handdator

Visa fullständig version : Vart är resultaten?


rainbow87
2010-06-17, 10:44
Har tränat strikt nu i ca 9 månader, har tränat länge innan, men skador har förföljt mig så det har inte blivit att köra strikt under en längre tid.

Grejen är att jag ökar nästan inget i vikt, kanske 2 kg, max, under denna tid. Jag äter bra mat och mycket protein och så vidare, jag tycker att jag ökar i ben och triceps, that's it.
Jag höjer inte vikterna sådär extremt ofta, fastnar också på vikter ibland.

Mitt exakta träningschemaser ut som följande:

Pass 1. Rygg, baksida axlar

Chins 4 set
Hantelrodd elr. stångrodd 4 set
Smala latsdrag 3 set
Marklyft 3 set
Framåtlutande omvända flyes 3 set

Pass 2. Bröst, biceps, mage

Bänkpress 4 set
snedbänk m. hantlar (med nästa minsta möjliga uppåtlutning) 3 set
Skivstångscul 4 set
Crunches 3 set

Pass 3. Ben

Knäböj 4 set
Utfall med långa steg 3 set
Benpress 3 set
Vadpress 4 set

Pass 4. Axlar, triceps, mage

Stående hantelpress 3 set
liggande tricepsextansions 3 set
Sidolyft med hantel 3 set
Pushdown elr. Hantelpress bakom huvudet 3 set
Cablecrunch 3 set

Jag siktar på att köra mellan 7-9 reps, med undantag för sidolyft då jag siktar på 12-14.

Kom gärna med synpunkter och tips, ska jag äta någe mer, ska jag göra om min split, ska jag vila oftare, öka vikterna med hjälp a andra övningar etc...

rooz
2010-06-17, 10:56
Bara en head's up


Nigeria - Grekland 16.00 på Tv4

Marcus H
2010-06-17, 10:58
variera lite då, om du skrev ner ditt exakta träningsschema som du har kört i 9 månader så tycker jag att du ska hitta ett annat upplägg.
Eftersom att det som du har nu tydligen inte fungerar.

MVH :)

hariiis
2010-06-17, 10:59
Vad anser du vara "mycket" protein? Hur mycket ligger du på?

Har du testat variera träningen lite?

rainbow87
2010-06-17, 11:01
variera lite då, om du skrev ner ditt exakta träningsschema som du har kört i 9 månader så tycker jag att du ska hitta ett annat upplägg.
Eftersom att det som du har nu tydligen inte fungerar.

MVH :)

Har inte kört med detta exakt nio månader, förstår om det framstått som det dock :) Men jag är nyfiken på t ex halvkropp eller helkropp, som jag vet att Robban kör med grymma relultat, vet dock inte hur man ska lägga upp det för att få ett bra omfång.

don ramon
2010-06-17, 11:03
Ät mer mat och byt program som sagt. Prova ett hel- eller ett halvkroppschema ett tag. Periodisera din träning med vikt och repetitioner.

Det finns en massa grejer man kan göra. Läs några journaler och se om du hittar någon som kör ett upplägg som du tycker verka intressant.

rainbow87
2010-06-17, 11:03
Vad anser du vara "mycket" protein? Hur mycket ligger du på?

Har du testat variera träningen lite?

Hur ofta ska man variera då? tills man tröttnar eller var tredje vecka? jag äter t ex 250 g nötfärs och 250 g kyckling plus mellanmål som kvarg och proteinshake under dagen, då får jag i mig det jag tycker jag behöver

rooz
2010-06-17, 11:04
Har inte kört med detta exakt nio månader, förstår om det framstått som det dock :) Men jag är nyfiken på t ex halvkropp eller helkropp, som jag vet att Robban kör med grymma relultat, vet dock inte hur man ska lägga upp det för att få ett bra omfång.
Han tränar dock enligt Coleman's pass från hans filmer. Inte strikta hel/halv-kroppspass.

Hur mkt protein får du i dig då?

