handdator

Visa fullständig version : Boxning i Osaka, Japan


Kei Landin
2010-06-17, 11:36
Jag är medveten om att det är världens chansning att fråga här på kolozzeum. Det kanske inte är många här som varit i Osaka, eller om de varit där, tränat boxning där.

Jag har sökt runt en del med hjälp av google men eftersom jag inte kan läsa kanji (ett av skrivsystemen som används i Japan) så förstår jag näst intill ingenting av det jag läser.

Jag kommer att vara i Japan från den 15 augusti till den 5 januari. Drömmen skulle ju vara att hitta en amatörboxningsklubb med elitboxare för att få en insikt i hur bra japanerna är i boxning.

Kan någon hjälpa mig eller peka mig i rätt riktning kanske?

(guldstjärna till den som hjälper mig :D)

Kabuto
2010-06-17, 12:13
När jag kommer hem från jobbet kan jag nog hjälpa dig. Gick förbi en boxningsklubb varje dag jag var där nästan. Och två kompisar som har bott där. Ena har bott där hela livet. Men jag återkommer!

Kei Landin
2010-06-17, 13:09
Tusen tack! :)

Potatiskillen
2010-06-17, 13:50
Det var som fasiken, är det en språkresa som vi pratar om?

Kei Landin
2010-06-17, 14:15
Språkresa skulle man kanske kunna kalla det. Jag har ansökt och fått ett stpendium för att resa till Japan. I Japan kommer jag bo hos en värdfamilj, och under dagarna kommer jag studera på en japansk gymnasieskola. Man kan läsa mer på http://www.se.emb-japan.go.jp/gymnasieresa.htm

Potatiskillen
2010-06-17, 14:19
Inte för att vara alldeles för nyfiken, men hur mycket stipendium rör det sig om?

Att få bo gratis där lär vara toppen. Dessutom så lär du få se mer insidan av Japan så att säga än att traska runt Tokyo 24/7.


Skall kolla på sidan som du lade upp.

Edit: Grattis, av cirka 100 sökande så blev du antagen :)

Kabuto
2010-06-17, 14:59
Var i Osaka ska du hålla till? Det är ju inte direkt litet :P

Kabuto
2010-06-17, 15:19
http://www.osakateiken.com/base.php
Minako säger att det ska vara en av de mer kända gymen i stan
Adress:
3-27-13
Miyakojima hondori
Miyakojima-ku
Osaka

http://www.ioka-gym.com/
Hiroki Ioka håller i det, är tydligen ex-världsmästare..
1-4-4
Sakuragawa
Naniwa-ku
Osaka

Dom där två gymen är en bit ifrån varandra.. Namnet med -ku bakom är vilket distrikt dom är i typ.. Uppdelat i distrikt eller wards kallat på engelska. Kanske inte heter distrikt på svenska, jaja..

Kei Landin
2010-06-17, 17:07
Inte för att vara alldeles för nyfiken, men hur mycket stipendium rör det sig om?

Att få bo gratis där lär vara toppen. Dessutom så lär du få se mer insidan av Japan så att säga än att traska runt Tokyo 24/7.

Tack :) ja allt betalas av Japan så jag är jätte-jätteglad! Första två veckorna och även sista veckan under resan kommer ju spenderas i Tokyo. Så då kommer jag få lite turistupplevelser också.

Jag har aldrigt varit i Japan innan så jag ser verkligen framm emot det här! :D

Skall kolla på sidan som du lade upp.

Edit: Grattis, av cirka 100 sökande så blev du antagen :)

För att skryta lite ytterligare är det runt 35-40 olika länder i europa som är med i "Japan-Europe High School Student Exchange Program for 2010". Drygt 10 000 personer över europa har sökt, varav 15 valdes till långtidsprogrammet.


Var i Osaka ska du hålla till? Det är ju inte direkt litet :P

Jag har inte fått reda på var i Osaka värdfamiljerna kommer bo (jag kommer bo i tre st olika värdfamiljer under resan). Men namnet på gymnasiet är "Otemae Senior High School", och deras hemsida är http://www.osaka-c.ed.jp/otemae/.

http://www.osakateiken.com/base.php
Minako säger att det ska vara en av de mer kända gymen i stan
Adress:
3-27-13
Miyakojima hondori
Miyakojima-ku
Osaka

http://www.ioka-gym.com/
Hiroki Ioka håller i det, är tydligen ex-världsmästare..
1-4-4
Sakuragawa
Naniwa-ku
Osaka

Dom där två gymen är en bit ifrån varandra.. Namnet med -ku bakom är vilket distrikt dom är i typ.. Uppdelat i distrikt eller wards kallat på engelska. Kanske inte heter distrikt på svenska, jaja..


