägg du skriver.
Mer pantad person får man leta efter... Skriv inte dumma inlägg när du redan har den stämpeln.
Tihi, sluta! Jag rodnar. :em:

emi23j
2010-06-19, 16:12
Föresten hur länge tror ni att Sverige är en monarki?

Förhoppningsvis inte så länge till.

Denniss
2010-06-19, 16:18
Förhoppningsvis inte så länge till.

Vad är det som är så jävla fel med monarkin?

hejhopp79
2010-06-19, 16:35
Föresten hur länge tror ni att Sverige är en monarki?

Förhoppningsvis för alltid.

hejhopp79
2010-06-19, 16:39
Jag kan bara prata om mitt eget land. Då man firar självständighets dag med bal vid Presidentens slott så är det nog bara extremextremvänstern som klagar och dessa är nån procent. Resten av befolkningen är endera mycket stolta över att vara självständiga alternativt bara lite tyst stolta över det.

Jag är själv halv-finne och det är ju så att Finland är långt mer enhetligt som nation jämfört med Sverige. Finland har inte varit självständigt särskilt länge och var i krig för inte särskilt länge sedan. De har haft många chanser att samlas kring nationen och flaggan i modern tid. Det finns som sagt en annan stolthet i Finland över den egna nationaliteten.

Den låga invandringen till Finland bidrar nog till att hålla samman den nationella gemenskapen också.

emi23j
2010-06-19, 16:44
Vad är det som är så jävla fel med monarkin?

Vad är det som är så jävla rätt med monarki?

Jag gillar inte tanken av att jag skall betala för att någon annan skall leva i lyx och överflöd.

Jag ogillar detta på samma sätt som jag ogillar att man som svensk medborgare automatiskt är medlem i svenska kyrkan och tvingas betala utan att själv har godkänt detta. Oturligt nog kan man ju dock inte välja att gå "ut ur kungahuset" som man kan med kyrkan.

Baan
2010-06-19, 16:51
Vad är det som är så jävla fel med monarkin?

En klenod av diktatur och förtryck är inget man behöver bekosta med skattepengar. Sen får dom gärna kalla sig kungar/drottningar över Sverige, det gör inte mig mycket.

David Brent
2010-06-19, 16:53
Vad är det som är så jävla rätt med monarki?

Jag gillar inte tanken av att jag skall betala för att någon annan skall leva i lyx och överflöd.

Jag ogillar detta på samma sätt som jag ogillar att man som svensk medborgare automatiskt är medlem i svenska kyrkan och tvingas betala utan att själv har godkänt detta. Oturligt nog kan man ju dock inte välja att gå "ut ur kungahuset" som man kan med kyrkan.

Sen 96 blir du medlem i svenska kyrkan först vid dopet.

Bärs
2010-06-19, 17:03
Föresten hur länge tror ni att Sverige är en monarki?

Mycket länge, och försvinner den kommer den snabbt tillbaka igen. Folk behöver glamour.

Ärkebiskopens tal var dåligt, allt annat har varit suveränt hittills.

The_RobRoy
2010-06-19, 17:07
Någon som känner till bra orgel-upptagningar.
Blir alltid gåshud när man får höra stycken som En vänlig grönskas rika dräkt framfört på orgel och en stor folkskara till som sjunger.

Väldigt svårt att hitta på CD dock..

z_bumbi
2010-06-19, 17:15
Min poäng är den att när vi ser liknande händelser i andra länder så ser vi bara det stora firandet som tidningarna berättar om. Precis som de utanför Sverige ser vilket enormt firande vi planerar, och som det sägs på radion ca fyra gånger per 20 minuter, Stockholm är fullt och det är en stor dag, etc etc.

Det är precis samma representering i media som det är i andra länder, för man fokuserar på det positiva. Sedan får de som är svenskar, i det här fallet, uppleva att fler är trötta/respektlösa här, än det var i t.ex. Danmark, medan de flesta av dem inte ens såg någon annan bild av det än medias.

Om de förväntade siffrorna på 250000 åskådare på plats slog in så tyder det på en ganska så stor samling och det var också ganska många som var bänkade på torget i Linköping (storbilds-tv) om man ska dra ut ett axplock från ett samhälle ute i landet. Lägger man sen till de som kollar på tv osv så blir det inte en föraktlig del av det svenska folket men det är ganska så populärt från öster att säga att svenskarna inte kan samlas om något eller att vi saknar känsla för landet.

Pudzianovski
2010-06-19, 17:27
Såg nyss det här på Aftonbladet. Gjorde lite pilar o grejer.

http://img149.imageshack.us/img149/2011/kung.jpg

C.E.J.
2010-06-19, 17:30
Prins Daniel, ultimate stekare. 8 års arbete har till slut gett resultat. Sveriges stekare lär hålla nån sorts hyllningsfest till detta senare inatt.

Librish
2010-06-19, 17:32
Alltså, Agnes och Björn Skiffs? :laugh:

Epic fail.

Var ju inte alls så farligt med tanke på att det var live. Imponerad av Björn, Agnes visste man ju redan var duktig.

Wille005
2010-06-19, 17:42
Prins Daniel, ultimate stekare. 8 års arbete har till slut gett resultat. Sveriges stekare lär hålla nån sorts hyllningsfest till detta senare inatt.
Han lär ju vaska prinsessan på klubbandet ikväll och styra hästvagnen åt sture. Cccccccombobreaker!

stafh
2010-06-19, 17:43
Var ju inte alls så farligt med tanke på att det var live. Imponerad av Björn, Agnes visste man ju redan var duktig.

Klart de är duktiga, men inte särskilt passande.

plexmar
2010-06-19, 17:47
Kostar bröllopet verkligen 900 miljoner?! :smash:

Jorgen
2010-06-19, 17:55
Kostar bröllopet verkligen 900 miljoner?! :smash:

Nä, såklart inte.

Bröllopet beräknas kosta ca 20 miljoner varav hälften betalas av kungafamiljen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6llopet_mellan_kronprinsessan_Victoria_och_ Daniel_Westling

MasterChief
2010-06-19, 17:59
Kul med folkfest osv. Sen är min gamla mormor i extas och bara den saken kan få mig att tycka det är värt allt.

Sen är de ju uppenbarligen kära och det är kul.

Men nä, jag ser gärna att kungahuset demonteras snart. Dags att ta steget liksom.

Andy.da.wohoo
2010-06-19, 18:01
Föresten hur länge tror ni att Sverige är en monarki?

Föralltid hoppas jag! Världen blir så tråkig med allt "sluta lägga pengar på pompa och ståt och lägg det på viktigare saker!".

Riktigt fint bröllop!

MichiPich
2010-06-19, 18:02
Kul med folkfest osv. Sen är min gamla mormor i extas och bara den saken kan få mig att tycka det är värt allt.

Sen är de ju uppenbarligen kära och det är kul.

Men nä, jag ser gärna att kungahuset demonteras snart. Dags att ta steget liksom.

ta steget till ett ännu mindre svenskt land och in i en grå äcklig deg av skit *cupid*

MasterChief
2010-06-19, 18:07
ta steget till ett ännu mindre svenskt land och in i en grå äcklig deg av skit *cupid*

Grå äcklig deg av skit?

Om detta land enbart bärs upp av ett gäng fåntrattar i märkliga kläder så är det dags att flytta.

Jockefoten
2010-06-19, 18:08
Var ju inte alls så farligt med tanke på att det var live. Imponerad av Björn, Agnes visste man ju redan var duktig.

Du menar Björn Skifs som legat etta på Billboard-listan i USA. Släppt 25 LP-skivor, 13 samlingar, 44 singlar samt medverkat i 14 filmer. Nä han hade man ju aldrig hört talas om förut.

Jorgen
2010-06-19, 18:09
Du menar Björn Skifs som legat etta på Billboard-listan i USA. Släppt 25 LP-skivor, 13 samlingar, 44 singlar samt medverkat i 14 filmer. Nä han hade man ju aldrig hört talas om förut.

Pff, det finns glin som tror att AC/DC är ett nytt band för tusan. Klart att ungdomarna inte vet vem Björn Skifs är. ;)

hejhopp79
2010-06-19, 18:12
Tycker det här var skitkul, vi borde ha mer sådana här nationella folkfester :D

Goooo Sweden!

nim
2010-06-19, 18:15
Håller med! Detta är nog det största jag sett.
Har fått fuktigt öga flera ggr idag :)

Guybrush
2010-06-19, 18:15
Mycket vackert bröllop! Jag är uppriktigt glad för deras skull! Victoria fullkomligt strålade och är vackrare än någonsin. Nästan lika vacker som sin syrra, men bara nästan!

Ironbabe
2010-06-19, 18:40
Härligt att se hur deras ögon utstrålade kärlek och värme för varandra <3 Vackert vackert!

Tolkia
2010-06-19, 19:24
Kungen är då sannerligen ingen talare. Men ganska roligt att se bruden fnissa när pappa stakar sig på "son-in-law". :D

Potatiskillen
2010-06-19, 19:25
Jag citerar en vän som skrev detta på facebook.

