handdator

Visa fullständig version : Alkoholfråga


hejhopp79
2010-06-18, 19:29
Hej!

Det är såhär att jag lyckades köpa en massa folköl till superpris :D

Jag vill gärna dra ut ikväll, men har hört med säkert 10 personer och av olika anledningar ska de inte ut ikväll. En ovanlig situation med andra ord. Det är allt ifrån att de är bortresta och vanligast att de ska ut imorgon, en ska ha "girls night out" (inga killar mao), en är bara "seg".

Jag vill helst inte vara bakis på Söndag för jag ska börja ett nytt jobb på Måndag och vill vara ganska fräsch + att jag sover dåligt när jag är bakfull (Söndag > Måndag).

Jag funderar sonika på att dra i mig en mängd folköl, kolla på fotboll, lyssna på spotify och chilla själv hemma. Är det patetiskt? Andra funderingar? Alkoholens effekt på kroppen och träningsfunderingar är inte intressant i sammanhanget för mig.

Jag funderade starkt på att vänta tills imorgon men jag vill som sagt inte vara bakis på Söndag och dessutom vill jag inte spendera en massa onödiga pengar på krogen. Jag har också tänkt att dra ut själv, men har aldrig gjort det i mitt 30-åriga liv så det lär jag strunta i för det känns löjligt.

Ska jag sitta hemma själv, njuta av livet och dricka öl, kolla på fotboll och softa vid datorn eller ska jag strunta i det, vänta tills imorgon och gå ut då och vara bakis på Söndagen + spendera pengar (som jag inte har) på krogen?

Svårt dilemma. Vad säger ni? Uppenbarligen är jag jävligt sugen på att dricka bärs just nu då jag redan druckit 6 folle.

Grotesk
2010-06-18, 19:30
Hur fan blir man full på folköl?

hejhopp79
2010-06-18, 19:33
Hur fan blir man full på folköl?

Man dricker de hyffsat fort, men visst helt bäng lär jag inte bli. Jag hade haft andra betänkligheter att ens börja dricka själv om det vore sprit eller liknande ska nämnas.

Det är för övrigt 3,5:or och jag är en rutinerad halv-finne.

Sjoba
2010-06-18, 19:35
Full blir man i min mening i goda vänners lag, att sitta hemma och "supa" låter lite överambitiöst.
Att dock ta sig några folköl en sommarkväll, det är en helt annan sak :)

Det är väll fotboll imorgon också, spara ölen tills då och sätt dig med några kompisar och ta det lugnt, du lär väll knappast bli bakis på folköl.

Grotesk
2010-06-18, 19:35
Man dricker de hyffsat fort, men visst helt bäng lär jag inte bli. Jag hade haft andra betänkligheter att ens börja dricka själv om det vore sprit eller liknande ska nämnas.

Det är för övrigt 3,5:or och jag är en rutinerad halv-finne.

Ölbong säger jag, ölbong.

Men för att besvara din fråga så hade iaf jag kört på det som känns bäst. Jag funderar själv på att dra några stark och rålira Bloons Tower Defense 4. Hade jag hellre gått ut? Ja, onekligen. Du har ju dessutom en hel dag på dig att vara bakfull. Drick bärs i lagom mängd och mycket vatten innan läggdags så blir du inte så jävligt bakis. Säkerligen..

Jpn
2010-06-18, 19:35
Jag tycker det är rätt underskattat att sitta hemma och chilla med några pilsner, dator och musik. Jag gör det dock väldigt sällan, men det är helt klart rätt skönt att lyssna på lite go musik hemma i lugn och ro och bli lite salongsberusad.

Folke50
2010-06-18, 19:40
Hur fan blir man full på folköl?

Man dricker den. Bra svar va :) Dum fråga mao.

shadowfire
2010-06-18, 19:41
Hmm, är nog partisk i frågan då jag sitter hemma i mysbyxor med en fet (vi pratar tvåhandsfattning på muggen) fredagswhisky. Sitta hemma och supa för att bli full, ja då har man kanske lite issues. Att sitta hemma o äta o dricka gott själv (under kontrollerade former) hör till att njuta av livet.