Hittade den här adressen på skolans hemsida: 〒540-0008 大阪市中央区大手前2-1-11

med hjälp av http://www.romaji.org/ översätts det till: (kigou) 540-0008 oosakashi chuuouku oote mae 2-1-11

Så distriktet är alltså chuuouku. För att träna med elitboxare har jag inget emot att "pendla" till träningarna. Ligger något av de områderna relativt nära eller känner du kanske till någon boxningsklubb närmare?

stevebc
2010-06-17, 17:58
Varför blev du antagen, tror du? Vad har du gjort som sticker ut? 15 av över 10.000 personer är riktigt, riktigt sjukt.

Kei Landin
2010-06-17, 18:26
Oj det är en svår fråga att svara på. Den största anledningen kan vara att de ansåg att jag verkad ovanligt engagerad och ansvarstagande för min ålder. I min ansökan beskrev jag mig själv bland annt som ambitiös, självkritisk (medveten) och målinriktad. Förmodligen kan de meriter jag har också hjälpt till. Sedan var väl jag lite speciell då jag aldrig har läst japanska i klass vilket jag tror majoriteten av de ansökande har gjort eller gör.

Det är som sagt svårt att veta hur de tänkte och resonerade när de valde mig men oavsett är jag otroligt glad och kan knappt vänta tills jag åker. Den här resan kommer ju förändra mitt liv på flera sätt och jag tror att den kommer att hjälpa mig nå mitt mål.

Kabuto
2010-06-17, 18:27
Jag har inte fått reda på var i Osaka värdfamiljerna kommer bo (jag kommer bo i tre st olika värdfamiljer under resan). Men namnet på gymnasiet är "Otemae Senior High School", och deras hemsida är http://www.osaka-c.ed.jp/otemae/.




Hittade den här adressen på skolans hemsida: 〒540-0008 大阪市中央区大手前2-1-11

med hjälp av http://www.romaji.org/ översätts det till: (kigou) 540-0008 oosakashi chuuouku oote mae 2-1-11

Så distriktet är alltså chuuouku. För att träna med elitboxare har jag inget emot att "pendla" till träningarna. Ligger något av de områderna relativt nära eller känner du kanske till någon boxningsklubb närmare?

Distriktet heter nog Chuo-ward, jag kan ingen japanska själv men genom lite forskning med google earth verkar skolan ligga just väst om Osaka Castle. Grymt häftigt slott som du självklart kommer fara och titta på om du ska dit. Dom har en sportarena just vid slottet också där jag själv tittade på MMA-gala Dream 8 när jag var där.

Ingen av gymen är direkt jättelångt bort. Skolan ligger just i mitten av de distrikten typ. Ladda hem google earth och titta runt vettja.

Kei Landin
2010-06-17, 19:17
Tack Kabuto! Jag laddat ner google earth och tittat runt lite nu :)

En sak som är ganska viktig är att det helst ska vara amatörboxning. Så som jag förstått det är proffsboxning mycket större än amatörboxning i Japan i förhållande till Sverige. För att jämföra har Sverige ca: 30 registrerade proffsboxare mot närmare 400 registrerade amatörboxare.

Jag har kontaktat Svenska Boxningsförbundet och frågat hur min boxningslicens fungerar i Japan osv och fått förklarat att det är lika lätt att skaffa licens i Japan som i Sverige, dvs man gör en läkarundersökning och sedan får man gå match. Om möjligt skulle jag jättegärna gå match i Japan om jag får möjligheten, men det får inte vara proffsboxning. När man väl börjat i proffsboxning kan man inte gå tillbaka till amatörboxning, och det vill jag verkligen inte.

Nästan alla bilder jag ser på de japanska hemsidorna antyder att det är proffsboxning och inte amatörboxning, det kan ju dock hända att de bara har sådana bilder för att locka folk, eller att klubbarna bedriver både amatörboxning och proffsboxning.

Har Minako boxats själv eller är bekant med boxning? I så fall kanske du kan fråga vilken sorts boxning det handlar om?

Tack igen : )

Kei Landin
2010-06-17, 19:23
http://www.joc.or.jp/sports/boxing.html Det ska inte finnas några tvivel om att Japan har ett landslag i alla fall när man ser till deras sida. Däremot kan jag inte minnas att de var med i OS 2008, och enligt de databaser jag tittat igenom verkar det inte som om de presterat bra då de varit med.

För att förtydliga för de som inte är så bekanta med boxning vill jag klargöra att amatörboxning och proffsboxning är två vitt skilda sporter. Man skulle kanske kunna jämföra de med hur likt innebandy och ishockey är.
Samtidigt skulle det vara en upplevelse och erfarenhet att träna proffsboxning, och det är absolut mycket bättre än att jag ska träna helt själv under hela resan.

