handdator

Visa fullständig version : Intervju med Pat Mendes!


Control_61
2010-06-18, 10:54
Intervju med "World's strongest teenager"...

http://weightliftingepiphanies.blogspot.com/2010/06/fridays-fare-thee-well-moment.html

tp_88
2010-06-18, 11:09
Sjuk snubbe

3xFm9q1HBKY

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=3xFm9q1HBKY

W.J
2010-06-18, 11:29
Har han bara tränat 2-3 år.... och böjer över 300kg. Människa.

krellik
2010-06-18, 11:31
Människa.

Tveksamt. Frågan är om det är en isbjörn eller en gorilla de har rakat?

Ska bli grymt intressant att se vad han gör när han börjar tävla, kommer hypen att hålla?

Librish
2010-06-18, 12:13
den där böjen är ju bara störd

Control_61
2010-06-18, 20:21
Håller med! Ska bli grymt att se vad han kan åstakomma!

Adama
2010-06-18, 20:32
Fattar knappt att man kan vara så jädra stark!

mikaelj
2012-04-17, 07:48
Fattar knappt att man kan vara så jädra stark!

HGH! http://www.foxnews.com/sports/2012/04/16/us-olympic-hopeful-banned-for-hgh-use/

rooz
2012-04-17, 07:53
Micke "pucktrea" jansson:thumbup:

Adama
2012-04-17, 08:03
Hehe, ja det där har man sett ett par gånger nu ;)

hugok
2012-04-17, 08:40
HGH! http://www.foxnews.com/sports/2012/04/16/us-olympic-hopeful-banned-for-hgh-use/



The 21-year-old from Las Vegas, who finished eighth at last year's Pan Am Games, became the first American in an Olympic sport to test positive for HGH and be disciplined for it.


Skön merit det där. Ta dom värsta grejerna men komma åtta.
Annars är det en riktigt grym prestation att böja 250 sådär vad man än tar, ännu mer imponerande att han är så ung.

Rubus
2012-04-17, 08:59
HGH! http://www.foxnews.com/sports/2012/04/16/us-olympic-hopeful-banned-for-hgh-use/

Ja, han behöver ju inte ens ta i när han tränar, han bara får alla resultat gratis!

mikaelj
2012-04-17, 09:21
Ja, han behöver ju inte ens ta i när han tränar, han bara får alla resultat gratis!

Slår det ofta slint när du tänker eller är det bara idag?

Stefan J
2012-04-17, 09:44
Ja, han behöver ju inte ens ta i när han tränar, han bara får alla resultat gratis!

En människa som dopar sig får styrka gratis ja, tro inget annat. Eller nåja, han/hon får styrka för de pengarna som preparaten kostade om vi nu ska vara petnoga.

Danne2k
2012-04-17, 09:52
Trist, han hade enorm potential för kommande OS, men var väl iofs inte uttagen.

207,5 kg ryck och 360 kg ATG böj (RAW) för hans ålder är ju hyfsat insane.

jokem
2012-04-17, 10:02
Tråkigt, men varför är jag inte förvånad? Har varit tveksam länge!

Kwon
2012-04-17, 12:21
All Drugs!

Nothing "average" about this bro at all!

Rubus
2012-04-17, 12:39
En människa som dopar sig får styrka gratis ja, tro inget annat. Eller nåja, han/hon får styrka för de pengarna som preparaten kostade om vi nu ska vara petnoga.

Såg du inte vad jag skrev eller?

Rubus
2012-04-17, 12:41
Slår det ofta slint när du tänker eller är det bara idag?

Vad menar du?

Rubus
2012-04-17, 12:44
Han den josh som åkte fast vad var det han åkte fast för?

ChuckTesta
2012-04-17, 12:50
En människa som dopar sig får styrka gratis ja, tro inget annat. Eller nåja, han/hon får styrka för de pengarna som preparaten kostade om vi nu ska vara petnoga.

Haha sitter du här nu igen Stefan :)

Dopar man sig skulle jag inte vilja påstå att man får styrka "gratis". Man måste ju ändå träna och sköta kosten och vilan osv. Men visst håller jag med till viss del, man får väl en skjuts framåt.


Om jag inte minns fel så var han skadad för inte så länge sen? HGH brukar man ju använda vid rehabilitering osv även om det nog inte var därför och då han började preppa..

WHITEFOLKS
2012-04-17, 13:03
Han den josh som åkte fast vad var det han åkte fast för?

Furosemide (lasix), diuretika som även kan användas för att dölja andra medel.

jokem
2012-04-17, 13:03
Haha sitter du här nu igen Stefan :)

Dopar man sig skulle jag inte vilja påstå att man får styrka "gratis". Man måste ju ändå träna och sköta kosten och vilan osv. Men visst håller jag med till viss del, man får väl en skjuts framåt.


Om jag inte minns fel så var han skadad för inte så länge sen? HGH brukar man ju använda vid rehabilitering osv även om det nog inte var därför och då han började preppa..

http://www.wada-ama.org/en/Science-Medicine/Science-topics/Q-A-hGH/

"Literature and research have shown in particular that hGH has an ergogenic and anabolic impact, and that it enhances the anabolic power of steroids."

Mest troliga anledningen.

WHITEFOLKS
2012-04-17, 13:13
Haha sitter du här nu igen Stefan :)

Dopar man sig skulle jag inte vilja påstå att man får styrka "gratis". Man måste ju ändå träna och sköta kosten och vilan osv. Men visst håller jag med till viss del, man får väl en skjuts framåt.



Som svar på det markerade:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5571067&postcount=1

Stefan J
2012-04-17, 13:33
Haha sitter du här nu igen Stefan :)

Dopar man sig skulle jag inte vilja påstå att man får styrka "gratis". Man måste ju ändå träna och sköta kosten och vilan osv. Men visst håller jag med till viss del, man får väl en skjuts framåt.


Om jag inte minns fel så var han skadad för inte så länge sen? HGH brukar man ju använda vid rehabilitering osv även om det nog inte var därför och då han började preppa..

Eftersom jag sitter och får vistelserapportera varje jävla dag just på just grund av att personer som Pat Mendez finns så blir jag självfallet glad när det visar sig att det inte är helt förgäves.

WHITEFOLKS
2012-04-17, 13:35
Eftersom jag sitter och får vistelserapportera varje jävla dag just på just grund av att personer som Pat Mendez finns så blir jag självfallet glad när det visar sig att det inte är helt förgäves.

Hur ofta blir du testad utanför tävlingar?

ceejay
2012-04-17, 14:44
Eftersom jag sitter och får vistelserapportera varje jävla dag just på just grund av att personer som Pat Mendez finns så blir jag självfallet glad när det visar sig att det inte är helt förgäves.

skärp dig nu. Han spelade endast efter reglerna. Nästan varenda sport kräver att man måste dopa sig för att komma till toppen, det är fakta.

