handdator

Visa fullständig version : FASTWAY och ULTRAWAY klara.


EiseltUK
2003-10-14, 20:30
Vi har nu äntligen fått de nya förpackningarna klara:

PROTEC (http://www.eiselt.se/produkter/Protec.htm)
ULTRAWAY (http://www.eiselt.se/produkter/Ultraway.htm)
FASTWAY (http://www.eiselt.se/produkter/Fastway.htm)
MAXGAIN (http://www.eiselt.se/produkter/Maxgain.htm)

Samtliga produkter finns i 3 smaker och 3 olika förpackningsstorlekar. I varje förpackning ligger det 1, 2 eller 4 påsar om 500 - 1000 gram (beroende på produkt).

Inom kort bör dessa finnas i butikerna.

Mvh

Henrik

AciDBL00D
2003-10-14, 20:31
:thumbup:

muskelbyggarn
2003-10-14, 20:35
"Inom kort bör dessa finnas i butikerna."

Fel som vanligt henka, FINNS redan :bpump:

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-10-14, 20:41
Ja du var nog snabbast!

/ Henrik

z_bumbi
2003-10-14, 21:05
EiseltUK: Har frågat förut har jag för mig men vilka proportioner har den sk kända gainern i studien som inte är släppt ännu ? Dvs i maxgain jämförelsen.

Referensen till undersökningen säger ju inte ett dugg utan att veta vad den innehåller....

Har även för mig att Viru använde 200 g gainer vilket ju kan förklara vissa skillnader ?

Som en ren sidonot så använd inte vit text på svart bakgrund på websidor.

EiseltUK
2003-10-14, 21:27
Originally posted by z_bumbi
EiseltUK: Har frågat förut har jag för mig men vilka proportioner har den sk kända gainern i studien som inte är släppt ännu ? Dvs i maxgain jämförelsen.

Referensen till undersökningen säger ju inte ett dugg utan att veta vad den innehåller....

Har även för mig att Viru använde 200 g gainer vilket ju kan förklara vissa skillnader ?



Den andra gainern hade 16 % protein, vilket troligen är en delförklaring till resultatskillnaden. När studien gjordes var det marknadens mest köpta gainer. Alla blev förvånade över den stora resultatskillnaden eftersom man inte trodde att mängden protein skulle ge så stora skilnader på så kort tid.

Viru förbereder nu en ny studie med våra produkter där man kommer studera upptagshastigheten och eventuellt de faktiska effekterna som ett snabbare resp långsammare upptag kan medföra. Det kan vara ganska intressant.

/ Henrik

Ozz
2003-10-14, 21:33
Publiceras aldrig Viru's studier i någon tidsskrift eller på internet så man kan läsa själv?

EiseltUK
2003-10-14, 21:43
Originally posted by Ozz
Publiceras aldrig Viru's studier i någon tidsskrift eller på internet så man kan läsa själv?

Nej... Viru är bara en påhittad spökfigur. :D

Just de studier som har gjort på våra produkter har inte publicerats. Varför vet jag faktiskt inte och vet inte om de kommer att publiceras. Att få in dem i någon enklare journal borde inte vara så svårt.

Här kan du se andra studier som Viru har gjort:

Mehis Viru (http://www.ncbi.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed&cmd=search&term=viru+m&tool=gquery)

Atko Viru (http://www.ncbi.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed&cmd=search&term=viru+a&tool=gquery)

Ozz
2003-10-15, 06:38
Hehe, ok

två Viru finns det tydligen också.

Men har inte du Henrik tillgång till något skrivet material från de rapporter som berör dina produkter? Du måste ju själv ha läst dem.

z_bumbi
2003-10-15, 08:14
EiseltUK: Om det är runt 16 % och mest sålda så är det ju twinlab som alla andra redan räknat ut...

Det går med andra ord inte alls att dra några slutsatser om att blandingen kassein och vassle samt fruktsocker och druvsocker skulle vara bättre än en annan gainer som har förhållandet 1:2 mellan protein och kolhydrater?

