handdator

Visa fullständig version : Täcka ena ögat för förbättrad syn?


Dav0d
2010-06-17, 12:44
Hej allesammans.

Det är så att jag är 25 år gammal med glasögon och har en viss skelögdhet. Det visar sig bara när jag slappnar av med ögonen för då glider de isär. Jag har inte råd att operera detta närmaste tiden för jag är student.

Därför undrar jag hur denna metod att täcka ena ögat under en begränsad period fungerar? Jag har vänner som under unga år hade stor framgång med det och de förbättrade deras syn samt tog bort skelögdheten helt. Någon som har information om denna metod eller erfarenheter?

Mvh!

Loke
2010-06-17, 12:52
Jag gick runt med lapp under perioder. Det blev bara tillfällig förbättring, jag skelar mer nu än i ungdomen.

Jag tror mer på att aktivt tänka på att använda båda ögonen.

Dav0d
2010-06-17, 13:00
Jag gick runt med lapp under perioder. Det blev bara tillfällig förbättring, jag skelar mer nu än i ungdomen.

Jag tror mer på att aktivt tänka på att använda båda ögonen.

ok, jo min förvärras hela tiden. Tror det har med intensivt datasittande att göra. Men tänkte testa bara för att göra det. T.ex om jag är ute och joggar eller allmänt under dagarna bara gå runt med en lapp för ena ögat. GÖra det i en vecka och sedan byta.

Dav0d
2010-06-17, 13:03
MÅste bara hitta en passande lapp....
http://blogg.alltombarn.se/ketchupmamma/files/2009/10/pirat.jpg

Heffaklumpen
2010-06-17, 13:04
Tyvärr kommer det inte hjälpa. För att de ska hjälpa måste man göra det när man är ung, helst så tidigt som möjligt och upp till ca 10 år. Efter det så har synbanorna i hjärnan färdigutvecklats och det som inte har bildats då lär aldrig bildas. Så synnedsättningen kommer du tyvärr inte ifrån. Däremot kan du ju köra övningar för att minska på själva skelningen tex att föra en penna från ca 20 cm hålls mot näsan och titta på den under tiden. Vet inte hur effektiv denna övning är men påstås hjälpa lite i varje fall.

Dav0d
2010-06-17, 13:24
Tyvärr kommer det inte hjälpa. För att de ska hjälpa måste man göra det när man är ung, helst så tidigt som möjligt och upp till ca 10 år. Efter det så har synbanorna i hjärnan färdigutvecklats och det som inte har bildats då lär aldrig bildas. Så synnedsättningen kommer du tyvärr inte ifrån. Däremot kan du ju köra övningar för att minska på själva skelningen tex att föra en penna från ca 20 cm hålls mot näsan och titta på den under tiden. Vet inte hur effektiv denna övning är men påstås hjälpa lite i varje fall.

Jo samma tanke jag hade, att jag är för gammal för detta. Ska försöka testa den där tekniken och se ifall jag kan hitta några andra. Tackar er båda för bra svar.

Mvh

elegantmachine
2010-06-17, 13:59
Är 25 och har varit skelögd hela mitt liv. Opererade mig när jag var 4 resp. 5 år gammal. I novenber förra året opererade jag mig igen. Då var min skelning vertikal, och på det ögat som jag inte opererat tidigare. 10 graders skelning var det.
Inga problem att operera, och det kostade mig ett vanligt läkarbesök. Dock började jag min utredning om behov 2007, så det tar ju lite tid. De säger att det är upp emot 16 månaders väntetid. Gjorde min OP i Lund.

Så... att det är för dyrt eller att det inte går pga ålder är bara, mig veterligen, BS.

När jag var liten (3 år)hade jag extremt dålig syn, och krävde +3,5 på mina glasögon. När jag var 10 orkade jag inte med mina glasögon längre.
Min syn har successivt reparerat sig själv pga att jag inte är samsynt, och idag har jag +0,5 på båda ögonen och behöver således inte glasögon.