Slartibartfast
2010-06-17, 11:06
Han tränar dock enligt Coleman's pass från hans filmer. Inte strikta hel/halv-kroppspass.

Hur mkt protein får du i dig då?

Plus att den typen av träning inte är nåt man ska börja med innan man byggt upp en rejäl grundstyrka.

rainbow87
2010-06-17, 11:06
Han tränar dock enligt Coleman's pass från hans filmer. Inte strikta hel/halv-kroppspass.

Hur mkt protein får du i dig då?

Vad kan jag ligga på, typ 250-260 g protein om dagen.

don ramon
2010-06-17, 11:08
Jag tror inte hans proteinintag i sig är så intressant. Det är nog snarare den totala mängden kalorier om han vill bli större och öka i vikt men enbart gått upp 2kg på nästan ett år. Jag gick själv upp 2kg min första månad och ökade samtidigt i alla övningar förra året när jag körde en mini-bulk på några månader.

rooz
2010-06-17, 11:09
Vad kan jag ligga på, typ 250-260 g protein om dagen.

Typ,ain't gonna cut it for you..

Men räknade lite snabbt och då räkande jag på (250G köttfärs 15%,250G kycklingbröstfilé utan skinn, 500G kvarg och 2 vassel drinkar på 30g, whey 100)

Och fick siffran 204G Protein, vet iof om du kanske är en lite tanig skolflicka eller så, men 204 känns för mig lite.

rainbow87
2010-06-17, 11:12
Typ,ain't gonna cut it for you..

Men räknade lite snabbt och då räkande jag på (250G köttfärs 15%,250G kycklingbröstfilé utan skinn, 500G kvarg och 2 vassel drinkar på 30g, whey 100)

Och fick siffran 204G Protein, vet iof om du kanske är en lite tanig skolflicka eller så, men 204 känns för mig lite.

Seriöst? då måste jag räknat fel när jag räknat och så :smash: Men vad ska man äta då? Är ju inte direkt gjord av pengar så man kan äta 300 g kycklingfile varje måltid....

Och nej, jag är inte en liten skolflicka, är 183 och väger 83-84 kg

rainbow87
2010-06-17, 11:19
Ska man ha ett schema som man följer i 6 veckor och sedan byta och då köra kanske högre reps i två veckor eller något liknande?

Robban
2010-06-17, 11:20
Min adept på 18 år beräknar jag nu efter ca 1 års träning, som jag gör, ligga på ca 67kg deffad på 170cm. *flex*

Han kör dock 4 pass i veckan inte 4-1-4 det är lite maffigt...

Nils.R
2010-06-17, 11:24
Typ,ain't gonna cut it for you..

Men räknade lite snabbt och då räkande jag på (250G köttfärs 15%,250G kycklingbröstfilé utan skinn, 500G kvarg och 2 vassel drinkar på 30g, whey 100)

Och fick siffran 204G Protein, vet iof om du kanske är en lite tanig skolflicka eller så, men 204 känns för mig lite.

Det där är vad han får i sig från rena proteinkällor ja, men får inte glömma att han troligtvis äter annat med, pasta,potatis osv.
Proteinet bör vara tillräckligt för att öka (sen om man kan öka ännu mer med högre intag är mkt möjligt).
Tror mer på att kaloriemängden är för liten alternativt att själva träningen har blivit för lite pga för många avbrott eller nåt.

rainbow87
2010-06-17, 11:25
Min adept på 18 år beräknar jag nu efter ca 1 års träning, som jag gör, ligga på ca 67kg deffad på 170cm. *flex*

Han kör dock 4 pass i veckan inte 4-1-4 det är lite maffigt...

hur ser ditt schema ut då? hur är upplägget?

Robban
2010-06-17, 11:30
hur ser ditt schema ut då? hur är upplägget?

Kolla min journal. Det är klart mer givande än att jag väldigt kortfattat skriver ngt här.