Jag förstår nästan varför den inte är publicerad då den ju inte för forskningen framåt i någon högre grad.

Team 666
2003-10-15, 08:57
Jag tycker den nya smaken orange verkar spännande. Någon som kan ge ett utlåtande??

mvh,,

EiseltUK
2003-10-15, 09:46
Originally posted by z_bumbi
EiseltUK: Om det är runt 16 % och mest sålda så är det ju twinlab som alla andra redan räknat ut...

Det går med andra ord inte alls att dra några slutsatser om att blandingen kassein och vassle samt fruktsocker och druvsocker skulle vara bättre än en annan gainer som har förhållandet 1:2 mellan protein och kolhydrater?

Jag förstår nästan varför den inte är publicerad då den ju inte för forskningen framåt i någon högre grad.

Det är lätt att dra såna slutsatser.

/ Henrik

z_bumbi
2003-10-15, 09:49
EiseltUK: Slutsatser att det är twinlab eller att det är bättre med kassein och fruktos ?

Jag använder själv kassein och fruktos (Från vanligt socker.) i mina träningsdrinkar men det finns ju inte något som visar att det är bättre på något sätt?

nordland
2003-10-15, 12:02
Frågan kanske har varit uppe förut, men när kommer Fastgain. Jag gillar inte riktigt att behöva använda 2 st shakers för att blanda en drink

EiseltUK
2003-10-15, 13:42
Originally posted by z_bumbi
EiseltUK: Slutsatser att det är twinlab eller att det är bättre med kassein och fruktos ?

Jag använder själv kassein och fruktos (Från vanligt socker.) i mina träningsdrinkar men det finns ju inte något som visar att det är bättre på något sätt?

Menade kasein och fruktos.

Maxgain representerar inte bara fruktos + kasein eftersom den även innehåller vassle och fruktos.

/ Henrik

Svarten81
2003-10-15, 14:07
henke tänkte bara fårga dig en sak ert nya creatin pyruvat ska man bara ta det de dagar man tränar?
mvh anders

EiseltUK
2003-10-15, 14:46
Om du tar det i prestatinshöjande syfte så räcker det med bara träningsdagar. Varje dag om du vill bränna mer fett.

/ Henrik

z_bumbi
2003-10-15, 15:25
EiseltUK: Hur visar undersökningen att det är bra att tillsätta kassein och fruktsocker ?

Det du har är nämt är ju:
1 200 g kolshydrater (Maltodextrin eller druvsocker kan ju kvitta just nu.)
2 30 g protein och 170 g kolhydrater Vassle och maltodextrin
3 60 g protein och 140 g kolhydrater Vassle, kassein, druvsocker och fruktsocker.

(Siffrorna ovan är ju ungefärliga då aska mm ju ska räknas bort.)

Jag förstår inte hur du genom att jämföra dessa tre grupper kan få att kassein och fruktsocker är en fördel?
Det finns ju ingen motsvarande grupp med samma protein och kolhydratmängd.

Ett sådant test ska väl i alla fall vara upplagt något i den här stilen:
1 60 g vassle och 140 g druvsocker
2 60 g vassle, 70 g druvsocker och 70 g fruktsocker
3 30 g vassle, 30 g kassein och 140 g druvsocker
4 30 g vassle, 30 g kassein, , 70 g druvsocker och 70 g fruktsocker

Nu går det ju att jämföra grupperna vad gäller kassein och fruktsockrets effekt.

Visst kassein och fruktsocker borde vara bra (Iofs ger ju både fruktsocker och druvsocker problem med magen hos många i högre koncentrationer.) men att använda en rapport som ingen kan kolla samt som inte är relevant är ju samma sak som ast:s rapport om vassle som du ju själv undrade en hel del över...