Kabuto
2010-06-17, 19:28
Nä hon har inte boxats eller så. Så hon vet nog inte säkert. Jag tror det kommer gå kanon att fråga dina värdar om boxningsklubbar i närheten. Jo Japan har haft många bra lätta boxare verkar det som.

krellik
2010-06-17, 19:28
Även i Japan torde det väll vara vanligt att man bygger upp boxare med amatörboxning innan de går över till proffs?

Kei Landin
2010-06-17, 19:33
Nä hon har inte boxats eller så. Så hon vet nog inte säkert. Jag tror det kommer gå kanon att fråga dina värdar om boxningsklubbar i närheten. Jo Japan har haft många bra lätta boxare verkar det som.

Ok, jo det är sant :) tack

Även i Japan torde det väll vara vanligt att man bygger upp boxare med amatörboxning innan de går över till proffs?

Jag tänkte samma sak. Ska söka runt lite och hoppas på att någon kanske kommer med ett svar på amatör-/proffsboxningsfrågan :D

stevebc
2010-06-17, 21:32
Oj det är en svår fråga att svara på. Den största anledningen kan vara att de ansåg att jag verkad ovanligt engagerad och ansvarstagande för min ålder. I min ansökan beskrev jag mig själv bland annt som ambitiös, självkritisk (medveten) och målinriktad. Förmodligen kan de meriter jag har också hjälpt till. Sedan var väl jag lite speciell då jag aldrig har läst japanska i klass vilket jag tror majoriteten av de ansökande har gjort eller gör.

Det är som sagt svårt att veta hur de tänkte och resonerade när de valde mig men oavsett är jag otroligt glad och kan knappt vänta tills jag åker. Den här resan kommer ju förändra mitt liv på flera sätt och jag tror att den kommer att hjälpa mig nå mitt mål.Ja, det var mer konkreta meriter jag tänkte på. För floskler som inte har meriter att backas upp med ("många bollar i luften" osv om man varit arbetslös i 4 år) avskys ju av rekryterare och tynger bara ner ansökningen. Tänkte mer att du måste ha rätt enastående meriter och att det vore kul att höra mer om dessa. Vid sådana här vistelser kan jag tänka mig att det är ungefär som oss (dock mycket hårdare, uppenbarligen): de dömer oss utifrån 4 faktorer:

1. Betyg
2. Studieprogram i värdlandet (får man ihop ett bra program ser de att man lagt ner tid och är både motiverad och förberedd)
3. Ambassadörsförmåga (språkliga, sociala och kulturella färdigheter)
4. Studiekapacitet (omtentor?, vad man gjort vid sidan av studierna - spelat WoW eller sysslat med en sport, kåren osv?)

(jag har för mig att det var så här)

Kei Landin
2010-06-18, 13:04
Ja, det var mer konkreta meriter jag tänkte på. För floskler som inte har meriter att backas upp med ("många bollar i luften" osv om man varit arbetslös i 4 år) avskys ju av rekryterare och tynger bara ner ansökningen. Tänkte mer att du måste ha rätt enastående meriter och att det vore kul att höra mer om dessa. Vid sådana här vistelser kan jag tänka mig att det är ungefär som oss (dock mycket hårdare, uppenbarligen): de dömer oss utifrån 4 faktorer:

1. Betyg
2. Studieprogram i värdlandet (får man ihop ett bra program ser de att man lagt ner tid och är både motiverad och förberedd)
3. Ambassadörsförmåga (språkliga, sociala och kulturella färdigheter)
4. Studiekapacitet (omtentor?, vad man gjort vid sidan av studierna - spelat WoW eller sysslat med en sport, kåren osv?)

(jag har för mig att det var så här)

Ja det du säger stämmer. De meriter jag hade vid tillfället då ja ansökte var olika sorters tränarutbildningar och mitt betyg. Kurserna jag har gått har jag gjort genom min boxningsklubb. De betyg för de kurserna jag avslutat i gymnasiet är än så länge så bra det kan bli. Utöver självaste ansökan skulle man också skriva en uppsats där man skulle reflektera kring hur det kommer sig att den japanska populärkulturen har blivit så populär internationellt sett då den var ämnad för Japan ursprungligen.

De diplom jag bifogade med min ansökan var:

Plattformen Barn- och ungdomsledarutbildning (SISU)
Idrottsskador och rehabilitering 1 (SISU)
Tränarutbildning steg 1 (Svenska Boxningsförbundet)
Grundtränarutbildning - nivå 1 (SISU)