Jag ser gärna att ingen skulle dopa sig, men det går inte ens att tänka sig ett sådant scenario i dagens läge.

z_bumbi
2012-04-17, 14:52
skärp dig nu. Han spelade endast efter reglerna.

Han blev avstängd i två för att han följde reglerna? Det var faktiskt en ny förklaring.

ceejay
2012-04-17, 14:53
Jag tror nog att du förstod vad jag menade.

luderlasse
2012-04-17, 15:00
skärp dig nu. Han spelade endast efter reglerna. Nästan varenda sport kräver att man måste dopa sig för att komma till toppen, det är fakta.

Jag ser gärna att ingen skulle dopa sig, men det går inte ens att tänka sig ett sådant scenario i dagens läge.

hmm, spekulera kan man alltid göra, bevisa är en annan femma...

Leifallan
2012-04-17, 15:27
skärp dig nu. Han spelade endast efter reglerna. Nästan varenda sport kräver att man måste dopa sig för att komma till toppen, det är fakta.

Jag ser gärna att ingen skulle dopa sig, men det går inte ens att tänka sig ett sådant scenario i dagens läge.

Nu tar du väl ändå i eller?

mystic[-_-]
2012-04-17, 15:31
För lite pengar i ol för de ska ha tillgång till bästa hjälpen och medicinerna.

ChuckTesta
2012-04-17, 15:31
Nu tar du väl ändå i eller?

Det gör han väl inte? Ska man tävla med eliterna så krävs doping. Ingen på OS är ren.

ceejay
2012-04-17, 15:33
;5720698']För lite pengar i ol för de ska ha tillgång till bästa hjälpen och medicinerna.

Kanske inte USA som inte systematiskt hjälper till med dopingen, man jag tror nog kina, bulgarien, iran etc har en del tillgång till hjälp med specifika blandningar av droger.

mystic[-_-]
2012-04-17, 15:36
Kanske inte USA som inte systematiskt hjälper till med dopingen, man jag tror nog kina, bulgarien, iran etc har en del tillgång till hjälp med specifika blandningar av droger.

Beror nog mycket på chansen att vinna och reklamvärdet av en vinnare från USA. Liten chans lite hjälp etc. Dessutom vilken sport.

Börje H
2012-04-17, 15:39
Han spelade endast efter reglerna. Nästan varenda sport kräver att man måste dopa sig för att komma till toppen, det är fakta.

Grundfelet ligger dels i en del utövares brist på respekt mot gällande reglemente men även åskådares förutfattade meningar om hur man anser sig veta hur den yppersta eliten fungerar, detta oftast utan någon som helst anknytning till just elitidrott. Att det skulle finnas regler och sedan några inofficiella ”regler” där alla elitidrottare i någon sorts samförstånd förstår och accepterar varandras preppande. Du har alltså fakta på att det i nästan varenda sport måste dopas för att komma till toppen? Fakta mer än att de presterar bättre än "sunt förnuft" tillåter förstå alltså. Därmed torde det ju hagla med dopingavstängningar bland annat här i Sverige där vi lyckas få fram en del bra idrottare i olika idrotter. Vart är alla dessa dopingfall?

Ingen på OS är ren.

Ingen kan ju egentligen syna din uppfattning då det omöjligen går att bevisa motsatsen men att alla på OS skulle vara dopade känns ändå tämligen överdrivet.

Stefan J
2012-04-17, 15:59
skärp dig nu. Han spelade endast efter reglerna. Nästan varenda sport kräver att man måste dopa sig för att komma till toppen, det är fakta.

Jag ser gärna att ingen skulle dopa sig, men det går inte ens att tänka sig ett sådant scenario i dagens läge.

Skärp mig? Ursäkta? Säger du som tycker att du egentligen ligger på svensk elitnivå styrkemässigt för att du är 2 meter lång bänkar 20kg över kroppsvikten (och därmed bevisar att du verkligen inte fattar nånting) åt mig att skärpa mig för att Pat spelade enligt reglerna? Mig som tävlar på absolut världsnivå, följer reglerna och måste tävla mot folk som inte gör det? Förstår du hur jävla förbannad du gör mig?

z_bumbi
2012-04-17, 16:31
Kanske inte USA som inte systematiskt hjälper till med dopingen, man jag tror nog kina, bulgarien, iran etc har en del tillgång till hjälp med specifika blandningar av droger.

Fast om du bemödat dig med att läsa listan du fick länkad tidigare så hittar du massor av lyftare från alla de tre länderna, varav en hel hög som var den absoluta eliten, som har torskat. Så varför torskade de i så fall? Att ledningen inte tyckte de var värda the good stuff?
Även om dagens testmetoder kan vara efter så är det inte direkt så att de största medicinska bolagen i världen toksatsar på att öka prestationsförmågan hos ett gäng fuskande idrottare. Jag är inte naiv nog att tro att det gör det för att de ser något fel i det utan för att det helt enkelt inte finns några pengar att få in men mycket mer att förlora.

ChuckTesta
2012-04-17, 16:32
Ingen kan ju egentligen syna din uppfattning då det omöjligen går att bevisa motsatsen men att alla på OS skulle vara dopade känns ändå tämligen överdrivet.

Jo visst kan det kännas överdrivet. Men hur många har inte torskat på doping i efterhand då? Eller innan? Folk man aldrig trodde skulle vara dopade.

Sen kommer det 7-8 st andra som ligger på samma nivå som den dopade, fast dom är rena? Nej, troligen inte..

Usain Bolt fullkomligt krossar alla tidigare rekord, rekord som togs av dopade personer. Är det rimligt att han är ren och leker upp alla dom dopade?

Adama
2012-04-17, 16:52
Jag tror inte att Kajsa Bergqvist, Stefan Holm, Christian Olsson eller Carolina Klyft preppat till sig sina OS-guld.

WHITEFOLKS
2012-04-17, 16:54
Jag hoppas att Christian Olsson inte gjort det med tanke på den dåliga återhämtning han tycks ha :D

ChuckTesta
2012-04-17, 17:01
Jag tror inte att Kajsa Bergqvist, Stefan Holm, Christian Olsson eller Carolina Klyft preppat till sig sina OS-guld.

Haha :)

hugok
2012-04-17, 17:30
skärp dig nu. Han spelade endast efter reglerna. Nästan varenda sport kräver att man måste dopa sig för att komma till toppen, det är fakta.

Jag ser gärna att ingen skulle dopa sig, men det går inte ens att tänka sig ett sådant scenario i dagens läge.

Hur blir man den första olympiska atlet som testats positiv för HGH i USA om man "spelar efter reglerna" och blir avstängd för det?

ChuckTesta
2012-04-17, 17:48
Hur blir man den första olympiska atlet som testats positiv för HGH i USA om man "spelar efter reglerna" och blir avstängd för det?