Det är dock inte scheman som är nyckeln utan utförandet och kosten framförallt.

rainbow87
2010-06-17, 11:39
Det där är vad han får i sig från rena proteinkällor ja, men får inte glömma att han troligtvis äter annat med, pasta,potatis osv.
Proteinet bör vara tillräckligt för att öka (sen om man kan öka ännu mer med högre intag är mkt möjligt).
Tror mer på att kaloriemängden är för liten alternativt att själva träningen har blivit för lite pga för många avbrott eller nåt.

Det stämmer inte, har inte haft någe avbrottpå dessa nio månader, kanske varit sjuk en vekca, men that's it

rainbow87
2010-06-17, 11:41
Kolla min journal. Det är klart mer givande än att jag väldigt kortfattat skriver ngt här.

Det är dock inte scheman som är nyckeln utan utförandet och kosten framförallt.

Du menar att man fokuserar på att köra strikt?

Robban
2010-06-17, 11:43
Du menar att man fokuserar på att köra strikt?

Det är ett vitt begrepp. Jag menar att man träffar rätt.

rainbow87
2010-06-17, 11:44
Det är ett vitt begrepp. Jag menar att man träffar rätt.

Okej, thks

rainbow87
2010-06-17, 11:46
Kan man säga såhär, egentligen, man ser till så att man inte kör samma muskel mindre än 48 timmar efter varandra och sen så går man ner till gymmet och bara köttar rygg, bröst whatever, och så kommer reultaten sen? Jag har en tendens att överanalysera när det kommer till träning..typ, vad är bäst, och hit och dit. Kanske skulle köra på bara och skita i allt vad "det perfekta schemat" heter?

Adama
2010-06-17, 11:47
Jag har varit i din situation ett antal gånger. Som tonåring, som mid-20i's och nu som 30+. Vid alla tillfällen har jag börjat med splittad träning eftersom det i princip var det enda jag kände till. Gemensamt för alla perioderna är att "inget hände" trots att jag körde mer seriöst än andra bekanta jag haft. De blev starkare/större medans jag stod och stampade på nästan samma vikter hela tiden.

Först när jag sedan hittade tung helkroppsträning så fick jag också känna hur det känns att bli starkare och växa ur kläder.

Det är mitt tips om splittad träning inte fungerar för dig.

(!obs! Säger absolut inte att det är något fel med splittad träning, det fungerar ju uppenbarligen på många andra.)

rainbow87
2010-06-17, 11:48
Jag har varit i din situation ett antal gånger. Som tonåring, som mid-20i's och nu som 30+. Vid alla tillfällen har jag börjat med splittad träning eftersom det i princip var det enda jag kände till. Gemensamt för alla perioderna är att "inget hände" trots att jag körde mer seriöst än andra bekanta jag haft. De blev starkare/större medans jag stod och stampade på nästan samma vikter hela tiden.

Först när jag sedan hittade tung helkroppsträning så fick jag också känna hur det känns att bli starkare och växa ur kläder.

Det är mitt tips om splittad träning inte fungerar för dig.

(!obs! Säger absolut inte att det är något fel med splittad träning, det fungerar ju uppenbarligen på många andra.)

Tack för tipset :) Men blir inte passen lite väl långa med helkroppspass? :confused:

Adama
2010-06-17, 12:01
Tack för tipset :) Men blir inte passen lite väl långa med helkroppspass? :confused:

Nej inte alls, man kör ju inte 3-4 övningar per muskelgrupp som med splitten. Om man ska träna bröst så kanske det blir en enda övning. Sen kör man ju bröst igen nästa pass igen så totalt sett över veckan så kan man ju ha kört bröst tre gånger om man tränat så många gånger den veckan.

Det finns många genomtänkta program med flerledsövningar som tränar flera muskelgrupper samtidigt. De jag själv använt mig av är Starting Strength och StrongLifts 5x5

rainbow87
2010-06-17, 12:15
Nej inte alls, man kör ju inte 3-4 övningar per muskelgrupp som med splitten. Om man ska träna bröst så kanske det blir en enda övning. Sen kör man ju bröst igen nästa pass igen så totalt sett över veckan så kan man ju ha kört bröst tre gånger om man tränat så många gånger den veckan.

