handdator

Visa fullständig version : Förstärkning av skelett genom träning?


Zlin
2003-10-14, 20:52
Var på kroppsmätning häromdagen, där de mätte kroppsfett, muskler och skelettet. Tydligen låg jag precis på gränsen för vad som ansågs normalt för bentäthet, det var ingen fara, men jag borde ändå när jag tränar, välja övningar som belastade skelettet, sa dem. Så, min fråga är egentligen, finns det särskilt bra övningar som bygger upp skelettet? Vilka isf? Ryggen är det mest kritiska (Så kritiskt det nu blir iom att jag låg inom normalvärdena.), enligt dem.

Tack på förhand!

z_bumbi
2003-10-14, 21:15
All styrketräning belastar skelettet så det är bara att köra vanlig styrketräning.

CoC
2003-10-14, 21:17
Tar du koffein i någon form, får du nog upp bentätheten genom att helt sluta med detta. Ju högre koffein intag desto större risk för urkalkning av skelettet.

CoC
2003-10-14, 21:20
En annan källa till försvagning av skelettet är stor konsumtion av A+D vitamin berikad mjölk. Helt vansinningt att tillsätta dessa vitaminer. Sverige är enda land i världen där man på detta sätt bidrar till benskörhet.

emmzan
2003-10-14, 21:21
Varför skulle D-vitamin hjälpa till att urkalka skelettet?

CoC
2003-10-14, 21:28
Det är inte D vitamin som är boven utan A vitamin. Ma o vansinnigt att proppa mjölken full av A vitamin ska det vara.

Jimbo
2003-10-14, 23:48
då är morötter döden för skelletet alltså?
fan jag som tycker morötter är så jävla gott.

Sverker
2003-10-15, 05:37
Oavsett vad man tror om A-vitamin så påverkar morötter inte benmassan !

Morötter innehåller förstadiet till A-vitamin som heter beta-karoten. Beta-karoten är ett färgämne och antioxidant.

Lider kroppen brist på A-vitamin så omvandlar den själv beta-karotenet till A-vitamin. Annars får den vara kvar i kroppen och verka som antioxidant.

Tillsaken hör sedan att upptaget av beta-karoten från all mat inklusive morötter är dåligt.





......angående benmassa och A-vitamin så tror jag mer på att vi rör på oss alldeles för lite i Sverige och belastar inte vårat skellet.

CoC
2003-10-15, 06:57
Originally posted by Sverker

......angående benmassa och A-vitamin så tror jag mer på att vi rör på oss alldeles för lite i Sverige och belastar inte vårat skellet.

I det här fallet ser jag inga direkta skäl till att de svenska forskarna skulle fabricera resultat. Varför tror du inte på deras rön (gjorda var för sig på både män och kvinnor med samma resultat)? Teoretiskt sett kan de ha manipulerat med datan men har du några specifika exempel där man kan misstänka detta?

Skåne
2003-10-15, 09:57
Originally posted by CoC
En annan källa till försvagning av skelettet är stor konsumtion av A+D vitamin berikad mjölk. Helt vansinningt att tillsätta dessa vitaminer. Sverige är enda land i världen där man på detta sätt bidrar till benskörhet.

Det har jag också hört om A-vitamin. Frågan är ju varför man tillsätter det om man vet att det urkalkar skelttet!

Sverige var nog det enda landet med att tillsätta A o D vitamin men inte nu längre. Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien tillsätter också.

Sverker
2003-10-15, 11:18
Originally posted by CoC


I det här fallet ser jag inga direkta skäl till att de svenska forskarna skulle fabricera resultat. Varför tror du inte på deras rön (gjorda var för sig på både män och kvinnor med samma resultat)? Teoretiskt sett kan de ha manipulerat med datan men har du några specifika exempel där man kan misstänka detta?

Därför att undersökningen ( vad jag minns ) är mer av det övergripande slaget.

1. Vi har högre andel av lårbensbrott än övriga europa.
2. Vi dricker mycket mjölk i norden jämfört med övriga europa.
3. Man tillsätter A-vitamin i mjölk.

....ahaa...

Jag är mer intresserad av att se mekanismerna. Se och förstå hur just retinol/retinal/retinsyra ( alla A-vitamin ) verkar och stimulerar frisättningen av kalk från benmassan.

Tvärtom så kan ju studien kanske visa att vi istället promenerar alldeles för lite i solen. Vi borde belasta vara ben samtidigt som solens strålar stimulerar bildningen av D-vitamin under promenaden.

Skall vi hålla nere vårt intag av A-vitamin så är det kanske inälvsmat, lever, vi skall vara försiktiga med.

Arne Persson
2003-10-15, 11:25
Vill man dö i A-vitaminförgiftning så rekommenderas isbjörnslever. Har man tur så kan man dessutom drabbas av en trevlig trikinförgiftning.

Glenner_84
2003-10-15, 11:28
Originally posted by Arne Persson
Vill man dö i A-vitaminförgiftning så rekommenderas isbjörnslever. Har man tur så kan man dessutom drabbas av en trevlig trikinförgiftning.


Trevligtförslag Arne, får åka å döda en isbjörn nu då....

:cheers:

Arne Persson
2003-10-15, 11:41
Har man sett skelettet på en björn så förstår man vilka oerhörda krafter de besitter.

z_bumbi
2003-10-15, 12:34
OT!

Glenner_84: Även om just den där bilden anses fejkad så är det väl inte så trevligt att lägga upp den i alla fall.

Fartman
2003-10-15, 14:38
tror bestämt att den där björnen varit uppe här förr..
galet stor!

Glenner_84
2003-10-15, 15:42
Ok, den är väl fejk då. Fick den av en polare som berättade hela berättelsen å det verkade trovärdigt.

Men sen är jag ju blond också så jag får väl stoppa huvudet i sanden ett tag å grubbla lite

:booty:

Glenner_84
2003-10-15, 15:43
Nu tar jag bort den trovärdiga bilden iaf...

:cryout:

Zlin
2003-10-16, 12:05
Har alltid hört att mjölk skall stärka skelettet....skumt..
Det var iaf i en studie om just benskörhet som jag gjorde kroppsmätningen, där de skulle studera genetiska faktorer för benskörhet. Göteborgsstudien hette den, för den som är intresserad av att medverka. Du får biobiljetter...:D

Nåväl, kommer vi inte lite ifrån ämnet? finns det egentligen speciella övningar som belastar skelettet mer än andra? vilka isf?

z_bumbi
2003-10-16, 12:58
Tung styrketräning ger större bentäthet än att köra pump men huvudsaken är ju att du belastar skelettet på något sätt.

Att röra sig aktivt är inte heller fel skulle jag tro.