Själv grillade jag kyckling, tog en kall öl och ansåg mig ligga bra i balans protein/kcal/kolhydratmässigt nog för att spilla upp en lagrad Glenmorangie.

Edit: grotesk, full på folköl blir du absolut, sätt dig o räkna på snaps vs folköl så märker du hur snabbt det faktiskt går på 3,5or, garanterad fyllekörning bland annat om du sätter dig i en bil efter ett par 3,5or.

hejhopp79
2010-06-18, 19:46
Ölbong säger jag, ölbong.

Men för att besvara din fråga så hade iaf jag kört på det som känns bäst. Jag funderar själv på att dra några stark och rålira Bloons Tower Defense 4. Hade jag hellre gått ut? Ja, onekligen. Du har ju dessutom en hel dag på dig att vara bakfull. Drick bärs i lagom mängd och mycket vatten innan läggdags så blir du inte så jävligt bakis. Säkerligen..

Det som spontant känns bäst är att dricka bärsen idag och softa med något dataspel och se fotboll etc. Det har nog bara hänt 2-3 gånger tidigare att jag druckit själv i mitt långa liv så det är inget alkoholproblem vi snackar om.

Kan för övrigt tipsa om det roligaste tower defense-liret jag sett. Satt med det flera nätter.

http://www.kongregate.com/games/IriySoft/cursed-treasure-dont-touch-my-gems

Har inget emot att bli lite bakis men har ingen större lust att vänta tills imorgon och framförallt vara bakis på Söndagen. Med åldern (jag är 30) slår alkohol hårdare dagen efter och jag har egentligen inte råd med krogen heller för tillfället.

Dessutom tänker jag, va fan it's only folle

shadowfire
2010-06-18, 19:48
Det som spontant känns bäst är att dricka bärsen idag och softa med något dataspel och se fotboll etc. Det har nog bara hänt 2-3 gånger tidigare att jag druckit själv i mitt långa liv så det är inget alkoholproblem vi snackar om.

Kan för övrigt tipsa om det roligaste tower defense-liret jag sett. Satt med det flera nätter.

http://www.kongregate.com/games/IriySoft/cursed-treasure-dont-touch-my-gems

Har inget emot att bli lite bakis men har ingen större lust att vänta tills imorgon och framförallt vara bakis på Söndagen. Med åldern (jag är 30) slår alkohol hårdare dagen efter och jag har egentligen inte råd med krogen heller för tillfället.

Dessutom tänker jag, va fan it's only folle

Man ska göra det man går gott av i livet, så länge det inte är något man är beroende av eller som spårar ur... att klämma ett par öl, sätta sig o lira lite kul spel eller se en bra film är riktigt gutt. Gör man det ibland och under kontrollerade former så vafan.. njut o må gott.

hejhopp79
2010-06-18, 19:49
Hmm, är nog partisk i frågan då jag sitter hemma i mysbyxor med en fet (vi pratar tvåhandsfattning på muggen) fredagswhisky. Sitta hemma och supa för att bli full, ja då har man kanske lite issues. Att sitta hemma o äta o dricka gott själv (under kontrollerade former) hör till att njuta av livet.

Själv grillade jag kyckling, tog en kall öl och ansåg mig ligga bra i balans protein/kcal/kolhydratmässigt nog för att spilla upp en lagrad Glenmorangie.

Edit: grotesk, full på folköl blir du absolut, sätt dig o räkna på snaps vs folköl så märker du hur snabbt det faktiskt går på 3,5or, garanterad fyllekörning bland annat om du sätter dig i en bil efter ett par 3,5or.

Varför har man issues om jag beskriver omständigheterna som jag gjorde i mitt första inlägg? Jag har inga issues och är inte alkoholist någonstans. Allting är ju relativt; kan inte rakt av säga att någon har problem p g a hur de dricker, det handlar ju om omständigheter. Och som sagt, har detta nästan aldrig hänt.

Dessutom har jag själv en avslappnad inställning till det hela och gör precis som jag själv känner för.