Förstår du vad han menar och medvetet misstolkar det eller? Alla är dopade, han råkade åka fast. Är det så svårt att förstå? Det är att "spela efter reglerna".

ceejay
2012-04-17, 19:06
Skärp mig? Ursäkta? Säger du som tycker att du egentligen ligger på svensk elitnivå styrkemässigt för att du är 2 meter lång bänkar 20kg över kroppsvikten (och därmed bevisar att du verkligen inte fattar nånting) åt mig att skärpa mig för att Pat spelade enligt reglerna? Mig som tävlar på absolut världsnivå, följer reglerna och måste tävla mot folk som inte gör det? Förstår du hur jävla förbannad du gör mig?

Varför förolämpa mig? Är du inte vettigare än så?tydligen inte

Du verkar ta det personligt mot varje tävlande i varje idrott som dopar sig.

Ska man ha en chans att nå världstoppen inom exempelvis tyngdlyftning, som pat mendes vill, så måste man helt enkelt dopa sig. Det är fakta, inget snack om saken. Han har inte en chans om han skulle vara ren. Han följer sin dröm och om han ska lyckas måste han använda förbjudna preparat. Ska alla som vill bli bäst på något bara helt enkelt acceptera att de aldrig kan göra det rena och lägga av?

MAXX
2012-04-17, 19:09
Nu tar du väl ändå i eller?

Han talar av egen erfarenhet *spy* ;)

Rikard Jansson
2012-04-17, 19:12
Varför förolämpa mig? Är du inte vettigare än så?tydligen inte

Du verkar ta det personligt mot varje tävlande i varje idrott som dopar sig.

Ska man ha en chans att nå världstoppen inom exempelvis tyngdlyftning, som pat mendes vill, så måste man helt enkelt dopa sig. Det är fakta, inget snack om saken. Han har inte en chans om han skulle vara ren. Han följer sin dröm och om han ska lyckas måste han använda förbjudna preparat. Ska alla som vill bli bäst på något bara helt enkelt acceptera att de aldrig kan göra det rena och lägga av?

Du säger ju indirekt att stefan är dopad?

ceejay
2012-04-17, 19:16
Du säger ju indirekt att stefan är dopad?

Han har tur som tävlar i en förbund där det är väldigt bra kontroller.

Men ska vi jämföra prestation i ren vikt så finns det säkerligen bra många som är starkare ute i världen. Jag försöker inte ta ifrån någon deras prestation. Tydligen trampar man en del på tårna ändå.

stridis
2012-04-17, 19:23
Jag tror inte att Kajsa Bergqvist, Stefan Holm, Christian Olsson eller Carolina Klyft preppat till sig sina OS-guld.

Stefan Holm känns verkligen helylle, jag skulle bli helchockad om han har dopat sig. De övriga är iofs testade och svenskar men inget jag skulle sätta min vänstra pungkula på.

Gnusram
2012-04-17, 19:25
Du säger ju indirekt att stefan är dopad?

+1 Faktiskt. Det måste du väl vara med på ändå?

Han har tur som tävlar i en förbund där det är väldigt bra kontroller.

Varför skulle IPF ha bättre kontroller än IWF menar du?

ceejay
2012-04-17, 19:27
+1 Faktiskt. Det måste du väl vara med på ändå?



Varför skulle IPF ha bättre kontroller än IWF menar du?

Jag tror det, har dom inte det?

Gnusram
2012-04-17, 19:36
Jag tror det, har dom inte det?

Jag förstod att du trodde det. Frågan var varför?

ceejay
2012-04-17, 19:49
Vad spelar det för roll? Besvara gärna min fråga om vad pat mendes ska göra om hans dröm är att bli bäst i tyngdlyftning.

Rikard Jansson
2012-04-17, 19:51
Vad spelar det för roll? Besvara gärna min fråga om vad pat mendes ska göra om hans dröm är att bli bäst i tyngdlyftning.

du missar poängen atm, det som störde folk var att du sa att det gällde "nästan" alla sporter, när det i själva verket bara är 10-40% nånstans vad jag tror mig veta

Torsk_ole
2012-04-17, 19:51
vad pat mendes ska göra om hans dröm är att bli bäst i tyngdlyftning.

Träna

Gnusram
2012-04-17, 19:52
Vad spelar det för roll? Besvara gärna min fråga om vad pat mendes ska göra om hans dröm är att bli bäst i tyngdlyftning.

Han får väl träna hårt i många år antar jag, om han nu kommer tillbaks. Kan du svara på min fråga nu?

Stefan J
2012-04-17, 19:53
Varför förolämpa mig? Är du inte vettigare än så?tydligen inte

Du verkar ta det personligt mot varje tävlande i varje idrott som dopar sig.

Ska man ha en chans att nå världstoppen inom exempelvis tyngdlyftning, som pat mendes vill, så måste man helt enkelt dopa sig. Det är fakta, inget snack om saken. Han har inte en chans om han skulle vara ren. Han följer sin dröm och om han ska lyckas måste han använda förbjudna preparat. Ska alla som vill bli bäst på något bara helt enkelt acceptera att de aldrig kan göra det rena och lägga av?

Jag förolämpade dig därför att du säger åt mig att skärpa mig, trots att du inte är i en position att tycka någonting alls. Vad fan vet du om engagemang som enbart letar ursäkter för dina tillkortakommanden? Med ditt uttalande om att Pat Mendez spelade enligt reglerna så pissar du på varenda ren idrottsman som försöker hävda sig internationellt och alla som engagerar sig för antidopingarbete. Och jag kan tala om för dig att i Sverige är vi många rena lyftare och det finns många som engagerar sig för att hålla idrott ren.

Så just för att du är så dum och dessutom respektlös mot en stor skara hårt kämpande idrottsmän och folk som jobbar mot doping kände jag ett trängande och oundgängligt behov av att förolämpa dig.

Whoopie
2012-04-17, 19:56
USA har väll dolt en hel den dopingtester o.s.v. Bland annat Carl Lewis som skulle blivit avstängd men när det kom ut att han inte failat testet så var det inte medvetet utan någon medicin, och han inte menade att ta de...

ceejay
2012-04-17, 20:03
Jag förolämpade dig därför att du säger åt mig att skärpa mig, trots att du inte är i en position att tycka någonting alls. Vad fan vet du om engagemang som enbart letar ursäkter för dina tillkortakommanden? Med ditt uttalande om att Pat Mendez spelade enligt reglerna så pissar du på varenda ren idrottsman som försöker hävda sig internationellt och alla som engagerar sig för antidopingarbete. Och jag kan tala om för dig att i Sverige är vi många rena lyftare och det finns många som engagerar sig för att hålla idrott ren.

Så just för att du är så dum och dessutom respektlös mot en stor skara hårt kämpande idrottsmän kände jag ett trängande och oundgängligt behov av att förolämpa dig.