Det finns många genomtänkta program med flerledsövningar som tränar flera muskelgrupper samtidigt. De jag själv använt mig av är Starting Strength och StrongLifts 5x5

känns som nytändning när jag blir lite inne på helkroppspass :) men du ökade alltså väldigt lite i vikt när du körde split?

Danne2k
2010-06-17, 12:15
Bara en head's up


Nigeria - Grekland 16.00 på Tv4

Haha, random kommentar *cupid*
Blir spännande match dock :thumbup:

Typ,ain't gonna cut it for you..

Men räknade lite snabbt och då räkande jag på (250G köttfärs 15%,250G kycklingbröstfilé utan skinn, 500G kvarg och 2 vassel drinkar på 30g, whey 100)

Och fick siffran 204G Protein, vet iof om du kanske är en lite tanig skolflicka eller så, men 204 känns för mig lite.

Tycker du seriöst att 200g protein är lite? det är ju långt mer än 2g/kg kroppsvikt vilket oftast rekomenderas här. Tycker det är alldeles lagom eftersom han då ligger på 2g/kg + 30-40g extra bara för att vara säker.

Crocker
2010-06-17, 12:18
Typ,ain't gonna cut it for you..

Men räknade lite snabbt och då räkande jag på (250G köttfärs 15%,250G kycklingbröstfilé utan skinn, 500G kvarg och 2 vassel drinkar på 30g, whey 100)

Och fick siffran 204G Protein, vet iof om du kanske är en lite tanig skolflicka eller så, men 204 känns för mig lite.

2,4g/kg kv är inte lite. Skärp dig.

rainbow87
2010-06-17, 12:29
Haha, random kommentar *cupid*
Blir spännande match dock :thumbup:



Tycker du seriöst att 200g protein är lite? det är ju långt mer än 2g/kg kroppsvikt vilket oftast rekomenderas här. Tycker det är alldeles lagom eftersom han då ligger på 2g/kg + 30-40g extra bara för att vara säker.

2,4g/kg kv är inte lite. Skärp dig.

Tyckte väl att det var ett bra proteinintag under en dag...*flex*

Seppo.H
2010-06-17, 12:43
Tycker du borde prova gå ner i reps antal och köra 3-6reps. På så sätt blir det enklare att man höjer vikterna (för mig iaf) och det funkar skitbra. Många kör 2v tungt (3-6) 1v 8-12 och sen om igen.

Tycker du tränar för få set överlag
10 set chins, första 5 med kv resten extravikt
latsdrag 2 uppvärmings plus 4arbetsett
Cablerodd 2 uppv plus 5arbetssett
marklyft 2uppv plus 4arbetsett
Latsdrag med v handtag för att pumpa ut det sista 3 set

Där är min ryggträning. Du skriver att du överanalyserar, träna mer o läs mindre.
Jag gick inte frammåt förens jag började ta i mera och riktigt ta ut mig på träningarna. Sök muskelkontakt och lyssna på din kropp, säger den ifrån kan du börja analysera som du säger. Men man måste våga ta i ordentligt på gymmet. Med slitet kommer hungern och med den viktuppgången.

rainbow87
2010-06-17, 13:06
Tycker du borde prova gå ner i reps antal och köra 3-6reps. På så sätt blir det enklare att man höjer vikterna (för mig iaf) och det funkar skitbra. Många kör 2v tungt (3-6) 1v 8-12 och sen om igen.

Tycker du tränar för få set överlag
10 set chins, första 5 med kv resten extravikt
latsdrag 2 uppvärmings plus 4arbetsett
Cablerodd 2 uppv plus 5arbetssett
marklyft 2uppv plus 4arbetsett
Latsdrag med v handtag för att pumpa ut det sista 3 set

Där är min ryggträning. Du skriver att du överanalyserar, träna mer o läs mindre.
Jag gick inte frammåt förens jag började ta i mera och riktigt ta ut mig på träningarna. Sök muskelkontakt och lyssna på din kropp, säger den ifrån kan du börja analysera som du säger. Men man måste våga ta i ordentligt på gymmet. Med slitet kommer hungern och med den viktuppgången.