Och japp, man kan absolut bli full på 3,5:or. Säger man någonting annat dricker man de antingen i samma takt som man dricker grogg/starköl, eller så vet man inte riktigt vad man pratar om.

hejhopp79
2010-06-18, 19:50
Man ska göra det man går gott av i livet, så länge det inte är något man är beroende av eller som spårar ur... att klämma ett par öl, sätta sig o lira lite kul spel eller se en bra film är riktigt gutt. Gör man det ibland och under kontrollerade former så vafan.. njut o må gott.

Ja det är typ det jag menar. Jag dricker inte för att jag har alkoholproblem, utan jag är helt enkelt sugen och ovanligt nog är ingen annan sugen för folk har fått för sig att Lördag is the day att gå ut.

Ska dock sägas att jag känner mig en aning uttråkad av att vara själv, men det är nog inget som inte lite bärs råder bot på!

Grotesk
2010-06-18, 19:51
Man dricker den. Bra svar va :) Dum fråga mao.

Förlåt, mina små vader gör mig efterbliven.


Edit: grotesk, full på folköl blir du absolut, sätt dig o räkna på snaps vs folköl så märker du hur snabbt det faktiskt går på 3,5or, garanterad fyllekörning bland annat om du sätter dig i en bil efter ett par 3,5or.

Men det känns som det krävs en hel del för att bli berusad på det, men visst, gott är det! Jo, men jag tänkte mera faktumet att känna sig full, inte åka dit för rattfylla.

hejhopp79
2010-06-18, 19:52
Ärligt talat kan jag bli rätt full på 2 sex-pack 3,5:or.

Stor skillnad på 2,8:or och 3,5:or btw om man ska bli full.

Sjoba
2010-06-18, 19:53
Shadowfire antydde aldrig att han syftade på dig, han menade generellt sett :)

Fast att bli full på 3.5:or är ju inte särskilt trevligt, man får ju hiva i sig upp mot 20 innan det blir någon effekt på't. Om man inte hivar i sig med en jäkla hastighet, och det är ju inte så trevligt det heller :D

hejhopp79
2010-06-18, 19:55
Hiva i sig 20 st innan man får effekt?

Vi måste leva i olika universum :D

Grotesk
2010-06-18, 19:55
Hiva i sig 20 st innan man får effekt?

Vi måste leva i olika universum :D

Jag lever i Sjoba's universum. :D

hejhopp79
2010-06-18, 19:57
Ska nämna att jag inte vill bli dyngrak heller utan bara skön och lullig. Därav 3,5:or

Jag hade inte suttit och groggat själv hemma en hel kväll

TehSaxo
2010-06-18, 20:02
måste du dricka dina folköl just idag/denna helg? Spara dom till nästa helg.

hejhopp79
2010-06-18, 20:03
måste du dricka dina folköl just idag/denna helg? Spara dom till nästa helg.

Jag har nog lite för mycket odiagnosticerad ADD/ADHD för det. Orkar helt enkelt inte vänta så länge. Förmodligen kommer jag inte heller dricka mycket kommande veckor för jag ska jobba en hel del.

;D

shadowfire
2010-06-18, 20:03
huhu, kan säga att jag är bra slirig efter 6st 3,5 or..... ser man till hur mkt sprit det faktiskt är så finns det en orsak till det.

Fast jag tålde mer i "er" ålder då man krökade som mest. Numera som sagt så duger ett par folkisar fint för att man ska bli i gungen.

Grotesk
2010-06-18, 20:08
huhu, kan säga att jag är bra slirig efter 6st 3,5 or..... ser man till hur mkt sprit det faktiskt är så finns det en orsak till det.

Fast jag tålde mer i "er" ålder då man krökade som mest. Numera som sagt så duger ett par folkisar fint för att man ska bli i gungen.

Va falls. Jag dricker egentligen aldrig, bortsett från en gång i veckan nu sedan tjejen dumpade mig, men tom. jag tåler den mängden easycake.

hejhopp79
2010-06-18, 20:09
huhu, kan säga att jag är bra slirig efter 6st 3,5 or..... ser man till hur mkt sprit det faktiskt är så finns det en orsak till det.