Vad jag vet om engagemang? Jag är rätt bra i den tävlingsgren jag sysslar med samt var hyggligt nära att vinna VM. Som tur är behövs det inte doping för att klara sig långt i longdriving då det inte främst är hastigheten det handlar om. (dock så vet jag personer som är dopade och en som jag förlorade mot för ett tag sedan har till och med sagt att han är dopad)

Varför lägger du så stor vikt i mitt uttalande då jag inte är i position för att tycka något? Det jag säger är att sport är infekterat och det är extremt svårt om inte omöjligt att hävda sig i de flesta sporter, som exemplet tyngdlyftning.
Att jag säger att pat mendes spelar efter reglerna är ju inget annat än helt sant och om du påstår att jag pissar på rena idrottare pga det uttalandet får det stå för dig.
Vad ska pat mendes göra för att bli bäst? Jag vill gärna att du svarar på den frågan. Det gäller alla idrottare som vill bli bäst, vad ska de göra om de sysslar med idrotter där de inte kan bli bäst utan hjälp?

Jag tycker det är bra att det är många i sverige som jobbar för ren idrott inkl dig själv men jag tycker att du är helt fel ute i det du säger att jag är respektlös. Man blir inte snabbast/starkast/störst i hela världen, utan att ta till hjälpmedel.

Börje H
2012-04-17, 20:05
Han följer sin dröm och om han ska lyckas måste han använda förbjudna preparat.

Vad spelar det för roll? Besvara gärna min fråga om vad pat mendes ska göra om hans dröm är att bli bäst i tyngdlyftning.

Är det en mänsklig rättighet fuska för att bli bäst? Nog faan finns det väl fullt med folk som tex vill bli bäst i en hel del idrotter. Skall det då vara ett tecken på dedikation att våldföra sig på reglementet? Om nu Pat Mendes inte hade de förutsättningar som krävdes för att bli världsbäst i sin sport får han väl göra som 99,999 % av alla andra idrottare gör som inte är bäst. Dvs bita ihop och tävla/träna vidare.

Börje H
2012-04-17, 20:09
Jag är rätt bra i den tävlingsgren jag sysslar med samt var hyggligt nära att vinna VM.

Shit, det luktar doping lång väg. Börjar nog anan att det är som Chucken säger, skall man kämpa i absoluta toppen så krävs doping.

Jag dedikerade en hel dag till att stå på ranchen och panga på allt vad jag kunde och inte fasiken lyckades jag bli speciellt bra. Anar ugglor i mossen.

ceejay
2012-04-17, 20:10
Är det en mänsklig rättighet fuska för att bli bäst? Nog faan finns det väl fullt med folk som tex vill bli bäst i en hel del idrotter. Skall det då vara ett tecken på dedikation att våldföra sig på reglementet? Om nu Pat Mendes inte hade de förutsättningar som krävdes för att bli världsbäst i sin sport får han väl göra som 99,999 % av alla andra idrottare gör som inte är bäst. Dvs bita ihop och tävla/träna vidare.

Okej, det är väl kanske här våra meningar skiljer sig åt.

Är det värt att i sitt enda liv bara acceptera att man inte kan bli bäst eller ska man göra någonting åt det oavsett regler? Att bara acceptera sin plats på jorden och bli bara nästan världselit som bäst?

Börje H
2012-04-17, 20:11
Okej, det är väl kanske här våra meningar skiljer sig åt.

Kan man lugnt säga.

ceejay
2012-04-17, 20:12
Shit, det luktar doping lång väg. Börjar nog anan att det är som Chucken säger, skall man kämpa i absoluta toppen så krävs doping.

Jag dedikerade en hel dag till att stå på ranchen och panga på allt vad jag kunde och inte fasiken lyckades jag bli speciellt bra. Anar ugglor i mossen.

Det är doping inblandat för många garanterat, men som jag skrev är hur vältränad man är inte den viktigaste biten.

Kan man lugnt säga.

Okej, bra att vi rett ut det.

EkarN
2012-04-17, 20:12
Vad jag vet om engagemang? Jag är rätt bra i den tävlingsgren jag sysslar med samt var hyggligt nära att vinna VM. Som tur är behövs det inte doping för att klara sig långt i longdriving då det inte främst är hastigheten det handlar om. (dock så vet jag personer som är dopade och en som jag förlorade mot för ett tag sedan har till och med sagt att han är dopad)

Varför lägger du så stor vikt i mitt uttalande då jag inte är i position för att tycka något? Det jag säger är att sport är infekterat och det är extremt svårt om inte omöjligt att hävda sig i de flesta sporter, som exemplet tyngdlyftning.
Att jag säger att pat mendes spelar efter reglerna är ju inget annat än helt sant och om du påstår att jag pissar på rena idrottare pga det uttalandet får det stå för dig.
Vad ska pat mendes göra för att bli bäst? Jag vill gärna att du svarar på den frågan. Det gäller alla idrottare som vill bli bäst, vad ska de göra om de sysslar med idrotter där de inte kan bli bäst utan hjälp?

Jag tycker det är bra att det är många i sverige som jobbar för ren idrott inkl dig själv men jag tycker att du är helt fel ute i det du säger att jag är respektlös. Man blir inte snabbast/starkast/störst i hela världen, utan att ta till hjälpmedel.

Jag kan hålla med om att om han vill bli bäst i tyngdlyftning är det bara att börja injicera(som det ser ut nu). Inte försvarbart(då det leder till att icke-fuskande personer drabbas). Det är dock förståeligt. Alla har vi ju bara ett liv och han kanske inte vill harva på långt under eliten hela sitt liv i hopp om att det någon gång ska bli dopingfritt inom OL.

MtotheM
2012-04-17, 20:13
Vad ska pat mendes göra för att bli bäst.

Alla kan inte vara bäst. Tävlingar är till för att vissa vem denna person är, inte vem som kan preppa så mycket som möjligt utan att dö av hjärtproblem fram tills tävlingen.

stridis
2012-04-17, 20:14
Som tur är behövs det inte doping för att klara sig långt i longdriving då det inte främst är hastigheten det handlar om.


Lite OT men skulle du kunna skriva några rader om vad som är viktigt etc i longdriving? Har förstås noll koll på den sporten.

Rikard Jansson
2012-04-17, 20:15
Får faktiskt hålla med Börje, även om jag inte gjorde det förr, men jag förstår bättre nu. Inom SL har jag aldrig ö.h.t. varit intresserad av doping, inte heller för någon äras skull, men förr trodde jag att om det var pengar inblandat så hade jag kunnat göra det, men inte nu längre.

För det är fortfarande fusk, och trots att andra gör det så blir det inte rätt, för det enda som händer när alla bestämmer sig att fuska är att man begär denna ingångsritual med sprutan i röven för att kunna konkurrera, och den vill man inte ha. Det absolut ärorika i sammanhanget är att låta bli dopingen, för att försöka få bort den. Om man så inte vinner VM, so be it. Man är större än vinnaren ändå. Det tråkiga bara är att man inte kan veta vem som är dopad. Skulle jag komma trea på VM som ren och jag i omklädningsrummet är med när de två första skjuter så skulle jag känna mig som en världsmästare oavsett.

ceejay
2012-04-17, 20:19
Lite OT men skulle du kunna skriva några rader om vad som är viktigt etc i longdriving? Har förstås noll koll på den sporten.