Hur lång tid tar dessa pass? Ser ut som att det skulle ta iaf minst 2 timmar :eek:
Hur ofta kör du då?

kjell33
2010-06-17, 13:07
Ett gott råd: sluta ifrågasätta allt utan testa själv. Du kommer aldrig ifrån att till syvende och sist är det du själv som måste utvärdera om ngt passar dig el inte.

rainbow87
2010-06-17, 13:11
Ett gott råd: sluta ifrågasätta allt utan testa själv. Du kommer aldrig ifrån att till syvende och sist är det du själv som måste utvärdera om ngt passar dig el inte.

Vad var det jag skrev i ett inlägg nyss, jag överanalyserar min träning. Ska sluta tänka så mycket och bara köra

kaer
2010-06-17, 13:24
Köra stronglifts har definitivt blivit en nytändning för mig.
fan vad ni vräker i er protein känns det som. Visst det gör väl sitt, men det känns inte som kosten är problemet för rainbow.

rainbow87
2010-06-17, 13:46
Köra stronglifts har definitivt blivit en nytändning för mig.
fan vad ni vräker i er protein känns det som. Visst det gör väl sitt, men det känns inte som kosten är problemet för rainbow.

Vad är problemet då?? *cry* *gah!*

Självklart vet du inte det, är bara frustrerad ;)

Fralleee
2010-06-17, 14:02
Ganska uppenbart att problemet ligger i för lågt kaloriintag då han bara ökat 2kg på ett helt år. Sen så är det ju klart att du måste periodisera din träning också för bättre resultat men till en början så ät lite mer. Att varva bulk/deff fungerar ypperligt bra.

Seppo.H
2010-06-17, 14:03
det tar mellan 70-90 minuter. Men det gör inget för mig, vissa säger att styrkepass skall ligga under timmen. Jag säger att det får ta den tid det krävs för att bli utmattad. Varför gå hem när man har kvar att ge? Och som andra skrivit, du äter nog med protein, herregud jag tänker inte ens på hur mkt jag äter. Proteinmani är tillskottförsäljarens våtaste dröm, kom ihåg det.

Tror snarare du äter för lite överlag, jag har gått upp 6kg på 3månader nu vilket iofs är rätt lite mot sånna som grisar i sig allt de kommer över men jag vill inte bli plumsig.

Matte-
2010-06-17, 14:03
Hur ofta ska man variera då? tills man tröttnar eller var tredje vecka? jag äter t ex 250 g nötfärs och 250 g kyckling plus mellanmål som kvarg och proteinshake under dagen, då får jag i mig det jag tycker jag behöver

Käkar du bara det? Räknade lite och fick det till ~1800Kcal vilket inte är mycket för en tränande kille på 84kg som vill gå upp i vikt.

rainbow87
2010-06-17, 14:26
Käkar du bara det? Räknade lite och fick det till ~1800Kcal vilket inte är mycket för en tränande kille på 84kg som vill gå upp i vikt.

Men vad mer ska jag äta? Mer kolhydrater då eller? Jag äter en 0,5 dl bulgur eller lite pasta etc till maten, men ska jag öka det då?

Ganska uppenbart att problemet ligger i för lågt kaloriintag då han bara ökat 2kg på ett helt år. Sen så är det ju klart att du måste periodisera din träning också för bättre resultat men till en början så ät lite mer. Att varva bulk/deff fungerar ypperligt bra.

Asså när det gäller bulk, vill inte gå upp och få bilringar direkt, något som jag förstått att man får(?)

det tar mellan 70-90 minuter. Men det gör inget för mig, vissa säger att styrkepass skall ligga under timmen. Jag säger att det får ta den tid det krävs för att bli utmattad. Varför gå hem när man har kvar att ge? Och som andra skrivit, du äter nog med protein, herregud jag tänker inte ens på hur mkt jag äter. Proteinmani är tillskottförsäljarens våtaste dröm, kom ihåg det.