Dav0d
2010-06-17, 14:18
Är 25 och har varit skelögd hela mitt liv. Opererade mig när jag var 4 resp. 5 år gammal. I novenber förra året opererade jag mig igen. Då var min skelning vertikal, och på det ögat som jag inte opererat tidigare. 10 graders skelning var det.
Inga problem att operera, och det kostade mig ett vanligt läkarbesök. Dock började jag min utredning om behov 2007, så det tar ju lite tid. De säger att det är upp emot 16 månaders väntetid. Gjorde min OP i Lund.

Så... att det är för dyrt eller att det inte går pga ålder är bara, mig veterligen, BS.

När jag var liten (3 år)hade jag extremt dålig syn, och krävde +3,5 på mina glasögon. När jag var 10 orkade jag inte med mina glasögon längre.
Min syn har successivt reparerat sig själv pga att jag inte är samsynt, och idag har jag +0,5 på båda ögonen och behöver således inte glasögon.

Jag har inte konstant skelögdhet, utan bara när jag slappnar av med ögona. Därför vet jag inte riktigt ifall de bedömer det som behov för att operera. Sen har jag inte kollat upp det, så vem vet. JAg tänkte bara ifall denna lösning kanske förbättrar det litegrann.

elegantmachine
2010-06-17, 14:24
Ah, men jag tror du är för gammal för det. Är du samsynt?

Jag har en eye-patch för tillfällen när mitt ena öga är för trött (är ju enögd, så mitt favoriserade öga tenderar att svullna upp).

Mitt syntes värst när jag var trött, berusad, men det vertikala kom snabbt och förvärrades i rask takt. Kunde inte ha linser (för de sammanhang jag tyckte det var värt att öka lite skärpa).

Du kan ju fortfarande operera det. I de testerna de gör, ser de om musklerna är för korta på någon av sidorna. Jag blev lika irriterad inför varje undersökning, eftersom min skelögdhet försvann då, och enbart då ;) Men de såg det likväl under testningen.

Tolkia
2010-06-17, 15:26
Det som avgör om du skall vidta åtgärder och vilka är ju hur stora problem du har av din skelögdhets, så börja med att utvärdera det. Jag är skelögd ungefär på den nivå som du beskriver; om jag är trött, eller medvetet släpper fokus och låter blicken irra, glider ögonen isär men annars syns/märks det inte. Jag hade inte den berömda lappen som barn, eftersom man på BVC tänkte att det nog skulle växa bort. Det gjorde det nu alltså inte, men jag kan inte säga att det är ett problem i min vardag. Möjligen har jag något sämre avståndsbedömning p.g.a. att jag använder höger öga mer än vänster (det skelande ögat), men det är marginellt. Jag skulle inte tycka att det var värt besväret (och risken) att operera som vuxen. Men, som jag först skrev, det beror ju helt på hur stora problem man har.

Dav0d
2010-06-17, 16:25
Det som avgör om du skall vidta åtgärder och vilka är ju hur stora problem du har av din skelögdhets, så börja med att utvärdera det. Jag är skelögd ungefär på den nivå som du beskriver; om jag är trött, eller medvetet släpper fokus och låter blicken irra, glider ögonen isär men annars syns/märks det inte. Jag hade inte den berömda lappen som barn, eftersom man på BVC tänkte att det nog skulle växa bort. Det gjorde det nu alltså inte, men jag kan inte säga att det är ett problem i min vardag. Möjligen har jag något sämre avståndsbedömning p.g.a. att jag använder höger öga mer än vänster (det skelande ögat), men det är marginellt. Jag skulle inte tycka att det var värt besväret (och risken) att operera som vuxen. Men, som jag först skrev, det beror ju helt på hur stora problem man har.

Anledningen till varför jag skulle vilja förbättra det är för att det känns som att min skelögdhet gör så jag anstränger mig mer ibland och att det kan vara en av anledningarna till allmänt sämre syn - är närsynt. Därför skulle jag se ifall the pirate thingy kunde hjälpa både skelögdhet och närsynhet. Var kanske lite för optimistiskt.