Hastighet är givetvis en faktor, men nästan vem som helst kan träna upp sig till tillräckliga hastigheter för att klara sig bra.


Den viktigaste faktorn är hur man slår bollen(teknik alltså). En person som har 120mph i klubbhastighet kan slå en person som har 135mph(snittet på pgatouren är 114mph och på vm 140mph).
Kommer man med exempelvis lite för öppet klubbhuvud(vi snackar 1 grad), träffar lite dåligt(kanske långt ute på tån) samt kommer i en dålig attack-vinkel till bollen så tappar man sinnessjukt mycket längd. En bra slagen boll och en dåligt slagen boll kan skilja 50m på 300-350m i totallängd om inte mer. Samt att en dåligt slagen boll i många fall missar landningsområdet helt och hållet.

Lillgrabben
2012-04-17, 20:24
Fusk oavsett metod är varken ärofullt eller speciellt givande för någon. Hur kul kan det vara att vinna ngt om man inte håller sig inom regelverkets ramar i sporten man frivilligt valt att deltaga i...

Väljer någon - oavsett anledning - att inte följa regelverket, vore det fördelaktigt för alla ifall denne kunde mobilisera såpass kulor att han / hon väljer att deltaga i en aktivitet där kraven motsvarar förväntningarna. :)

ceejay
2012-04-17, 20:28
Fusk oavsett metod är varken ärofullt eller speciellt givande för någon. Hur kul kan det vara att vinna ngt om man inte håller sig inom regelverkets ramar i sporten man frivilligt valt att deltaga i...

Väljer någon - oavsett anledning - att inte följa regelverket, vore det fördelaktigt för alla ifall denne kunde mobilisera såpass kulor att han / hon väljer att deltaga i en aktivitet där kraven motsvarar förväntningarna. :)

Det du säger är väl om något väldigt subjektivt. Vem bestämmer om det är ärofullt eller givande eller kul om inte utövaren själv? Jag skulle tycka att det var kul om jag lyckades bli rik och glad inom valfri sport oavsett om jag tog något eller inte. Att sitta och tänka moral i en situation som kan förändra ditt liv till det bättre tycker inte jag är värt något men givetvis har alla sina åsikter.

Rikard Jansson
2012-04-17, 20:28
Fusk oavsett metod är varken ärofullt eller speciellt givande för någon. Hur kul kan det vara att vinna ngt om man inte håller sig inom regelverkets ramar i sporten man frivilligt valt att deltaga i...

Väljer någon - oavsett anledning - att inte följa regelverket, vore det fördelaktigt för alla ifall denne kunde mobilisera såpass kulor att han / hon väljer att deltaga i en aktivitet där kraven motsvarar förväntningarna. :)

This. Man är ju för fan så jävla patetisk om man dopar sig och vinner över odopade. En pajas av världsklass. Men samtidigt kräver det sin man att veta att man tävlar mot dopade, när man själv är odopad. Det är dock det som krävs för att få bort dopingen ifrån sporter där doping inte ska förekomma. I övrigt tycker jag det är roligt med dopingligor, alltid kul att se jävla monster lyfta monstervikter!

Lillgrabben
2012-04-17, 20:36
Det du säger är väl om något väldigt subjektivt. Vem bestämmer om det är ärofullt eller givande eller kul om inte utövaren själv? Jag skulle tycka att det var kul om jag lyckades bli rik och glad inom valfri sport oavsett om jag tog något eller inte. Att sitta och tänka moral i en situation som kan förändra ditt liv till det bättre tycker inte jag är värt något men givetvis har alla sina åsikter.

Är det verkligen så att du anser att fusk är okej?

Ponera att du förlorar VM i longdrivinggolf + 500 kkr prispengar, pga att din medspelare använder otillåtna klubbor ( som tillskansar honom fördelar utöver vad han kan träna sig till) - är det fortfarande okej då?

Jag kanske är trögtänkt i afton, men frågan är ärligt menad.

ceejay
2012-04-17, 20:48
Är det verkligen så att du anser att fusk är okej?

Ponera att du förlorar VM i longdrivinggolf + 500 kkr prispengar, pga att din medspelare använder otillåtna klubbor ( som tillskansar honom fördelar utöver vad han kan träna sig till) - är det fortfarande okej då?

Jag kanske är trögtänkt i afton, men frågan är ärligt menad.

Om någon fuskar och vinner över mig så jag förlorar massor så tycker jag givetvis att det är fel.

Ska jag vara ärlig så är det en svår fråga att svara på rakt av, om det är okej att folk dopar sig inom idrott.

Å ena sidan skapar man sig fördelar mot folk som inte dopar men å andra sidan så måste man i vissa situationer göra det för att andra gör det, om man ska kunna ta sig förbi dom. Detta tror jag är den största diskussionsdelen inom idrott och doping
Jag antar att du skulle kunna sätta dig in i en situation där det krävs lite extra av dig för att det är flera andra som vill samma sak som dig, exempelvis bli draftad till ett lag och förändra ditt liv, hur skulle du göra?

Det bästa vore att ingen någonsin dopat sig och att all idrott är ren, men i och med att det inte är så, så blir det ett väldigt stort dilemma.

Jag förlorade nyligen en tävling i finalen där han jag mötte har dopat sig, hur ska jag göra i den situationen?

spoon
2012-04-17, 20:57
Alla kan ju sätta sig in i situationen att det lockar att fuska. Det rättfärdigar inte handlingen.

Lillgrabben
2012-04-17, 21:03
Om någon fuskar och vinner över mig så jag förlorar massor så tycker jag givetvis att det är fel.

Ska jag vara ärlig så är det en svår fråga att svara på rakt av, om det är okej att folk dopar sig inom idrott.

Å ena sidan skapar man sig fördelar mot folk som inte dopar men å andra sidan så måste man i vissa situationer göra det för att andra gör det, om man ska kunna ta sig förbi dom. Detta tror jag är den största diskussionsdelen inom idrott och doping
Jag antar att du skulle kunna sätta dig in i en situation där det krävs lite extra av dig för att det är flera andra som vill samma sak som dig, exempelvis bli draftad till ett lag och förändra ditt liv, hur skulle du göra?

Det bästa vore att ingen någonsin dopat sig och att all idrott är ren, men i och med att det inte är så, så blir det ett väldigt stort dilemma.

Jag förlorade nyligen en tävling i finalen där han jag mötte har dopat sig, hur ska jag göra i den situationen?

Om jag personligen var intresserad av att tillskansa mig prestationsförmåga bortom mina egna genetiska förutsättningar skulle jag inte vilja tävla mot de som kör den rena vägen. Var & en måste välja sin väg - jag valde min väg för 18 år sedan när jag började träna med vikter & sedemera tävla.

Är det värt att förlora sin heder för att gå vid sidan om kön? Jag tror inte det - iallafall inte för något så banalt som idrottslig framgång.