"Det regnar. Någon där uppe sörjer över alla bortslösade miljoner som går till kungabröllopet. Intressant hur Sverige firar de största socialbidragstagarna (kungahuset) på detta fina sätt. Tydligen är det fel när en ensamstående mamma eller ung människa tar socialbidrag. Då gäller nedskärningar till vänster och höger. Men när de här mupparna som "attraherar" turister lever på staten, då är det ok. Dra åt helvete!"

Sant, mycket sant i det han säger.

Scratch89
2010-06-19, 19:30
Agnes var snygg och sjöng bra. Det enda jag sett hittills. Det lät som en Disneylåt. Jättefint.

mini
2010-06-19, 19:30
Nu lever ju inte kungahuset på socialbidrag, så det är ju inget som är sant i det där.

frambogir
2010-06-19, 19:33
Kungen är nog aningen bättre PR för detta sketna land än random socialbidragstagande stackare.

Jockefoten
2010-06-19, 19:35
Jag citerar en vän som skrev detta på facebook.

"Det regnar. Någon där uppe sörjer över alla bortslösade miljoner som går till kungabröllopet. Intressant hur Sverige firar de största socialbidragstagarna (kungahuset) på detta fina sätt. Tydligen är det fel när en ensamstående mamma eller ung människa tar socialbidrag. Då gäller nedskärningar till vänster och höger. Men när de här mupparna som "attraherar" turister lever på staten, då är det ok. Dra åt helvete!"

Sant, mycket sant i det han säger.

Din vän är rätt naiv.

shadowfire
2010-06-19, 19:35
Kungen är då sannerligen ingen talare. Men ganska roligt att se bruden fnissa när pappa stakar sig på "son-in-law". :D

Jag skulle inte vilja stå där i direktsänd tv och tala till kungliga högheter, riksdagen osv, men håller med om att han är onekligen ingen bra talare (oavsett dyslexin).

Cilia
2010-06-19, 19:37
Jo strax när apanaget kickar in!

Han får inget apanage utan får leva på sin maka.


Agnes är väl helt okej, Björn skifs vet jag inte om det var så lyckat däremot.
Han har ju en fantastisk bra röst.


Någon som känner till bra orgel-upptagningar.
Blir alltid gåshud när man får höra stycken som En vänlig grönskas rika dräkt framfört på orgel och en stor folkskara till som sjunger.

Väldigt svårt att hitta på CD dock..
Har inget tips men håret på armarna reste sig när dom spelade det inledande stycket i kyrkan.


Jag citerar en vän som skrev detta på facebook.

"Det regnar. Någon där uppe sörjer över alla bortslösade miljoner som går till kungabröllopet. Intressant hur Sverige firar de största socialbidragstagarna (kungahuset) på detta fina sätt. Tydligen är det fel när en ensamstående mamma eller ung människa tar socialbidrag. Då gäller nedskärningar till vänster och höger. Men när de här mupparna som "attraherar" turister lever på staten, då är det ok. Dra åt helvete!"

Sant, mycket sant i det han säger.
Det har inte regnat en droppe på hela dagen i Stockholm. Sen är det som mini säger. Så han hade typ inget rätt

Hemi
2010-06-19, 19:38
Kungen är nog aningen bättre PR för detta sketna land än random socialbidragstagande stackare.

+1
Sverige är litet och behöver synas internationellt. Tar man bort kungahuset blir det ju BARA "Fäbojäntan" och ABBA.

Grattis grattis, eller vad säger man, Victoria är nog den snyggaste prinsessan hittils.

-AG-
2010-06-19, 19:42
Angående kostnaden för kungahuset så är apanaget kring 100 miljoner. Om vi mellan tummen och pekfingret har 5 miljoner skattebetalare, så betyder det att vi betalar 20 kronor per år och person för att driva hela monarkin. Om vi räknar in intäkter i form av bla turism går det hela plus.

Vackert bröllop var det iaf.

stafh
2010-06-19, 19:44
+1
Sverige är litet och behöver synas internationellt. Tar man bort kungahuset blir det ju BARA "Fäbojäntan" och ABBA.

Grattis grattis, eller vad säger man, Victoria är nog den snyggaste prinsessan hittils.

Snyggaste kronprinsessan kanske.

http://www.nettyroyal.nl/images/madeleine.jpg

Cilia
2010-06-19, 19:46
Du är nära, har för mig att jag hört siffran 17 kr/person.


apropå bröllopet så kunde jag inte låta bli utan var tvungen att ge mig ut för att se dom i kortegen genom stan. Det var sjukt mycket folk ute. Gissar att 250 000 som dom gissade på innan inte räcker. Det var verkligen en folkfest och inga var otrevliga.

Sheogorath
2010-06-19, 19:48
Prinsessan kysste en groda och fick... en groda!

http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01350/princess_victoria__1350261c.jpg

SMIIIILE!

Andy.da.wohoo
2010-06-19, 19:48
Du är nära, har för mig att jag hört siffran 17 kr/person.


apropå bröllopet så kunde jag inte låta bli utan var tvungen att ge mig ut för att se dom i kortegen genom stan. Det var sjukt mycket folk ute. Gissar att 250 000 som dom gissade på innan inte räcker. Det var verkligen en folkfest och inga var otrevliga.

Jag tror jag hörde Luuk säga att det snarare var uppemot 500 000 som var och tittade på kortegen och att allting hade gått bra. (Inga slagsmål eller annan form av kalabalik)

Mental
2010-06-19, 20:11
Något säger mig att staten gick pluss som fan på det här jippot. Det kostade en rejäl slant, men oj vad de lär ta in skatt på detta.

Andy.da.wohoo
2010-06-19, 20:14
Något säger mig att staten gick pluss som fan på det här jippot. Det kostade en rejäl slant, men oj vad de lär ta in skatt på detta.

:confused:

Phille
2010-06-19, 20:23
Väldigt fint indeed, helt klart värt pengarna :D

Potatiskillen
2010-06-19, 20:24
Fick en intressant fråga som jag ställde nyligen i vardagsrummet.

Hur hade Svt och Tv4 gjort om Sverige hade spelat ikväll under fotbolls VM?

Potatiskillen
2010-06-19, 20:25
Din vän är rätt naiv.

Han har persisk ursprung så.

Jorgen
2010-06-19, 20:27
Fick en intressant fråga som jag ställde nyligen i vardagsrummet.

Hur hade Svt och Tv4 gjort om Sverige hade spelat ikväll under fotbolls VM?

Sänt på Tv4+, svt 24, svt 1 eller svt 2?

Eddie Vedder
2010-06-19, 20:28
Hur hade Svt och Tv4 gjort om Sverige hade spelat ikväll under fotbolls VM?

Sänt matchen givetvis.

Potatiskillen
2010-06-19, 20:37
Sänt matchen givetvis.

Tror inte det, som du ser nu så visar de både på Svt 1 och Tv4 (tror också Svt 2)

Något säger mig att det hade blivit katastrofalt och enda lösningen hade varit på Tv4 sport.

Olegh
2010-06-19, 20:49
Jag var negativ/likgiltig till det hela på förhand, men när jag väl satt där i tv-soffan var det baske mig rätt trevligt. Pompa och ståt uppbackat med mycket hjärta.

Eddie Vedder
2010-06-19, 20:51
Tror inte det, som du ser nu så visar de både på Svt 1 och Tv4 (tror också Svt 2)

Ja det ser jag. Men din fråga var inte hur det ser ut nu utan hur det hade sett ut om Sverige spelade. Och då skulle den ha sänts.

Kwon
2010-06-19, 20:52
Prinsessan kysste en groda och fick... en groda!

http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01350/princess_victoria__1350261c.jpg

SMIIIILE!

Haft glasögonen på för länge.

HMB
2010-06-19, 20:59
jag var negativ/likgiltig till det hela på förhand, men när jag väl satt där i tv-soffan var det baske mig rätt trevligt. Pompa och ståt uppbackat med mycket hjärta. +1

krellik
2010-06-19, 21:03
Prins Daniel, ultimate stekare. 8 års arbete har till slut gett resultat. Sveriges stekare lär hålla nån sorts hyllningsfest till detta senare inatt.

Prinsessan kysste en groda och fick... en groda!

http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01350/princess_victoria__1350261c.jpg

SMIIIILE!

Jokern har gift sig med prinsessan. Allt var en ond plan.

Tolkia
2010-06-19, 21:35
Jag skulle inte vilja stå där i direktsänd tv och tala till kungliga högheter, riksdagen osv, men håller med om att han är onekligen ingen bra talare (oavsett dyslexin).
Kungen bör väl iofs vara van vid det här laget; är det någon jag tycker lite synd om så är det brudgummens pappa (nu kanske han är värsta teaterapan och inte var nervös alls, vad vet jag). :D

Nu var ju f.ö. kungens andra tal (det "riktiga" talet; det första, stolpiga var väl mera som "öppningen av middagen") bättre än det första. Om vi skall snacka PR så var den lilla twisten där han passade på att betyga sin egen hustru sin kärlek enormt snygg (det skulle inte förvåna mig om det kommer att dras en och annan parallell till talet efter tsunamikatastrofen i Thailand). Man kan tycka vad man vill om det svenska kungahuset, men de är bra på att kombinera officiellt/professionellt och personligt på ett sätt som går hem hos folk. Att jämföra med t.ex det engelska kungahuset som inte direkt rockar i den frågan.

