handdator

Visa fullständig version : enligt en gammal stavhoppare


Svarten81
2003-10-14, 22:24
Min lärare säger att det är sämre att köra bänkpress än hantelpress för att i bänkpress blir motståndet olika då man blir trött så lutar man över mer av vikten på den sida av kroppen man är starkare i. Alltså ska man få bättre jämnvikt på hantelpress då båda sidorna har lika mycket vikt på bägge sidor.

Så min fråga är varför kör de flästa byggare bänkpress?

Själv upplever jag att jag har svårt att hålla balansen när jag kör hantelpress så kör helst i bänk.:hbang:

Allan
2003-10-14, 22:33
Om vi definierar byggare som folk som tävlar är i varje fall min uppfattning att de kör relativt lite bänk men mycket hantelpress. Och genrellt har din lärare rätt - men det handlar om att lära sig övningarna rätt.

allan

Svarten81
2003-10-14, 22:37
Originally posted by Allan
Om vi definierar byggare som folk som tävlar är i varje fall min uppfattning att de kör relativt lite bänk men mycket hantelpress. Och genrellt har din lärare rätt - men det handlar om att lära sig övningarna rätt.

allan

Så jag som funderar på att sats ska gå över på mera hantelpress då. Körde det rätt mycket innan jag slet mig eller något i axeln.
Kanske vet du vad det var som hände Allan?
Körde hantelpress med rak bänk i 3 setet så bara vek sig armen och jag tappade vikten i bröstet. Har fortfarande känning i axeln o har fått sämre balans när jag testar hantelpress.
Vad tror du gick snätt?:bpump:

Snapphanen
2003-10-15, 08:22
Samma här faktiskt .. tappade balansen med min vänster hand när jag körde rätt tungt och hans som passade han inte riktigt med. Känns fortfarande ibland när man kör tungt, samma sak i axelpress. Gillar att köra stång bättre då min balans när jag håller tunga saker rätt upp i luften inte är den bästa.. ;)

nu blir det mest bänkpress och axelpress med stång... :thumbup:

Pez
2003-10-15, 09:36
Och det är därför man ska köra på lite lägre vikter som man kan hantera, istället för att tjonga på med tungt för tidigt (och tungt är relativt faktiskt), för att stärka upp alla muskler som stabiliserar också... lesson learned boys?

Vad som gick snett kan ingen säga såhär - finns massa saker som kan ligga till grund/inträffat. Gå till en idrottsläkare/naprapat/kiropraktor om det fortfarande känns av!

/pez

FELLO
2003-10-15, 09:54
Jag brukar köra på bänk först på 100kg sedan hantelpress 38kg. Hantelpressen känns lättare efter att man kört tyngre bänk och balansen funkar också bra.

Första gången kunde jag knappt köra på 20kg hantelpress, det var jobbigt. Men ju mer man körde ju mer kunde man belasta armarna med bibehållen balans.

Koncentration och balans är nyckelordet för hantelpress :thumbup:

andersw
2003-10-15, 09:55
Originally posted by Svarten81
Min lärare säger att det är sämre att köra bänkpress än hantelpress för att i bänkpress blir motståndet olika då man blir trött så lutar man över mer av vikten på den sida av kroppen man är starkare i. Alltså ska man få bättre jämnvikt på hantelpress då båda sidorna har lika mycket vikt på bägge sidor.

Så min fråga är varför kör de flästa byggare bänkpress?

Själv upplever jag att jag har svårt att hålla balansen när jag kör hantelpress så kör helst i bänk.:hbang:

Snacka bänkpress med en kille som tävlat. Pratae om vilka övningar man ska köra om man vill bli stark i bröst/bänkpress.

Och det är inte svårare än att vill du bli stark i just bänkpress är det just bänkpress du ska träna mest. Visst kan det va bra att variera med hantelpress men koncentrera dig på bänken!

Snapphanen
2003-10-15, 09:56
jajaja... men om man vill köra tungt och kanske bara några få reps då kan man ju inte köra på 18.5 eller ngt sånt. Det funkar ju alltid annars när man har en passare som är lite med iaf, men den gången gick det inte..

andersw
2003-10-15, 11:48
Originally posted by Erik84
jajaja... men om man vill köra tungt och kanske bara några få reps då kan man ju inte köra på 18.5 eller ngt sånt. Det funkar ju alltid annars när man har en passare som är lite med iaf, men den gången gick det inte..

Klart man kan köra på det!

Testat köra STRIKT och ordentligt negativt...då får man lasta av bra många kilon.

Snapphanen
2003-10-15, 12:11
sant, och det är klart jag kör strikt för det mesta.. ibland känner man dock för att se hur mycket man klarar!

Svarten81
2003-10-15, 14:04
Originally posted by Pez
Och det är därför man ska köra på lite lägre vikter som man kan hantera, istället för att tjonga på med tungt för tidigt (och tungt är relativt faktiskt), för att stärka upp alla muskler som stabiliserar också... lesson learned boys?

Vad som gick snett kan ingen säga såhär - finns massa saker som kan ligga till grund/inträffat. Gå till en idrottsläkare/naprapat/kiropraktor om det fortfarande känns av!

/pez

jo visst stämmer det så som du säger, bättre att köra striktare övning än att köra för tugnt...
måste nog lära mig det i fortsättningen om jag ska försöka mig på att tävla om några år.
ska försöka bättra mig:bow: :hbang:

Ankarby
2003-10-15, 19:29
Kände för att titta mig i spegeln när jag körde pressar och bröt hela överkroppen kändes det som :D