Jag tycker det är ganska intressant att du finner det fel & upprörande (?) om ngn vinner över dig, pga orent mjöl i påsen. Många ggr upplever jag - när jag läser dina inlägg i trådar av den här modellen, att du mer eller mindre tycker det mesta är okej. I sådana fall borde det även kännas "bra" att förlora fast man vet att motståndarna inte hållit sig till reglementsenlig tävlingsutövan.

Hur du ska göra i en sådan situation är upp till dig, det måste du själv bestämma. Det är inte du som felar utan din motpol...

ceejay
2012-04-17, 21:15
Jag förstår vad du menar.

Många av de som förlorat sin heder dock, skrattar hela vägen till banken.

Jag är rätt liberal men som tur är så tävlar jag i en sport där det inte krävs doping för att bli bäst(tror jag iaf). Men visst känns det lite surt att torska mot någon som har använt sig utav doping.

Jag är inte riktigt 100 säker än vad jag står i frågan om det är okej eller inte. En del i mig säger att vill man bli bäst i något så måste man offra lite samt dopa sig men den andra delen håller inte med.
Det största dilemmat som jag inte riktigt bestämt mig i än är att de är så utspritt idag så att det krävs i vissa fall. Om det är moraliskt rättfärdigat eller inte känns som något som är ointressant i dagens idrottsvärld.
Det enda som spelar roll för många är om man lyckas eller inte. Om en person fuskar till sig ett kontrakt med hjälp av doping före en annan som är ren så spelar det inte så stor roll vad man tycker. Kontentan blir att den ena lyckas medan den andra personen får ta ett vanligt jobb/utbilda sig för att överleva.

Tycker du att jag är helt fel ute?

Rikard Jansson
2012-04-17, 21:19
Jag förstår vad du menar.

Många av de som förlorat sin heder dock, skrattar hela vägen till banken.

Jag är rätt liberal men som tur är så tävlar jag i en sport där det inte krävs doping för att bli bäst(tror jag iaf). Men visst känns det lite surt att torska mot någon som har använt sig utav doping.

Jag är inte riktigt 100 säker än vad jag står i frågan om det är okej eller inte. En del i mig säger att vill man bli bäst i något så måste man offra lite samt dopa sig men den andra delen håller inte med.
Det största dilemmat som jag inte riktigt bestämt mig i än är att de är så utspritt idag så att det krävs i vissa fall. Om det är moraliskt rättfärdigat eller inte känns som något som är ointressant i dagens idrottsvärld.
Det enda som spelar roll för många är om man lyckas eller inte. Om en person fuskar till sig ett kontrakt med hjälp av doping före en annan som är ren så spelar det inte så stor roll vad man tycker. Kontentan blir att den ena lyckas medan den andra personen får ta ett vanligt jobb/utbilda sig för att överleva.

Angående det fetstilta; det här verkar vara någon slags propaganda från better stronger faster eller vad nu dokumentären hette, som är lätt att falla för, men som fallerar bara man funderar på det lite.

Angående det kursiva; kan inte annat än hålla med när det gäller stora publiksporter med massiva mängder pengar i, för egentligen, då handlar det ju till stor del om att underhålla, och till stor del om att tjäna pengar, och då blir det helt plötsligt självklart att man ska ta på sig att göra det som krävs (doping), och då liksom följer det med att man vet att man får äran trots att man är dopad, för det är alla andra. Men det gäller inte i ärosporter som SL och OL imo, bara i t.ex. amerikansk fotboll eller dyl.

Disclaimer; jag påstår egentligen inte att någon är dopad. Alla i alla sporter är rena. :)

hugok
2012-04-17, 21:20
Förstår du vad han menar och medvetet misstolkar det eller? Alla är dopade, han råkade åka fast. Är det så svårt att förstå? Det är att "spela efter reglerna".

Uppenbarligen är inte många lika dopade som honom.

Lillgrabben
2012-04-17, 21:36
Jag förstår vad du menar.

Många av de som förlorat sin heder dock, skrattar hela vägen till banken.

Jag är rätt liberal men som tur är så tävlar jag i en sport där det inte krävs doping för att bli bäst(tror jag iaf). Men visst känns det lite surt att torska mot någon som har använt sig utav doping.

Jag är inte riktigt 100 säker än vad jag står i frågan om det är okej eller inte. En del i mig säger att vill man bli bäst i något så måste man offra lite samt dopa sig men den andra delen håller inte med.
Det största dilemmat som jag inte riktigt bestämt mig i än är att de är så utspritt idag så att det krävs i vissa fall. Om det är moraliskt rättfärdigat eller inte känns som något som är ointressant i dagens idrottsvärld.
Det enda som spelar roll för många är om man lyckas eller inte. Om en person fuskar till sig ett kontrakt med hjälp av doping före en annan som är ren så spelar det inte så stor roll vad man tycker. Kontentan blir att den ena lyckas medan den andra personen får ta ett vanligt jobb/utbilda sig för att överleva.

Tycker du att jag är helt fel ute?

Jag tror det är en jäkligt hård & elak värld där ute, där både ett & annat förekommer - saker som både jag & du troligen tycker är helt uppåt väggarna vansinnigt.

Problemet JAG ser med dopning är att det inom organiserad idrott är att anse som fusk & jag likställer det med allt annat fusk. I min lilla värld är dopning en del av problematiken inom idrottsvärlden, men den är nog bara en del i ett större sammanhang. Ju mer man tillåter sig hoppa över skacklarna, desto mer avtrubbad blir man i sinnet när man debatterar olika problem med sig själv.

Jag håller till fullo med dig i det du skriver att "man måste offra lite för att bli bäst", dock innefattar jag inte dopning som en del i den ekvationen - även om jag förstår en del tycker det kan kännas lockande.

Om något är det i dagens idrottsvärld det är intressant med fair play & moral. Tappar vi vår moral & glädje till förmån för ett allt mer uppskruvat lycksökande och annat elände i "prestationens ekorrhjul" - vad har vi kvar då?

Jag förstår dina tankar och att det kan kännas så. Dock håller jag inte med dig i din lite väl tillåtande inställning till idrottsligt fusk. :)

Rikard Jansson
2012-04-17, 21:37
Är det ingen som öht har något att reflektera över vad jag skriver? Jag får bara gensvar när jag skriver provocerande saker tydligen :D

Lillgrabben
2012-04-17, 21:39
Hej Rikard.

Känns det bättre nu? *cupid*

Rikard Jansson
2012-04-17, 21:39
Hej Rikard.

Känns det bättre nu? *cupid*

Ja:D Sjukt glad blir jag när mitt namn är rättstavat också<3

Lillgrabben
2012-04-17, 21:41
Ja:D Sjukt glad blir jag när mitt namn är rättstavat också<3

Alltid roligt när man kan göra ngn glad. :thumbup:

ceejay
2012-04-17, 21:47
Jag tror det är en jäkligt hård & elak värld där ute, där både ett & annat förekommer - saker som både jag & du troligen tycker är helt uppåt väggarna vansinnigt.

