handdator

Visa fullständig version : Cykelproblem


tsp
2010-06-18, 11:12
Tjena! Ska ut på en liten "cykelsemester" nu i helgen och har lite funderingar

1. Jag har en i stort sett helt ny cykel, en Crescent med skivbromsar fram och bak. Den har nu rullat en 50mil kanske och bromsarna tar dåligt, både fram och bak. Och så har det varit enda sen jag köpte den, men har inte pallat bry mig så mycket. Även om jag trycker så hårt jag kan på bromsen så händer det knappt något! *screwy* Bakdäcket går, om jag klämmer rejäält, nästan att låsa. Frambromsen tar lite bättre, men ändå riktigt kasst. Någon som har nån idé om vad det kan bero på?

2. När jag bromsar hyfsat hårt med frambromsen "klickar" det från någonting. Det låter som om ekrarna skulle ligga emot något och "klicka" till när de går emot, men jag kan verkligen inte se eller förstå vad det kan vara! Idéer?

Jens.Andersson
2010-06-18, 11:20
Låter som att vajern från handbromsen till bromsskivan blivit slapp, har du provat att spänna den?

tsp
2010-06-18, 11:36
Ja det har jag. Asså det är inte det bromsen inte tar förrän långt in. Vajern är spänd ordentligt så när man trycker in handtaget börjar bromsen ta efter 1cm (helt enligt rekommendationerna).

benacii
2010-06-18, 11:41
prova spänn den mer så den börjar ta efter 0.5cm

grondahl
2010-06-18, 11:53
Lessons learned: Inte köpa Crescent.

JJ
2010-06-18, 12:30
Är det mekaniska eller hydraliska bromsar?

HulkH
2010-06-18, 12:41
prova spänn den mer så den börjar ta efter 0.5cm

Skulle inte tro att det hjälper.

Man ska itne behöva trycka hårt för att den ska ta, och den ska inte behövas spänna så mycket heller. Men undrar som ovanstående, är det hydrliska eller mekaniska bromsar?

Jens.Andersson
2010-06-18, 12:41
Ja det har jag. Asså det är inte det bromsen inte tar förrän långt in. Vajern är spänd ordentligt så när man trycker in handtaget börjar bromsen ta efter 1cm (helt enligt rekommendationerna).

Är du säker på att bromsen tar och inte att du känner motstånd av att det är rost eller annan skit i kabeln som vajern löper i?
Om du trycker ned handtaget, kan du föra ett tunt papper mellan bromsskivorna?

frogmachine
2010-06-18, 13:02
För grov kille på, gör att bromsarna tar dåligt/blir slitna fort

tsp
2010-06-18, 13:05
Bromsarna är knappast slitna eller rostiga osv då cykeln i princip är sprillans ny, och bromsarna har varit lika dåliga sen jag köpte cykeln.

Det är mekaniska bromsar, alltså med wire.

Ska prova det där med pappret! Jag antar att du menar "mellan beläggen" och inte "mellan bromsskivorna". Dock har jag kollar noga på beläggen och de verkar ligga an mot skivan bra, men inte säkert att dem tar lika mycket på både höger och vänster sida.

grondahl
2010-06-18, 14:02
Har du bromsat mycket på de där 50 milen?

tsp
2010-06-18, 23:09
Nej, då går det ju långsammare. :D

chrilledude
2010-06-19, 02:41
Justera bromsklossarna.

Rockhard
2010-06-19, 11:04
Skivbromsar vad är det för trams. Skruvmejsel mellan ekrarna kör jag med om jag måste stanna.