Fast jag tålde mer i "er" ålder då man krökade som mest. Numera som sagt så duger ett par folkisar fint för att man ska bli i gungen.

Faktiskt. Det är en annorlunda känsla på folköl på något sätt, men påverkad blir man absolut.

Sheogorath
2010-06-18, 20:11
De som bara tycker att det är OK att dricka i sällskap med andra är ofta de som använder andra som ursäkt för att dricka, typ. Vill jag ta ett par 3,5:or och chilla med bra musik och roliga YT-klipp, så gör jag det. Känner jag för att ta de där 3,5:orna med ett par vänner, så gör jag det.

/Sheo, idag med två 3,5:or (allena) innan sen utgång.

shadowfire
2010-06-18, 20:11
Va falls. Jag dricker egentligen aldrig, bortsett från en gång i veckan nu sedan tjejen dumpade mig, men tom. jag tåler den mängden easycake.

hehe, jo, det är inte så att jag står över balkongräcket o spyr, men skulle jag klämma 6st folköl en vardagskväll så hade jag dels antagligen haft huvudvärk o varit småbakis dagen efter + att jag haft så sjukt mkt gaser. Öl överlag orsakar tsunamin i mina tarmar tror jag, jag kan lägga av en brakare som varar i flera minuter o bara bubblar ut i tarmöppningen.. sådär bra om man har möten osv. :P

hejhopp79
2010-06-18, 20:13
De som tycker som bara tycker att det är OK att dricka i sällskap med andra är ofta de som använder andra som ursäkt för att dricka, typ. Vill jag ta ett par 3,5:or och chilla med bra musik och roliga YT-klipp, så gör jag det. Känner jag för att ta de där 3,5:orna med ett par vänner, så gör jag det.

/Sheo, idag med två 3,5:or (allena) innan sen utgång.

Jaopp, behöver inte vara svårare än så.

Va fan, ska jag lägga till nåre folle som attachment till dig?

hejhopp79
2010-06-18, 20:13
hehe, jo, det är inte så att jag står över balkongräcket o spyr, men skulle jag klämma 6st folköl en vardagskväll så hade jag dels antagligen haft huvudvärk o varit småbakis dagen efter + att jag haft så sjukt mkt gaser. Öl överlag orsakar tsunamin i mina tarmar tror jag, jag kan lägga av en brakare som varar i flera minuter o bara bubblar ut i tarmöppningen.. sådär bra om man har möten osv. :P

Haha, mm beror nog på de snabba kolisarna i bärsen.

hugok
2010-06-18, 20:14
Hur fan blir man full på folköl?

Jag lyckades bli något sånär full när jag skulle slå rekord i att häva folköl :P Jag drack då 5 stycken 33or 3,5% alkohol på 36 sek. Fast det som kändes mest var i magen.

Grotesk
2010-06-18, 20:14
Öl överlag orsakar tsunamin i mina tarmar tror jag, jag kan lägga av en brakare som varar i flera minuter o bara bubblar ut i tarmöppningen.. sådär bra om man har möten osv. :P

Men jisses Skuggan, tänk på att jag inte fått ligga inom omänskliga tidsaspekter - den kommentaren gör ju så det smäller av i byxan. :D

hejhopp79
2010-06-18, 20:16
Happ nu har jag downat 8-9 och känner mig rätt halvlullig, har ju inte direkt druckit de snabbt utan sett båda fotbollsmatcherna. Känns soft och nice, pallar inte bli asfull. Halvlullig = 3 starköl kanske

Köpte ett 18 pack för typ 70 spänn på netto, det var för billigt för att stå över :D

Sheogorath
2010-06-18, 20:16
Jaopp, behöver inte vara svårare än så.

Va fan, ska jag lägga till nåre folle som attachment till dig?