Tror snarare du äter för lite överlag, jag har gått upp 6kg på 3månader nu vilket iofs är rätt lite mot sånna som grisar i sig allt de kommer över men jag vill inte bli plumsig.

Vad äter du då, hur kan en dags kostintag se ut? *flex*

Commando1980
2010-06-17, 14:29
Har tränat strikt nu i ca 9 månader, har tränat länge innan, men skador har förföljt mig så det har inte blivit att köra strikt under en längre tid.

Grejen är att jag ökar nästan inget i vikt, kanske 2 kg, max, under denna tid. Jag äter bra mat och mycket protein och så vidare, jag tycker att jag ökar i ben och triceps, that's it.
Jag höjer inte vikterna sådär extremt ofta, fastnar också på vikter ibland.

Mitt exakta träningschemaser ut som följande:

Pass 1. Rygg, baksida axlar

Chins 4 set
Hantelrodd elr. stångrodd 4 set
Smala latsdrag 3 set
Marklyft 3 set
Framåtlutande omvända flyes 3 set

Pass 2. Bröst, biceps, mage

Bänkpress 4 set
snedbänk m. hantlar (med nästa minsta möjliga uppåtlutning) 3 set
Skivstångscul 4 set
Crunches 3 set

Pass 3. Ben

Knäböj 4 set
Utfall med långa steg 3 set
Benpress 3 set
Vadpress 4 set

Pass 4. Axlar, triceps, mage

Stående hantelpress 3 set
liggande tricepsextansions 3 set
Sidolyft med hantel 3 set
Pushdown elr. Hantelpress bakom huvudet 3 set
Cablecrunch 3 set

Jag siktar på att köra mellan 7-9 reps, med undantag för sidolyft då jag siktar på 12-14.

Kom gärna med synpunkter och tips, ska jag äta någe mer, ska jag göra om min split, ska jag vila oftare, öka vikterna med hjälp a andra övningar etc...

spelar väl ingen roll att du tycker att du äter mycket protein och bra mat om du inte går upp i vikt? ät mer (vilket inte betyder att du måste äta dig fet) och träna muskelgrupperna oftare än en gång i veckan. t ex via en två-split.

logga allt du äter under en tid för att få en uppfattning om hur mycket du får i dig sen gör du justeringar utifrån vad som händer på vågen (och i spegeln).

för även träningsdagbok så att du håller reda på vikter/set/reps etc.

Matte-
2010-06-17, 14:33
Men vad mer ska jag äta? Mer kolhydrater då eller? Jag äter en 0,5 dl bulgur eller lite pasta etc till maten, men ska jag öka det då?


Försök käka lite mer till kycklingen och köttfärsen och sedan kan du försöka dricka mer mjölk och göra lite goda feta såser och ha till maten. Bea är opti :D

rainbow87
2010-06-17, 14:39
Försök käka lite mer till kycklingen och köttfärsen och sedan kan du försöka dricka mer mjölk och göra lite goda feta såser och ha till maten. Bea är opti :D

Så vadå, att ha såser och äta lite mer "fett" är bra för träningen? :O jag menar, får jag äta bea så är jag in heaven, älskar det! *drool* och man blir inte ett fatso för det? *rolleyes*

Librish
2010-06-17, 14:44
2kg på dom första nio månaderna tycker jag är väldigt lite. Om du inte är/var tjock så skulle jag bara äta mer så tror jag att ökningarna kommer på posten.

Tycker inte du behöver oroa dig så mycket angående protein och schema så här tidigt i din träningskarriär. Ät mycket och träna tungt så tror jag att det går bra.

skivan
2010-06-17, 14:45
Ligg på runt 500 cal överskott varje dag så ska du se på grejer.