Ondskapelsen
2010-06-19, 21:57
I "mitten" av en större ekonomisk "kris" där hela världen bygger sparpaket för flera tusen miljarder, så går sverige in och kastar 100 miljoner på ett bröllop. Varav 14 miljoner var budgeterade till en renovering av en rutten kyrkbyggnad med rötter från 1200talet. Folk pratar varmt om modernisering, vi ska tänka på klimatet, vi ska hjälpa dem som behöver hjälp. Alla vill leka Robin Hood. Nej men istället tar vi 100 miljoner och anordnar bröllop... Nej det här köper jag inte. Om nu Victoria och David, nej Daniel, tog ett sånt stort samhällsansvar som dom säger att dom gör, så hade dom gift sig privat i nåt stadshus i Ockelbo för privata sparpengar (vilket iof också kommer från oss :D) och sedan skänkt alla budgeterade bröllopsmiljoner till bättre behövande barn i tredje världen. Pengarna som "strös i brunnen enligt kärlekens tecken" skulle kunna få en tredjedels nation i tredjevärlden försörjd under 80 år framåt. Det skulle jag kalla kärlek. Nej fy fan, nu ska jag baka moralkaka och kolla på Arnold Schwarzenegger. Där snackar vi kvalitétsunderhållning.

David Brent
2010-06-19, 22:02
Tror inte det, som du ser nu så visar de både på Svt 1 och Tv4 (tror också Svt 2)

Något säger mig att det hade blivit katastrofalt och enda lösningen hade varit på Tv4 sport.

Svt 2 har ju sänt fotboll hela kvällen.

shut teh face
2010-06-19, 22:05
I "mitten" av en större ekonomisk "kris" där hela världen bygger sparpaket för flera tusen miljarder, så går sverige in och kastar 100 miljoner på ett bröllop. Varav 14 miljoner var budgeterade till en renovering av en rutten kyrkbyggnad med rötter från 1200talet. Folk pratar varmt om modernisering, vi ska tänka på klimatet, vi ska hjälpa dem som behöver hjälp. Alla vill leka Robin Hood. Nej men istället tar vi 100 miljoner och anordnar bröllop... Nej det här köper jag inte. Om nu Victoria och David, nej Daniel, tog ett sånt stort samhällsansvar som dom säger att dom gör, så hade dom gift sig privat i nåt stadshus i Ockelbo för privata sparpengar (vilket iof också kommer från oss :D) och sedan skänkt alla budgeterade bröllopsmiljoner till bättre behövande barn i tredje världen. Pengarna som "strös i brunnen enligt kärlekens tecken" skulle kunna få en tredjedels nation i tredjevärlden försörjd under 80 år framåt. Det skulle jag kalla kärlek. Nej fy fan, nu ska jag baka moralkaka och kolla på Arnold Schwarzenegger. Där snackar vi kvalitétsunderhållning.
Det är intressant att du inte ens lyckades ha någon fakta (den lilla som "fanns") rätt. Det bevisar onekligen hur insatt du är i samhället, monarkin och kostnaderna. Föga förvånade dock, brukar vara så med "åsikter" som liknar dina.

Jockefoten
2010-06-19, 22:16
Olle Westlings tal var fint.
Nu vill jag se tårtan!

Bärs
2010-06-19, 22:24
- 1 på Daniel för engelskan.

Dåligt språkval, mycket dåligt.

mini
2010-06-19, 22:32
Det verkar som att alla verkar inbegripna i oerhört intressanta samtal. Jag avundas konsten att konversera.

Rockhard
2010-06-19, 22:34
Kostar bröllopet verkligen 900 miljoner?! :smash:


Vet inte. Men den andra siffran som nämns (20 miljoner). Undrar vad dom räknar in där. Känns inte som 20 miljoner kan ha räckt till mycket.

Oxe
2010-06-19, 22:38
Jag skulle hellre suttit och tittat på bröllopet än på en fotbollsmatch

Ondskapelsen
2010-06-19, 22:42
Det är intressant att du inte ens lyckades ha någon fakta (den lilla som "fanns") rätt. Det bevisar onekligen hur insatt du är i samhället, monarkin och kostnaderna. Föga förvånade dock, brukar vara så med "åsikter" som liknar dina.

Alla siffror var fiktiva. Det var endast poängen som framfördes.
Tack.

hampfuz
2010-06-19, 22:54
Kostar bröllopet verkligen 900 miljoner?!
Både MSNBC och BBC talade om ca 3 miljoner dollar totalt för bröllopet innan idag.

Varför sulle folk som inte är för monarkin i vanliga fall helt plötsligt gilla den bara för att en kronprinsessa gifter sig?
Jag har aldrig varit mycket för kungahuset innan, men idag när jag såg hur bröllopet ändå förde samman stora delar av den svenska befolkningen ångrade jag mig lite.

Bärs
2010-06-19, 22:57
Förmodligen talar de om rätt triviala saker, t.ex. vilket land som har bäst pizza osv.

David Brent
2010-06-19, 22:58
Både MSNBC och BBC talade om ca 3 miljoner dollar totalt för bröllopet innan idag.


Jag har aldrig varit mycket för kungahuset innan, men idag när jag såg hur bröllopet ändå förde samman stora delar av den svenska befolkningen ångrade jag mig lite.

Jag är väl inte direkt mot monarkin, utan det var ett svar på inlägget om att alla helt plötsligt skulle ställa sig bakom den bara för att kronprinsessan gifter sig.

mini
2010-06-19, 23:00
Förmodligen talar de om rätt triviala saker, t.ex. vilket land som har bäst pizza osv.

Men det ser oerhört intressant ut när man slipper höra det. Kanske är det mer förmågan att se intresserad ut när man lyssnar på trivialiteter jag avundas.

Cilia
2010-06-19, 23:10
- 1 på Daniel för engelskan.

Dåligt språkval, mycket dåligt.
Fast plus många på innehållet och det måste ändå vara det som är det avgörande en sån här dag.



Varför sulle folk som inte är för monarkin i vanliga fall helt plötsligt gilla den bara för att en kronprinsessa gifter sig?
Fast man kan vara för kärlek och bröllop även om någon är emot monarki.

Cilia
2010-06-19, 23:11
Jag vill se valsen fast jag håller på och somnar.

Bärs
2010-06-19, 23:13
Men det ser oerhört intressant ut när man slipper höra det. Kanske är det mer förmågan att se intresserad ut när man lyssnar på trivialiteter jag avundas.

Å andra sidan kanske inte alla anser det trivialt. Jag tror t.ex. kungen gillar pizzadiskussioner mycket mer än grubblerier om monarkins framtid.

Tycker det blev lite för personligt när Daniel talade. Jag måste avlägsna mig från rummet för att inte besväras.

Cilia
2010-06-19, 23:28
Prins Henric var på röken.

The_RobRoy
2010-06-19, 23:30
Missade Daniels tal, men när man kollar på reprisen, så hör man något skitnödigt Mmm:ade ljud varje gång han tar en paus. Låter han så? :D

Verbatim
2010-06-19, 23:40
Så han ska heta Prins Daniel nu? Vad händer om de skiljer sig? Blir han då The artist formerly known as Prins Daniel?

Kappman
2010-06-19, 23:50
The Sign

Johan_P
2010-06-19, 23:52
Vad hände med "alla människor är värda lika mycket"?

Adama
2010-06-19, 23:55
Frugan tyckte jag skulle skriva 30 romantiska brev till henne och lägga i en låda... snark.

Andy.da.wohoo
2010-06-20, 00:12
Vad hände med "alla människor är värda lika mycket"?

Det kvittar hur du tittar på det i dagens samhälle, oavsett vad alla säger så kommer alla människor aldrig vara lika mycket värda. Kanske på pappret, men aldrig i var människas ögon.

HulkH
2010-06-20, 00:39
Ojdå du har rätt. Wtf. 900 miljoner, det låter helt sjukt *screwy*

inte mer?


Obamas valkampanjs kosta lika tror ja. (vet itne vad det har med saken att göra men^^:D)

shadowfire
2010-06-20, 00:42
Frugan tyckte jag skulle skriva 30 romantiska brev till henne och lägga i en låda... snark.

:D ... aj aj aj.. bra många män som svär i sängarna efter denna kväll ;)

David R
2010-06-20, 07:31
När har man i Sverige sett att människor på ett liknande sätt har tagit del av en händelse som visar att de tillhör samma gemenskap oberoende av politisk inriktning? Jag kan bara minnas en liknande händelse, nämligen fotbolls VM 1994.
Utöver detta så finns det inget dagligdags i detta land som faktiskt visar att man tillhör en gemenskap då allting förknippat med nationalism är tabu, på både gott och ont. Detta är just statschefens roll, att vara en samlande kraft som överbryggar politiska skillnader och inte är påverkad av dagens politiska vindar.
Vi såg ett exempel på detta igår på bästa möjliga vis. Svenskarna som folk, Sverige som land, Stockolm som stad visade sig från sin bästa sida igår för hela världen och nuvarande samt framtida statschef visade att de förstår sina roller och utför dem på bästa möjliga vis. Man kan vara stolt över sitt samhälle som kan organisera något sådant och som har sådana representanter i ledande positioner.
Monarkin har något som en republik inte har, nämligen en länk till historien, och den är en del i det som har format landet till vad det är idag. Så länge den separeras från den verkliga politiska makten så kan den gott vara kvar.

