handdator

Visa fullständig version : fortsätta viknedgång eller öka muskelmassa?


mikkeborås
2010-06-17, 09:04
Har som sagt gått ner ifrån 121 kg till nu 95 kg ca18% kroppsfett.

kort info
24 år
188 cm lång
95 kg
tränar kampsport

Har sedan april vilat ifrån gymmet dels pga vi har kört mycket teknik/konditionsträning och dels för att jag flyttade och tappade min träningspartner + gynekomasti operation

Visste ju att jag skulle tappa mycket muskler och framförallt styrka.
Vilket jag också märkte!
Den enda övningen som nästan var som innan var marklyft 120 kg 5X5
Resten va som bortblåst!
Bröst har jag alltid varit fruktansvärt svag i.
Ryggen känns ganska OK
Armarna är med borta!

Det enda jag har vunnit på den här våren är konditionen (1 mil 43 min)
Jag är som sagt inte ute efter den stora kroppen eller de väldefinerade musklerna.
Jag är ute efter uthålliga muskler,explosiviten

Mitt gympass innan bestod av basövningar i halvkroppspass. Överkropp/Underkropp

Skall jag fortsätta med dessa?
Jag förstår att vetenskapen säger att man har svårt att träna kondition samtidigt som man försöker bli starkare.
Men jag behöver förbättra båda.

En typisk dag ser ut följande. ca 4-6 dagar i veckan

06.30 5 km löpning högt tempo
09.00-18.00 Jobb
09.30 250 g kvarg 10% fett
11.50 Lunch
12.00-13.00 promenad
15.00 Protein shake eller 1 ägg
19.00-20.30 träning (kickboxning,BJJ eller styrketräning)
21.00 Middag

Min mat består av (per portion)
200-300 g kött (kyckling,Kassler,Nötfärs)
125 g ris,potatis,pasta
1,5 DL sås (bea,köttfärssås,ibland ingen sås)
OBS jag har svårt att äta stora portioner! Min övervikt består av småätande och föräldrar som älskar godis/skitmat

Just nu står jag stilla i allt känns de som. Känns mest som min kunskap om kost/träning tar slut här. något gör jag fel.

TehSaxo
2010-06-17, 10:06
09.30 250 g kvarg 10% fett

Byt ut mot 1% fett kvarg och blanda med lite fun light, blir mkt godare och mer protein. :)

mikkeborås
2010-06-17, 10:13
09.30 250 g kvarg 10% fett

Byt ut mot 1% fett kvarg och blanda med lite fun light, blir mkt godare och mer protein. :)

käkar den 10% pga jag inte får i mig så mycket fett annars under dagen

rooz
2010-06-17, 10:41
käkar den 10% pga jag inte får i mig så mycket fett annars under dagen

1.5Dl sås..Lite fett...Que?

mikkeborås
2010-06-17, 10:45
1.5Dl sås..Lite fett...Que?

Den enda "feta" såsen är bea
sen är tyvärr bara pulversåser på mjölk dvs mest kolhydrater och mellan mjölk.
+ att hälften av dagarna har jag ingen sås.

Virtual1339
2010-06-17, 10:51
Vore lättare att bedöma med bilder. Men i slutändan är det ju du som väljer om du vill gå ner i vikt eller börja bygga? Jag har gått från 122kg till 88 som lägst. Efter många om och men väger jag i dagensläge ca. 94 och jag har velat mycket från och till om jag skall fortsätta gå ner i vikt eller börja bygga.. För tillfället håller jag mig på balans och ändrar på kroppsformen sakta men säkert, man behöver inte välja pluss eller minus alltid, balans tar bara mera tid!

mikkeborås
2010-06-17, 11:10
Kan fixa bilder efter jobbet.
allmänt fet runt buken med tunna armar och stora hårda ben :)

mikkeborås
2010-06-18, 07:02
bilder

shpongleman
2010-06-20, 14:34
Allmänt fet runt buken och stora hårda ben? Nu hänger jag inte riktigt med. Oo

mikkeborås
2010-06-21, 11:10
Allmänt fet runt buken och stora hårda ben? Nu hänger jag inte riktigt med. Oo

Dåligt förklarat av mig.
Jag har en vältränad underkropp. behöver bli bredare över både axlar, bål och armar.
problemet är ju att jag är "liten" för min viktklass.
antingen måste jag förlora ca 13-15 kg och tävla i -80 kg klassen eller bygga upp mig så jag är lika storväxt som mina motståndare i -91 kg
Hur man än vrider och vänder på det så behöver jag iallafall gå ner ca 5-7 kg och bygga muskler.
Samtidigt så vill jag förbättra min kondition och teknik.
Så just nu är allt ganska jobbigt.

young_george
2010-06-21, 11:27
Ja, är målet att tävla inom kort så ska du ju absolut inte gå upp i vikt, så du måste tävla i +91, där du antagligen kommer vara både förhållandevis liten och svag.

Hade jag varit dig, hade jag legat på ungefär samma vikt, då du enkelt inför en tävling kan droppa 4kg på bara vätskan och successivt förändrat muskel/fett-förhållandet.

Sen hade jag droppat konditionsträningen, då jag inte tycker att överföringseffekten från att springa 5km till att träna SW/MMA inte är tillräckligt bra för att vara värt. Samt att detta har en hämmande effekt på muskeluppbyggnaden.
Försökt istället till att hålla högt tempo när du sparras och lyfter vikter är mitt råd, men här gör du givetvis det som känns bäst. Löpningen kanske fungerar för dig, och då bör du ignorera mitt råd här.

Har du inte en tränare med erfarenhet av detta som du kan rådfråga förresten? Om du är seriös med att du vill tävla så brukar tränare vara mkt lyhörda och kan säkerligen ge bättre råd än någon över internet som inte känner dig.

mikkeborås
2010-06-21, 11:47
Mina tränare anser att jag ska ligga i -91 mest pga jag är lång och har räckvidden och att killarna i -87 är oftast lättare och smidigare
Det min kickboxningstränare anser är att jag ska ligga kvar runt 93-95 och sedan droppa inför match.

Så det du säger är helt rätt.
Frågan är mest bara hur jag ska öka i muskelmassa och samtidigt ligga kvar på samma vikt.

Antingen får jag minska först och sedan bygga eller bygga nu och minska sen.