handdator

Visa fullständig version : Täcka ena ögat för förbättrad syn?


Dav0d
2010-06-17, 12:44
Hej allesammans.

Det är så att jag är 25 år gammal med glasögon och har en viss skelögdhet. Det visar sig bara när jag slappnar av med ögonen för då glider de isär. Jag har inte råd att operera detta närmaste tiden för jag är student.

Därför undrar jag hur denna metod att täcka ena ögat under en begränsad period fungerar? Jag har vänner som under unga år hade stor framgång med det och de förbättrade deras syn samt tog bort skelögdheten helt. Någon som har information om denna metod eller erfarenheter?

Mvh!

Loke
2010-06-17, 12:52
Jag gick runt med lapp under perioder. Det blev bara tillfällig förbättring, jag skelar mer nu än i ungdomen.

Jag tror mer på att aktivt tänka på att använda båda ögonen.

Dav0d
2010-06-17, 13:00
Jag gick runt med lapp under perioder. Det blev bara tillfällig förbättring, jag skelar mer nu än i ungdomen.

Jag tror mer på att aktivt tänka på att använda båda ögonen.

ok, jo min förvärras hela tiden. Tror det har med intensivt datasittande att göra. Men tänkte testa bara för att göra det. T.ex om jag är ute och joggar eller allmänt under dagarna bara gå runt med en lapp för ena ögat. GÖra det i en vecka och sedan byta.

Dav0d
2010-06-17, 13:03
MÅste bara hitta en passande lapp....
http://blogg.alltombarn.se/ketchupmamma/files/2009/10/pirat.jpg

Heffaklumpen
2010-06-17, 13:04
Tyvärr kommer det inte hjälpa. För att de ska hjälpa måste man göra det när man är ung, helst så tidigt som möjligt och upp till ca 10 år. Efter det så har synbanorna i hjärnan färdigutvecklats och det som inte har bildats då lär aldrig bildas. Så synnedsättningen kommer du tyvärr inte ifrån. Däremot kan du ju köra övningar för att minska på själva skelningen tex att föra en penna från ca 20 cm hålls mot näsan och titta på den under tiden. Vet inte hur effektiv denna övning är men påstås hjälpa lite i varje fall.

Dav0d
2010-06-17, 13:24