Matte-
2010-06-17, 14:47
Så vadå, att ha såser och äta lite mer "fett" är bra för träningen? :O jag menar, får jag äta bea så är jag in heaven, älskar det! *drool* och man blir inte ett fatso för det? *rolleyes*

Man blir inte fet bara för att man käkat fett, det är det totala energiintaget som bestämmer om du går ner eller upp i vikt. Börja med att käka ~500kcal mer om dagen och se vad som händer.

rainbow87
2010-06-17, 14:56
Man blir inte fet bara för att man käkat fett, det är det totala energiintaget som bestämmer om du går ner eller upp i vikt. Börja med att käka ~500kcal mer om dagen och se vad som händer.

men proteinet, som sagt, ligger på en bra nivå och jag ska bara setill att få i mig lite extra fett (500 till en början) från diverse håll? Hur räknar jag ut hur mycket mitt energibehov ligger på? :)

rainbow87
2010-06-17, 15:01
2kg på dom första nio månaderna tycker jag är väldigt lite. Om du inte är/var tjock så skulle jag bara äta mer så tror jag att ökningarna kommer på posten.

Tycker inte du behöver oroa dig så mycket angående protein och schema så här tidigt i din träningskarriär. Ät mycket och träna tungt så tror jag att det går bra.

Ligg på runt 500 cal överskott varje dag så ska du se på grejer.

Tack för tipsen! :) Då är det väl som man läst och hört,kosten är a och o!

Matte-
2010-06-17, 15:24
men proteinet, som sagt, ligger på en bra nivå och jag ska bara setill att få i mig lite extra fett (500 till en början) från diverse håll? Hur räknar jag ut hur mycket mitt energibehov ligger på? :)

Det tycker jag att du ska göra.

Ta en till i kostdelen där står mycket.

kaer
2010-06-17, 15:35
Du har tränat i 9 månader som ju inte är jättelång tid, har du lagt på i vikt på dina övningar? Med andra ord, har du blivit starkare?

rainbow87
2010-06-17, 15:56
Du har tränat i 9 månader som ju inte är jättelång tid, har du lagt på i vikt på dina övningar? Med andra ord, har du blivit starkare?

I vissa övningar, ja.

bl a: Benpress, knäböj, bänk (började ganska nyligen då jag haft en skada i axeln, men ökat), vadpress, rodd. Alltså jag har ökat i alla övningar, men inte mycket. På tre månader kanske jag ökar i snitt 2 kg i överkroppsövningar, men desto mer i benövningar.

kirneh
2010-06-17, 16:26
kaer, visst fasen bör man se lite resultat om man tränat 4 dagar/vecka i 9 månader om man inte var rätt krallig redan innan, vill säga.

Jag tränade ca 3-4 dagar i veckan under fyra år med bra resultat för att sedan göra ett litet träningsuppehåll på...ehum...10 år, men för tre månader sedan så bestämde jag mig för att börja träna igen (så det var därför jag halkade in här på forumet).

Från min tidigare träningsperiod vet jag att min kropp svarade mycket sämre när jag bytte från helkropp till 4-split. När jag istället "bytte ned mig" till ett 2-split program började kroppen svara igen och muskelmassan började öka igen, dvs min kropp svarade mycket bättre på att köra igenom musklerna två gånger i veckan istället för en gång i veckan. Dessutom märkte jag precis som Robban att 12-15 reps, lägre vikt funkade kanon.

Nu har jag kört 3 månader helkropp 2ggr/vecka (12-15 reps, 3-4 sets och kanske 10 basövningar) och jag har byggt upp betydligt mer muskelmassa än jag kunnat ana *flex*.

Mat och kost tänker jag inte det minsta på, faktiskt (men det är väl bara en tidsfråga eftersom jag lätt blir superfokuserad på det jag pysslar med).

rainbow87
2010-06-17, 16:29
kaer, visst fasen bör man se lite resultat om man tränat 4 dagar/vecka i 9 månader om man inte var rätt krallig redan innan, vill säga.

Jag tränade ca 3-4 dagar i veckan under fyra år med bra resultat för att sedan göra ett litet träningsuppehåll på...ehum...10 år, men för tre månader sedan så bestämde jag mig för att börja träna igen (så det var därför jag halkade in här på forumet).