Problemet JAG ser med dopning är att det inom organiserad idrott är att anse som fusk & jag likställer det med allt annat fusk. I min lilla värld är dopning en del av problematiken inom idrottsvärlden, men den är nog bara en del i ett större sammanhang. Ju mer man tillåter sig hoppa över skacklarna, desto mer avtrubbad blir man i sinnet när man debatterar olika problem med sig själv.

Jag håller till fullo med dig i det du skriver att "man måste offra lite för att bli bäst", dock innefattar jag inte dopning som en del i den ekvationen - även om jag förstår en del tycker det kan kännas lockande.

Om något är det i dagens idrottsvärld det är intressant med fair play & moral. Tappar vi vår moral & glädje till förmån för ett allt mer uppskruvat lycksökande och annat elände i "prestationens ekorrhjul" - vad har vi kvar då?

Jag förstår dina tankar och att det kan kännas så. Dock håller jag inte med dig i din lite väl tillåtande inställning till idrottsligt fusk. :)

Jag håller med om att det är ett stort problem, jag ser inte hur man ska kunna komma undan det tyvärr.
Världsrekorden skulle inte vara i närheten av vad de är just nu, publiken kräver extrema människor samt att det alltid kommer finnas människor som göra allt för att lyckas vilket provocerar fram ännu fler människor som dopar sig och så fortsätter det.

Jag tror att man måste offra mycket samt dopa sig för att kunna bli framgångsrik inom en rad sporter.

Tyvärr så finns det inte så mycket fair play och moral i de sporter där den största publiken och alla pengar är.


Att jag tillåter eller tycker att det är okej är lite att ta i, men man kan väl säga att jag förstår varför folk gör det.

young_george
2012-04-17, 21:53
Givetvis blir det en otroligt tråkig tävlingssituation om några dopar sig och andra inte gör det i en och samma tävling.

Nu vet jag inte hur det ser ut i hans tävlingsgren, om det kanske är så att alla använder doping och det är allmänt känt bland alla utövarna att detta är ett faktum, såsom vid proffsbodybuilding, så är det svårt att kalla det fusk.

Men överallt där man blandar utövarna så verkar det ändå som att doping av många hålls som ett slags "godkänt" fusk. Det är mindre fusk att dopa sig än att använda fjädrar i skorna på 100meterlöpning eller två tärning i monopol. Det är intressant.

Lillgrabben
2012-04-17, 22:04
svårt att kalla det fusk...

Är det verkligen så?

Jag & många med mig ogillar doping lika mkt som annat fusk / osportsligt uppträdande . Själv tycker jag inte det är okej att stämpla fast motståndarna i fotboll för att vinna en duell, även om många tar till metoden för att vinna egna fördelar osv osv...

Bara för att man kan påvisa att ett större antal pysslar med fusket / det osportsliga uppträdandet - vad det nu än må vara - betyder det inte att det är okej.

WHITEFOLKS
2012-04-17, 22:16
Ja fast just profesionell bodybuilding är ju ett väldigt speciellt exempel eftersom sporten delvis kräver doping för att kunna konkurrera men även för att det är väldigt fördelaktigt för sponsorerna att de dopar sig (deras produkter ser så väldigt effektiva ut).

Kombinerar man sedan det med en officiell policy om att dopining inte är tillåten samtidigt som man inte testar.... I pro-BB kan man nog säga att det inte är fusk.

Lillgrabben
2012-04-17, 22:21
Proffsbyggning är onekligen lite speciellt, annat kan man inte säga.

Pat Mendes som tråden handlar ( handlade om till en början) är iallafall olympisk lyftare & att räkna som idrottsman, därav har jag lagt till fuskaspekten till mitt resonemang.

young_george
2012-04-17, 22:30
Är det verkligen så?

Jag & många med mig ogillar doping lika mkt som annat fusk / osportsligt uppträdande . Själv tycker jag inte det är okej att stämpla fast motståndarna i fotboll för att vinna en duell, även om många tar till metoden för att vinna egna fördelar osv osv...

Bara för att man kan påvisa att ett större antal pysslar med fusket / det osportsliga uppträdandet - vad det nu än må vara - betyder det inte att det är okej.

Det är möjligtvis inte optimalt, men jag ser det inte som att Jay Culter har fuskat sig till sin titel.
Jag har verkligen ingen järnkoll, men i odopingkontrollerad SL i Staterna verkar det vara underförstått bland deltagarna att man får dopa sig av vad jag läst, och det finns säkert fler exempel.

Är spelplanen jämn så har jag svårt att se det som fusk, men i de flesta sporter kommer spelarna blandas och då blir det genast problematiskt.

ChuckTesta
2012-04-17, 22:40
Jag förolämpade dig därför att du säger åt mig att skärpa mig, trots att du inte är i en position att tycka någonting alls. Vad fan vet du om engagemang som enbart letar ursäkter för dina tillkortakommanden? Med ditt uttalande om att Pat Mendez spelade enligt reglerna så pissar du på varenda ren idrottsman som försöker hävda sig internationellt och alla som engagerar sig för antidopingarbete. Och jag kan tala om för dig att i Sverige är vi många rena lyftare och det finns många som engagerar sig för att hålla idrott ren.

Så just för att du är så dum och dessutom respektlös mot en stor skara hårt kämpande idrottsmän och folk som jobbar mot doping kände jag ett trängande och oundgängligt behov av att förolämpa dig.

Det finns en anledning till att Sverige har haft, vad jag vet, en tyngdlyftare att nå 400+? Anders Bergström? och det finns en anledning till att Pat Mendes har/hade inofficiellt världsrekord.

Självklart är inte alla dopade, men det finns också en anledning till att den som kommer sist inte så ofta är i närheten av den som kommer först. Kunde man testa varenda elitidrottsman i varenda sport där doping är "viktigt" som t ex tyngdlyftning, 100 m sprint osv (troligtvis vinner dopade i dom flesta sporterna) så hade inte rekorden sett ut som dom gör idag.

För det är fortfarande fusk, och trots att andra gör det så blir det inte rätt, för det enda som händer när alla bestämmer sig att fuska är att man begär denna ingångsritual med sprutan i röven för att kunna konkurrera, och den vill man inte ha. Det absolut ärorika i sammanhanget är att låta bli dopingen, för att försöka få bort den. Om man så inte vinner VM, so be it. Man är större än vinnaren ändå. Det tråkiga bara är att man inte kan veta vem som är dopad. Skulle jag komma trea på VM som ren och jag i omklädningsrummet är med när de två första skjuter så skulle jag känna mig som en världsmästare oavsett.

Du avstår ju doping av moraliska skäl, du vill inte bli bäst och göra vad som helst för att bli det heller. Om du ligger i absoluta toppskiktet och har möjlighet att komma lite före och verkligen bli bäst så kanske det lockar ändå..


Uppenbarligen är inte många lika dopade som honom.

Jo, dom har bara varit rena på testerna.

