handdator

Visa fullständig version : Skottarnas styrkegröt - Brose


YTS
2010-06-17, 00:25
Brose gör man på havrekross, eller som det heter på Engelska - Steel Cut Oats. Iaf, så har Saltåkvarn dem i sitt sortiment. Kan beställas hos din hälsokosthandlare.

På kvällen: Blötlägg 70g havrekross i 4,5dl kallt vatten.

På morgonen: Tillsätt 30g torrt kross, koka upp, lyft av från plattan och ställ på ett grytunderlägg, låt stå 15 min med locket på, rör om, kyl kastrullen 2 x 3 minuter i diskhon rör efter halva tiden.

Recept ur "I sjukdomarnas häxkittel" av Are Waerland en Finsk, Svensk, Engelsk hälsoprofet, som skrev denna bok 1934.

muddler
2010-06-17, 07:43
Mäktig gröt haha, bara att den kallas "Skottarnas styrkegröt" gör den till en vinnare direkt :D

Nitrometan
2010-06-17, 09:26
Jag trodde att de bara blandade kokt krossad havre med grädde?

Onigiri
2010-06-17, 11:35
*Skriver upp havrekross på dagens handlings-lista*

austria
2010-06-17, 13:29
Brose gör man på havrekross, eller som det heter på Engelska - Steel Cut Oats. Iaf, så har Saltåkvarn dem i sitt sortiment. Kan beställas hos din hälsokosthandlare.

På kvällen: Blötlägg 70g havrekross i 4,5dl kallt vatten.

På morgonen: Tillsätt 30g torrt kross, koka upp, lyft av från plattan och ställ på ett grytunderlägg, låt stå 15 min med locket på, rör om, kyl kastrullen 2 x 3 minuter i diskhon rör efter halva tiden.

Recept ur "I sjukdomarnas häxkittel" av Are Waerland en Finsk, Svensk, Engelsk hälsoprofet, som skrev denna bok 1934.

Hur ser näringsvärdet ut på en sådan portion?

J.V
2010-06-17, 13:37
Hur ser näringsvärdet ut på en sådan portion?Näringsvärde per 100 g
Energi 1438 kJ/343 kcal
Protein 13 g
Kolhydrat 56 g
varav sockerarter 1,3 g
Fett 7 g
varav mättat 1,2 g
varav enkelomättat 2,5 g
varav fleromättat 2,8 g
Kostfiber 10 g
Natrium 2 mg
Järn 5 mg
Kalium 400 mg
Magnesium 130 mg

Musselbank
2010-06-17, 16:35
En miljard gånger smidigare med havregryn :-)

MissC
2010-06-17, 16:52
Jag åt sånt rätt mycket i USA (där säljs det som "Irish-style oatmeal") men då bara blandade jag 1 dl havrekross med 4 dl vatten (och en nypa salt, lite linfrön, andra saker man kan tänkas vilja ha i sin gröt), lät koka upp och puttra till önskad konsistens. Tog typ en halvtimme eller nåt, och man slipper hålla på och blötlägga. Meckigare än havregryn, ja, men så gott och mättande! Väldigt krämig och mysig konsistens.

tsp
2010-06-17, 17:45
Låter jävligt krångligt att tillaga :P vad är det för fel på vanlig havregröt?

YTS
2010-06-17, 19:30
Jag trodde att de bara blandade kokt krossad havre med grädde?

Kanske Cranachan, Skottarnas national efterrätt du tänker på?

1. Rosta 100g havrekross i 175 grader i 25 minuter, koka sedan gröt på det.
2. Vispa 2 dl grädde spetsad med 1 tsk wiskey.
3. Varva hallon, gröt och vispgrädde i denna ordning i glas, vill minnas att man får ut ett halvdussin.
4. Kyl och servera.

YTS
2010-06-17, 19:35
En miljard gånger smidigare med havregryn :-)Kanske skulle läsa relativitets teori. 15 minuter är högst 5 gånger så jobbigt som 3 minuter. Vanlig havregrynsgröt bör också kylas, inte nyttigt att vräka ner 80 gradig gröt i lilla magen.

Smidigare med havregryn? Visst, men inte lika gott och jag prioriterar faktiskt smak före smidighet.

YTS
2010-06-17, 19:41
Låter jävligt krångligt att tillaga :P vad är det för fel på vanlig havregröt?

Den är inte lika god, har inte samma konsistens, är ångpreparerad, där försvinner mycket av den goda smak havrekrossen har!

YTS
2010-06-17, 19:46
J.V. kanske skulle nämna att det är näringsvärdena på okokt havre du satt upp?

Anton Fräs
2010-06-18, 11:51
Kanske skulle läsa relativitets teori. 15 minuter är högst 5 gånger så jobbigt som 3 minuter. Vanlig havregrynsgröt bör också kylas, inte nyttigt att vräka ner 80 gradig gröt i lilla magen.