Jag tål alkohol sämre än shadowfire :D Jag känner mig påverkad tämligen omedelbart och redan efter en halv Norrlands från ICA :D Två stycken är nog allt jag hinner med. Men jag gillar verkligen din idé med öl-attachment. Särskilt just nu.

shadowfire
2010-06-18, 20:24
Men jisses Skuggan, tänk på att jag inte fått ligga inom omänskliga tidsaspekter - den kommentaren gör ju så det smäller av i byxan. :D

hahahah wtf, det där är nästan nytt quotematerial :D

von huff
2010-06-18, 20:34
Jag har inga polare så brukar ibland börja supa några timmar vid datorn och sedan åka in till stan på några öl.Ganska tråkigt men bättre än att inte göra nånting

C.E.J.
2010-06-18, 20:53
Jag har inga polare så brukar ibland börja supa några timmar vid datorn och sedan åka in till stan på några öl.Ganska tråkigt men bättre än att inte göra nånting

Va, själv? Näe, nu överdriver du nog bara pga låg aktivitet på mobben idag. Bro!

hejhopp79
2010-06-18, 20:56
Jag har inga polare så brukar ibland börja supa några timmar vid datorn och sedan åka in till stan på några öl.Ganska tråkigt men bättre än att inte göra nånting

Varför har du inga polare och känner du inga tjejer osv? Fråga nummer två: Varför tar du inte kontakt med fler människor?

von huff
2010-06-18, 21:06
Vem skall man ta kontakt med?Ok ganska ofta brukar jag vara ute med en polare men det börjar bli tröttsamt att se och höra på hans flickvän.Man vill ju inte heller hela tiden hänga med som ett flatlöss heler.Visst har man några nr i mobilen till gamla högstadiekompisar osv brukar ringa ibland men ingen tycks aldrig ha lust att hänga med och de ringer aldrig själv heller.:)

hejhopp79
2010-06-18, 21:07
Vem skall man ta kontakt med?Ok ganska ofta brukar jag vara ute med en polare men det börjar bli tröttsamt att se och höra på hans flickvän.Man vill ju inte heller hela tiden hänga med som ett flatlöss heler.Visst har man några nr i mobilen till gamla högstadiekompisar osv brukar ringa ibland men ingen tycks aldrig ha lust att hänga med och de ringer aldrig själv heller.:)

Hur gammal är du och jobbar/pluggar du?

mattilainen
2010-06-18, 21:08
Vem skall man ta kontakt med?Ok ganska ofta brukar jag vara ute med en polare men det börjar bli tröttsamt att se och höra på hans flickvän.Man vill ju inte heller hela tiden hänga med som ett flatlöss heler.Visst har man några nr i mobilen till gamla högstadiekompisar osv brukar ringa ibland men ingen tycks aldrig ha lust att hänga med och de ringer aldrig själv heller.:)

Var bor du?

von huff
2010-06-18, 21:09
Hur gammal är du och jobbar/pluggar du?

20.Jobbar.

hejhopp79
2010-06-18, 21:12
20, ja men då lär du hitta nya vänner igen. Det är väl mest att dina gymnasiekompisar försvunnit liksom. Misstänker att du bor i en större stad också? I mindre städer är det lite mer alla känner alla, men kanske de minsta orterna är sega också då folk flyttar iväg.

Funderat på att plugga någonting? Träffar du inga människor i arbetet?

von huff
2010-06-18, 21:21
Bor i en liten stad så "känner" ganska många.Har en bästa kompis som känner ganska mycket folk men mest såna som är +30 så man har inte så mycket gemensamt.I högstadiet var man inte den trevlígaste människan, kompisar fick ofta höra en masa skit när jag var förbannad.Ofta var jag förbannad på att jag kände mig utanför eller hörde att alla var bjudna på nån fest som man själv inte var bjuden på.Nuförtiden är man mycket trevlig mot alla, men har endå bara "bekanta" som man brukar snacka med på krogen.Brukar sällan gå till ställen där det finns folk i min ålder, borde kanske börja met det.På jobbet är alla i pensionsålden:)