Eddie Vedder
2010-06-20, 08:15
Vad hände med "alla människor är värda lika mycket"?

Det där tycker jag är lite smölöjligt faktiskt. Visst kan man ha delade åsikter om hur pass befogad ALL den här enorma uppståndelsen varit och man kan givetvis diskutera det ekonomiska också.

Men varför skulle inte ett kungligt bröllop vara pompöst och storskaligt och vad tycker du vore ett lämpligt alternativ? Att de gifte sig i Las Vegas? Klart att ett bröllop för blivande drottningen är en större händelse än om jag skulle gifta mig.

Själv tittade jag varken inför bröllopet eller under dagen. Har sett en del på nyheterna bara och jag tycker det är trevligt att se dom. Det känns verkligen som de älskar varandra på riktigt och "hypen" runt bröllopet tycker jag nästan tagit udden av det litegrann tyvärr. Först när man fick se själva vigseln kände jag att det berörde mig lite.

Adama
2010-06-20, 08:30
:D ... aj aj aj.. bra många män som svär i sängarna efter denna kväll ;)

Hehe jag påpekade dock att det var Viktoria som hade skrivit 30 brev till Daniel, alltså är det frugan som ska skriva!

Vinter
2010-06-20, 08:35
Hehe jag påpekade dock att det var Viktoria som hade skrivit 30 brev till Daniel, alltså är det frugan som ska skriva!

Det skulle jag lätt göra för hennes årliga inkomst/ersättning samt självklart ett slott som bonus som de fick av staten. Men nu är jag ju republikan så jag skippar det.

pragmatist
2010-06-20, 08:39
Vad hände med "alla människor är värda lika mycket"?

Det var aldrig sant.

Angående kostnader så tycker jag inte att 0.003% av Sveriges BNP är särskilt dyrt, nej.

Hemi
2010-06-20, 09:14
Ni som är anti intreserar er inte för nobelpriset eller nobelfesten heller förstår jag. Utan Kungligheterna blir den inte samma sak och ta och titta lite på vad den betyder och dess historia. Återkom sedan med era jämförelser om bidrag socialfall och bortkastade pengar.

CrazyJoeDavola
2010-06-20, 09:40
Tycker det vore tufft om Ostindiefararen hade skjutit av en bredsida som salut :)

http://www.intertechna.se/kontrollpanel/tinyMCE/jscripts/tiny_mce/plugins/imagemanager/files/nyheter/Gotheborg_1.jpg
http://www.folkbladet.se/img/2008/5/22/3687792.jpg
http://www.soic.se/images/18.13382ddb109dc05c6d68000193/Helikopter-4.jpg

Verbatim
2010-06-20, 09:44
Så han ska heta Prins Daniel nu? Vad händer om de skiljer sig? Blir han då The artist formerly known as Prins Daniel?

Hahaha! Formerly known as Prins Daniel, fyfan vad kul! :laugh:

Kek
2010-06-20, 09:50
Nu när de är gifta får Daniel äntlingen deflorera sin kära sessa. Hade säkert en trevlig kväll :cool:

mangs
2010-06-20, 09:58
Jag hörde siffran 800miljoner i någon diskussion på radio häromdagen. har inte räknat på dét själv men siffror runt 20miljoner som ni nämner låter väldigt lågt och baseras säkerligen på att det gäller kungafamiljen som då får mycket gratis.
Bara räkna på vad polisinsatsen och vad JAS-planen kostade. Om jag som privatperson skulle betala för ett liknande bröllop, stänga av en hel huvudstad och placera ut 10.000tals soldater i fina kläder, bjuda in 1200 gäster från hela världen mm så ligger troligtvis siffran kring 900miljoner närmre än 20. Kollar man dessutom in de övriga aktiviteterna som hållits de senaste dagarna, SVTs satsning mm så tror jag at tdet gått åt en hel del skattepengar åt detta.


Nu tycker jag det var rätt fint och ståtligt så jag tycker det är ok.

stafh
2010-06-20, 10:03
Hahaha! Formerly known as Prins Daniel, fyfan vad kul! :laugh:

:laugh:

Stoltz
2010-06-20, 10:05
Så han ska heta Prins Daniel nu? Vad händer om de skiljer sig? Blir han då The artist formerly known as Prins Daniel?

Hahaha! Formerly known as Prins Daniel, fyfan vad kul! :laugh:

wat

Kappman
2010-06-20, 10:06
Alla länder vill synas - marknadsföring är en viktig del i framtida ekonomi.
De flesta har en cirkus för detta. Ta ex. USA som saknar kung. De gör ett spektakel av presidenten istället. Kommer ihåg när Bush skulle delta i ett stormöte i Göteborg. Han kom i Air Force 1, han hade med sig ytterligare ett jumbojet med folk. De hyrde hela Sheraton Hotel och delar av staden stängdes av. Det var svensk polis överallt längs vägarna för att garantera säkerheten osv...

Ja, det är lite konstigt att någon föds med arvsrätt till att bli statschef, men jag tror inte det är en så dum lösning faktiskt. För vem som levt ett vanligt liv skulle kunna trivas i den helt skruvade värld som dessa personer ska leva sitt liv i? Nej, jag tycker att vår cirkus drar mer intresse än vad en lite pluttig svensk president skulle göra - så Länge leve kungahuset

Eddie Vedder
2010-06-20, 10:34
För vem som levt ett vanligt liv skulle kunna trivas i den helt skruvade värld som dessa personer ska leva sitt liv i?

+ 1

Jag har själv slängt ur mig en hel del "Landets största bidragstagare" osv. förr (när jag var lite radikal sådär:D) men å andra sidan är jag inte det minsta avundsjuk.

Fick jag de pengarna men samtidigt den pressen och det ansvaret, att tvingas ställa upp i så många offentliga sammanhang och alltid vara representativ skulle slita ut mig på ett halvår.

Till slut skulle jag tjuta och bara längta efter att bli den obetydliga personen jag är idag och längta tillbaka till ett fattigt och hyfsat anonymt studentliv.:)

Johan_P
2010-06-20, 10:40
Men varför skulle inte ett kungligt bröllop vara pompöst och storskaligt och vad tycker du vore ett lämpligt alternativ? Att de gifte sig i Las Vegas? Klart att ett bröllop för blivande drottningen är en större händelse än om jag skulle gifta mig.

Visst kan man ha delade åsikter om storskaligheten på deras bröllop. Jag har heller inte skrivit något om det. Frågar du mig är jag emot monarki och det hela konservativa tänket bakom. Det hör ju till att drottningen ska ha ett väldigt dyrt bröllop som vi alla hjälper till att betala.

-AG-
2010-06-20, 10:41
Om jag som privatperson skulle betala för ett liknande bröllop, stänga av en hel huvudstad och placera ut 10.000tals soldater i fina kläder, bjuda in 1200 gäster från hela världen mm så ligger troligtvis siffran kring 900miljoner närmre än 20.

Det verkar nuförtiden vara väldigt lätt att slänga sig med ord som "troligtvis", "säkert", och liknande, utan att presentera några fakta. De som är insatta verkar inte hamna på 900 miljoner.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kungen-betalar-halva-brollopsnotan_4725203.svd

HulkH
2010-06-20, 10:44
Jag hörde siffran 800miljoner i någon diskussion på radio häromdagen. har inte räknat på dét själv men siffror runt 20miljoner som ni nämner låter väldigt lågt och baseras säkerligen på att det gäller kungafamiljen som då får mycket gratis.
Bara räkna på vad polisinsatsen och vad JAS-planen kostade. Om jag som privatperson skulle betala för ett liknande bröllop, stänga av en hel huvudstad och placera ut 10.000tals soldater i fina kläder, bjuda in 1200 gäster från hela världen mm så ligger troligtvis siffran kring 900miljoner närmre än 20. Kollar man dessutom in de övriga aktiviteterna som hållits de senaste dagarna, SVTs satsning mm så tror jag at tdet gått åt en hel del skattepengar åt detta.


Nu tycker jag det var rätt fint och ståtligt så jag tycker det är ok.

Var det inte 555 gäster som var bjudna? sa dom på TVn iaf.

Johan_P
2010-06-20, 10:44
Det verkar nuförtiden vara väldigt lätt att slänga sig med ord som "troligtvis", "säkert", och liknande, utan att presentera några fakta. De som är insatta verkar inte hamna på 900 miljoner.

Det kallas för ett resonemang - alltså ingen presentation utav fakta utan snarare en analytisk presentation av de variabler som finns att jobba med ;)

Andy.da.wohoo
2010-06-20, 10:46
Var det inte 555 gäster som var bjudna? sa dom på TVn iaf.

Det var ~500 gäster som satt i rikssalen. De övriga satt i slottets olika ordensalar.

I kyrkan satt det 1200 gäster iallafall.

