handdator

Visa fullständig version : Mat vs proteinbar efter träning??


b1gdude
2010-06-16, 23:14
Tjena !!

Jag gymmar som sagt alltid sent, ibland tränar jag 21.00, 21.30 osv och det är så att jag inte är speciellt hungrig efter ett pass utan det brukar ta 1-2 timmar sedan känner jag hunger och undrar då om det är bra att äta en proteinbar (300 kcal, 20g protein) eller är det bättre med vanlig mat?


Mvh
b1gdude

johanhej
2010-06-16, 23:20
"Protein bar" ger dig helt insane resultat.

Seriöst vad tror du?

Folke50
2010-06-16, 23:27
Om du inte är hungrig så drick i dig din energi ( gärna inom en timme efter passet) och ät när du blir hungrig.

b1gdude
2010-06-16, 23:38
Jag dricker proteindrink blandat med maltodextrin direkt efter passet. (bra under deff ?)

Jag är under diet därför jag frågade eftersom jag tycker inte om att äta så sent så och tycker då att en proteinbar funkar, bättre de än inget ;)

young_george
2010-06-16, 23:49
Jag dricker proteindrink blandat med maltodextrin direkt efter passet. (bra under deff ?)

Komplett näringslösa och icke-mättande kolhydrater i flytande form är inte något jag hade rekommenderat under deff.

b1gdude
2010-06-16, 23:55
Har hört att många kör med protein+maltodextrin efter ett pass för det behövs ju snabba kollisar även under deff.. inte så att jag tar 100g malto haha, tar runt 20-30g

Sniggel
2010-06-17, 05:38
Har hört att många kör med protein+maltodextrin efter ett pass för det behövs ju snabba kollisar även under deff.. inte så att jag tar 100g malto haha, tar runt 20-30g

Det behövs aldrig snabba kolhydrater. Kanske hos uthållighetsatleter som tränar samma muskler flera ggr om dagen men annars funkar vilka kolhydrater som helst för att fylla på glykogenet till nästa pass.

Apos78
2010-06-17, 14:53
undrar då om det är bra att äta en proteinbar (300 kcal, 20g protein) eller är det bättre med vanlig mat?




För att svara på frågan - maten skulle jag se som bättre, om den är välkomponerad. Dock kanske det är opraktiskt att äta den tiden du är klar med träningen och där har en bar sin styrka. Men därmed inte sagt att detta är de två enda alternativen. Ät något litet kombinerat med en proteinshake kan vara ett alternativ.

Sen beror det mycket på hur övriga dagen ser ut. Visst vill du se till att hålla proteinsyntesen nöjd efter träningen men det påverkas av annat också. Hur äter du innan träningen? Någon möjlighet att dricka något under träningen? Siktar du på ett underskott totalt sett så kanske det funkar att äta lite sparsammare just efter de sena passen och istället se till att intaget och sammansättningen är riktigt bra under övriga delen av dagen.

Alternativen är många men det är bara du som kan avgöra vad som passar bäst just för dig.

Joe Hardgainer
2010-06-17, 16:37
Proteinbars är godis med något högre proteininnehåll och sämre smak . Lägg pengarna på mat. Du vinner på det på alla plan.

b1gdude
2010-06-17, 23:33
Proteinbars är godis med något högre proteininnehåll och sämre smak . Lägg pengarna på mat. Du vinner på det på alla plan.


mat är bäst av allt men har lixom 2 lådor liggandes hemma som brorsan köpt fast ingen har ätit ;) så får njuta av proteinbarsen under en tid sen blir det MAAAT :D