Grotesk
2010-06-18, 21:24
hahahah wtf, det där är nästan nytt quotematerial :D

Den kom ut ganska bra ja - bud på att quota mig själv. :D

Largoplz
2010-06-18, 21:28
Finns knappt nå bättre än att ta nåt smaskigt när man sitter hemma och chillar ju. Självklart ska man väl kanske inte sitta själv åtta dagar i veckan med en flaska vodka, men om det händer nån gång ibland och man gillar det är det ju dumt att inte göra det. Själv dricker jag Baileys, manligt! (tror jag ska ta mig ett glas nu i ren princip!)

hejhopp79
2010-06-18, 21:32
Finns knappt nå bättre än att ta nåt smaskigt när man sitter hemma och chillar ju. Självklart ska man väl kanske inte sitta själv åtta dagar i veckan med en flaska vodka, men om det händer nån gång ibland och man gillar det är det ju dumt att inte göra det. Själv dricker jag Baileys, manligt! (tror jag ska ta mig ett glas nu i ren princip!)

Skål på dig! Öppnar en ny folköl :D

hejhopp79
2010-06-18, 21:32
Bor i en liten stad så "känner" ganska många.Har en bästa kompis som känner ganska mycket folk men mest såna som är +30 så man har inte så mycket gemensamt.I högstadiet var man inte den trevlígaste människan, kompisar fick ofta höra en masa skit när jag var förbannad.Ofta var jag förbannad på att jag kände mig utanför eller hörde att alla var bjudna på nån fest som man själv inte var bjuden på.Nuförtiden är man mycket trevlig mot alla, men har endå bara "bekanta" som man brukar snacka med på krogen.Brukar sällan gå till ställen där det finns folk i min ålder, borde kanske börja met det.På jobbet är alla i pensionsålden:)

Hm, jag är lite nyfiken på om du har svårt för socialt samspel. Vad tycker du själv, vad är så att säga "problemet" med att du inte har fler vänner?

Largoplz
2010-06-18, 21:33
Skål på dig! Öppnar en ny folköl :D

Höll på att banga, men nu blev jag inspirerad:) Hoppas jag inte blir allt för inspirerad bara så jag orka träna imorrn förmiddag.

hejhopp79
2010-06-18, 21:34
Höll på att banga, men nu blev jag inspirerad:) Hoppas jag inte blir allt för inspirerad bara så jag orka träna imorrn förmiddag.

lol

Lite alkohol är bra för kropp och knopp min gode man.

Largoplz
2010-06-18, 21:37
lol

Lite alkohol är bra för kropp och knopp min gode man.

Framför allt är det bra för själen, gott kan det vara. En liten slurk blir jag trött av, kan ju se det som en sängfösare. Perfekt till eftersnacket med.

skaparn
2010-06-18, 21:53
Jag funderar sonika på att dra i mig en mängd folköl, kolla på fotboll, lyssna på spotify och chilla själv hemma. Är det patetiskt? Andra funderingar? Alkoholens effekt på kroppen och träningsfunderingar är inte intressant i sammanhanget för mig.

Om träningsaspekten inte är av betydelse, så finns det ingenting som borde hindra dig. Att kalla det patetiskt om den som pekar finger själv dricker fast tillsammans med skrikiga ekonomer på nationen (eller i vilket sammanhang man nu tycker att det är cool att dricka sprit) är så dumt att jag blir förbannad.

Musik är bättre när man är berusad. Kanske även dattaspel, men det har jag aldrig testat annat än Bond på konsol.

hejhopp79
2010-06-18, 22:23
Om träningsaspekten inte är av betydelse, så finns det ingenting som borde hindra dig. Att kalla det patetiskt om den som pekar finger själv dricker fast tillsammans med skrikiga ekonomer på nationen (eller i vilket sammanhang man nu tycker att det är cool att dricka sprit) är så dumt att jag blir förbannad.

Musik är bättre när man är berusad. Kanske även dattaspel, men det har jag aldrig testat annat än Bond på konsol.

Tack för bra svar! Jag tror mest det är yngre som reagerar.

Nu är jag inne på 12:e ölen och eftersom jag druckit de sedan klockan 6, är jag bara lite härligt lullig. En tjejkompis kanske kommer över om någon timme efter deras girls night out; jag har fotboll, cigg, dator osv.

Allting är bra.