Eddie Vedder
2010-06-20, 10:48
Visst kan man ha delade åsikter om storskaligheten på deras bröllop. Jag har heller inte skrivit något om det. Frågar du mig är jag emot monarki och det hela konservativa tänket bakom. Det hör ju till att drottningen ska ha ett väldigt dyrt bröllop som vi alla hjälper till att betala.

Ja då är vi mer överens. Min poäng var mest att det här med "alla är lika mycket värda" alltid blir ett konstigt argument. Både när det gäller vilkas bröllop som kostar mest och uppmärksammas mest men även vid t.ex. katastrofer.

Om katastrof A uppmärksammas mycket mer än katastrof B för att katastrof A drabbat svenskar så kommer Sverige givetvis lägga mer uppmärksamhet och arbete på katastrof A. Men det innebär ju inte att svenskar är mer värda utan att det ligger oss närmare. Samma sak om man är en "person av folket" som gifter sig eller inte.

Snafu
2010-06-20, 11:12
Jag har helt missat hysterin men hälsar precis på i gamla svea och dra åt helvete vad träig daniel westling är. haha fifan.

-AG-
2010-06-20, 12:29
Det kallas för ett resonemang - alltså ingen presentation utav fakta utan snarare en analytisk presentation av de variabler som finns att jobba med ;)

Nu vet jag inte om du är ironisk, men...

jag ser ingen sådan presentation du pratar om. Är man nu en faktor 50 över vad andra presenterar så måste man iaf ha något konkret att komma med. Det blir inte trovärdigt annars.

Johan_P
2010-06-20, 12:48
Nu vet jag inte om du är ironisk, men...

jag ser ingen sådan presentation du pratar om. Är man nu en faktor 50 över vad andra presenterar så måste man iaf ha något konkret att komma med. Det blir inte trovärdigt annars.

mangs förde ett resonemang, han presenterade ingen fakta.

redbrigade
2010-06-20, 13:12
Var någon ur det brittiska kungahuset närvarande?

Morrris
2010-06-20, 13:20
Var någon ur det brittiska kungahuset närvarande?

Ja, någon av drottningens söner.

skaparn
2010-06-20, 13:24
Pengarna det eventuellt kostar har inget att göra med statsskickets legitimitet. Tröttsamt att folk drar upp det som ett argument mot kungahuset, för all slags representation kostar pengar.

Tolkia
2010-06-20, 13:25
Var någon ur det brittiska kungahuset närvarande?
Edward med hustru.

stevebc
2010-06-20, 13:30
Jag hörde siffran 800miljoner i någon diskussion på radio häromdagen. har inte räknat på dét själv men siffror runt 20miljoner som ni nämner låter väldigt lågt och baseras säkerligen på att det gäller kungafamiljen som då får mycket gratis.
Bara räkna på vad polisinsatsen och vad JAS-planen kostade. Om jag som privatperson skulle betala för ett liknande bröllop, stänga av en hel huvudstad och placera ut 10.000tals soldater i fina kläder, bjuda in 1200 gäster från hela världen mm så ligger troligtvis siffran kring 900miljoner närmre än 20. Kollar man dessutom in de övriga aktiviteterna som hållits de senaste dagarna, SVTs satsning mm så tror jag at tdet gått åt en hel del skattepengar åt detta.


Nu tycker jag det var rätt fint och ståtligt så jag tycker det är ok.Fast 900 miljoner vore ju en helt absurd siffra. Det innebär ju nästan 1 miljon kr per gäst. Redan 20 miljoner är mycket och innebär ca 20 tkr per gäst i omkostnader och låter mer rimligt. Men för Sveriges väl och ve spelar det ju ingen roll. Inte som att pengarna går upp i rök.

JAS-piloterna och soldaterna är väl inte någon större deal heller, är väl bara att säga åt dem att lämna fikarummet en gång per årtionde eller när det är de gör någon nytta.

Baan
2010-06-20, 15:05
Pengarna det eventuellt kostar har inget att göra med statsskickets legitimitet. Tröttsamt att folk drar upp det som ett argument mot kungahuset, för all slags representation kostar pengar.

Jamenvisst, låt dom vara kungar. Ge dom inte en krona. Problem solved.

pragmatist
2010-06-20, 15:49
Staten tillhandahåller en massa fördelar för näringslivet som skattefinansieras - vägar, infrastruktur, utbildning, forskning m.m. Att ha en kung som åker runt och visar upp sig och gör reklam för Sverige och svenska företag är som jag ser det inte väsensskilt från dessa andra aktiviteter.

Fagen
2010-06-20, 15:56
Staten tillhandahåller en massa fördelar för näringslivet som skattefinansieras - vägar, infrastruktur, utbildning, forskning m.m. Att ha en kung som åker runt och visar upp sig och gör reklam för Sverige och svenska företag är som jag ser det inte väsensskilt från dessa andra aktiviteter.

Finns det något empiriskt stöd för att kungahuset faktiskt drar in någon kosing till riket (d.v.s. är till fördel för näringslivet)?

shut teh face
2010-06-20, 16:02
Totalt så kostar detta nog en hel del $$$, men Polis, militär, press.. de ingår ju lite. Det är ju inte så att staten skickar en faktura på omkostnader till Depeche Mode när de spelat på globen ...

De här tjugo miljonerna täcker nog bara maten, servitriser, alkoholen .. skulle jag gissa på!

David Brent
2010-06-20, 16:08
Totalt så kostar detta nog en hel del $$$, men Polis, militär, press.. de ingår ju lite. Det är ju inte så att staten skickar en faktura på omkostnader till Depeche Mode när de spelat på globen ...

De här tjugo miljonerna täcker nog bara maten, servitriser, alkoholen .. skulle jag gissa på!

Säg inte det! http://www.dn.se/nyheter/varlden/polisen-skickar-rakning-for-jobb-1.1120865

(Nu ligger inte globen i Västra götaland, men det sprider sig nog snart.)

skaparn
2010-06-20, 16:39
Jamenvisst, låt dom vara kungar. Ge dom inte en krona. Problem solved.

Nej, tvärtom, ge dem en skälig lön, efter det att de sökt jobbet som representant för Sverige i konkurrens med alla andra som vill ha det.

skaparn
2010-06-20, 16:40
Säg inte det! http://www.dn.se/nyheter/varlden/polisen-skickar-rakning-for-jobb-1.1120865

(Nu ligger inte globen i Västra götaland, men det sprider sig nog snart.)

Fallens Dag i Trollhättan måste ha krävt enorma polisinsatser.

Baan
2010-06-20, 16:43
Nej, tvärtom, ge dem en skälig lön, efter det att de sökt jobbet som representant för Sverige i konkurrens med alla andra som vill ha det.

:D

Jag är inte helt främmande för att man ska få betalt per uppdrag, någon sorts konsulttjänst för kungen och kungafamiljen. Men då ska det vara något som man tror ger något, inte bara besök till något trevligt land med någon trevlig diktator.

Herr Oberst
2010-06-20, 18:32
Gräv bort dessa monarker som varje år cashar in miljoner och åter miljoner till statskassan. Tycker det är så tröttsamt med all kärlek, gemenskap, glädje och ekonomisk vinst. Hur kan svenska folket tolerera att detta kungahus genom hårt slit under enorm press ska hålla på och bjuda oss surballar på detta år efter år.

Leve republik, kommunism och grå betong

pragmatist
2010-06-20, 19:04
Finns det något empiriskt stöd för att kungahuset faktiskt drar in någon kosing till riket (d.v.s. är till fördel för näringslivet)?

Det vore nog svårt att realistiskt mäta något sådant, men kungen har alltid en lång svans av företagsrepresentanter (40+ företag är ingen ovanlighet) med sig när han åker på statsbesök så dessa företag uppskattar det uppenbarligen.

FLP
2010-06-20, 19:06
Nu får Vickan sig lite prinskorv :)

Kwon
2010-06-20, 19:08
Enligt Flashback är det Falukorv :)

FLP
2010-06-20, 19:10
Vickan är du snäll och skickar prins-korven tack Fniss:laugh:

130kg finsk sisu
2010-06-20, 19:11
Det är väl en sak att man vill ha republik men såg att orföranden i Rep. föreningen vill att Sverige skall bli världens första stat utan statschef. Skämtar gumman eller? Vart är världen påväg då man säger nåt sådant? Jag tycker att tre kronor skall blir världens första hockeylag utan målvakt och med en strippa som coach.

Jockefoten
2010-06-20, 19:13
Kan inte tänka mig att någon annan än Kronprinsessan Victoria skulle passa bättre in som statschef. Hon har ju trots allt förberetts i hela sitt liv.

skaparn
2010-06-20, 19:13
Det är väl en sak att man vill ha republik men såg att orföranden i Rep. föreningen vill att Sverige skall bli världens första stat utan statschef. Skämtar gumman eller? Vart är världen påväg då man säger nåt sådant? Jag tycker att tre kronor skall blir världens första hockeylag utan målvakt och med en strippa som coach.

Ja, vart är världen på väg?

Din liknelse är ... dålig. Och det tror jag du inser själv.

Andy.da.wohoo
2010-06-20, 19:22
Ja, vart är världen på väg?

Din liknelse är ... dålig. Och det tror jag du inser själv.