Smidigare med havregryn? Visst, men inte lika gott och jag prioriterar faktiskt smak före smidighet.

Kan du utveckla det där?

Musselbank
2010-06-18, 13:19
Kanske skulle läsa relativitets teori. 15 minuter är högst 5 gånger så jobbigt som 3 minuter. Vanlig havregrynsgröt bör också kylas, inte nyttigt att vräka ner 80 gradig gröt i lilla magen.

Smidigare med havregryn? Visst, men inte lika gott och jag prioriterar faktiskt smak före smidighet.

Är det den speciella eller den allmänna relativitetsteorin som behandlar grötkokning? Dock kanske jag överdrev en smula, det håller jag rentav för sannolikt. Jag är en sån där typ som alltid ska överdriva allting fjorton biljoner gånger.

Nitrometan
2010-06-18, 14:25
Kanske Cranachan, Skottarnas national efterrätt du tänker på?
Nej, jag tänkte mest på lite gamla historier om starka skottar jag har hört läst. Både allmänt starka och såna som tävlar i highland games. De käkade kokt havrekross med grädde då de ville gå upp i vikt (eller "bli stor och starka" som amn sa på den tiden).

Jag är en sån där typ som alltid ska överdriva allting fjorton biljoner gånger.
Är det precis fjorton biljoner gånger du överdriver? :confused:

Apos78
2010-06-18, 14:50
Är det precis fjorton biljoner gånger du överdriver? :confused:

Överdrivet.

J.V
2010-06-18, 18:04
J.V. kanske skulle nämna att det är näringsvärdena på okokt havre du satt upp?Varför? Näringsvärden anges ju alltid otillagat.

Musselbank
2010-06-18, 21:34
Överdrivet.

Det är så sjukt överdrivet att ingenting någonsin har varit ens en tusendels promille så överdrivet.

YTS
2010-06-19, 01:34
Kan du utveckla det där?

Ja, jag har tagit tempen på nytillredd gröt och den höll 80 grader.
Magens slemhinnor är ömtåliga och tål inte i längden att man öser ner en massa het mat, även om man kan ha mjölk på gröten, vilket kyler en del.

YTS
2010-06-19, 01:39
Varför? Näringsvärden anges ju alltid otillagat.

Faktiskt inte, finns gott om exempel på färdigtillredd mat i Livsmedelsverkets livsmedelstabell

Ristretto
2010-06-19, 09:40
Faktiskt inte, finns gott om exempel på färdigtillredd mat i Livsmedelsverkets livsmedelstabell

Jag tror att de flesta tycker det är mer intressant med den otillagade varans näringsvärde eftersom man vill veta hur mycket man ska tillaga innan man tillagar det...*slap*

Eddie Vedder
2010-06-19, 09:46
Jag tror att de flesta tycker det är mer intressant med den otillagade varans näringsvärde eftersom man vill veta hur mycket man ska tillaga innan man tillagar det...*slap*

Ja och dessutom är den otillagade varan mer standardiserad. Det är större chans att 100 gram otillagade havregryn stämmer hyfsat än 100 gram havregrynsgröt eftersom det genast innebär vissa skillnader i hur mycket vatten man använder. Samma sak med t.ex. pasta etc.

Näringsvärden är aldrig någonsin 100% korrekta men ju mindre felkällor desto bättre.

YTS
2010-06-20, 08:58
Ja och dessutom är den otillagade varan mer standardiserad. Det är större chans att 100 gram otillagade havregryn stämmer hyfsat än 100 gram havregrynsgröt eftersom det genast innebär vissa skillnader i hur mycket vatten man använder. Samma sak med t.ex. pasta etc.

Näringsvärden är aldrig någonsin 100% korrekta men ju mindre felkällor desto bättre.

Sen har vi ju felkällan värmebehandling av maten, där försvinner en del av vissa vitaminer.

Eddie Vedder
2010-06-20, 09:07
Sen har vi ju felkällan värmebehandling av maten, där försvinner en del av vissa vitaminer.

Absolut.

Och det kan ju dras ännu längre än så om vi börjar prata antinutrienters inverkan på mineraler och yadda yadda. ;) Men om man nöjer sig med energigivande ämnen så blir det som sagt, enligt mig, mindre risk för stora fel om man alltid utgår från otillagad vara. Samt att man är konsekvent. Säger databas A 120 kcal/100 gram och databas B säger 105 kcal/100 gram så ser jag ingen anledning att ligga sömnlös utan helt enkelt välja en av dom och köra.

Ju tidigare man inser hur långt ifrån sanningen man faktiskt kommer oavsett onanerande med vägning, räknig, ekvationer etc. desto enklare blir det. Och man lär upptäcka att det inte blev mer "fel" för det.