Rikard Jansson
2012-04-17, 22:42
Det finns en anledning till att Sverige har haft, vad jag vet, en tyngdlyftare att nå 400+? Anders Bergström? och det finns en anledning till att Pat Mendes har/hade inofficiellt världsrekord.

Självklart är inte alla dopade, men det finns också en anledning till att den som kommer sist inte så ofta är i närheten av den som kommer först. Kunde man testa varenda elitidrottsman i varenda sport där doping är "viktigt" som t ex tyngdlyftning, 100 m sprint osv (troligtvis vinner dopade i dom flesta sporterna) så hade inte rekorden sett ut som dom gör idag.



Du avstår ju doping av moraliska skäl, du vill inte bli bäst och göra vad som helst för att bli det heller. Om du ligger i absoluta toppskiktet och har möjlighet att komma lite före och verkligen bli bäst så kanske det lockar ändå..

Har redan varit bäst i min lilla snäva sport :) Tillräckligt mycket erfarenhet hursom för att bestämma mig för att även om det var en global sport med rawbänk för ungdomar så skulle jag inte dopa mig för att vinna VM

ChuckTesta
2012-04-17, 22:53
Har redan varit bäst i min lilla snäva sport :) Tillräckligt mycket erfarenhet hursom för att bestämma mig för att även om det var en global sport med rawbänk för ungdomar så skulle jag inte dopa mig för att vinna VM

Vad har du vunnit, raw-sm i bänkpress? Det är en stor prestation visst, men jag klassar det tyvärr inte som världsbäst och elit.

Rikard Jansson
2012-04-17, 22:57
Vad har du vunnit, raw-sm i bänkpress? Det är en stor prestation visst, men jag klassar det tyvärr inte som världsbäst och elit.

raw-sm (rm hette det förra året), sen bänk-sm, samt ett svenskt rekord som gav näst mest poäng av alla bänkande ungdomar genom svensk historia :) 0.5 p eller nåt ifrån bäst ever! nu har eddie berglund dock det, men för ett år sen så ^^ hursom finns det inget att gå vidare med just nu då det inte finns någon ipf raw-bänk för ungdomar/juniorer, så maximalt högt kom jag ändå. Hursomhelst är det irrelevant och jag försöker inte skryta, vill bara sätta i perspektiv att jag förstår vad det handlar om.

Matsa
2012-04-17, 23:04
Kunde man testa varenda elitidrottsman i varenda sport där doping är "viktigt" som t ex tyngdlyftning, 100 m sprint osv (troligtvis vinner dopade i dom flesta sporterna) så hade inte rekorden sett ut som dom gör idag.

Visst ligger det sannolikt någonting i detta men jag tror även att rekorden hade sett annorlunda ut om det inte testades alls. Titta på SL där det finns förbund där allt är mer eller mindre helt fritt, där är vikterna överlag ganska mycket högre än i IPF. Inom tyngdlyftning finns det mig veterligen ingen motsvarighet till dessa "liberala förbund" men visst är det väl så att vissa av toppnamnen ska ha lyft en hel del mer i träningslyft än vad någon har lyckats få officiellt? Jag har inte speciellt bra koll på tyngdlyftning så någon får rätta mig om jag har fel.

ChuckTesta
2012-04-17, 23:10
raw-sm (rm hette det förra året), sen bänk-sm, samt ett svenskt rekord som gav näst mest poäng av alla bänkande ungdomar genom svensk historia :) 0.5 p eller nåt ifrån bäst ever! nu har eddie berglund dock det, men för ett år sen så ^^ hursom finns det inget att gå vidare med just nu då det inte finns någon ipf raw-bänk för ungdomar/juniorer, så maximalt högt kom jag ändå. Hursomhelst är det irrelevant och jag försöker inte skryta, vill bara sätta i perspektiv att jag förstår vad det handlar om.

Du var bäst i Sverige, inte i världen. Det är mycket bra jobbat ändå.

ChuckTesta
2012-04-17, 23:15
Visst ligger det sannolikt någonting i detta men jag tror även att rekorden hade sett annorlunda ut om det inte testades alls. Titta på SL där det finns förbund där allt är mer eller mindre helt fritt, där är vikterna överlag ganska mycket högre än i IPF. Inom tyngdlyftning finns det mig veterligen ingen motsvarighet till dessa "liberala förbund" men visst är det väl så att vissa av toppnamnen ska ha lyft en hel del mer i träningslyft än vad någon har lyckats få officiellt? Jag har inte speciellt bra koll på tyngdlyftning så någon får rätta mig om jag har fel.

I tyngdlyftning verkar det vara naturens lagar som gör att man inte kommer så mycket längre än vad man gör idag. Men ingen tror väl på riktigt att nummer 1,2,3 i OS är rena?

Hade det inte varit några tester alls hade rekorden nog sett annorlunda ut, varit mer extrema.

Matsa
2012-04-17, 23:27
Ja det verkar finnas någon sorts gräns i ryck och stöt som är rent ohemult svår att ta sig över oavsett hur mycket större och starkare man blir. Tror det var Börje som var inne lite på det i tyngdlyftningstråden.

hugok
2012-04-18, 11:19
Jo, dom har bara varit rena på testerna.

Det är ingen som vet. Det enda vi vet är att Pat var den första att testas positiv för HGH. Man måste ju utgå från att folk är rena tills de antingen erkänner eller testas positivt.

ChuckTesta
2012-04-18, 11:26
Det är ingen som vet. Det enda vi vet är att Pat var den första att testas positiv för HGH. Man måste ju utgå från att folk är rena tills de antingen erkänner eller testas positivt.

Eller så tittar man på verkligheten.

Tror du det är möjligt att Usain Bolt fullkomligt krossar alla tidigare rekord som slogs av dopade personer? Samt att 3/5 ur hans team torskade? Han har ju aldrig testats positiv så då är han ren enligt dig.

young_george
2012-04-18, 13:17
http://www.nytimes.com/images/blogs/freakonomics/posts/Bolt1.jpg

Otrolig prestation hur som helst.

hugok
2012-04-18, 13:40
Eller så tittar man på verkligheten.

Tror du det är möjligt att Usain Bolt fullkomligt krossar alla tidigare rekord som slogs av dopade personer? Samt att 3/5 ur hans team torskade? Han har ju aldrig testats positiv så då är han ren enligt dig.

Nu kan jag ingenting om Usain Bolt och hans sport, men i princip förutom vissa extremfall tycker jag att det är en bra riktlinje. Annars kan man ju kasta ur sej anklagelser åt alla möjliga håll. Det går som sagt inte att visa någonting förrän antingen personen erkännt eller visat positivt. Bara för att en person presterat bra betyder det inte nödvändigtvis att denne dopat sej. På 50-talet gjorde Paul Anderson otroliga prestationer som i princip ingen knäcker idag. Hade han levt idag hade det låtit exakt lika dant om honom, att han trycker när ingen ser på och är ren på tävlingarna bara för att han är duktig.