Varför är den så dålig?

C.E.J.
2010-06-20, 19:27
Det är väl en sak att man vill ha republik men såg att orföranden i Rep. föreningen vill att Sverige skall bli världens första stat utan statschef. Skämtar gumman eller? Vart är världen påväg då man säger nåt sådant? Jag tycker att tre kronor skall blir världens första hockeylag utan målvakt och med en strippa som coach.

Bara för att man inte har nån som nominellt är statschef betyder inte att landet kommer störta i anarki. Låter som en bra idé. Riksdag, statsminister, prima.

Rockhard
2010-06-20, 19:29
Om det nu är uppmärksamhet kungafamiljen ska skapa så saknar jag lite saftiga skandaler. Så att vi får valuta för pengarna menar jag.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 19:32
På vilket sätt är den dålig?
Varför kan inte folk acceptera att vissa saker är som de är och de är bra? Jag anser mig själv som väldigt frisinnad och är för ett samhälle i ständig utveckling. Men ett samhälle utan grundvalar och sammanhängande faktorer är dömda att gå under. Förr eller senare, även om man är ett av världens mest välmående.

skaparn
2010-06-20, 19:33
Varför är den så dålig?

Att likna en statschef som (ibland) betraktas som formellt maktlös med en målvakt i ett hockeylag, och det tramsiga tillägget med att samma lag tränas av en strippa - behöver mitt utlåtande om det en förklaring? Kanske kul för somliga om det vore helt vanligt slams, med 130kg verkar ta den här kungafrågan så seriöst att jag tror det var allvar.

Om kungen i egenskap av statschef har en sådan makt att det ämbetets avskaffande vore svårt negativt för landet så fattar jag inte att någon kan gå med på att titeln ärvs. Om det å andra sidan inte är en maktposition så går det inte att argumentera för kungahusets värde. Värde är nämligen makt.

Men för att återknyta till trådens ämne så är det jag finner mest absurt med hela monarkin just att människor går ut på stan och visar sitt oreserverade fjäsk, människor som konfronterad med frågan ifall deras kollegor skulle väljas på basis av kompetens eller vilka deras föräldrar var med största sannolikhet skulle välja det första. Jag har svårt för inkonsekvens.

skaparn
2010-06-20, 19:35
Varför kan inte folk acceptera att vissa saker är som de är och de är bra? Jag anser mig själv som väldigt frisinnad och är för ett samhälle i ständig utveckling.

joråsåattehm

Andy.da.wohoo
2010-06-20, 19:39
Att likna en statschef som (ibland) betraktas som formellt maktlös med en målvakt i ett hockeylag, och det tramsiga tillägget med att samma lag tränas av en strippa - behöver mitt utlåtande om det en förklaring? Kanske kul för somliga om det vore helt vanligt slams, med 130kg verkar ta den här kungafrågan så seriöst att jag tror det var allvar.

Om kungen i egenskap av statschef har en sådan makt att det ämbetets avskaffande vore svårt negativt för landet så fattar jag inte att någon kan gå med på att titeln ärvs. Om det å andra sidan inte är en maktposition så går det inte att argumentera för kungahusets värde. Värde är nämligen makt.

Men för att återknyta till trådens ämne så är det jag finner mest absurt med hela monarkin just att människor går ut på stan och visar sitt oreserverade fjäsk, människor som konfronterad med frågan ifall deras kollegor skulle väljas på basis av kompetens eller vilka deras föräldrar var med största sannolikhet skulle välja det första. Jag har svårt för inkonsekvens.

Jag tycker dock inte att man kan jämföra monarkins arvsföljd med huruvida ens kollegor ska väljas på kompetens eller deras föräldrar. Monarkin är en kultursymbol. Avskaffar vi kungahuset så tycker jag vi gör oss av med en stor bit kultur.

skaparn
2010-06-20, 19:44
Jag tycker dock inte att man kan jämföra monarkins arvsföljd med huruvida ens kollegor ska väljas på kompetens eller deras föräldrar. Monarkin är en kultursymbol. Avskaffar vi kungahuset så tycker jag vi gör oss av med en stor bit kultur.

Så är det tvivelsutan. Vi har flera hundra år av monarki så vi skulle orsaka en stor reva i historien ifall vi avskaffade kungahuset. Det är kanske där vi tycker olika, i frågan om hur stor vikt man ska fästa vid historien och kulturen.
Jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om hur länge något har pågått och rotat sig i vår kultur, är det inte försvarbart enligt meritokratiska principer eller andra rättvisedito så ska det bort.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 19:49
Jag är i grunden republikan, jag bor i en republik och jag har svurit en trohetsed till denna republik.
Men för mej som finländare se på hur en del av svenska befolkningen gör allt för att smutskasta ett unikt kulturarv, en balanserande faktor i samhället så får mej att fundera vart världen är påväg? Samtidigt ser man hur motförslaget är en stat utan statschef så ger mej ännu mer griller i mitt stora huvud.
Sverige är som land snart 1000år(beroende på hur man räknar). Man har genomlevt, asatro,katolicism och prostentanism. Man har gått från små byar till stora städer. Från jordbrukssamhälle till industrisamhälle till konsumptions samhälle. Från diktatur till demokrati. Vad har bestått? Monarkin i en eller annan form.
Nu håller svenska folket själva att undergräva detta och då opionssiffrorna sjuker ännu mer så måste jag fråga att vill Kalle eller Victoria vara kvar?
Men för mej som icke-svensk och ickeboende i Sverige så tycker jag att Kalle trots sin lilla tomtighet är en bra representant för Sverige och ett arv som jag tycker ni skall känna stolthet över.

skaparn
2010-06-20, 19:51
Jag är i grunden republikan, jag bor i en republik och jag har svurit en trohetsed till denna republik.
Men för mej som finländare se på hur en del av svenska befolkningen gör allt för att smutskasta ett unikt kulturarv, en balanserande faktor i samhället så får mej att fundera vart världen är påväg? Samtidigt ser man hur motförslaget är en stat utan statschef så ger mej ännu mer griller i mitt stora huvud.
Sverige är som land snart 1000år(beroende på hur man räknar). Man har genomlevt, asatro,katolicism och prostentanism. Man har gått från små byar till stora städer. Från jordbrukssamhälle till industrisamhälle till konsumptions samhälle. Från diktatur till demokrati. Vad har bestått? Monarkin i en eller annan form.
Nu håller svenska folket själva att undergräva detta och då opionssiffrorna sjuker ännu mer så måste jag fråga att vill Kalle eller Victoria vara kvar?
Men för mej som icke-svensk och ickeboende i Sverige så tycker jag att Kalle trots sin lilla tomtighet är en bra representant för Sverige och ett arv som jag tycker ni skall känna stolthet över.


Många bra argument där, och även en bra förklaring till varför man inte kan ha en vald statschef.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 19:53
Så är det tvivelsutan. Vi har flera hundra år av monarki så vi skulle orsaka en stor reva i historien ifall vi avskaffade kungahuset. Det är kanske där vi tycker olika, i frågan om hur stor vikt man ska fästa vid historien och kulturen.
Jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om hur länge något har pågått och rotat sig i vår kultur, är det inte försvarbart enligt meritokratiska principer eller andra rättvisedito så ska det bort.

Är det rättvist att en partiledare som har kanske understöd på 25-35% är statsminister? Då tycker jag nog att det är rättvisare att en man som har 50-65% stöd är en relativt maktlös statschef.
Du sätter ingen vikt på kultur och historia. Din egen iaf. Men du är troligen ganska viktig med att andras kultur och historia skall frodas och må bra?

skaparn
2010-06-20, 20:00
Är det rättvist att en partiledare som har kanske understöd på 25-35% är statsminister? Då tycker jag nog att det är rättvisare att en man som har 50-65% stöd är en relativt maktlös statschef.


Så statschefen är maktlös alltså. Lika maktlös som en hockeytränare eller en målvakt då antar jag.


Du sätter ingen vikt på kultur och historia. Din egen iaf. Men du är troligen ganska viktig med att andras kultur och historia skall frodas och må bra?

Låt oss dra det här till sin spets för att du ska tvingas bli tydlig i ditt eviga tjat om kultur och traditioner.

Om något försiggått under hundratals år, och rotat sig i vår kultur till en institutionell status - är det per automatik värt att bevara?

Mental
2010-06-20, 20:01
Är det rättvist att en partiledare som har kanske understöd på 25-35% är statsminister? Då tycker jag nog att det är rättvisare att en man som har 50-65% stöd är en relativt maktlös statschef.


Lösningen där vore väl en valbar president då.

Mental
2010-06-20, 20:02
Om något försiggått under hundratals år, och rotat sig i vår kultur till en institutionell status - är det per automatik värt att bevara?

Ja. Så vi bör avskaffa kvinnlig rösträtt och andra PK-trendtönterier

pragmatist
2010-06-20, 20:06
Men för att återknyta till trådens ämne så är det jag finner mest absurt med hela monarkin just att människor går ut på stan och visar sitt oreserverade fjäsk, människor som konfronterad med frågan ifall deras kollegor skulle väljas på basis av kompetens eller vilka deras föräldrar var med största sannolikhet skulle välja det första. Jag har svårt för inkonsekvens.

