handdator

Visa fullständig version : Låga värden på sköldskörtelsprov (ämnesmosättning) Råd, tips uppskattas


Aclaim
2010-06-18, 16:46
Har kört en längre diet under början av året till slutet av maj. Delavslutade dieten för två veckors semester i månadskiftet maj-juni (Med buffe mat så jag blev en del gott) och har nu kommit hem och har lite smått börjat en 12 veckors period till.

Till problemet: Har runt denna semester jobbat otroligt mycket och känt mig mycket stressad vilket resulterat i lite ojämn hjärtrytm och viss symptom på hjärtklappning. Var inlagd under en natt på sjukhus pga att symptomet inte gav sig under en hel eftermiddag och kväll.

Där hittades inget allvarligt fel, men idag fick jag ett brev där de sett att mina värden på sköldkörtelsprovet (ämnesomsättningsprov) var som det står i brevet "ganska lågt".

Är detta något som en så pass lång diet som jag gjort ca 5 månader med energibalans i 1-2 veckor mitt i kan ha orsakat och ska jag avbryta min inplanerade slutdiet för att återställa detta?

Gick från 98kg 5/1 till 85,5kg 25/5. Har runt 13-14% kroppsfett vid slutet av dieten mätt med en digital mätare på 3 mätställen.

31 år i år och 179 cm lång.

BajareN
2010-06-18, 18:45
Det är vanligt förekommande att ens metabolism tenderar att stagnera efter 12-16 veckors viktnedgång. Mitt råd är att du lägger dig något över kaloribalans i en vecka och låter kroppen vila för att återhämta sig.

Apos78
2010-06-20, 13:53
Vad säger läkaren? Ta det mer seriöst än några amatöruttalanden här.

Icefire
2010-06-20, 17:24
Vad säger läkaren? Ta det mer seriöst än några amatöruttalanden här.

Håller med. Måste ändå säga att varningssignalerna från hjärtat låter som det mest allvarliga i sammanhanget, "ganska lågt" sköldkörtelhormon vid ett tillfälle behöver inte betyda något (men givetvis bör det följas upp).

Försök undvika att utsätta kroppen för ytterligare stress innan du pratat mer med en läkare, det är aldrig fel att ta det säkra före det osäkra. Och som sagt, se till att få en uppföljning.

Aclaim
2010-06-20, 17:53
Låg inlagd i ca 14 timmar för att övervaka hjärtat och gjorde även ett arbetstest på testcykel. Så hjärtproblemet är mer eller mindre uteslutet som ett problem.

Ska kontakta läkaren framöver och ska även göra ett hälsotest på vår företagshälsa för att kolla upp blodproverna lite extra.

Icefire
2010-06-20, 19:02
Låg inlagd i ca 14 timmar för att övervaka hjärtat och gjorde även ett arbetstest på testcykel. Så hjärtproblemet är mer eller mindre uteslutet som ett problem.

Ska kontakta läkaren framöver och ska även göra ett hälsotest på vår företagshälsa för att kolla upp blodproverna lite extra.

Bra, låter som att du är i goda händer.

JakeShaft
2010-06-20, 22:50
Jag tar sköldkörtelprov (S-T4?) var tredje månad, händer då och då att det är lite lågt och jag får gå dit veckan efter och då brukar det vara normalt igen. Det kan variera från dag till dag i princip. Inget att oroa sig över direkt, hade det varit för lågt hade dom kallat dig för ett nytt prov.