Svarten81
2003-10-15, 16:31
Originally posted by EiseltUK
Om du tar det i prestatinshöjande syfte så räcker det med bara träningsdagar. Varje dag om du vill bränna mer fett.

/ Henrik

Tack!/anders:hbang:

EiseltUK
2003-10-15, 16:38
Undersökningen visar inget om att det är bättre att tillsätta kasein och fruktos. Vi har bara en jämförselse som visar att vår produkt är bättre än en annan Gainer som många fortfarande köper. Båda de grupperna kan ses som kontrollgrupper.

Om man vill kolla upp mer detaljerat om studier kan man nog få mer svar från forskarna som gjorde studien.

/ Henrik

z_bumbi
2003-10-15, 17:17
EiseltUK: Nej det är ju det som är problemet, det visar ju inte varför er gainerblandning skulle vara bättre än någon annan gainer med förhållandet 1:2 protein/kolhydrater.

Saxat från hemsidan:

"Effekten av MAXGAIN är vetenskapligt dokumeterad vid en universitetsstudie ledd av professor Atko Viru. I studien delade man in försökspersoner i tre grupper som fick antingen 100 % maltodextrin (1), MAXGAIN (2) eller en annan populär Gainer (3). Vi vill inte namnge den tredje produktens namn av hänsyn."

Står ingenstans om sammansättningen på gainer nummer 3 och därför är ju allt snack om vetenskap helt ovidkommande.
Var han eller ni så rädda för Twinlab så var det väl bara att göra en egen blandning med samma förhållanden.
Iofs tillför det ju inget utom att högre proteinhalt är bättre i det testade fallet men redovisar du inte sammansättningen så ger det ju ännu mindre av "bevisvärde".
Bättre att stå för en egen åsikt än att försöka rättfärdiga den med en studie som dels inte går att få tag på och dels inte tillför något större värde.

" Bätte bevis än så finns väl inte?"

Jo.

btw Har korna på Nya Zeeland börjar producera mjölk med högre halt av vassle? Såg att protecen ökat i vasslehalt. :)
Har ni helt slutat med mjölkkoncentrat och kör på kassein plus vassle eller slänger ni i extra vassle?

EiseltUK
2003-10-15, 17:34
EiseltUK: Nej det är ju det som är problemet, det visar ju inte varför er gainerblandning skulle vara bättre än någon annan gainer med förhållandet 1:2 protein/kolhydrater.

Nej, och det tror jag inte vi har sagt heller? Bara att den är bättre än en annan populär Gainer. Varför vår produkt är bättre kräver troligen ett annat upplägg. Och om den är bättre än gainers med samma förhållande protein : kolhydrater återstår att se i framtiden. Som jag nämnde i ett annat inlägg så planeras en studie där de kommer kolla upptagshastigheten på proteiner och förhoppningsvis även vad de innebär resultatmässigt för muskeluppbyggnad.

/ Henrik

EiseltUK
2003-10-15, 17:36
Mailade precis till Viru och frågade varför studierna inte har publicerats. Får se om jag får något vettigt svar.

/ Henrik

EiseltUK
2003-10-15, 17:42
Originally posted by z_bumbi

btw Har korna på Nya Zeeland börjar producera mjölk med högre halt av vassle? Såg att protecen ökat i vasslehalt. :)
Har ni helt slutat med mjölkkoncentrat och kör på kassein plus vassle eller slänger ni i extra vassle?


Missade din fråga. Vi använder en kombination av proteiner, bl a för att dämpa skumbildningen. Det gör att vasslehalten ökar med några procent. Fast vi strävar efter att den ska ligga på max 25 %, men det är lite krångligt och dyrt att analysera olika proteinfraktioner så vi beräknar det teoretiskt och avrundar till jämna tal.

/ Henrik

HC77
2003-10-17, 14:47
Eiselt: Läste på er hemsida i början på veckan att ni skulle gå över till svenska proteinråvaror. men nu är det inlägget borttaget. Har ni ändrat er angående det? Det vore väl smidigt för er att använda svensk protein så slipper du åka till New Zealand och mjölka stup i kvarten:laugh: .