Fast den enda lösningen om man vill ha ett konsekvent meritokratiskt samhälle är att avskaffa familjen och arvsrätten. Alla måste ha samma uppfostran, samma chans till utbildning och samma materiella förutsättningar. Först då blir det rimligt att tala om att folk får den position i samhället de i någon mening förtjänar. Att ha en ärvd statschefsposition är egentligen bara en bekräftelse på vad alla ändå vet - att vi inte lever i något (särskilt) meritokratiskt samhälle, utan att fördelar eller nackdelar tenderar ackumuleras från det att ett litet barn kommer ut ur mammas mage. Och att detta är oundvikligt om vi inte vill förbjuda föräldrar att prioritera sina egna barn framför andra.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 20:08
Låt oss dra det här till sin spets för att du ska tvingas bli tydlig i ditt eviga tjat om kultur och traditioner.

Om något försiggått under hundratals år, och rotat sig i vår kultur till en institutionell status - är det per automatik värt att bevara?
Nej det är det inte. Däremot har vi väldigt mycket att lära av det förgågna. Det jag ställer mej upp mot är vulgärvänsterns hat mot allt som varit och alltsom överhuvudtaget kan kopplas till att vara nåt nära nationalism.
Ett samhälle skall vara frisinnat och utvecklas till det bättre. Men om man inte kan sin historia och lär sig av dem så utvecklas man åt fel håll.

skaparn
2010-06-20, 20:11
Fast den enda lösningen om man vill ha ett konsekvent meritokratiskt samhälle är att avskaffa familjen och arvsrätten. Alla måste ha samma uppfostran, samma chans till utbildning och samma materiella förutsättningar. Först då blir det rimligt att tala om att folk får den position i samhället de i någon mening förtjänar. Att ha en ärvd statschefsposition är egentligen bara en bekräftelse på vad alla ändå vet - att vi inte lever i något (särskilt) meritokratiskt samhälle, utan att fördelar eller nackdelar tenderar ackumuleras från det att ett litet barn kommer ut ur mammas mage. Och att detta är oundvikligt om vi inte vill förbjuda föräldrar att prioritera sina egna barn framför andra.

Det är ett snyggt resonemang, men det är ett felslut att jämföra en människas rätt att arbeta ihop en förmögenhet som den sedan ger till sina avkomma och en maktposition i samhället som endast kan besittas av en viss släkt. Dessutom är det faktum att det finns andra orättvisor irrelevant; två fel gör inte ett rätt.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 20:13
Tror ni inte att ni i vänstern skulle lipa samma sak om man valde en president?

Mental
2010-06-20, 20:13
Det är ett snyggt resonemang, men det är ett felslut att jämföra en människas rätt att arbeta ihop en förmögenhet som den sedan ger till sina avkomma och en maktposition i samhället som endast kan besittas av en viss släkt. Dessutom är det faktum att det finns andra orättvisor irrelevant; två fel gör inte ett rätt.

Att arbeta ihop ett företag som man överlämnar till sitt barn är väl lite som att ta makten i ett kungadömme och låta det ärvas? Det är fortfarande en titel ett jobb och ett "imperium" som ärvs?

Att ta makten i, och bygga upp ett land, det är väl som ett företag?

skaparn
2010-06-20, 20:13
Nej det är det inte. Däremot har vi väldigt mycket att lära av det förgågna. Det jag ställer mej upp mot är vulgärvänsterns hat mot allt som varit och alltsom överhuvudtaget kan kopplas till att vara nåt nära nationalism.
Ett samhälle skall vara frisinnat och utvecklas till det bättre. Men om man inte kan sin historia och lär sig av dem så utvecklas man åt fel håll.

Du skrev just vulgärvänstern i ett försök att utmåla alla som inte är för kungahuset till nationshatande kommunister. Herregud så patetiskt.

skaparn
2010-06-20, 20:17
Att arbeta ihop ett företag som man överlämnar till sitt barn är väl lite som att ta makten i ett kungadömme och låta det ärvas? Det är fortfarande en titel ett jobb och ett "imperium" som ärvs?

Att ta makten i, och bygga upp ett land, det är väl som ett företag?

Du, och jag, och alla andra, har den teoretiska möjligheten att bygga upp ett företagsimperium. Du, och jag, och alla andra utom Bernadotte, har inte möjligheten att bli statschef. Vi har haft många statsministrar som inte haft föräldrar som varit det, och detsamma vill jag ska gälla Sveriges statschef.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 20:18
Du skrev just vulgärvänstern i ett försök att utmåla alla som inte är för kungahuset till nationshatande kommunister. Herregud så patetiskt.
Du skall icke missbruka herrens/skaparens namn.

Men det är ju där skon klämmer för de som är emot kungahuset. De anser det vara en relik av ett gammalt samhälle. Då är DIN benmning nationshatande kommunister ganska nära.

C.E.J.
2010-06-20, 20:22
Nej det är det inte. Däremot har vi väldigt mycket att lära av det förgågna...
Ett samhälle skall vara frisinnat och utvecklas till det bättre. Men om man inte kan sin historia och lär sig av dem så utvecklas man åt fel håll.

Vad har allt detta med monarki att göra?

skaparn
2010-06-20, 20:23
Men det är ju där skon klämmer för de som är emot kungahuset. De anser det vara en relik av ett gammalt samhälle. Då är DIN benmning nationshatande kommunister ganska nära.

Nu måste du väl skämta? Eller försöka provocera? Röra om i grytan? Blåsa i visslan? Dra mitt ben? Agera djävulens advokat? Lämna ungarna vid poolen?

130kg finsk sisu
2010-06-20, 20:23
Du, och jag, och alla andra, har den teoretiska möjligheten att bygga upp ett företagsimperium. Du, och jag, och alla andra utom Bernadotte, har inte möjligheten att bli statschef. Vi har haft många statsministrar som inte haft föräldrar som varit det, och detsamma vill jag ska gälla Sveriges statschef.
Hur skulle stabiliteten i samhället vara med en folkvald president i ert blockpolitiska Sverige? Vem enar samhället vid en kris?

I alla västerländska republiker är syftet med presidentmakten att stå för en enande faktor. Finland,Tyskland,Frankrike,Italien osv. Samma uppgift har kungahuset uppfyllt. Dock verkar dessa för att använda dina ord "nationshatande kommunister" vilja undergräva detta. Eller?
Skulle vara intressant om du svarade utan att missbruka vår skapares namn eller genom andra översittartendenser. Jag är lite känslig för sådant.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 20:24
Vad har allt detta med monarki att göra?

Läs mitt förra inlägg t.ex.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 20:25
Nu måste du väl skämta? Eller försöka provocera? Röra om i grytan? Blåsa i visslan? Dra mitt ben? Agera djävulens advokat? Lämna ungarna vid poolen?

Är inte ditt bästa argument mot kungahuset att det inte hör hemma i "ett modernt samhälle"? Eller var det nån annan som skrev det?

Mental
2010-06-20, 20:26
Du, och jag, och alla andra, har den teoretiska möjligheten att bygga upp ett företagsimperium. Du, och jag, och alla andra utom Bernadotte, har inte möjligheten att bli statschef. Vi har haft många statsministrar som inte haft föräldrar som varit det, och detsamma vill jag ska gälla Sveriges statschef.

Jag har väl den teoretiska möjligheten att sätta ihop min egen arme och skaffa mig ett kungadöme att regera i? :D

skaparn
2010-06-20, 20:32
Hur skulle stabiliteten i samhället vara med en folkvald president i ert blockpolitiska Sverige? Vem enar samhället vid en kris?

I alla västerländska republiker är syftet med presidentmakten att stå för en enande faktor. Finland,Tyskland,Frankrike,Italien osv. Samma uppgift har kungahuset uppfyllt. Dock verkar dessa för att använda dina ord "nationshatande kommunister" vilja undergräva detta. Eller?
Skulle vara intressant om du svarade utan att missbruka vår skapares namn eller genom andra översittartendenser. Jag är lite känslig för sådant.

Jag börjar tro att du är allvarlig. Men, jag är helt enkelt inte man nog att svara på inlägg som innehåller vulgärvänster och hänvisningar till att gammal hävd är argument nog (i samma inlägg som du slår dig för ditt påstådda progressiva bröst) utan att bli raljant. Jag är känslig för sådant.

skaparn
2010-06-20, 20:33
Jag har väl den teoretiska möjligheten att sätta ihop min egen arme och skaffa mig ett kungadöme att regera i? :D

Du och jag i WoW kanske?

Bärs
2010-06-20, 20:37
Monarkin försvinner nog inte. Sluta oroa er, njut av livet.

Bärs
2010-06-20, 20:43
Du, och jag, och alla andra utom Bernadotte, har inte möjligheten att bli statschef.

Det är förvisso lustigt men det är detta som är det starkaste argumentet för monarkin.

skaparn
2010-06-20, 20:44
Det är förvisso lustigt men det är detta som är det starkaste argumentet för monarkin.

Dissa Mental sådär. Nu är du hård Bärs.

Mental
2010-06-20, 20:47
Du och jag i WoW kanske?

