handdator

Visa fullständig version : Behöver råd angående en kompis "problem"!


dennis89
2010-06-17, 22:14
Har en polare som behöver förlora en del hull då han supit rätt bra under gymnasiet tiden. Största problemet är hans mage och han börjar även få en del fett på bröstet med, det jag undrar är vad är bästa metoden för att få han i form?

1. Styrketräna + Kondition (basövningar eller alla?) 2 styrke + 1 kondition
2. Enbart kondition 2-3 ggr i veckan

Kostråd kan också vara bra dock inget komplicerat då ger han bara upp :P Borde funka att helt enkelt äta mindre socker och högfett produkter (ost, sås osv). Kan dock inget om kost då jag inte är insatt.
ca 178 cm
ca 82 kg
ålder: 19 år

Rillish
2010-06-17, 22:55
Varför tar du upp din polares problem, kan han inte hantera det själv?

Mvh.

redbrigade
2010-06-17, 22:59
Förlora fettet kommer han inte göra genom styrketräning så det är bara ut och springa/gå, dra ner på kaloriintaget. Ingen magi direkt käka lite mindre kolhydrater och rör mer på dig, lägg ner kebaben,godiset och alkoholen.

mattilainen
2010-06-17, 23:00
Om han ger upp om det blir jobbigt så tycker jag han borde vänta tills han känner att han faktiskt vill gå ner i vikt. Det är svårt att gå ner om man inte känner för det själv.

Annars är det som vanligt. Ligga på kaloriunderskott och köra tung styrketräning för att behålla musklerna.

Deffguiden

dennis89
2010-06-18, 08:43
Ber om ursäkt ifall tråden "sög" och ja det är en kompis själv vill jag gå upp i vikt :P
ska läsa deff guiden och se vad som finns där, det bästa kanske är att gå ner i vikt med bra mat + konditionsträning först och sedan brassa på med styrketräning eller köra crossfit.

JA han vill gå ner i vikt han har börjat tänka på vad han äter och dricker förutom när det kommer till spriten då han dricker varannan helg (enligt han själv), han säger att han äter mest kött och grönsaker och fil/yoghurt som frukost och kvällsmål, låter detta bra i kostsynpunkt.

Wardog
2010-06-18, 09:09
Ge din kompis länk till detta forum och se till att han registrerar ett konto. Eftersom ni båda verkar vara okunniga om kost så sök, läs och diskutera här på forumet så att ni lär er tillsammans.

dennis89
2010-06-18, 17:14
Ge din kompis länk till detta forum och se till att han registrerar ett konto. Eftersom ni båda verkar vara okunniga om kost så sök, läs och diskutera här på forumet så att ni lär er tillsammans.
Jag kan en del om själva träningen och tycker att konditionsträning med begränsad kost borde funka, ska dock be honom bli medlem så han själv kan läsa. Varför jag inte är så kunnig om kost beror på att jag aldrig tyckt detta är "kul" eller intressant, min lilla dröm är att gå från 72 kg till 75 detta borde lösas lätt genom att ligga på kcal överskott och i hans fall kcal underskott med lite träning för att förbränna lite extra. Det är snarare NU jag börjat öppna ögonen för kost och har börjat läsa deff guiden som verkar vettig.

För nog sitta med honom en timme och skriva ner lite scheman och kostråd samtidigt som vi läser på kolo. Men tack för hjälpen boys, mycket tacksamt att ni tar tid fast jag är otydlig och lat :P

Jenan
2010-06-18, 17:39
Förlora fettet kommer han inte göra genom styrketräning så det är bara ut och springa/gå, dra ner på kaloriintaget. Ingen magi direkt käka lite mindre kolhydrater och rör mer på dig, lägg ner kebaben,godiset och alkoholen.

Jag upplever att det är mycket enklare att gå ner i vikt med en kombination av styrketräning och konditionsträning än bara kondition.

Varför skulle man inte kunna tappa fett med hjälp av styrketräning?

dennis89
2010-06-18, 20:38
Jag upplever att det är mycket enklare att gå ner i vikt med en kombination av styrketräning och konditionsträning än bara kondition.

Varför skulle man inte kunna tappa fett med hjälp av styrketräning?
Klart man gör men inte lika mycket som konditionsträning vad jag vet. Dock så funkar styrketräning också men inte lika bra, kanske förbränner 1/3 av vad konditions träningen skulle ge. Så han borde gå på konditions träning och helt enkelt sund kost i lagom mängd så borde han sakta men säkert gå ner i vikt.

Johan_P
2010-06-18, 21:59
Varför skulle man inte kunna tappa fett med hjälp av styrketräning?

Styrketräning generellt förbrukar inte mycket energi. Men har vi person A med förbrukning A och kost A och lägger till styrketräning till personens förbrukning så visst kan det leda till viktminskning.

Vanish
2010-06-19, 10:24
Du går inte ner i vikt genom att träna. Allt handlar om ett underskott av kcal, oberoende på hur du skapar det.

Westan
2010-06-19, 10:35
Du går inte ner i vikt genom att träna. Allt handlar om ett underskott av kcal, oberoende på hur du skapar det.

+1

Men vill han behålla musklerna så borde han träna. Be han läsa detta:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881