handdator

Visa fullständig version : Springa milen varje dag, muskelförlust?


Betsson1
2010-06-17, 22:29
Tja.
Jag funderar på att springa 1 mil varje dag och samt styrketräna som vanligt, 5 gånger i veckan.

Hur kommer detta påverka min muskelförlust?
Är det bättre att gå 1 mil?
Hur mycket cardio körde ni för att gå ner i vikt? Jag väger 82 och strävar efter att gå ner till 75. Detta är ett måste innan jag kan börja bygga igen.

Hur skulle ni har gjort om ni hade 7kg kvar att få bort fram tills Augusti?

Jag vet, många frågor men ni behöver inte svara på alla. Tacksam för allt hjälp jag kan få!

skoggy
2010-06-17, 22:31
Av det lilla som beskriver dig, så verkar det som om du helt och hållet skall fokusera på kosten, inte lägga till träning..

ät rätt och överträna inte.

Betsson1
2010-06-17, 22:45
Av det lilla som beskriver dig, så verkar det som om du helt och hållet skall fokusera på kosten, inte lägga till träning..

ät rätt och överträna inte.

Klart jag lägger fokus på kosten. Men träningen är ju också viktigt, om du nu tycker att jag övertränar hur ska jag träna då?

JakeShaft
2010-06-17, 23:13
Springa 1mil om dagen kommer slita otroligt mycket om du inte är väldigt van vid att springa.

12 träningspass i veckan låter inte bra i mina öron. Men du kanske återhämtar dig extremt bra.

cero
2010-06-18, 00:42
Om du endast strävar efter att gå ner i vikt, så kan du ju bara äta lite mindre och hamna på ett kaloriunderskott på det sättet. Dock finns det ju en del roliga hälsofördelar med konditionsträning, så.

vicarious
2010-06-18, 08:09
Hur kommer detta påverka min muskelförlust?

Den kommer att öka troligtvis.


Är det bättre att gå 1 mil?


Ja.


Hur mycket cardio körde ni för att gå ner i vikt?


Ingen.



Hur skulle ni har gjort om ni hade 7kg kvar att få bort fram tills Augusti?


Gått mycket promenader, ätit lite energimässigt men mycket proteinmässigt och styrketränat 3-5 gånger per vecka.

kjell33
2010-06-18, 08:12
Bara elitlöpare springer 10km/dag 7 dgr/vecka. När jag sprang som mest sprang jag 10 km 4ggr/veck plus ett pass på 20-25 km.

RebelYell
2010-06-18, 08:39
Allt beror på intensitet. Springer du med mycket lugnt är det inga problem. Grejen är att för en ovan löpare lär du behöva krypa fram i typ 9-10km/h för att klara det någorlunda.

Eddie Vedder
2010-06-18, 08:50
Hur van löpare är du?

RebelYell har helt rätt om intensitet men att ge benen de stötarna nonstop en mil varje dag SLITER. Om du dessutom medvetet underäter gör det knappast saken bättre. Jag förstår verkligen inte vad du vill få ut av ett så extremt upplägg om du nu inte satsar på löpningen.

King Grub
2010-06-18, 09:23
Hur skulle ni har gjort om ni hade 7kg kvar att få bort fram tills Augusti?

Minimerat konditionsträningen och skött kaloribalansen med kosten och proteinbalansen med styrketräning.

Konditionsträning på den nivån du talar om bedriver man om man satsar på att få bra kondition, och vet vad man gör. Konditionsträning ökar inte fettförbränningen, annat än vad den ev påverkar kaloribalansen, och denna sköter man lika väl med matintaget, och då utan att få negativ påverkan på muskeluppbyggnaden.

skeletron
2010-06-18, 21:10
Minimerat konditionsträningen och skött kaloribalansen med kosten och proteinbalansen med styrketräning.

Konditionsträning på den nivån du talar om bedriver man om man satsar på att få bra kondition, och vet vad man gör. Konditionsträning ökar inte fettförbränningen, annat än vad den ev påverkar kaloribalansen, och denna sköter man lika väl med matintaget, och då utan att få negativ påverkan på muskeluppbyggnaden.

Promenader är mer effektiv än löprundor med andra ord?
Styrketräning + promenader + minskat kaloriintag + tillräckligt med protein = Effektiv fettförbränning med liten påverkan på muskelmassan förstår jag dig