Sanorliketen för att jag kommer grunda ett kungadöme eller bli grundaren av nästa Microsoft är ungefär lika stora.

Det är båda mycket teoretiska möjligheter.

Bärs
2010-06-20, 20:50
Men i sak stämmer det ändå inte helt och hållet. I något skede har ju även kungligheterna kommit ur folket, Bernadotte t.ex.

Egentligen kan vi alla bli kungar om omständigheterna är gynnsamma.

victor_n
2010-06-20, 21:36
Finns inget resonemang till att inte ha monarki i sverige. Så jävla absurt att påstå annat! duger inte det så byt land.

Kek
2010-06-20, 21:41
Finns inget resonemang till att inte ha monarki i sverige. Så jävla absurt att påstå annat! duger inte det så byt land.

Kanske till ett land där vi har en folkvald statschef :Virro

pragmatist
2010-06-20, 21:51
Det är ett snyggt resonemang, men det är ett felslut att jämföra en människas rätt att arbeta ihop en förmögenhet som den sedan ger till sina avkomma och en maktposition i samhället som endast kan besittas av en viss släkt. Dessutom är det faktum att det finns andra orättvisor irrelevant; två fel gör inte ett rätt.

Skulle nog hävda att folk som ärver mångmiljardföretag har mer makt än Victoria någonsin kommer att få. Och det finns ju också en hel del exempel på nepotism inom den politiska sfären, i vissa fall undrar man ju om även statsrådsposter kan ärvas.

Kort sagt, i väntan på ett mer meritokratiskt samhälle i övrigt så tänker jag inte förlora nattsömn p.g.a. den svenska monarkin.

mini
2010-06-20, 21:51
Finns inget resonemang till att inte ha monarki i sverige. Så jävla absurt att påstå annat! duger inte det så byt land.

Vari ligger det absurda, och varför anser du inte att man får vara missnöjd med något där man bor? Dags att flytta till ett land där street race är tillåtet?

Trance
2010-06-20, 21:54
Skulle nog hävda att folk som ärver mångmiljardföretag har mer makt än Victoria någonsin kommer att få. Och det finns ju också en hel del exempel på nepotism inom den politiska sfären, i vissa fall undrar man ju om även statsrådsposter kan ärvas.

Kort sagt, i väntan på ett mer meritokratiskt samhälle i övrigt så tänker jag inte förlora nattsömn p.g.a. den svenska monarkin.

Mångmiljardföretag representerar inte mig enligt den svenska lagen. Jag förlorar inte heller sömn och krigar inte för avskaffandet av monarkin men det är inte riktigt samma sak att folk ärver H&M som att vara statschef.

Fagen
2010-06-20, 21:57
Det vore nog svårt att realistiskt mäta något sådant, men kungen har alltid en lång svans av företagsrepresentanter (40+ företag är ingen ovanlighet) med sig när han åker på statsbesök så dessa företag uppskattar det uppenbarligen.

Jo, jag tänkte också att det vore svårt att mäta. Samtidigt så nämns det så ofta i debatten att han är bra för svensk exportindustri att jag tänkte att det kanske fanns några siffror på det.

Scratch89
2010-06-20, 22:08
130 kg finsk sisu, man behöver inte vara vänster för att vara tveksam till monarkin. Att droppa one liners om vulgärvänster visar bara att du inte är mogen för en sån här debatt.

victor_n
2010-06-20, 22:15
Kanske till ett land där vi har en folkvald statschef :Virro

Va tusan spelar det för roll? traditioner är traditioner.

victor_n
2010-06-20, 22:17
Vari ligger det absurda, och varför anser du inte att man får vara missnöjd med något där man bor? Dags att flytta till ett land där street race är tillåtet?

Bittert som vanligt från mini ser jag. Jag rent av HATAR folk som är mot traditioner och konservatism. Snart ska vi kanske ha folkligt val om vilka färger och mönster vi ska ha på flaggan också kanske?

David Brent
2010-06-20, 22:17
Finns inget resonemang till att inte ha monarki i sverige. Så jävla absurt att påstå annat! duger inte det så byt land.

Du skämtar va?

David Brent
2010-06-20, 22:18
Bittert som vanligt från mini ser jag. Jag rent av HATAR folk som är mot traditioner och konservatism. Snart ska vi kanske ha folk val om vilka färger och mönster vi ska ha på flaggan också kanske?

Duger det inte så byt land :D

victor_n
2010-06-20, 22:19
Du skämtar va?

Nej.

victor_n
2010-06-20, 22:20
Duger det inte så byt land :D

Och varför ska jag flytta på mig då jag inte försöker hitta fel i allt som sker i samhället, svenskar är så jävla slappkukade och tappade i huvet att det är skrämmande.

Kek
2010-06-20, 22:20
Va tusan spelar det för roll? traditioner är traditioner.

Vi bor i ett demokratiskt land sist jag kollade. Att då förlita sig på förlegade traditioner som att någonting ska gå i arv i ett rakt familjeled är bara löjligt i ett mordent samhälle.

Kek
2010-06-20, 22:22
Och varför ska jag flytta på mig då jag inte försöker hitta fel i allt som sker i samhället, svenskar är så jävla slappkukade och tappade i huvet att det är skrämmande.

Där hittade du ett ganska bra fel som du anser att det svenska samhället har. Vet inte om du försökte hitta det men ändå :S

mini
2010-06-20, 22:23
Bittert som vanligt från mini ser jag. Jag rent av HATAR folk som är mot traditioner och konservatism. Snart ska vi kanske ha folkligt val om vilka färger och mönster vi ska ha på flaggan också kanske?

Jag är inte bitter, men jag ser det som min medmänskliga plikt att tala om för dig när dina argument är tokiga. Eller, när de är absurda kanske.
Du får vara rojalist om du vill, men ska du ge dig in i diskussioner och kraftfullt ta ställning får du kanske slipa lite mer på argumentationen.
Varsågod för tipset.

victor_n
2010-06-20, 22:24
Vi bor i ett demokratiskt land sist jag kollade. Att då förlita sig på förlegade traditioner som att någonting ska gå i arv i ett rakt familjeled är bara löjligt i ett mordent samhälle.

Vad fan har demokrati med det att göra? Varför ens bry sig! jag menar hur drabbar detta just dig?

David Brent
2010-06-20, 22:24
Där hittade du ett ganska bra fel som du anser att det svenska samhället har. Vet inte om du försökte hitta det men ändå :S

Och eftersom han inte vill att samhället skall utvecklas är det så han vill att det skall vara! :) Traditioner är traditioner.

victor_n
2010-06-20, 22:25
Jag är inte bitter, men jag ser det som min medmänskliga plikt att tala om för dig när dina argument är tokiga. Eller, när de är absurda kanske.
Du får vara rojalist om du vill, men ska du ge dig in i diskussioner och kraftfullt ta ställning får du kanske slipa lite mer på argumentationen.
Varsågod för tipset.

Ja för att dom som är emot monarki har ju "så" vettiga argument.

victor_n
2010-06-20, 22:26
Och eftersom han inte vill att samhället skall utvecklas är det så han vill att det skall vara! :) Traditioner är traditioner.

Vad har samhällets utveckling med monarkin att göra?

Kek
2010-06-20, 22:31
Vad fan har demokrati med det att göra? Varför ens bry sig! jag menar hur drabbar detta just dig?

Borde vi inte ha en folkvald statschef i ett demokratiskt land menar du? Skulle nog inte spela så stor roll för mig. Ingenting jag brinner för precis men det stämmer inte överens med mina värderingar och åsikter om hur ett samhälle bör se ut.

mini
2010-06-20, 22:32
Ja för att dom som är emot monarki har ju "så" vettiga argument.

Har du ens läst dem? Har du förstått dem? Eller menar du att de är så slappkukade och tappade i huvudet att du inte ens behöver försöka eftersom ditt skarpa intellekt ger dig rätt bara sådär eftersom alla andra måste ha, ja, fel?

C.E.J.
2010-06-20, 22:48
Mångmiljardföretag representerar inte mig enligt den svenska lagen. Jag förlorar inte heller sömn och krigar inte för avskaffandet av monarkin men det är inte riktigt samma sak att folk ärver H&M som att vara statschef.

Mångmiljardföretag och Abba representerar dig vare sig du vill eller inte, vare sig nån lag säger det eller inte. Vad har du för idéer om dig själv som får dig att tro annat?

stevebc
2010-06-20, 23:00
Kan inte tänka mig att någon annan än Kronprinsessan Victoria skulle passa bättre in som statschef. Hon har ju trots allt förberetts i hela sitt liv.Om vi säger att alternativet är 100 kandidater som förberett sig i hela sina liv och sedan söker till posten. Hade man kunnat få fram en bättre statschef då? Det tror jag.

Vad händer om det förstfödda barnet föds dövstumt med Downs Syndrom? Hur påverkar det vår representation utomlands och pengarna som dras in? Nu framstår jag iofs som ett arsle men...

Mental
2010-06-20, 23:06
Om vi säger att alternativet är 100 kandidater som förberett sig i hela sina liv och sedan söker till posten. Hade man kunnat få fram en bättre VD då? Det tror jag.


Det är därför man inte ska få ärva företag.