Från min tidigare träningsperiod vet jag att min kropp svarade mycket sämre när jag bytte från helkropp till 4-split. När jag istället "bytte ned mig" till ett 2-split program började kroppen svara igen och muskelmassan började öka igen, dvs min kropp svarade mycket bättre på att köra igenom musklerna två gånger i veckan istället för en gång i veckan. Dessutom märkte jag precis som Robban att 12-15 reps, lägre vikt funkade kanon.

Nu har jag kört 3 månader helkropp 2ggr/vecka (12-15 reps, 3-4 sets och kanske 10 basövningar) och jag har byggt upp betydligt mer muskelmassa än jag kunnat ana *flex*.

Mat och kost tänker jag inte det minsta på, faktiskt (men det är väl bara en tidsfråga eftersom jag lätt blir superfokuserad på det jag pysslar med).

Intressant, kanske är därför som jag inte ser massa resultat, ska kanske köra en tvåsplit...hur ser ditt upplägg ut? så att man vet på ett ungefär hur man ska lägga upp träningen :)

rainbow87
2010-06-17, 16:33
Mitt enegribehov är 1893 kcal under en dag. Då är frågan, ska man räka ut hur mycket kcal varje måltid innehåller och försöka att då få det till 2393 under en träningsdag och precis 1893 under en vilodag? och jag har sett att en del skriver till typ 1.5 när man tränat och så, vad står detta för?

kirneh
2010-06-17, 16:56
Intressant, kanske är därför som jag inte ser massa resultat, ska kanske köra en tvåsplit...hur ser ditt upplägg ut? så att man vet på ett ungefär hur man ska lägga upp träningen :)


Jag är nog inte rätt person att fråga eftersom har ju kört helkropp med rätt snälla vikter och 12-15 reps för att förbereda min gamla trötta lekamen för ett lite mer seriöst tvåsplit (Det var ju därför jag trillade in här). Det lutar väl åt 2-1-2-2 för det funkar med mitt jetsetliv...

H

Seppo.H
2010-06-17, 17:58
Jag äter när jag känner för det oftast, men ska försöka ge ett exempel.

Frukost 4dl fil 1dl havregryn, 0,5 paket bacon 2 ägg 1glas juice

Innan träning macka/hemgjord "styrkekaka"

Direkt Före träning 0,5dl gainer 0,5dl vassle

Efter träning/Middag Stor portion husmanskost, direkt efter maten 1dl gainer 1dl vassle

Kvällsmat styrkekaka 1glas mjölk.

Det här är bara exempel, ibland lägger jag till ett wienerbröd på frukosten eller äter skräpmat under dagen. Som du ser inte så mycket protein, och de räcker för mig tydligen då jag ökar i styrka som aldrig förr. Kan tyvärr inte ge vara sig kcal mängd eller protein fett kolhydrat siffror för jag tenderar att äta sämre ju mer jag tänker på mat.

rainbow87
2010-06-17, 18:27
Ne, nu ska jag bara testa, ska köra halvkropp i två veckor och se hur det känns och äta lite mer! :D
Kan nog vara så också att det sitter i huvudet, man tröttar på att hela tiden köra 4-split och då får man ingen motivation att kunna öka i övningarna till slut. hmm...

TyskenGBG
2010-06-17, 21:15
Stronglift 5 x 5 + mat + sömn = Goood

rainbow87
2010-06-17, 22:18
Stronglift 5 x 5 + mat + sömn = Goood

stronglift?

Crocker
2010-06-17, 22:36
Tyckte väl att det var ett bra proteinintag under en dag...*flex*
Syftade inte på dig mannen! :)

TyskenGBG
2010-06-17, 22:59
stronglift?

http://startingstrength.wikia.com/wiki/Bill_Starr_5x5 tex

rainbow87
2010-06-18, 23:46
Syftade inte på dig mannen! :)

vare därför du skrev att 2,4 g protein per kg kroppsvikt inte var lite? *slap*