Nä, skämt åsido, har ni fått tag i en svensk leverantör av mjölkproteiner? Trodde inte det fanns, då kan ni skryta med svensk kvalitet på era proteinpulver framöver. Finns dock ett visst företag som redan gör det:D .

Mvh/HC77

Fors
2003-10-17, 15:31
ojoj....122 gram kalorier...klur klur

EiseltUK
2003-10-17, 16:02
Originally posted by HC77
Eiselt: Läste på er hemsida i början på veckan att ni skulle gå över till svenska proteinråvaror. men nu är det inlägget borttaget. Har ni ändrat er angående det? Det vore väl smidigt för er att använda svensk protein så slipper du åka till New Zealand och mjölka stup i kvarten:laugh: .

Nä, skämt åsido, har ni fått tag i en svensk leverantör av mjölkproteiner? Trodde inte det fanns, då kan ni skryta med svensk kvalitet på era proteinpulver framöver. Finns dock ett visst företag som redan gör det:D .

Mvh/HC77

Vi har en fabrik som kan tillverka de proteiner vi vill ha. När och om vi byter ut proteinerna är inte 100 % bestämt ännu och det var därför vi tog bort det på nyhetssidan.

Vilket företag säger att de använder svenska protein??

/ Henrik

EiseltUK
2003-10-17, 16:23
Z_bumbi:

Fick svar från Viru att de haft lite krångel med att publicera den. De skulle kunna få in den på t ex Sportdiscus, men det är ju inte lika värdefullt som om man får in den i en tidskrift av hög dignitet. De ska dock ta tag i detta så vi får hoppas att de blir publicerade inom rimlig tid.


/ Henrik

z_bumbi
2003-10-17, 16:53
EiseltUK: Oki, får se om de lyckas få ut den då..

EiseltUK
2003-10-17, 17:41
Ja det vet man ju aldrig, men det har ju varit med i gemet ett tag. Vore trevligt om man kunde söka på Retibol i Medline. :)

/ Henrik

FyllSkalle
2003-10-18, 03:42
Originally posted by EiseltUK


Vi har en fabrik som kan tillverka de proteiner vi vill ha. När och om vi byter ut proteinerna är inte 100 % bestämt ännu och det var därför vi tog bort det på nyhetssidan.

Vilket företag säger att de använder svenska protein??

/ Henrik

I Slutet av juni månad mailade jag "Great Earth Scandinavia" och ställde lite frågor om deras protein och fick detta svar:

Basen i våra produkter är vasslekoncentrat och det är svenskt.
Dessutom ingår både vassleisolat-vasslehydrolysat och kalciumkaseinat till en viss del.
Samma proteinblandning återfinns också i Mega Gainer. Mega Gainer innehåller även fyra olika kolhydrater;
maltodextrin, fruktos, glykos och dextros
Råvarorna bearbetas och packas i Sverige.
Ring gärna om du har fler frågor

Detta tolkar jag som att de använder svenskt protein i sina produkter.

muskelbyggarn
2003-10-18, 05:57
Vad jag vet så är det ingen som köper svenska råvaror, alltså som har sitt ursprung i sverige. Detta då den producent med kapacitet - Arla tydligen var dyrare på sina råvaror (var det förut ivf). Dyrare råvaror = lägre förtjänst = därför inget kosttillskottsföretag som kört med ex. Arla.

Att processa och packa i Sverige är en sak, men produkten är inte helsvensk för det. Både Twinlab och Great Earth blandar till och packar vissa av sina produker lokalt för den europeiska marknaden i ex. Sverige eller något annat Eu-land. Detta för att bla. slippa frakter och eu:s strafftullar.

Ser fram emot om eiselt byter ut till svenskt protein. Då kan man börja titta extra på "swedish quality", vad nu det är.

Vänl,,,
Tobbe